Beantwoord

Waarom geeft de SNS Mobiel Bankieren app voortdurend de melding "geen verbinding"?

Toon eerste bericht

46 Reacties

Hallo allemaal,

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan op de WiFi verbinding thuis. Inmiddels heb ik het probleem kunnen terugvoeren op het 802.11n protocol, terwijl het op zowel A als G niet optreed. Wellicht kan een van de techneuten bij SNS er ondertussen iets zinnigs over zeggen.

Groet, Dimitri
Ik krijg deze melding sinds kort ook, sinds ik een nieuwe telefoon heb. Wifi, 3g of 4 g maakt niet uit. Hij meldt 3 keer geen internet en crasht vervolgens. (ik gebruik de ASN app maar dat is dezelfde als de SNS app)
Hoi Dimitri en dickzeeman,

Welkom op de community. Zoals jullie in dit topic kunnen lezen, krijgen meer klanten de melding 'Controleer of je internetverbinding goed is en probeer het opnieuw' in de mobiele app. Ik heb om een update gevraagd bij de IT-afdeling en te horen gekregen dat er gewerkt wordt aan een structurele oplossing. Deze melding wordt vaak veroorzaakt door het gebruik van dual band WiFi. De mobiele app wisselt tijdens het inloggen of het gebruik van de app van kanaal. De app ziet dit als het verbreken van de verbinding en daardoor als een veiligheidsrisico. Mogelijke korte termijn alternatieven zijn het uitzetten van de dualbandunctie op de router of het uitzetten van de WiFi en overschakelen naar het mobiele netwerk. Het is nog niet bekend wanneer we dit oplossen.
Ok. Ik open wel een extra rekening ergens anders. Geen werkende app hebben is niet meer van deze tijd... Neem aan dat mijn korting op de hypo niet komt te vervallen omdat ik om jullie problemen heen moet werken...
wwwwhatever schreef:

Ok. Ik open wel een extra rekening ergens anders. Geen werkende app hebben is niet meer van deze tijd... Neem aan dat mijn korting op de hypo niet komt te vervallen omdat ik om jullie problemen heen moet werken...

Dat zou ik zonde vinden, maar daar ben je natuurlijk vrij in. Hopelijk lukt het met de alternatieven die Dennis aangeeft. Onze ontwikkelaars doen hun best om de app zo goed mogelijk te laten functioneren, daarom zijn ze blij met jullie signalen.
Wordt er nog iets aan ontwikkeling gedaan? De laatste update van de app is van 30 mei.
25 juni de mooie reactie op mijn review in de play store dat er binnen een week een update zal zijn met een oplossing. Inmiddels 3 maanden verder en nog geen update en geen oplossing!
Als iemand hier een aanbeveling kan doen voor een bank met een goed werkende app stap ik graag over!
Goedemorgen leden,

De foutmelding 'Geen verbinding' is een generieke foutmelding en deze kan verschillende betekenissen hebben. Hieronder een opsomming van de problemen die we vanuit klanten via verschillende kanalen ontvangen:
• Verbindingsfouten op dual-band routers met alleen 5ghz ingeschakeld. Bij gebruik van alleen 2.4ghz gaat wel goed. Onze IT-afdeling werkt aan een oplossing, maar het is complexer dan we in 1e instantie dachten.
• Problemen in combinatie met repeaters of acces points en het gebruik van de app terwijl je door huis rond loopt. Dit kan ook met bovenstaande te maken hebben.
• Mogelijk IPv6 probleem
• Verbindingsfout bij bekijken transactieoverzicht (Kasboek probleem). Dit treedt vaak op aan het einde of begin van een maand, als de druk op servers toeneemt.

De foutmelding 'Geen verbinding kan dus verschillende oorzaken hebben. Het is lastig om een oplossing te maken die voor iedereen bruikbaar is. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel verschillende merken en type routers er bestaan.

Als een klant een oplossing vindt om een verbindingsprobleem te verhelpen, dan horen onze ontwikkelaars dat graag. In dat geval neem je contact met ons op via het mailadres: webcare@sns.nl.
Inmiddels maak ik gebruik van een single band WiFi router, maar het gebeurt mij nog steeds regelmatig dat ik een foutmelding krijg dat de verbinding is verbroken. Zowel met de SNS als met de ASN app, terwijl ik gewoon op de bank op nog geen 4 meter van de router zit.

