SNS

Update SNS Mobiel Bankieren app mei 2018 in het teken van IBAN-naam Check

• 23 mei 2018
  • 28 Reacties
  • 3165 Keer bekeken

Badge +1
Vanaf vandaag is er een update voor de mobiele app. Deze update staat helemaal in het teken van een lang gekoesterde wens van veel community leden: de IBAN-Naam Check.

Hoe werkt de IBAN-Naam Check?
Als je nu een overboeking doet en het IBAN-nummer van de ontvanger invult, dan controleren we 2 dingen:
• Of de naam overeenkomt met het IBAN-nummer. Als je een foutje maakt in de spelling van de naam van de ontvanger of de naam is totaal anders bekend bij de bank, dan ontvang je hiervan nu een melding.
• Of de naam en het IBAN-nummer te controleren is. Als de naam in combinatie met het IBAN-nummer niet bekend is, dan kan het zijn dat de rekening niet bestaat of gaat het om een buitenlands IBAN-nummer.

Als de naam niet overeenkomt met het IBAN-nummer, dan kun je nu de naam aanpassen op basis van de suggestie en heb je de mogelijkheid om je adresboek aan te passen.

28 reacties

Badge +1
Vanmorgen zag ik op nu.nl een bericht over de IBAN-check van Rabo. Daarbij stond ook het volgende:
ASN Bank, RegioBank en SNS hadden vorig jaar al wel een adresboekcheck ingevoerd waarmee zij vooruitliepen op de IBAN-naamcheck. Hierbij krijgen klanten een melding als een contactpersoon uit het adresboek langer dan vijftien maanden niet is gebruikt.
Dit was nieuw voor me, dus dat heb ik direct geprobeerd. Met nul resultaat.
Dus mijn vraag: klopt het wel? Zo nee, hoe komt dit bericht dan in de wereld? Zo ja: waarom werkt het bij mij niet, en belangrijker: waarom is hier nooit enige ruchtbaarheid aan gegeven (voor zover ik weet)?

Hoi Koos,

Zoals je ziet, heb ik je vraag verplaatst naar het topic over de IBAN-naam Check. Het klopt dus dat deze functionaliteit per vandaag bestaat. We hebben hier eerder "ruchtbaarheid" aan gegeven, waaronder in het topic 'Nummer- Naamcontrole'. Gedurende 1 week wordt de update uitgerold: van 1% van de gebruikers op woensdag 23 mei tot 100% van de gebruikers op woensdag 30 mei. Dat verklaart waarom het bij jou nog niet werkt. Ben je blij met de nieuwe functie?
Ik heb verschillende punten:
1. Het verhaal klopt dus niet, want dan zou het vorig jaar al zijn geïmplementeerd.
2. Het verhaal gaat over controle op de ouderdom in je adresboek, dat lijkt me iets heel anders. Overigens is een IBAN-naam controle natuurlijk beter.
3. Persoonlijk heb ik helemaal niets aan deze controle, omdat ik de mobiele app nauwelijks gebruik. Wanneer komt het in MijnSNS? Of moet ik dan weer wachten op de afronding van de responsivity?
4. Dat is een andere verklaring waarom het bij mij niet werkt.
Nabrander: ik ben voor de samenleving natuurlijk wel heel blij met deze maatregel, laat daar geen misverstand over bestaan.
Ik heb hem niet hoor, werkt dus voor geen meter. Laatste update aan de Mobiel Bankieren app was in maart
Wordt uitgerold tm 30 mei..zie / lees ook hierboven.
Ik heb verschillende punten:
1. Het verhaal klopt dus niet, want dan zou het vorig jaar al zijn geïmplementeerd.
2. Het verhaal gaat over controle op de ouderdom in je adresboek, dat lijkt me iets heel anders. Overigens is een IBAN-naam controle natuurlijk beter.
3. Persoonlijk heb ik helemaal niets aan deze controle, omdat ik de mobiele app nauwelijks gebruik. Wanneer komt het in MijnSNS? Of moet ik dan weer wachten op de afronding van de responsivity?
4. Dat is een andere verklaring waarom het bij mij niet werkt.

