Beantwoord

Waarom het verschil in aanspreken: soms u en dan weer jij (tutoyeren)

Waarom word ik nu eens met "u", dan weer met "je" aangesproken (niet zelden op één en dezelfde webpagina)?
icon

Beste antwoord door Lindsay 24 juli 2013, 12:44

Waarom word ik nu eens met "u", dan weer met "je" aangesproken (niet zelden op één en dezelfde webpagina)?

Hi Bstumpel, welkom op de SNS Community. Leuk dat je direct een vraag stelt.

Wij als medewerkers webcare zullen op social media (SNS Community, Twitter en Facebook) altijd communiceren in je- of jij-vorm, omdat dit goed bij het betreffende medium past.

Wat betreft het verschil in aanspreken op de website van SNS Bank: in principe zou dit ook overal in je- en jij-vorm moeten zijn. Kun je ons de betreffende pagina's noemen? Dan zetten we dit door naar de beheerders van de website.

Misschien vind je het daarnaast leuk jezelf voor te stellen in dit topic. Daar lees je ook meer over de andere leden op de community :).

Bekijk origineel

31 Reacties

Hi Bstumpel, welkom op de SNS Community. Leuk dat je direct een vraag stelt.

Wij als medewerkers webcare zullen op social media (SNS Community, Twitter en Facebook) altijd communiceren in je- of jij-vorm, omdat dit goed bij het betreffende medium past.

Wat betreft het verschil in aanspreken op de website van SNS Bank: in principe zou dit ook overal in je- en jij-vorm moeten zijn. Kun je ons de betreffende pagina's noemen? Dan zetten we dit door naar de beheerders van de website.

Misschien vind je het daarnaast leuk jezelf voor te stellen in dit topic. Daar lees je ook meer over de andere leden op de community :).
Voor elke instelling die mij aanspreekt geldt dat ik met U wens te worden aangesproken en niet met jij, ik heb per slot van rekening met niemand geknikkert en eis net dat beetje respect wat mij toekomt, ik betaal immers mee aan hun salaris en voorzie daarmee in hun onderhoud.
@Lindsay,

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit door de bank gevraagd ben of ze mij mag tutoieren,ik wens dat dus ook niet, de sociale omhangsvormen prefeleren boven de social media omgangsvormen in deze.

Ik heb namelijk als klant mee bijgedragen aan de ongelooflijk onbeschofte zelf verijking die de bankentop zich heeft toegeëigend en eis daarom op zijn minst met respect te worden behandeld, ik heb immers (en doe dat nog steeds) voorzien in het levensonderhoud van deze witteboorden criminelen.

Niet boos op jou maar de financiële sector in onze maatschappij mag wel eens een stapje terug doen, wel eens het boetekleed aantrekken dat zou ze beter staan dan uit de hoogte te doen en iederen met jij en jou aan te spreken, ofwel te behandelen als simpel voetvolk, n iet wij maar zij zijn het schuim der aarde vergeet dat nooit.

Omgangsvormen bepalen in hoge mate hoe iemand tegen je aankijkt of hoe er tegen je aangekeken wordt en gezien het feit dat de banken vaker zijn veroordeeld en door de wet bestraft heb ik dus een streepje voor en mag men daar wel eens rekening mee houden, een crimineel spreekt een niet crimineel beter aan met u en niet met jij, we zijn immers niet van hetzelfde allooi.
j-snijder schreef:

ik heb per slot van rekening met niemand geknikkert en eis net dat beetje respect wat mij toekomt

Beste J-snijder,

Graag ga ik in op je opmerking. Ik vind het vervelend als het misverstand ontstaat, dat het tutoyeren zou wijzen op een tekort aan respect. Dit is natuurlijk zeker niet de bedoeling.

SNS Bank kiest er bewust voor om je met 'je' aan te spreken. We geven dit ook aan op onze website: waarom word ik door SNS Bank met 'je' aangesproken?

Ik hoop dat je met deze toelichting uit de voeten kunt en hoop je hier vaker te zien. :)
dus, een duiselijk disrespect voor de klaint, ik zal dat uitleggen.

