Vraag

Spaarpotten: Aanvullen werkt niet

• Weet de weg
  • 2 reacties
Goeiedag,

Ik heb een probleem met het gebruik van spaarpotten op mijn spaarrekening. Wanneer ik een bedrag overmaak van mijn betaalrekening, ofwel handmatig ofwel ingepland, en daarbij de betreffende spaarpot opgeef in de transactie wordt het bedrag alsnog in het 'vrije deel' van mijn spaarrekening geplaatst en moet ik achteraf met de hand het bedrag van het vrije deel alloceren naar een spaarpot.

Voor zover ik de beschrijving van de feature begrijp zou dit niet de bedoeling moeten zijn en zou het overgeboekte bedrag automatisch bijgeschreven moeten worden in de spaarpot zoals opgegeven in de overboeking.

Waar gaat het hier mis?

19 Reacties

Goedenavond @JP11, wat leuk dat je gebruikt maakt van de spaarpotten. Heb je een mooi doel in gedachten? Via de knop 'Eenmalig inleggen' leg je een bedrag in vanaf je spaarrekening. Je kunt ook eenmalig of periodiek storten vanaf je betaalrekening. Wanneer je in de omschrijving de volledige naam van je spaarpot vermeldt, wordt het gewenste bedrag direct in deze spaarpot gestort. Gaat dit bij jou niet goed?
Monique SNS schreef:

Heb je een mooi doel in gedachten?

Ik wil de functie spaarpotten gebruiken als voorziening/afschrijving voor bepaalde kostenposten.

Monique SNS schreef:

Je kunt ook eenmalig of periodiek storten vanaf je betaalrekening. Wanneer je in de omschrijving de volledige naam van je spaarpot vermeldt, wordt het gewenste bedrag direct in deze spaarpot gestort. Gaat dit bij jou niet goed?

Inderdaad, dit gaat niet goed. Wanneer ik een transactie aanmaak van mijn betaalrekening waarbij ik als doelrekening mijn spaarrekening opgeef komt er meteen een extra drop-down menu bij. In dit drop-down menu staan alle spaarpotten die ik heb aangemaakt binnen de doelrekening. Echter, bij het doorvoeren van de transactie wordt het bedrag wél correct bijgeschreven op de spaarrekening, de naam van de eerder geselecteerde spaarpot staat ook in het beschrijvingsveld van de transactie, maar het bedrag wordt niet aan de spaarpot toegekend. In plaats daarvan komt het bedrag in het gewone deel van de spaarrekening terecht. Wel kan ik daarna met de hand het bedrag binnen de spaarrekening toekennen aan een spaarpot maar dat is juist hetgeen ik automatisch wil laten verlopen. Temeer omdat ik maandelijks op de 25e voor een 9-tal voorzieningen een bedrag wil overmaken.

Om misverstanden te voorkomen, testen wijst uit dat het probleem zich voordoet bij een eenmalige/handmatige transactie, maar ook bij een ingeplande herhalende transactie. Het ligt daarmee m.i. dus niet aan het type transactie.

Hoop dat ik het probleem hiermee duidelijk heb beschreven.
Ik heb hetzelfde probleem met een transactie die ik sinds begin 2019 ingevoerd heb (en maandelijks laat terugkeren). Alles wat ik voor 2019 heb ingevoerd werkt wel nog steeds zoals gewenst.
Ik ben pas begonnen met het gebruik van spaarpotten in 2019 dus ik kan niet beoordelen of het in 2018 wél werkte.
Goedemiddag @JP11 en @EB11,

Begrijpelijk dat jullie het bedrag automatisch in de juiste spaarpot willen overmaken. Ik heb het even voor jullie uitgezocht, en er kan een vertraging zitten tussen het overboeken naar de spaarrekening en het bijschrijven in de juiste spaarpot. Dit gaat namelijk in 2 stappen. Het kan hierdoor even duren voor dat de overboeking in de juiste spaarpot is bijgeschreven. Kunnen jullie eens kijken of het later op de dag wel in de juiste spaarpot is overgeboekt? Mocht dit niet (of juist wel) het geval zijn, ik hoor het graag.
Bij mij is dat niet het geval
Reputatie 3
Kim SNS schreef:

..............er kan een vertraging zitten tussen het overboeken naar de spaarrekening en het bijschrijven in de juiste spaarpot. Dit gaat namelijk in 2 stappen. Het kan hierdoor even duren voor dat de overboeking in de juiste spaarpot is bijgeschreven. Kunnen jullie eens kijken of het later op de dag wel in de juiste spaarpot is overgeboekt? .............