Hoi Koos, de controle op ouderdom in het adresboek liep vooruit op de IBAN-Naam Check. Goed nieuws: de check wordt dit jaar ook ingevoerd in Mijn SNS. De datum is nog niet bekend, maar het komt eraan.
Reputatie 4
Badge +1
wel raar dat de check nog niet ingevoerd wordt in MijnSNS. De meeste grote betalingen of betalingen aan nieuwe/onbekende rekeningen, vinden daar plaats is mijn ervaring...
wel raar dat de check nog niet ingevoerd wordt in MijnSNS. De meeste grote betalingen of betalingen aan nieuwe/onbekende rekeningen, vinden daar plaats is mijn ervaring...
Gelukkig komt het kennelijk wel.
Maar los van dit punt maak ik me al langer zorgen over de prioriteitsstelling. MijnSNS wordt naar mijn mening te vaak en in te veel opzichten het achterlopende hinkende broertje van de mobiele apps. Die zijn veel sexier dus daar vinden de ontwikkelingen plaats.:(
Even zitten spelen met de bankrekening/naam check bij Mijn ING. Mijn ASN betaalrekening wordt wel herkend, maar mijn SNS spaarrekeningen niet. Het lijkt er dus op dat de uitwisseling van bankrekeningen tussen de banken zich beperkt tot betaalrekeningen. Die ASN nieuwe betaalrekening van mijn vrouw wordt ook niet herkend (2 maanden oud).

Niet handig als oma geld wil overmaken naar de spaarrekening van kleinkinderen.

Geldt dit ook voor de SNS: enkel controle op betaalrekeningen?

De controle is bij de ING wel 'vreemd': Stel mijn tenaamstelling is 'XYZ Janssen' en ik vul in:
- XYZ
- Janssen
- XYZ JANSSEN
Wordt alles geaccepteerd.
Vul ik in:
- ABC Janssen
- XYZ Jansen
Dan krijg is een pop-up: "Bedoelt u 'JANSSEN XYZ'?"
Bij grotere afwijkingen krijg je een melding: Dit rekeningnummer staat niet om naam van ....
Op zich redelijk netjes, alleen de acceptatie van XYZ (dus voorletters) vind ik wat matig, vooral als je uit een familie komt waar iedereen drie de zelfde voorletters heeft (Check accepteert niet op twee voorletters).

Dus SNS:
- Zijn spaarrekeningen wel of niet meegenomen in de controle?
- Gebruiken jullie de zelfde check als ING of heeft elke bank zijn eigen methode?
- Hoe lang duurt het voordat rekeningnummers doorgespeeld zijn naar andere banken (dit gaat twee kanten op, natuurlijk).

De controle is bij de ING wel 'vreemd': Stel mijn tenaamstelling is 'XYZ Janssen' en ik vul in:
- XYZ
- Janssen
- XYZ JANSSEN
Wordt alles geaccepteerd.
Vul ik in:
- ABC Janssen
- XYZ Jansen
Dan krijg is een pop-up: "Bedoelt u 'JANSSEN XYZ'?"
Bij grotere afwijkingen krijg je een melding: Dit rekeningnummer staat niet om naam van ....
Op zich redelijk netjes, alleen de acceptatie van XYZ (dus voorletters) vind ik wat matig, vooral als je uit een familie komt waar iedereen drie de zelfde voorletters heeft (Check accepteert niet op twee voorletters).

Dit vind ik helemaal niet netjes. Dus als ik geen achternaam weet worden een paar losse letters wel geaccepteerd? Tamelijk tricky.