Een klant van 12 jaar kan je aanspreken met je of jij, iemand van 17 ook nog, maar iemand van over de 40 jaar ? nee, dat is ongepast.

De maatschappij gaat er maar al te makelijk aan voorbij dat iemand die iets heeft gepresteerd en een status heeft opgebouwd best een flinke dosis respect verdient, immers hij/zij heeft al een flinke bijdrage geleverd aan de maatschappij en zelfs gezorgt voor het floreren ervan.

Ik bedoel maar, u spreek uw priester toch ook niet aan met jij ? of uw burgemeester ? of uw politicus ? zéfs uw directieleden vinden het ongepast als ik hen met jij aan zou spreken en ze eisen met u aangesproken te worden vanwege hun sociale status.

Welnu ook ik heb dus recht op dezelfde behandeling, u kunt het daarmee niet eens zijn maar dan hoort u niet thuis in deze functie.

Als ik aandeelhouder zou zijn en een par miljoen aan aandelen zou bezitten zou u het ook wel uit uw hoofd laten om mij te tutoyeren, welnu, ik verdien hetzelfde respect.

Mij vaker zien hier op dit forum, misschien maar dan op gerspecteerde voet en niet als een kleuter getutoyeerd, ik ben voor minder met een andere bank in zee gegaan, dat zal ook hier gebeuren als deze onzin niet verandert, ik ben geen kleuter die u te pas en te onpas met jij kunt aanspreken !!
Hallo J-Snijder,

Ik heb vanmorgen het hele verhaal gelezen over het je/jij aanspreken of juist het met u aangesproken worden.
Wat mij betreft is het geen probleem als ik met je/jij aangesproken wordt. Ik merk dat het minder afstandelijk klinkt en juist meer binding geeft.

Een aantal maanden geleden ben ik gevraagd om een overleg bij te wonen, waarin de klanten ideeen konden aandragen en de mening over SNS konden geven. Hier zat naast kantoorpersoneel van SNS ook directieleden bij. Ik heb hier in de je/jij vorm gesproken en hier geen probleem in ervaren dat dit ongewenst was.

Je/Jij vind ik dan ook geen probleem, want ook in de je/jij vorm kan je met respect aangesproken worden. Daarbij geld voor mij dat het niet uitmaakt of je nu 40 of 12 jaar oud bent en of je directie, hooggeschoold of laaggeschoold bent.

Iedereen hoort met respect behandeld te worden, maar ook anderen met respect te behandelen, ongeacht u/jij/je!
Zeer interessant, ik spreek iedereen die ik niet 'ken' aan met u en daar is niets mis mee.
Wat anderen doen moeten ze zelf weten.
Wat ik een beetje pijnlijk vind is dat iemand expliciet  dat hij niet getutoyeerd wil worden dat het volgende antwoord vol met jij en jou staat. Hoe ongevoelig ben je dan....
Hoi Eva, Pela, Warnsveld en J-snijder,

Bedankt voor jullie bijdragen.

@Warnsveld van harte welkom op de community. Erg leuk dat je ons hebt geholpen en je mening geeft over SNS, dank hiervoor.

Wat ik een beetje pijnlijk vind is dat iemand expliciet dat hij niet getutoyeerd wil worden dat het volgende antwoord vol met jij en jou staat. Hoe ongevoelig ben je dan....

@Eva Bedankt voor je reactie. Vervelend om te lezen dat je dit zo ervaart. Zoals gezegd vind ik het jammer als het misverstand ontstaat, dat het tutoyeren zou wijzen op een tekort aan respect. Dit is absoluut niet het geval, sorry als ik hierin onduidelijk ben geweest.
Tondejong, ook ik vind dat u de u-vorm moet gebruiken tegen klanten. Als men iemand persoonlijk kent of collega,s onderelkaar, dan kan jij.
Ook geen beste H. ,maar geachte mevrouw H. Ik ben niet uw beste.
jZe moeten bij de SNS niet proberen mij  met je en jiij aan te spreken, want daar ben ik niet van gediend! Al dat moderne gedoe.Regel in de omgangsvorm is niet de je- en jijvorm, maar u. Zoiets doet men uit beleefdheid. Amerikanen en andere Engelssprekenden doen dat niet, om redenen dat dit in hun taal onbekend is
Ik heb een lichte voorkeur voor de u-vorm, zeker als het bedrijven betreft met wie ik nog geen of nog maar kort een relatie mee heb. Voor bedrijven als SNS waar ik al lang klant ben, ik in de regel goed wordt behandeld en bij wie ik inmiddels een aantal medewerkers persoonlijk ken, heb ik geen problemen met de jij-vorm. Dit alles onder de voorwaarde dat ik als me als klant prettig en respectvol behandeld voel. Dat laatste is voor mij niet afhankelijk van de u- of jij-vorm van aanspreken.

