SNS

Beantwoord

Waarom blijft de status van mijn iDEAL-betaling hangen?

  • 15 december 2016
  • 27 Reacties
  • 4943 Keer bekeken

LS,
Vanochtend op gebruikelijke manier via PostNL met mobiel bankieren (QR-code) een pakket label gekocht en betaling is succesvol in de app op de telefoon, maar op de PC blijft het hangen op "De status van je betaling wordt gecontroleerd..." en wordt niet terug gekeerd naar de site van PostNL. Betaling is gewoon afgeschreven. Order is niet zichtbaar in PostNL en volgens de klantenservice aldaar moest ik het na een uur nogmaals proberen en de eerste betaling terug claimen.
Inmiddels twee uur later en opnieuw de betaling gedaan, exact hetzelfde verhaal. Dus nu twee betalingen verder en nog steeds geen verzendlabel...
Waar ligt dit aan? PostNL wijst uiteraard naar de SNS Bank/Ideal en dat zou waar kunnen zijn aangezien de betalingsmodule niet terugkeert naar PostNL na de succesvolle betalingen.
Graag advies!
Robin
icon

Beste antwoord door Dennis 22 december 2016, 13:02

Hoi RoHo,

Onze specialisten kunnen het probleem niet reproduceren en de oorzaak niet achterhalen. Uit de logs blijkt dat dit voor andere klanten wel goed gaat. De controle van de status wordt vanuit de browser gestart en waarschijnlijk gaat het daar ergens mis. Onderstaande tips kunnen je helpen bij een volgende iDEAL-betaling:

Stoorzenders die de werking kunnen verstoren:
  • javascript uitgeschakeld in de browser
  • plugins of extensies actief in de browser

Dit kun je proberen:
  • controleer of javascript ingeschakeld is
  • schakel alle browserplugins en extensies uit

Als de pagina blijft hangen nadat de betaling in de app uitgevoerd is:
  • herlaad de pagina (F5) en open de 'Betalen met Mobiel Bankieren' tab opnieuw (alleen de iDEAL-pagina op de site herladen, niet proberen opnieuw te betalen). Zo wordt de code opnieuw geladen en wordt er geprobeerd de controle van de status te starten
  • gebruik een andere browser

Laat je het weten of een volgende betaling lukt met bovenstaande tips?
Bekijk origineel

27 reacties

Hoi RoHo,

Welkom op de community. Wat vreemd dat de betaling blijft hangen en dat je niet terugkeert naar de website van PostNL. Zijn beide betalingen van je rekening afgeschreven? Heeft PostNL aangegeven hoe je alsnog een verzendlabel kunt krijgen als je aantoont dat de betaling van je rekening is afgeschreven?

Op de community praten we ook over ‘niet bankzaken’ in de Koffiekamer en hier stellen de leden zichzelf voor. Hopelijk zien we je vaker op de community.
Reputatie 2
Badge
Normaal krijg je een knop te zien met "terug naar webwinkel". Heb je die knop wel gezien. Als dat niet gebeurt of als je niet op die knop drukt kan het zijn dat pas veel later het bericht naar de webwinkel wordt gestuurd dat er betaald is. Dat heb ik ook gehad.
Hoi Dennis,
Beide keren is het bedrag succesvol afgeschreven en ontving ik een bevestiging per mail. PostNL geeft als reactie "vreemd dat dit 2x misgaat - we kunnen helaas geen label geven, dus vul maar 2 restitutieformulieren in" Dan uiteraard nog steeds geen label... Maar is het niet verdacht t.a.v. Ideal dat hij niet terugkeert naar de webshop pagina? Simpel gekeken lijkt dan toch daar de oorzaak te zitten, omdat de terugkoppeling van "betaald met ideal" blijkbaar niet bij PostNL binnenkomt?
Antwoord op Eva: nee, knop komt niet in beeld. Blijft hangen op "De status van je betaling wordt gecontroleerd..." tot het oneindige (2e betaling staat hier nu al ruim een uur op)
Reputatie 2
Badge
Kan het zijn dat een popupblokker die nieuwe status tegenhoudt? Zou op zich niet moeten maar ik heb zelf geen ervaring met betalen bij postnl
Hoi Robin,