Een andere interessante test lijkt mij overschrijven naar de tweede naam van een en/of rekening. Ik gebruik geen mobiele app, dus ik voer die test niet uit. Maar ik ben wel reuze benieuwd naar het resultaat.
Badge +2
Hoi eRik19,

Je stelt goede vragen en ik ga ze puntsgewijs langs voor het overzicht.

- Nederlandse betaal- en spaarrekeningnummers worden gecontroleerd. Dit geldt voor zakelijke en particuliere rekeningen. De betaling wordt niet geweigerd als je een melding krijgt. De melding is alleen een waarschuwing en hulpmiddel en door nogmaals op verder te klikken, negeer je 'm.

- Gebruiken jullie de zelfde check als ING of heeft elke bank zijn eigen methode?

- Alle banken maken onderwater gebruik van dezelfde service waarmee de IBAN-naamcheck wordt gedaan.

- Hoe lang duurt het voordat rekeningnummers doorgespeeld zijn naar andere banken (dit gaat twee kanten op, natuurlijk).

- Voor IBAN’s van ING en Rabobank geldt dat wijzigingen in klantgegevens en nieuwe rekeningen binnen 24 uur verwerkt zijn. Voor IBAN’s van andere banken kan het langer duren. Je kunt een melding krijgen waarin staat dat een nieuwe rekening inactief is. Dat komt doordat nieuwe rekeningen niet meteen in de database worden opgenomen. De rekening staat intern gemarkeerd als actief, maar je ziet bij een overboeking naar dit nummer mogelijk de melding “Dit rekeningnummer is niet in gebruik. U kunt niet naar dit rekeningnummer overboeken”. Als je ons belt, dan voegen we het rekeningnummer toe aan de database.
Als je ons belt, dan voegen we het rekeningnummer toe aan de database.
Nee toch, moet je kijken wat dat kost en waarvoor? 2 dagen eerder in de lijst? Is toch iemand bij jullie weer zeker 15 minuten mee bezig, á € ..?
Groet,
Ben 🆒
...Dat komt doordat nieuwe rekeningen niet meteen in de database worden opgenomen. De rekening staat intern gemarkeerd als actief, maar je ziet bij een overboeking naar dit nummer mogelijk de melding “Dit rekeningnummer is niet in gebruik. U kunt niet naar dit rekeningnummer overboeken”. Als je ons belt, dan voegen we het rekeningnummer toe aan de database.
Ik neem aan dat je bedoelt dat je een SNS rekening versneld toevoegt aan de database. Dus iemand die van Rabo naar een nieuwe rekening bij SNS wil overboeken moet dat verzoek aan de SNS richten? Andersom kan niet lijkt me.

Ik heb 10 (spaar/beleggings)rekeningen van de familie bij SNS en ASN gecontroleerd (bij ING) en krijg op allemaal de melding Er kon niet worden gecheckt of rekeningnummer en naam bij elkaar horen. Dus blijkbaar hebben jullie nog niet alle rekeningnummers opgestuurd....

Ik heb 10 (spaar/beleggings)rekeningen van de familie bij SNS en ASN gecontroleerd (bij ING) en krijg op allemaal de melding Er kon niet worden gecheckt of rekeningnummer en naam bij elkaar horen. Dus blijkbaar hebben jullie nog niet alle rekeningnummers opgestuurd....

Oei, heb ik nu al resultaat?
10x telefoontje x 15minuten X €..? = €? (loopt lekker op). :)
Groet,
Ben🆒
Badge +2
Als iemand geld vanaf SNS wil overmaken naar Rabobank, dan gebeurt het soms dat diegene de melding krijgt dat het rekeningnummer niet in gebruik is omdat deze nieuw is. De klant belt dan met onze klantenservice met het verzoek om het rekeningnummer toe te voegen aan de database. Andersom geldt dit ook voor klanten van Rabobank.

Heb je de rekeningnummers ingevoerd bij ING en kreeg je toen die melding? Dat is vreemd want ING heeft ook de IBAN-naam Check. Gebruik je de rekeningen regelmatig?
In het verleden heb ik al die rekeningen gebruikt (staan daar gewoon in mijn adresboek).

