Vraag

Waar kan je two-factor authentication instellen?

Waar kan je instellen dat je gebruik wil gaan maken van two factor authentication (MFA/2FA). Google authenticator of microsoft authenticator.

Ik heb alleen een SNS spaarrekening en kan hier alleen op inloggen met een digicode (gebruikersnaam + wachtwoord) graag zou ik gebruik willen maken van two factor authentication (2FA) waar kan ik dit instellen?

Groet, Louis

8 Reacties

Ik heb dit jaren geleden ook al eens gevraagd, antwoord SNS: is er niet en gaat niet komen. Argument SNS toentertijd: niet gebruikersvriendelijk. Terwijl ieder weldenkend mens uiteraard weet dat beveiliging middels username/password al jarenlang achterhaald is qua security en alleen dmv gebruik van 2FA nog enigszins op acceptabel niveau te krijgen is. Maar goed wie zijn wij. De bank weet het uiteraard beter. 3-2-1, kom er maar in SNS met het stukje duiding dat ik uiteraard nog mis 'He tms5d, wat leuk dat je hier reageert.Zeg wat betreft die 2FA he, ..... , .... '
Goedemiddag @Igohl,

Allereerst welkom op de community. Wat betreft je vraag over two-factor authentication: achter de schermen wordt er op dit moment gewerkt aan een nieuwe set tokens. Hierbij wordt op bepaalde kanalen, zoals de website, gebruik gemaakt van two-factor authentication. Nog even wachten dus, het zit er aan te komen. Hoe het precies zit met externe 2FA tools durf ik niet te zeggen, ik heb deze vraag nog uitstaan. je hoort het van me.
Hoi @lgohl,

Het gebruik van Google of Microsoft Authenticator is een mooi idee, we ondersteunen het echter niet omdat we andere two factor authentication (2FA) alternatieven gaan inzetten. Ik besef dat het geen nieuws is, eerder lieten we weten dat we bezig zijn met de ontwikkeling van nieuwe authenticatiemiddelen (tokens) die 2FA gebruiken. Deze middelen zullen op termijn beschikbaar komen. Ik zou je graag concreet vertellen wanneer, maar de planning is nog onbekend.
hallo snsvrienden. mis ik wat? wat is in vredesnaam een twofactoauthentificaton? kan iemand mij dit eens op het gemakkie uitleggen? ik ben mogelijk nog van de ouwe stempel. en als u het toch gaat uitleggen dan ook volgaarne of ik, simpele ziel, het vandaag de dag nodig heb want ik wil nix missen. ben benieuwd naar uw reactie en mogelijk wil ik het dan ook aanschaffen, dit gaat dan iets aan mijn prestige toevoegen. waarvoor mijn dank wees gegroet deutekom
Reputatie 2
Hoi Deutekom,
in onze "jeugdjaren", was het ook al wel een beetje stoer te strooien met Engelse kreten. Dat is alleen maar meer geworden jammer genoeg. Net op de radio geluisterd naar een interview met Daniël Lohues. Deze zingt graag (en praat en schrijft enz) in het Drents.
Dat lange Engelse woord betekend niets anders dan 2x bewijzen dat jij het bent. Het kan bijv. dat je je naam en pasword (alweer Engels) ingeeft en dan een SMS krijgt met een code die je ook nog moet invullen. Er zijn veel variaties te bedenken die ervoor zorgen dat een kwaadwillende over 2 van je info (kan bijv. mail, 06 nummer, SMS enz) wat moeilijker het van je overnemen.
Groet,
Ben :cool:
PS Ik blijf toch maar in het Engels BigBen, klinkt toch beter dan Grote Ben.
Goedemiddag @Deutekom, BigBen heeft al een behoorlijke tip van de sluier gelicht. Dank je wel daarvoor. Het komt er op neer dat er een dubbele vorm van controle van je identiteit komt. Een mail en SMS zijn hiervan voorbeelden bovenop je eigen code die je hebt voor de app. Dit heeft te maken met de verscherpte wetgeving op het gebied van PSD2.
Goed nieuws op het prestige-gebied: dit zit automatisch in de nieuwe versie van de app die later dit jaar beschikbaar wordt. Je hoeft hier niets voor te doen, behalve tegen die tijd de update uit te voeren.
hallo sven en grote ben. dank voor jullie prompte antwoord. het duizelt me allemaal een beetje maar begrijp thans dat ik zonder kan. moest destijds de ep op mijn smartphone plaatsen en heb daarna 1 x geprobeerd om een tikkie terug te geven maar dat lukte van geen kanten, heb het dus maar zo gelaten. denk niet dat ik op straat zonodig financiële transacties moet / zal doen, en als ik bij appiehappie ben dan gebruik ik gewoon mijn betaalpas of in een ouwerwetse winkel schrijf ik desnoods heel discreet een eurocheque uit en onder ons gezegd kom ik daar een heel eind mee en tot tevredenheid. totzover mijn vorderingen met tikkies enh eppen, het zal mijn tijd wel duren. nogmaals dank voor uw hulp en aan u allen een prettig weekend, maak er wat van. houdoe wees gegroet deutekom
Reputatie 1
Multi-factor authenticatie heeft te maken met op hoeveel verschillende manieren jij kunt aantonen (bewijzen) dat jij bent wie jij claimt te zijn. Die manieren dienen ook in de basis verschillend van elkaar te zijn. Bijvoorbeeld: iets wat je weet (geheim), iets wat je hebt (token) en iets wat je bent (biometrisch)

1-factor is (was) heel gebruikelijk en eenvoudig: jij kent een geheim zoals een wachtwoord of pincode;
2-factor is vaak dat je ook iets bezit, zoals een digipas of een mobiele telefoon met SMS of een app die een code genereert, welke je samen met je pincode of wachtwoord (geheim) gebruikt om in te loggen;
3-factor is bijvoorbeeld het gebruik van je vingerafdruk of iris-scan (wat je bent) bovenop het geheim en het bezit.

2-factor is dus niet een pincode die je naast je wachtwoord moet gebruiken om in te loggen (beide zijn geheimen)

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)