Het probleem meld ik bij de IT-afdeling. Als je het 16-cijferige nummer doorgeeft aan PostNL, dan kunnen ze de betaling controleren. Deze oplossing is standaard voor een iDEAL-betaling die blijft hangen. Hopelijk stuurt PostNL je op basis van dat nummer wel een verzendlabel.
Met PostNL gaat het niet al te best momenteel. Ik schat zo dat het probleem bij hen ligt..misschien een storing op hun site net op dat moment.

Hoop dat het toch nog goed komt voor je!
Dank voor al het meedenken!
Uitgebreide update voor de geduldige lezer(es):
Gisteren weer met PostNL klantenservice gechat en betreffende medewerker vermoedde een storing aan hun zijde. Het was niet mogelijk daar de voortgang van te volgen, maar ik kon er van uit gaan dat het vandaag opgelost zou zijn. Ik heb daarom zojuist op een derde poging gedaan dit label aan te schaffen. Helaas exact hetzelfde: mobiele app zegt betaling succesvol, geld is van de rekening af en scherm blijft in het betalingsscherm op de PC hangen met het inmiddels gevreesde "De status van je betaling wordt gecontroleerd...".
Maar... nu dacht ik de "Cancel" knop maar eens in te drukken waarna de melding in het Ideal scherm op de PC kwam "Wilt u deze betaling annuleren? U keert dan terug naar de webwinkel". Dit bevestigd gevolg door een melding: "Betaling mislukt - u keert nu terug naar de webwinkel". Dit leek me al vreemd gezien het feit dat de betaling al was afgeschreven en inderdaad in de webwinkel van PostNL verschijnt na een korte pauze (trager dan normaal) mijn label.
Alhoewel ik en de ontvanger van het pakket er blij mee zijn, ben ik er toch niet gerust op dat er niet nog steeds iets mis is. Kan toch niet waar zijn dat je de aankoop alleen kan ontvangen wanneer je een eigenlijk al gedane aankoop/bevestiging annuleert en een melding erbij krijgt dat de betaling is mislukt?
Ik ga nu twee uitgebreide formulieren invullen bij PostNL om de eerdere 2 gerestitueerd te krijgen... Voor volgende bestellingen hoor ik natuurlijk graag als iemand me kan vertellen waar dit probleem nu ligt?
Hoi RoHo,

Bedankt voor je uitgebreide bericht. Goed om te lezen dat ze bij PostNL op de hoogte zijn van de storing. Ik ga ervan uit dat je het geld van de niet ontvangen artikelen terugkrijgt. Hou je ons op de hoogte over de afloop?
Dank voor al het meedenken!
Uitgebreide update voor de geduldige lezer(es):
Gisteren weer met PostNL klantenservice gechat en betreffende medewerker vermoedde een storing aan hun zijde. Het was niet mogelijk daar de voortgang van te volgen, maar ik kon er van uit gaan dat het vandaag opgelost zou zijn. Ik heb daarom zojuist op een derde poging gedaan dit label aan te schaffen. Helaas exact hetzelfde: mobiele app zegt betaling succesvol, geld is van de rekening af en scherm blijft in het betalingsscherm op de PC hangen met het inmiddels gevreesde "De status van je betaling wordt gecontroleerd...".
Maar... nu dacht ik de "Cancel" knop maar eens in te drukken waarna de melding in het Ideal scherm op de PC kwam "Wilt u deze betaling annuleren? U keert dan terug naar de webwinkel". Dit bevestigd gevolg door een melding: "Betaling mislukt - u keert nu terug naar de webwinkel". Dit leek me al vreemd gezien het feit dat de betaling al was afgeschreven en inderdaad in de webwinkel van PostNL verschijnt na een korte pauze (trager dan normaal) mijn label.
Alhoewel ik en de ontvanger van het pakket er blij mee zijn, ben ik er toch niet gerust op dat er niet nog steeds iets mis is. Kan toch niet waar zijn dat je de aankoop alleen kan ontvangen wanneer je een eigenlijk al gedane aankoop/bevestiging annuleert en een melding erbij krijgt dat de betaling is mislukt?
Ik ga nu twee uitgebreide formulieren invullen bij PostNL om de eerdere 2 gerestitueerd te krijgen... Voor volgende bestellingen hoor ik natuurlijk graag als iemand me kan vertellen waar dit probleem nu ligt?