Je kunt niet weten of een rekening nieuw is of niet bestaat, je kunt hooguit de melding geven die ook de ING geeft (zie vorig bericht). Hoe kan dan de SNS de regie over die beslissing voeren als het om bv. een Rabo rekening gaat, het kan om een niet bestaande rekening gaan?
Ik kan de redeneringen niet helemaal volgen. En dat is vooral het gevolg van een ontbrekende definitie/omschrijving.
Wat verstaan jullie onder "de database"? Is dat een SNS-gegevensbestand? Een database met SNS-klantgegevens? Of een database met gegevens van andere banken? Of is dat een interbancair verhaal?
Want mijn vragen hieromtrent zijn nog niet beantwoord en zolang ik niet weet wat ik onder DE database moet verstaan snap ik bovenstaande verhalen ook niet.
Badge +1
Goedemorgen,

Mooi om wederom jullie betrokkenheid te zien 🙂 Hieronder puntsgewijs antwoord op de vragen.

Dus SNS:

Het kan voorkomen dat jouw rekening nog niet kan worden gecontroleerd (bijvoorbeeld bij een nieuwe rekening en sommige spaarrekeningen). Dit antwoorden we dan ook in de melding. Als je in zo'n geval contact opneemt met de klantenservice, dan lossen we het snel op.

Alle banken maken gebruik van dezelfde service. Dit betekent dat hetzelfde 'matchingsalgoritme' wordt gebruikt en ook dezelfde antwoorden worden gegeven. Er zitten wel kleine tekstuele verschillen in de meldingen, maar verder zijn ze inhoudelijk hetzelfde. We vinden het belangrijk dat de meldingen zoveel mogelijk op elkaar lijken, want iemand kan bij meerdere banken bankieren.

Het matchingsalgoritme geeft alleen een waarschuwing als de naam voldoende overeenkomt. Bij kleine afwijkingen wordt er een suggestie gegeven. Als de afwijking te groot is, dan geven we geen suggestie om de privacy van de begunstigde zoveel mogelijk te beschermen. Bij de matching is de achternaam belangrijker dan de voornaam en/of voorletters.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je een SNS rekening versneld toevoegt aan de database. Dus iemand die van Rabo naar een nieuwe rekening bij SNS wil overboeken moet dat verzoek aan de SNS richten? Andersom kan niet lijkt me.

Met de procedure worden rekeningen inderdaad versneld toegevoegd.

Want mijn vragen hieromtrent zijn nog niet beantwoord en zolang ik niet weet wat ik onder DE database moet verstaan snap ik bovenstaande verhalen ook niet.
Hier komen we nog op terug.

Na vandaag is de IBAN-naam Check voor iedereen beschikbaar. Ik ben erg benieuwd naar jullie eerste ervaringen.
Badge +1
Wat verstaan jullie onder "de database"? Is dat een SNS-gegevensbestand? Een database met SNS-klantgegevens? Of een database met gegevens van andere banken? Of is dat een interbancair verhaal?
Goedemiddag,

Om de IBAN-naam Check mogelijk te maken, werken we samen met andere banken. Deze samenwerking is opgezet door SurePay, een dochterbedrijf van Rabobank. SurePay beheert de data en verzorgt de IBAN-naam Check dienst. Daardoor wordt voorkomen dat alle banken elkaars data hebben en tegelijkertijd staan de data centraal bij een betrouwbare partij. Hierbij worden vanzelfsprekend alle nodige beveiligingsmaatregelen getroffen en de IBAN-naam Check voldoet aan de vereisten van de nieuwe Privacyverordening (AVG/GDPR).