Hoeveel tijd zou er normaal gesproken tussen (mogen) zitten? 1 uur, 4 uur, 12 uur, 24 uur????
Goedemorgen @EB11, als het niet is gelukt om het bedrag in de juiste spaarpot bij te schrijven, dan schakel ik de technische afdeling in om dit uit te zoeken. Stuur je een mail naar webcare@sns.nl met in het onderwerp 'EB11: Spaarpot aanvullen werkt niet'? Vermeld je postcode, huisnummer, geboortedatum, geboorteplaats en op welke manier je inlogt en met welke browser.
@Blacktomcat In de normale situatie duurt een overboeking hooguit enkele minuten. Een langere verwerkingstijd wordt veroorzaakt door een verstoring of door onderhoud aan Mijn SNS.
Dag @JP11,
Wat leuk dat je de spaarpotten gebruikt als voorziening / reservering. Dan kan het goed voorkomen dat je ook met negatieve spaarpotten te maken krijgt (bij een tekort in reserveringen of voorzieningen). Helaas worden spaarpotten met een negatief saldo in de mobiele app getoond met een nulsaldo...

Zou jij ook willen dat negatieve spaarpotten correct getoond worden in de mobiele app? Bekijk dan dit topic en reageer eventueel zodat de ontwikkelaars ermee aan de slag kunnen:

https://forum.snsbank.nl/mijn-sns-sns-mobiel-bankieren-app-69/waar-staan-de-spaarpotten-in-de-mobiele-app-12388
Forum Lid schreef:

Zou jij ook willen dat negatieve spaarpotten correct getoond worden in de mobiele app? Bekijk dan dit topic en reageer eventueel zodat de ontwikkelaars ermee aan de slag kunnen

Goedemiddag @Forum Lid,

We helpen mensen graag als het om sparen gaat. Als je een paar spaarpotten hebt aangemaakt, heb je een goed overzicht waarvoor je spaart, hoe ver je al bent en of je op schema ligt. Je ziet ook wat je overhoudt voor andere dingen. Zo helpen we je om controle te krijgen over je geldzaken. Minder dan 0 kunnen we er niet van maken. Als dát het saldo van een spaarpot is, dan is het blijkbaar niet gelukt om te sparen en hopen we dat het de volgende keer wel lukt :)
Dag Evelyn, het is anders dan je zegt: spaarpotten kunnen wel degelijk negatief zijn. Ik heb negatieve spaarpotten en vind die mogelijkheid ook handig (denk aan reserveringen en voorzieningen waarin je maandelijks stort en af en toe kosten mee betaalt). De SNS staat negatieve spaarpotten toe zolang de spaarrekening maar een positief saldo heeft. Enige probleem is dat de mobiele app sinds een update eerder dit jaar niet meer met negatieve spaarpotten kan omgaan (toont dan nulsaldo).

Maar goed dit staat allemaal in de link die ik hierboven gaf, en als moderator hoor je dit te weten, of in ieder geval niet zo onvoorbereid te reageren.

Evelyn SNS schreef:

Forum Lid schreef:

Zou jij ook willen dat negatieve spaarpotten correct getoond worden in de mobiele app? Bekijk dan dit topic en reageer eventueel zodat de ontwikkelaars ermee aan de slag kunnen

Goedemiddag @Forum Lid,

We helpen mensen graag als het om sparen gaat. Als je een paar spaarpotten hebt aangemaakt, heb je een goed overzicht waarvoor je spaart, hoe ver je al bent en of je op schema ligt. Je ziet ook wat je overhoudt voor andere dingen. Zo helpen we je om controle te krijgen over je geldzaken. Minder dan 0 kunnen we er niet van maken. Als dát het saldo van een spaarpot is, dan is het blijkbaar niet gelukt om te sparen en hopen we dat het de volgende keer wel lukt :)

Forum Lid schreef:

Maar goed dit staat allemaal in de link die ik hierboven gaf, en als moderator hoor je dit te weten, of in ieder geval niet zo onvoorbereid te reageren.