Hallo RoHo..

Ga er maar vanuit dat de storing bij PostNL ligt..waarschijnlijk een foutje met de link naar de websiteshop.

Dit zeg ik zo omdat ikzelf (ff afkloppen) echt nog nooit problemen heb gehad met online betalingen via de app.
Voor alle geïnteresseerden opnieuw een update: vanochtend een betaling gedaan via Kiala en... hetzelfde probleem! Ook hier kon ik het dus uiteindelijk succesvol maken door de betaling te annuleren en dan langs die weg naar de webshop terug te keren. Er lijkt dus een acceptabele (zij vreemde) workaround te zijn.
Dit betekent dat het dus in ieder geval niet aan PostNL lijkt te liggen (ondanks dat ze zelf dachten van wel). Dus zijn er de volgende mogelijkheden m.i.:
- SNS Bank (lijkt me niet de meest voor de hand liggende)
- Ideal/Ideal-betalingsmodule
- mijn computer
Mijn computer is goed beschermd (up-to-date virusbescherming en firewall) en er is sinds lange tijd niets veranderd aan de configuratie en geen andere problemen ondervonden. Wel zag ik dat er een update van Windows 10 is geweest de afgelopen week, maar die heb ik vast niet als enige gekregen 😉 Voor de volledigheid, de browser die ik gebruik is Chrome (Version 55.0.2883.87 m)
Kortom, waar het probleem ook ligt, bij geen van de bovengenoemde opties verwacht ik de enige te zijn...
Probeer eens een andere browser voor de zekerheid.
Hoi RoHo,

Goed dat je dit zo grondig uitzoekt. Van onze IT-afdeling begrijp ik dat er meerdere meldingen over binnenkomen. Ze zoeken dit momenteel uit, ik meld me zodra ik meer weet.
Hoi RoHo,

Onze specialisten kunnen het probleem niet reproduceren en de oorzaak niet achterhalen. Uit de logs blijkt dat dit voor andere klanten wel goed gaat. De controle van de status wordt vanuit de browser gestart en waarschijnlijk gaat het daar ergens mis. Onderstaande tips kunnen je helpen bij een volgende iDEAL-betaling:

Stoorzenders die de werking kunnen verstoren:
  • javascript uitgeschakeld in de browser
  • plugins of extensies actief in de browser

Dit kun je proberen:
  • controleer of javascript ingeschakeld is
  • schakel alle browserplugins en extensies uit

Als de pagina blijft hangen nadat de betaling in de app uitgevoerd is:
  • herlaad de pagina (F5) en open de 'Betalen met Mobiel Bankieren' tab opnieuw (alleen de iDEAL-pagina op de site herladen, niet proberen opnieuw te betalen). Zo wordt de code opnieuw geladen en wordt er geprobeerd de controle van de status te starten
  • gebruik een andere browser