Wat dit betreft hanteer ik dezelfde normen als in de omgang met mensen: ook daar begin ik pas met tutoyeren als we elkaar goed kennen, de verstandhouding goed is en we er beiden mee instemmen. Meestal gaat dat vanzelf.
Ik ben het roerend eens met j-snijder; jeugd, vrienden en familie kun je aanspreken met je en jij, maar ouderen en zeker onbekenden dienen te worden aangesproken met U.
Dat heeft alles te maken met respect. Op scholen waar de onderwijzer/leraar wordt aangeproken met jij of zelfs met de voornaam, is het respect voor de leraar ver zoek. Iedereen wil blijkbaar "vriendjes zijn", maar ik zoek mijn eigen vrienden uit.
In het verleden heb ik al eens een e-mail over dit onderwerp aan SNS gestuurd en werd beantwoord met eenzelfde (onbevredigend) argumentatie zoals die ook nu weer wordt gebruikt.
Ik heb een zakelijke relatie met de bank en ik wens als zodanig te worden behandelld (aanspreken met "U" dus).
Geachte heer/mevrouw (naam?),

Graag wil ik de relatie met de bank zakelijk houden. We zijn geen vrienden en we worden het ook niet. U bent een dienstverlener die geld probeer te verdienen aan mijn financiele handel en wandel. Daar is niks tegen, maar dat sluit een al te familiaire binding echt uit. Dat ze bij IKEA je-en en jou-en past misschien bij de intieme sfeer van huis en haard. Dat u als bank ook een amicale toon aanslaat past naar mijn smaak niet. Sterker, ik voel me er zeer ongemakkelijk bij. Het feit 'dat iedereen het doet', is geen argument. Ik ben niet iedereen en de bank ook niet. Dus stop aub met deze onzin. U maakt mij een stuk gelukkiger als u mij gewoon met u en meneer blijft aanspreken en in geschreven communicatie met Geachte Mijnheer. 

Hoogachtend,

Chris Wolters
Geachte heer/mevrouw (naam?),

Graag wil ik de relatie met de bank zakelijk houden. We zijn geen vrienden en we worden het ook niet. U bent een dienstverlener die geld probeert te verdienen aan mijn financiele handel en wandel. Daar is niks tegen, maar dat sluit een al te familiaire binding echt uit. Dat ze bij IKEA je-en en jou-en past misschien bij de intieme sfeer van huis en haard. Dat u als bank ook een amicale toon aanslaat past naar mijn smaak niet. Sterker, ik voel me er zeer ongemakkelijk bij. Het feit 'dat iedereen het doet', is geen argument. Ik ben niet iedereen en de bank ook niet. Dus stop aub met deze onzin. U maakt mij een stuk gelukkiger als u mij gewoon met u en meneer blijft aanspreken en in geschreven communicatie met Geachte Mijnheer. 

Hoogachtend,

Chris Wolters
Dag allemaal,

SNS Bank spreekt je op internet aan met je en jij. Daar kiezen we voor omdat we graag helder en direct met je willen communiceren. Zo werpen we geen onnodige drempels op en klinken we niet hoogdravend. En blijven we een toegankelijke en laagdrempelige bank. Wij als medewerkers webcare zullen op social media (SNS Community, Twitter, Facebook en fora) altijd communiceren in je- of jij-vorm, omdat dit goed bij het betreffende medium past.

