SNS

Veilig internet bankieren

• 2 augustus 2016
  • 15 Reacties
  • 1917 Keer bekeken

Ik heb het anti-virus programma van eset enkel jaren geleden geïnstalleerd. Na een update vandaag zit er een beveiliging op voor internet bankieren. Is dat betrouwbaar of is eset gehackt? Ik heb van de bank hierover nog niets gehoord.

15 reacties

Ik heb het anti-virus programma van eset enkel jaren geleden geïnstalleerd. Na een update vandaag zit er een beveiliging op voor internet bankieren. Is dat betrouwbaar of is eset gehackt? Ik heb van de bank hierover nog niets gehoord.
Wat wil je van de bank hierover horen dan?
Eset (anti-virus end. programma´s) zijn niet van de bank, dus kunnen zij er ook niets over zeggen. Je kunt op internet wat gaan zoeken op Eset en de functie die er nu bij is gekomen. Misschien vind je daar wat je wilt weten.
Heeft Eset zelf de update gedaan? Was dit voor het eerst na de installatie van een paar jaar geleden?
Aparte beveiliging voor bankieren lijkt mij apart. "Normaal" bankier je via een "versleutelde" verbinding (kijk in je adresbalk bovin je browser, moet slotje staan (vaak groen vakje) en het adres moet beginnen met HTTPS (dus met een S).
Groet,
Ben 🆒
Hoi SNS is mijn Bank,

Dit is een interessante vraag. Ik heb zelf ook het antivirus programma ESET en was tot jouw bericht niet bekend met deze nieuwe beveiligingsfunctie. Wat BigBen aangeeft is juist, maar ik kon mijn nieuwsgierigheid niet onderdrukken. Ik heb het daarom voor je opgezocht. Als deze functie is ingeschakeld, dan kun je zonder problemen internetbankieren. Als de functie ‘Veilig internetbankieren’ is uitgeschakeld, dan kun je geen websites van een bank bezoeken. Hier lees je waar je de functie-instellingen eenvoudig wijzigt: http://support.eset.nl/kb5704/?viewlocale=nl_NL.

Laat je het weten als hiermee het probleem is opgelost?
Was ook benieuwt, heb dus even gekeken.
Vreemd; het opent een "beveiligde" browser. (met (o.a. ?) "versleuteling en anti-keylogger). Als je het uitzet werken die beveiligingen niet meer?????
Volgens mij is de verbinding met de bank altijd versleuteld (als HTTPS en slotje) en zou een anti-keylogger juist altijd z´n diensten kunnen bewijzen (denk aan passwords)(programmaatje die je toetsaanslagen opslaat en (evt. ) stiekem verstuurd).
Op zich heeft Eset een heel goede naam, dus zal het zeker een "goede" zaak zijn.
Groet,
Ben 🆒
Als deze functie is ingeschakeld, dan kun je zonder problemen internetbankieren.
Hoi Jeroen,
Zelfs met de beste anti-weetikwat software, zou ik niet durven beweren dat "je zonder problemen kunt internetbankieren". Dat is n.l. niet zo.
Het beste wat je kunt zeggen is dat je "voorzorgen" hebt genomen om het te voorkomen dat je problemen ondervind bij het internet bankieren, oftewel het risico hebt verkleint! :)
Groet,
Ben 🆒
Hoi BigBen,

Ik ben het met je eens dat de veiligheid van internetbankieren nooit in het geding mag komen en dat er voortdurend verbeterslagen moeten worden gemaakt door banken en antivirussoftware. Als je hierin zelf risico’s verkleint, dan voorkom je inderdaad misbruik van jouw gegevens. Denk bijvoorbeeld aan een goed wachtwoord dat je nergens op je computer opslaat. Risico’s hou je natuurlijk altijd, maar ik denk dat we een gerenommeerd bedrijf als ESET mogen vertrouwen op een goed werkend antivirusprogramma.
Risico’s hou je natuurlijk altijd, maar ik denk dat we een gerenommeerd bedrijf als ESET mogen vertrouwen op een goed werkend antivirusprogramma.
Hoi Jeroen,
Ik vind dat een erg naïef en onrealistisch standpunt.
Hiermee zeg je tegen jullie klanten; neem Eset en ga rustig slapen.
Zoals ik eerder aangaf is zo´n programma een hulpmiddel om je risico`s te verkleinen, het is geen garantie. Je zult zelf moeten blijven opletten en vooral je er een beetje in verdiepen.
Ik krijg (ik help 15+ mensen af en toe met hun computer) steeds meer de indruk dat veel mensen totaal geen idee meer hebben waar ze met bezig zijn.
Iedereen kan auto rijden, maar je moet het wel eerst leren, Formule 1 is voor weinigen weg gelegd (en ook echt niet nodig). Met een computer (ook een zeer complexe machine) vergeten we dat maar voor het gemak.
Gezien je positie vind ik dat je klanten daar op moet blijven wijzen (en je misschien ook een beetje verdiepen :? ).
Groet,
Ben 🆒
Het probleem is natuurlijk: als op je scherm staat dat Eset een update uitvoert, hoe zeker is dat dan? Zit stiekem een hacker je anti-virusprogramma een beetje te manipuleren terwijl je zelf wordt gerustgesteld door de naam Eset?
Hoi allen.

