SNS

Beantwoord

SPAM: Rekening uitgeschakeld !

• 26 mei 2014
  • 4 Reacties
  • 7318 Keer bekeken

Beste mensen,

De spam of ook wel het vissen naar gegevens word steeds grimmiger, maar wat erger is, het lijkt ook steeds meer op een bericht van de SNS Bank.

Mijn vraag is daarom ook "wat doet de SNS hieraan en kunnen wij de SNS hiermee helpen. En hoe?".

Ik kan mij namelijk voorstellen dat er mensen zijn die erin trappen en zo een bak ellende daardoor krijgen. Mijn zoon had het dus ook gedaan en ik werd gebeld door een spammer. Een surinamse klinkende vrouw wilde mijn zoon hebben en de gegevens met hem doorlopen. Ik weigerde dat, omdat ik de ouder ben en dus verantwoordelijk. Daarop reageerde ze wat vreemd en had gelijk door dat er iets niet klopte. Ik heb deze vrouw verteld dat ik de SNS zelf wel even belde en ze gaf aan dat ze werkte bij de SNS en het wel met haar kon regelen. Nee mevrouw, maar geef me het nummer van de SNS Bank maar even. En toen was het stotteren en antwoord was "dat heb ik zo niet bij de hand". Ik vroeg haar naam en die kreeg ik niet en toen heb ik haar bedankt voor de tijd, maar hang nu op en bel wel even met nummer 0306333000 (had toevalig het een paar keer gebeld) en toen was de verbinding verbroken...
icon

Beste antwoord door Tibor SNS 27 mei 2014, 14:08

Hallo J.G.Harder,

De fraudeurs worden inderdaad steeds creatiever als het gaat om phishing; erg vervelend. Je hebt erg goed gehandeld na het telefoontje  🙂. We werken er hard aan om deze vorm van fraude te bestrijden. Op onze website vind je meer informatie over veilig bankieren, phishing en wat SNS Bank doet tegen phishing.

Bedankt voor het delen van je ervaring op SNS Community. Dit maakt iedereen weer wat scherper!
Bekijk origineel

4 reacties

Badge +1
Hallo J.G.Harder,

De fraudeurs worden inderdaad steeds creatiever als het gaat om phishing; erg vervelend. Je hebt erg goed gehandeld na het telefoontje  🙂. We werken er hard aan om deze vorm van fraude te bestrijden. Op onze website vind je meer informatie over veilig bankieren, phishing en wat SNS Bank doet tegen phishing.

Bedankt voor het delen van je ervaring op SNS Community. Dit maakt iedereen weer wat scherper!
Leuk dat als ik op 'Wat doet SNS hiertegen' klik, dat ik dan op een pagina kom waar staat wat ik moet doen. Beetje vreemde naamgeving denk ik. SNS bank moet uiteraard ook niet vertellen wat ze er specifiek tegen doen, aangezien de spammers daar weer hartelijk gebruik van kunnen maken.

Ik weet niet waar de mails vandaan komen, maar als ze echt van het @snsbank.nl domein komen, dan lijkt het mij makkelijk om een blokkade op te zetten waardoor de mailserver alleen maar met de sns mailserver mag versturen.

Ook zou de SNS bijvoorbeeld een soort 'postvak in' kunnen maken op het online gedeelte zodat mensen altijd de e-mailberichten daar terug kunnen lezen of zelfs vanuit moeten openen. Op deze manier kunnen de spammers/phishers geen vreemde berichten sturen aangezien het altijd via 1 medium gaat: de website (waar je waarschijnlijk ook op zit als je e-mail gebruikt).

Bij dezen mijn two cents 🙂
Badge +1
Goedemorgen Mamorunl,

Allereerst welkom op SNS Community.

Dank voor je suggestie. Als antwoord hierop heb ik onderstaande reactie van Othman gekopieerd die ook te vinden is in het topic 'Maatregelen om phishing tegen te gaan'. Ik heb je suggestie in ieder geval doorgezet naar de mensen die zich bezig houden met de internetbeveiliging.

Hallo Ajpasschier en Stefan ,

Het is lastig voor ons om op jullie vragen specifieke antwoorden op te geven. Het is namelijk niet verstandig om onze beschermingsmaatregelen gedetailleerd vrij te geven .

We hebben detectietools om fraude tegen te gaan en er zijn medewerkers die hier elke dag mee bezig zijn. Verder onderhouden wij doorlopend contact met andere partijen, bijvoorbeeld de politie, bij onderzoeken. Al deze middelen worden ingezet omdat wij onze klant willen beschermen.

Hopelijk zien we je vaker op de community. Heb je het topic 'Welkom op de community' ook al gezien?
Badge +1

Ook zou de SNS bijvoorbeeld een soort 'postvak in' kunnen maken op het online gedeelte zodat mensen altijd de e-mailberichten daar terug kunnen lezen of zelfs vanuit moeten openen. Op deze manier kunnen de spammers/phishers geen vreemde berichten sturen aangezien het altijd via 1 medium gaat: de website (waar je waarschijnlijk ook op zit als je e-mail gebruikt).

Hi Mamorunl,

Hierbij de reactie van onze beveiligingsexpert:

"De phishingmails worden niet verstuurd vanuit onze eigen domeinen en mailservers; phishers doen echter vaak alsof dit wel zo is.

Het creëren van een soort ‘postvak in’ is eerder overwogen en kan wel degelijk meerwaarde bieden. De meerwaarde zal echter beperkt zijn: de gehaaide phishers zullen hier weer op inspelen door in hun phishingmail aan te geven dat “door een storing het postvak in even niet beschikbaar is en de klant daarom deze e-mail ontvangt met het verzoek door te klikken”. Daarnaast vinden veel klanten het erg prettig om via e-mail geïnformeerd te worden en ervaren ze het alleen kunnen lezen van communicatie vanuit de bank op de website (na inloggen) als lastig."

Reageer