Voor wat betreft brieven en telefonie spreken wij altijd in de u-vorm.

SNS Bank spreekt je op internet aan met je en jij. Daar kiezen we voor omdat we graag helder en direct met je willen communiceren

Ik heb een privérekening en een zakelijke rekening bij SNS bank. Op de zakelijke rekening word ik aangesproken met U en op de private rekening word ik getutoyeerd. Dit vind ik vreemd. SNS beheert duizenden euro's van mij en verdient daar lekker aan. Popi Jopie doen past daar slecht bij. Alle communicatie van de bank dient met gepaste beleefdheidsvormen plaats te vinden. Aan de telefoon wordt, zoals hierboven door Tineke aangegeven, ook niet getutoyeerd. En zo hoort het ook. Een peperdure order verwerken op de website en dan "je kunt nu betalen"? Hoe is dit "helder"? Ik heb dit al eerder (telefonisch) aangegeven maar er is geen verandering. Eigenlijk zou de SNS nu een klant kwijt moeten zijn maar ik blijf aan de gang...

Tjerk Schuringa
Ik kan de gehele discussie enerzijds goed en anderzijds helemaal niet begrijpen. Het aangesproken worden met u geeft van oudsher een vorm van respect weer. In de dagelijkse praktijk merk ik echter vaak dat respect meer afhankelijk is van toonzetting en gedrag. Persoonlijk word ik liever respectvol met jij aangesproken dan respectloos met u. Respect is gedrag en niet een enkel woord.
Ik merkte dat ik aangesproken werd met "je" via een email door een medewerkster van de SNS, dat deed ze ook tijdens het gesprek dat we op kantoor hadden over hypotheken. Ik heb haar consequent met "u" aangesproken. Dit was en is naar mijn idee nog steeds de afspraak: zodra iemand de ander aan gaat spreken met "u" is dat het teken zelf ook als dusdanig te willen worden aangesproken.

Het is onbegrijpelijk dat SNS deze beleefdheidsvorm niet wil begrijpen. Uiteraard kan je op een website "je" en "jij" gebruiken omdat er vanuit de gebruiker wordt gekeken. Dat was altijd al een vrij normale wijze van uitleggen en vertellen: "Stel je hebt een lening, zo kan je hem het beste aflossen." of "Als bakker moet je vroeg op."

Ikea is vanuit het niets begonnen met het onzinnige aanspreken van "je" en "jij" op een hele andere wijze, "Je kunt hier afrekenen" is bijvoorbeeld wel iets anders dan de voorbeelden hierboven.

We hebben al zo weinig fatsoensnormen over, u zegt dat u het doet om laagdrempeliger te worden. Maar besef dat hiermee ook de drempel om elkaar uit te schelden steeds lager wordt.

Tenslotte vind ik het raar dat met de huidige mogelijkheden klanten niet individueel kunnen worden aangesproken zoals zij dat wensen. Dat kan eenvoudig door het opnemen van een vinkje in een database. Zoals je ook bijvoorbeeld bij "man" of "vrouw" hebt en je als meneer of mevrouw wordt aangesproken, is dat voor "jij" of "u" ook mogelijk (overigens weer een mooi voorbeeld van zo een zin waarin je wel "je" kan gebruiken!).

En anders gewoon weer terug naar "u" want vrijwel niemand vind het een probleem om met "u" te worden aangesproken, maar er zijn wel velen die zich irriteren aan het aanspreken met "je".

Rich
Waarom hebben we eigenlijk in onze taal, en wij niet alleen maar Duitsers hebben zoiets ook,beleefdheidsnormen ? Wij vinden het fijn om naast liefde en genegenheid ook respect van een ander te ontvangen.Het U en Sie is niet de hoogste prioriteit. Ik ken bijvoorbeeld verscheidene jongens en meisjes die hun ouders met je en jouw aanspreken , doch naar mate ik deze langer kende merkte ik dat erop dat terrein zeker ook grenzen worden getrokken ; het is zaliger te geven dan te ontvangen. Elke tijd kent zijn gekte en eigenaardigheid ! U begrijpt het : het gaat niet direct om het je en jij, maar LIEFDE en GENEGENHEID.Zo op het oog zou je zeggen dat met de nationalisatie van het bankwezen zij eenbelangrijke machtstrijd hebben verloren.Niets is minder waar, want wat gezaaid is in zwakte zal opgroeien in kracht ! Ze worden mnachtiger als ooit tevoren! Willen we wedden? Love is a special way of feeling, zegt de Engelsman !
Richielion schreef:

Ik merkte dat ik aangesproken werd met "je" via een email door een medewerkster van de SNS, dat deed ze ook tijdens het gesprek dat we op kantoor hadden over hypotheken. Ik heb haar consequent met "u" aangesproken. Dit was en is naar mijn idee nog steeds de afspraak: zodra iemand de ander aan gaat spreken met "u" is dat het teken zelf ook als dusdanig te willen worden aangesproken.
We hebben al zo weinig fatsoensnormen over, u zegt dat u het doet om laagdrempeliger te worden. Maar besef dat hiermee ook de drempel om elkaar uit te schelden steeds lager wordt.

Goedemorgen Rich,

Allereerst welkom op de community en bedankt voor het delen van je mening.

Ik kan me voorstellen dat het je stoorde dat je tijdens het gesprek in de SNS Winkel niet met "u" werd aangesproken, zeker omdat je mijn collega consequent met "u" aansprak. Als je wil, stel ik de betreffende winkel hiervan op de hoogte. Wil je in dat geval de gegevens van de contactpersoon en de winkel mailen naar webcare@sns.nl o.v.v. 'Community - Tutoyeren'?

Daarnaast hoop ik dat je begrijpt dat wij je online aanspreken met "je" en "jij" en hier geen onderscheid maken. Zoals Tineke ook aangeeft, kiezen we daarvoor omdat we graag helder en direct met je willen communiceren en iedereen op een zelfde manier willen aanspreken.

Hopelijk tot snel op de community. Neem eens een kijkje in het topic ‘Welkom op de community’. In de Koffiekamer kun je je voorstellen en meer over andere leden lezen.

agmvantrigt schreef:

Elke tijd kent zijn gekte en eigenaardigheid ! U begrijpt het : het gaat niet direct om het je en jij, maar LIEFDE en GENEGENHEID.Zo op het oog zou je zeggen dat met de nationalisatie van het bankwezen zij eenbelangrijke machtstrijd hebben verloren.Niets is minder waar, want wat gezaaid is in zwakte zal opgroeien in kracht ! Ze worden mnachtiger als ooit tevoren! Willen we wedden? Love is a special way of feeling, zegt de Engelsman !

Wauw, wat een mooie woorden. Bedankt :).
Tibor,

Echt ongelooflijk dat u mij hier ook aanspreekt met "je". Het is tegen het onbeschofte aan. Het interesseert me absoluut geen zier of het beleid van SNS is om haar klanten in algemene zin met "je" aan te spreken, u spreekt me hier rechtstreeks aan en dan gaan we elkaar niet tutoyeren. Ik ben bovendien ooit bij uw bank gekomen toen u iedereen nog gewoon met "u" aansprak, wellicht dat u na die tijd er bent komen werken...

Overigens spreekt de afdeling Beleggingen van SNS haar klanten nog wel gewoon aan met "u" (evenals we verderop al konden lezen houders van zakelijke rekeningen bij SNS).

Ga hier inhoudelijk eens op in en geeft u aan waarom u die verschillen hanteert?

Ik sta op het punt om mijn hypotheek (het enige product dat ik bij u heb lopen) over te sluiten en dat kan ook heel goed gewoon bij een andere bank, daar betaal ik waarschijnlijk op het moment iets meer voor, wat normaal gesproken een goede reden is om gewoon bij deze bank te blijven.

Maar dit soort discussies met een bedrijf waar ik elke maand een smak met geld breng over normale omgangsvormen zit ik echt niet op te wachten.

Als u zich dan toch geroepen blijft voelen om klanten met "je" aan te spreken, zorg er dan in ieder geval voor dat de schijnbare laagdrempeligheid er niet toe kan leiden dat er fouten ontstaan in berekeningen en dergelijke. Want dan ben "je" als klant ook direct alle vertrouwen kwijt.