SNS stuurt bij een individuele overboeking de combinatie van naam en IBAN op naar het SurePay-systeem en we ontvangen alleen het antwoord dat de klant te zien krijgt. Daarnaast is de service zo opgebouwd dat er zo min mogelijk data gedeeld wordt: de naam van de rekeninghouder wordt alleen teruggegeven als de ingevoerde naam vrijwel volledig overeenkomt met de bij de bank bekende naam. We hebben dus geen toegang tot de klantdata van andere banken, behalve via bovengenoemde weg. Ook andere banken maken gebruik van deze methode.
Dank Tibor, duidelijke uitleg.
Alleen snap ik niet hoe ik met één telefoontje een nieuwe rekening of zoiets aan die database kan laten toevoegen.
Lijkt me nogal riskant. Dan kan iedere crimineel dat ook.
Reputatie 3
Badge +1
Gisteren de eerste overboeking gedaan via de nieuwe app. Meteen een uitdaging: ik kreeg de melding dat de naam niet overeenkomt met het nummer (zonder suggestie). Het betreft een bedrijf waar ik op basis van een factuur iedere maand een ander bedrag overmaak. Moet ik nu contact opnemen met dat bedrijf om erachter te komen welke naam staat geregistreerd bij dat bankrekeningnummer bij de Rabobank (waar de zakelijke rekening loopt)? Ik wil wel van die irritante waarschuwing af 😉
Dank Tibor, duidelijke uitleg.
Alleen snap ik niet hoe ik met één telefoontje een nieuwe rekening of zoiets aan die database kan laten toevoegen.
Lijkt me nogal riskant. Dan kan iedere crimineel dat ook.

Hoi Koos, de database is nog niet optimaal is gevuld. Sommige bedrijven gebruiken bijvoorbeeld handelsnamen op facturen en hebben deze handelsnamen niet aan de bank doorgegeven. Ook kennen we niet alle voornamen van klanten en ontbreken er nog rekeningen. In dit soort gevallen helpen we je graag verder. Uiteraard worden de nodige controles uitgevoerd voordat we aanpassingen doorvoeren. Het is dus niet zo dat de database klakkeloos wordt gevuld met informatie die klanten ons telefonisch doorgeven.
Gisteren de eerste overboeking gedaan via de nieuwe app. Meteen een uitdaging: ik kreeg de melding dat de naam niet overeenkomt met het nummer (zonder suggestie). Het betreft een bedrijf waar ik op basis van een factuur iedere maand een ander bedrag overmaak. Moet ik nu contact opnemen met dat bedrijf om erachter te komen welke naam staat geregistreerd bij dat bankrekeningnummer bij de Rabobank (waar de zakelijke rekening loopt)? Ik wil wel van die irritante waarschuwing af ;)

Hoi Stefan, ik kan me voorstellen dat je de melding irritant vindt als de overboeking voorheen altijd goed ging. We adviseren om contact op te nemen met de begunstigde om de juiste naam op te vragen. Dit is met name belangrijk als je voor het eerst naar iemand overboekt. De IBAN-naam Check is een hulpmiddel en je mag de waarschuwing negeren. Je blijft zelf verantwoordelijk voor de juiste invoer van de gegevens.
Ik zie nu toch wat ongemakkelijke zaken aankomen: de Mollies, Sisow en soortgelijke betalingsdiensten aan wie veel van het betalingsverkeer is uitbesteed. Ik neem aan dat die in de database staan, dus dan wordt wellicht alles goedgekeurd...
Ik zie nu toch wat ongemakkelijke zaken aankomen: de Mollies, Sisow en soortgelijke betalingsdiensten aan wie veel van het betalingsverkeer is uitbesteed. Ik neem aan dat die in de database staan, dus dan wordt wellicht alles goedgekeurd...
Hoi Koos,

Met "niet optimaal gevuld" bedoelen we dat nog niet alle Nederlandse banken zijn aangesloten. Dit geldt ook voor rekeningnummers van buitenlandse banken. Dit zijn we continu aan het verbeteren. Zakelijke betalingsdiensten met grote volumes aan overboekingen staan uiteraard wel in de database.

Reageer