Beste @Forum Lid,

Het spijt me dat je het zo ervaart. Een tijdje geleden heb ik navraag gedaan en een negatief saldo van een spaarpot (in de app) bleek onbekend te zijn. Het is belangrijk dat de informatie die we delen klopt, dus ik ga er nog een keer achteraan. Ik hoop dat je je daarin kunt vinden.
Hoi @Forum Lid,

Vandaag kreeg ik antwoord op je vraag. Het is niet anders, spaarpotten zijn niet bedoeld om negatief te gebruiken. Dit is geen functie zoals wij hem ondersteunen of in de toekomst zullen ontwikkelen. Een negatief saldo kan alléén voorkomen als je in de afboeking de exacte term van de spaarpot gebruikt. Als je wilt afboeken van een specifieke spaarpot dan kan dat vanuit Mijn SNS wel bij de spaarpot zelf, maar er zit ook een soort beveiliging op dat je niet negatief kunt staan. We snappen dat je zelf een werkwijze hebt bedacht en daarom negatieve spaarpotten zou willen zien, toch adviseren we je eerder om het huishoudboekje te gebruiken en de budget functie in Mijn SNS.
Reputatie 3
Ik was ook nieuwsgierig. Ik zie het digitaal financieel actief zijn als een andere vorm van de fysieke manier. Bij een negatieve stand van betaalrekening kan ik me iets voorstellen: een schuld die je bij iemand (de bank) hebt.
Bij een negatieve spaarpot raak ik de kluts toch een beetje kwijt. Een negatief bedrag in een spaarvarken, dat dan noodgedwongen wel kapotgeslagen moet zijn? Dan gebruik je de spaarpot toch weer als portemonnee / betaalrekening, hetgeen nooit de bedoeling van een spaarpot zou moeten zijn naar mijn idee.
Eerlijk gezegd begrijp ik het verschil tussen een spaarpot en een spaarrekening ook al niet zo goed.
Och, waarom zou je het ook makkelijk maken als het ook moeilijk kan?
Hallo @Koos,

Voor mensen die van plan zijn om iets te kopen waarvoor ze eerst moet sparen, is doelsparen met een of meerdere spaarpotten in de app en Mijn SNS een hartstikke handige hulp. Als je een paar spaarpotten hebt aangemaakt, heb je een goed overzicht waarvoor je spaart, hoe ver je al bent en of je op schema ligt. Je kiest een einddatum en de spaarpot berekent:

• hoe lang je nog moet sparen
• hoeveel je moet sparen per week of in een maand
• hoeveel je in totaal nog moet sparen

Je ziet ook wat je overhoudt voor andere dingen. Zo helpen we mensen om controle te krijgen over hun geldzaken. Met het bereiken van het spaardoel als kers op de taart :)
Reputatie 3
Ik mag dan door sommigen tot de categorie bejaarde witte mannen worden gerekend, ik ben (nog) niet dement: Ik weet echt wel wat een spaarpot is in traditionele zin.

Ik heb juist die aspecten in dit topic aangevoerd die niet meer overeenkomen met het traditionele spaarpot-begrip. Je hoeft daar niet perse aandacht voor te hebben, maar om mij nu uit te leggen wat je met zo'n traditionele spaarpot doet / kunt doen...
Beste @Koos,

Maak ik er een potje van? In je reactie schreef je: 'eerlijk gezegd begrijp ik het verschil tussen een spaarpot en een spaarrekening ook al niet zo goed.'

Ik twijfel er niet aan dat je bekend bent met de traditionele spaarpot, daar ben ik ook mee opgegroeid. In dit geval gaat het om doelsparen, het leek me daarom handig om een kleine toelichting te geven over de digitale spaarpotten. Op die manier hoop ik dat de informatie meer mensen bereikt, sorry voor de verwarring.
Reputatie 3
Maar op mijn echte vraagpunten ga je niet in. Dat hoeft ook niet, omdat die vragen zijn gerezen naar aanleiding van het in mijn ogen atypisch gebruik van de spaarpot door Forum Lid..Ik ben dus benieuwd naar zijn / haar beweegredenen.
Ok dank je @Koos, dan wachten we de reactie van @Forum Lid af.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)