Laat je het weten of een volgende betaling lukt met bovenstaande tips?
Ik heb hetzelfde probleem sinds 4 december. Ik deed een betaling naar Greetz via de QRcode en deze bleef ook "hangen".
Voorheen werkte het altijd perfect, met dezelfde browser, zelfde laptop, zelfde mobiel.
Ik heb het bedrag nog een keer overgemaakt maar beide betalingen bleken uiteindelijk toch overgemaakt te zijn. Greetz boekte één betaling netjes terug.
Maar de betalingen via ideal gaan allemaal heel traag en het laatste scherm blijft constant hangen.
Ik heb geen vertrouwen meer in de betalingen per ideal/SNS en omdat ik nooit problemen heb gehad lijkt het mij sterk dat het aan onze instellingen ligt.
Het advies om alle browser plugins uit te schakelen, vind ik een hele slechte. Er zijn vaak (ook) verschillende beveiliging plugins actief. Als je die uitschakelt en "vergeet" (niet weet hoe bijv.) om ze weer in te schakelen, dan kon je wel eens heel wat meer problemen krijgen.
Om evt. te testen ja, maar zet ze daarna meteen weer aan.
Groet,
Ben 🆒
Goedemorgen Paolo,

Allereerst welkom op de community :)

Wat een merkwaardig probleem. Heb je de uitleg van Dennis gevolgd om de betaling te voldoen?

Wil je een keer zelf een topic aanmaken? In het topic Welkom op de community lees je hoe dat moet.

@BigBen Bedankt voor je scherpe opmerking. Het is belangrijk dat je computer goed beschermd is.
Een optie die hier nog niet genoemd is, maar die waarschijnlijk wel het probleem omzeilt, is betalen met de digipas. Dan hoeft de pagina op je computer niet te blijven controleren of de betaling is afgehandeld via mobiel, want juist dat stukje lijkt in heel specifieke gevallen niet goed te gaan. Uiteraard is dat niet de ideale situatie, maar zolang het probleem niet gevonden is, is het wellicht een bruikbaar alternatief.
Vandaag via IE (windows 10) een betaling gedaan en alles werkte zoals het hoort!!
Waarschijnlijk ligt het toch aan Chrome.
Dankjewel Paolo, het lijkt dan inderdaad een probleem met Chrome te zijn. Gelukkig heb je een andere browser 🙂 Je feedback geef ik door aan de IT-afdeling.
Dankjewel Paolo, het lijkt dan inderdaad een probleem met Chrome te zijn. Gelukkig heb je een andere browser 🙂 Je feedback geef ik door aan de IT-afdeling.

Goedemorgen StefanB..blijkbaar wel een uniek probleem met Chrome omdat ik in ieder geval nergens last van had. Ik denk andere mensen ook niet, maar wordt dit nu onderzocht of laten jullie het alleen bij deze 2 meldingen?
Goedemorgen Sjaakie93,

Zoals Dennis zei, konden onze specialisten het probleem niet reproduceren. Of ze het met deze extra informatie wel kunnen, dat weet ik niet. We doen ons best om de mogelijkheid om met iDEAL te betalen zo goed mogelijk te laten werken.
Goedemorgen Sjaakie93,

Zoals Dennis zei, konden onze specialisten het probleem niet reproduceren. Of ze het met deze extra informatie wel kunnen, dat weet ik niet. We doen ons best om de mogelijkheid om met iDEAL te betalen zo goed mogelijk te laten werken.

Ze kunnen het reproduceren met Teamviewer en meekijken/oplossen.
Vandaag overkwam mij hetzelfde! De betaling is gedaan, de website blijft hangen op "betaling wordt gecontroleerd". Op andere PC de betaling nogmaals gedaan en nu loopt hij wel door.
Het zal dus een instelling in de browser zijn, maar welke??
Daarnaast is de betaling nu dubbel gedaan, hoe nu verder?
Hoi jaccop,

Welkom op onze community. Wat merkwaardig dat de iDEAL-betaling bleef hangen en vervelend dat het bedrag dubbel is afgeschreven. Dit bedrag kun je niet terugboeken. Neem je contact op met de winkelier om te vragen of het teveel betaalde bedrag wordt teruggestort? In mijn reactie van 22 december 2016 geef ik een aantal opties vanuit onze specialisten. Probeer je deze opties uit en laat je het weten als je ergens tegenaan loopt?

Om wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor.

Reageer