Dat het aan ipv6 kan liggen is een oorzaak die ik nog niet eerder heb gelezen hier. Dit zou toch niet mogen vandaag de dag...
Reputatie 2
Stefan schreef:

Inmiddels maak ik gebruik van een single band WiFi router, maar het gebeurt mij nog steeds regelmatig dat ik een foutmelding krijg dat de verbinding is verbroken. Zowel met de SNS als met de ASN app, terwijl ik gewoon op de bank op nog geen 4 meter van de router zit.

Dat het aan ipv6 kan liggen is een oorzaak die ik nog niet eerder heb gelezen hier. Dit zou toch niet mogen vandaag de dag...

Repeater?
Groet,
Ben :cool:
BigBen schreef:

Stefan schreef:

Repeater?
Groet,

Nee, die heb ik bewust uit gezet om dit probleem te isoleren. Bovendien heb ik de repeater alleen nodig als ik in de tuin zit, en daar heb ik de laatste weken geen tijd voor (en het regent net iets te vaak).

Daarnaast heb ik op het werk nergens last van en daar hangen ...tig repeaters.
Reputatie 2
Stefan schreef:

Daarnaast heb ik op het werk nergens last van en daar hangen ...tig repeaters.

Das wel weer een mooie, dan valt deze "algemene" mogelijkheid wel af denk ik (blijft dan weer bepaalde merken/types die wel problemen zouden kunnen veroorzaken).
Heb je op je werk helemaal geen last? Ik neem aan dat men daar ook "modere" routers heeft met meerdere banden (misschien wel AC?). Ook daar zou dat verhaal van veiligheid en switchen van band dan moeten gelden.
Misschien is het toch een bepaald merk/type verhaal?
Groet,
@Dennis: het probleem van het "wisselen" van band is uitsluitend een probleem omdat aan de kant van de bank de apparatuur al na 5 seconden als het ware "de stekker eruit trekt" - dus de verbinding heel hard verbreekt (een "TCP reset", voor belangstellenden). Ik heb hierover in het verleden al eens contact gehad met Tim, o.a. netwerkarchitect bij jullie.

De oplossing is in theorie niet zo moeilijk: de timeout van de load balancers verhogen. Vijf seconden is voor een TCP-verbinding echt bizar weinig.

Dat er in de praktijk allerlei haken en ogen aan zitten (bijvoorbeeld: de load balancers zitten "vol" en we willen oude verbindingen zo snel mogelijk kwijt), dat weet ik wel, maar op deze manier is de app echt volledig onbruikbaar. En dat is geen overdrijving: ik heb ergens een filmpje liggen waar de app zes keer in één minuut de verbinding verbreekt. Probeer dan maar eens iets met je saldo te doen. De praktijk is inmiddels, dat ik mijn wifi uitzet als ik iets met de SNS-app wil doen, maar kom op: dat kan de bedoeling toch niet zijn?

Wat betreft de oorzaken die je vermeld: het merendeel daarvan is echt terug te leiden op die timeout aan jullie kant.

Mail bovenstaand desgewenst zelf aan webcare@sns.nl - en zeg er dan maar bij dat het probleem weliswaar zijn oorsprong heeft in een keuze die de app-developers ooit maakten ("nieuwe verbinding opzetten - opnieuw inloggen") maar dat het daadwerkelijke optreden van het probleem veroorzaakt wordt door de opzet van het netwerk.
Valentijn Sessink schreef:

De praktijk is inmiddels, dat ik mijn wifi uitzet als ik iets met de SNS-app wil doen, maar kom op: dat kan de bedoeling toch niet zijn? Wat betreft de oorzaken die je vermeld: het merendeel daarvan is echt terug te leiden op die timeout aan jullie kant.

Hoi @Valentijn,

Graag laat ik weten dat Dennis je vraag heeft doorgestuurd. Nog even geduld, ik hoop dat we snel met een duidelijk antwoord komen op je uitgebreide vraag.