Eset security, mijn eigen antivirussoftware , heeft inderdaad een eigen beveiligde browserwaarmee je kunt inloggen in een bank o.i.d..
Deze extra beveiliging heeft Eset in de laatste versie
aangeboden.
Ik heb daar telefonisch contact over gehad en mij laten voorlichten. Ik gebruik deze wijze van inloggen nu al weer enige tijd en bevalt mij prima. Het is dus een extra bescherming door Eset voor zijn/haar gebruikers. Kan dus zeker geen kwaad! :)

Groet Jan 1953.
Een goed beveiligde computer is inderdaad belangrijk. Je computer 100% beveiligen, is denk ik erg lastig. Je kunt zelf maatregelen nemen om zo dicht mogelijk bij die 100% in de buurt te komen. Antivirussoftware is daar een onderdeel van. Het blijft belangrijk om je computer goed te onderhouden en geen verdachte bestanden te downloaden.

ESET werkt niet samen met SNS, dus over de veiligheid van het antivirusprogramma kan ik niets zeggen. Zelf let ik er altijd op dat er een groen balkje staat met een slotje en de website begint met https, zoals Ben ook aangeeft.

Op onze website staat meer informatie over veilig bankieren en een aantal handige tips.
Meestal wordt er dan een browseromgeving aangeboden waarin plugins niet worden toegestaan, beveiligd geheugen beheer, etc.
Dit wordt ook wel een Sandbox genoemd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sandbox_%28software%29
Vaak gebruikt men dit om onveilige software in een gecontroleerde omgeving te draaien, maar in dit geval is de Sandbox de veilige omgeving, om de mogelijke kwaadaardigheden buiten te houden.
Zelf ben ik niet heel erg favoriet van dit soort maatregelen, omdat ze ook nog wel eens iets te goed hun best doen, en dan werkt er iets niet.
Wel gebruik ik zelf ALTIJD een sandbox (VMware voor de techneuten die het willen weten) als ik een site wil bezoeken die mogelijk niet zuiver is. (=bv bij gratis te verkrijgen software)

Als het om internetbanking gaat; iedere NL bank gebruikt een bepaalde vorm van two factor authenticatie (iets wat je weet + iets wat je vasthebt) en dat tweede deel is wereldwijd gezien nog altijd niet overal de standaard. Ook dit is geen reden om achterover te leunen, maar het is "iets" minder erg als men dus achter een wachtwoord is gekomen.

Een handige tip wellicht die je op MijnSNS kunt gebruiken:
Je kunt niet alleen een lastig te raden wachtwoord gebruiken, maar ook je loginnaam lastig maken.
Een loginnaam als FERt43r#$5r3ec is toch weer iets lastiger te raden dan MarcelR0123
@Marcel,
We gaan weer de diepte in (haha, hou ik wel van).
Maar;
Sandbox is voor de meeste SNS klanten waarschijnlijk "te hoog gegrepen".
"een handige tip";
zeker een goede, maar;
hoe onthou je in vredesnaam zo´n naam/password combinatie (toch maar een goede password manager (bijv. RoboForm, tot 10 logins gratis meen ik),
en vergeet vooral niet om"formulieren invullen" (oid) en "Logins onthouden" (oid) standaard UIT te zetten.
Kijk zo wordt bankieren bij de SNS toch weer een stukje veiliger voor meelezende en tips uitvoerende klanten! :)
Groet,
Ben 🆒
Dankjewel voor de tips, heren. Ze zijn praktisch en direct toepasbaar.

...
"een handige tip";
zeker een goede, maar;
hoe onthou je in vredesnaam zo´n naam/password combinatie (toch maar een goede password manager (bijv. RoboForm, tot 10 logins gratis meen ik),
...

Veel mensen gebruiken ezelsbruggetjes voor het onthouden van slimme wachtwoorden. Dat kan natuurlijk ook bij je login.
DiML4SB! (Dit is Mijn Login voor Sns Bank!)

Password managers zijn inderdaad heel zinvol. Ook daar geldt natuurlijk "met gezond verstand gebruiken". Je moet er wel goed mee omgaan, en de voor- en nadelen begrijpen. Ik zal daarom niet zonder meer aan iedereen een password manager aanraden, al ben ik er in de basis zeker voorstander van.
Reputatie 3
Badge +1
Inderdaad kan het helpen om geen voordehand liggende inlognaam te kiezen, zo lang je deze zelf maar goed kunt onthouden natuurlijk. Ik doe het zelf namelijk ook!
Het is geen sterke beveiligingsmaatregel op zichzelf, maar in combinatie met een goed wachtwoord, maak je het wel een stukje moeilijker voor een aanval via 'social engineering'.
En om te voorkomen dat ik ...tig gebruikersnamen en bijbehorende unieke wachtwoorden moet onthouden, is een goede password manager in mijn optiek essentieel. In ieder geval beter dan het hergebruik van wachtwoorden...
Ik zit op 500+ dus inderdaad essentieel. Voordelen oa.
Dus veel "onthouden"
ingewikkelde inlog namen en passwords (maakt deze zelf voor je binnen door jou stelde grenzen (tekens))
Automatisch Synchroniseren met meerdere computers/tablets/smartphone enz.
Lijst te printen (archief) en backup maken.
Versleuteld opslaan end. en bij "onbekende computer" extra navraag
Formulieren invullen vanuit "identiteiten"
enz. enz. enz.
Ik heb paar jaar geleden lifetime gekocht, nu voordelig dus.
Ik heb altijd mijn inlog gegevens dus bij me/paraat.
Zo, genoeg reclame, moest even.
Groet,
Ben 🆒
PS Ik kan de gratis versie niet zo snel meer vinden.

Reageer