@Dennis: het probleem van het "wisselen" van band is uitsluitend een probleem omdat aan de kant van de bank de apparatuur al na 5 seconden als het ware "de stekker eruit trekt" - dus de verbinding heel hard verbreekt (een "TCP reset", voor belangstellenden). Ik heb hierover in het verleden al eens contact gehad met Tim, o.a. netwerkarchitect bij jullie.

De oplossing is in theorie niet zo moeilijk: de timeout van de load balancers verhogen. Vijf seconden is voor een TCP-verbinding echt bizar weinig.

Hoi Valentijn,

Je reactie heb ik besproken met Tim, hij kan zich jullie gesprek nog goed herinneren. De conclusie is dat we snappen dat een verhoging van de time-out handig is, omdat je hiermee de kans op het verbreken van de verbinding van de mobiele app verkleint. Op dit moment kunnen we door beperkingen in tijd en budget de time-out niet verhogen.
Dennis schreef:

Op dit moment kunnen we door beperkingen in tijd en budget de time-out niet verhogen.

Eigenlijk is dit de enig benodigde reactie. Wontfix, heet dat in technische termen, oftewel: we kennen het probleem, we weten wat we eraan moeten doen, maar we doen het niet.

Vervelender is het, dat deze reactie pas acht maanden na mijn oorspronkelijke posting in het forum komt - en díé posting is alweer een jaar na mijn melding in de Google Play Store.

De Play store zelf staat vol met dit soort recensies, en de reactie van de klantenservice is steeds: zou je contact kunnen opnemen met onze helpdesk? HID@sns.nl of 030-6333000. Zij helpen je graag verder.

En daar begint het te wringen, want het is niet wáár: jullie app heeft (in combinatie met netwerkinstellingen) een probleem, en daar valt weinig aan te veranderen. Gezien de vele meldingen in de Google Play Store lijkt het me niet onverstandig om het probleem gewoon bij naam te noemen: de app heeft een probleem - punt. Schakel wifi maar uit, mogelijk helpt dat.

Groeten aan Tim ;-)

Groeten aan Tim ;-)

Hoi @Valentijn Sessink,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, ik deze doorgestuurd aan de Tim. Het antwoord van Dennis (6 december) blijft onveranderd, maar je krijgt de hartelijke groeten van Tim terug :)
Ook hier hetzelfde probleem. Ik heb wel een refurbished iphone.(https://iphoneoutlet.nl/refurbished-iphones) Kan het daar mee te maken hebben?
davev schreef:

Kan het daar mee te maken hebben?

Goedemorgen @davev,

Wat leuk om van je te horen en welkom op de community van SNS. Als je hier klikt lees meer informatie over de community, dat kan in het begin best handig zijn :)

Dan over je vraag: de foutmelding 'Geen verbinding' kan verschillende oorzaken hebben. Het is lastig om te zeggen of het aan je refurbished iPhone ligt. Beschik je bijvoorbeeld over de laatste versie van de app? Deze kun je hier downloaden via onze website. Daarnaast staan staan er nog meer praktische tips op de pagina. Laat je me weten of het is gelukt? Ik help je graag met het vinden van een oplossing.
Vanmorgen is een aanpassing op onze netwerkapparatuur doorgevoerd. We verwachten dat hiermee een groot deel van de problemen zijn opgelost of in elk geval veel minder vaak voorkomen. Graag horen we of jullie dezelfde ervaringen als ons hebben.

Voor ingewijden; de aanpassing zat niet zozeer in de TCP timeout, maar in de TCP Retry waardes.
MarcelR schreef:

Vanmorgen is een aanpassing op onze netwerkapparatuur doorgevoerd. We verwachten dat hiermee een groot deel van de problemen zijn opgelost of in elk geval veel minder vaak voorkomen. Graag horen we of jullie dezelfde ervaringen als ons hebben.

Het lijkt inderdaad (anderhalf jaar na de melding, dat dan weer wel) opgelost, dank.
Ik ben het met je eens dat dit veel te lang geduurd heeft, er heeft daarom ook overleg plaatsgevonden hoe dit in het vervolg voorkomen kan worden.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)