Dat punt heb ik inmiddels namelijk wel bereikt na onzorgvuldigheid in een berekening die ik onlangs van uw collega ontving en mezelf op dit moment serieus afvraag of ik wel thuis hoor bij uw bank.
Richielion schreef:

Tibor,

Echt ongelooflijk dat u mij hier ook aanspreekt met "je". Het is tegen het onbeschofte aan. Het interesseert me absoluut geen zier of het beleid van SNS is om haar klanten in algemene zin met "je" aan te spreken, u spreekt me hier rechtstreeks aan en dan gaan we elkaar niet tutoyeren. Ik ben bovendien ooit bij uw bank gekomen toen u iedereen nog gewoon met "u" aansprak, wellicht dat u na die tijd er bent komen werken...
Dat punt heb ik inmiddels namelijk wel bereikt na onzorgvuldigheid in een berekening die ik onlangs van uw collega ontving en mezelf op dit moment serieus afvraag of ik wel thuis hoor bij uw bank.

Beste Rich,

Het is absoluut niet mijn bedoeling om dit gevoel op te roepen. We hebben ervoor gekozen om online altijd in de je/jij-vorm te communiceren. Dit past volgens ook het beste bij de online platformen. We vinden het belangrijk om hierbij 1 lijn te trekken, omdat we iedereen op eenzelfde manier willen benaderen en het gevoel van ongelijkheid willen voorkomen. Daarbij is het, als ik kijk naar de online communicatie van andere bedrijven, tegenwoordig ook erg gebruikelijk. Ik zou het zonde vinden als onze wegen hierdoor zouden scheiden. Onzorgvuldigheden in een berekening zijn inderdaad niet netjes. Ik hoor het graag als ik hier iets in kan betekenen.
Tibor schreef:

Richielion schreef:

Tibor,

Beste Rich,

Het is absoluut niet mijn bedoeling om dit gevoel op te roepen. We hebben ervoor gekozen om online altijd in de je/jij-vorm te communiceren. Dit past volgens ook het beste bij de online platformen. We vinden het belangrijk om hierbij 1 lijn te trekken, omdat we iedereen op eenzelfde manier willen benaderen en het gevoel van ongelijkheid willen voorkomen. Daarbij is het, als ik kijk naar de online communicatie van andere bedrijven, tegenwoordig ook erg gebruikelijk. Ik zou het zonde vinden als onze wegen hierdoor zouden scheiden. Onzorgvuldigheden in een berekening zijn inderdaad niet netjes. Ik hoor het graag als ik hier iets in kan betekenen.

Geachte heer Richie Lion,

Ik kan me geheel in uw standpunt vinden. Gebrek aan respect door tutoyeren en taalverloedering onder het mom van amicaal gekeuvel maskeert veeleer de intrinsieke verschillen en roept onderhuidse wrevels op. De tijden dat heren elkaar op straat groetten met 'goede morgen mijnheer' en daarbij de hoed even optilden liggen helaas achter ons. Het verheugd me om te merken dat er nog mensen zijn die gaan voor de oude normen en waarden, al blijft het lastig om weerstand te bieden aan de snelle en brouillerende woorden die zo gangbaar zijn op sociale media. De keuze voor enige formaliteit en distantie in de zakelijke omgang vereist m.i. ook enige weloverwogenheid in reageren: "Adeldom verplicht". Hierin hebben wij een opvoedkundige taak richting de jongere generatie die opgevoed zijn met het je en jij zeggen tegen hun ouders!
Het standpunt van de SNS is onhoudbaar als er conflicten ontstaan de zakelijke relatie. Een betalingsherinnering of -sommering wordt niet gesteld in de 'jij' vorm, op dat moment komt de ware aard van de relatie aan het licht; er moet geld verdient worden.
De heer Tibor heeft m.i. gedeeltelijk gelijk t.a.v. tutoyeren in de sociale media omdat deze vorm van massa communicatie gericht is op het grote publiek en naadloos aansluit bij het wereld-familie-facebook-gevoel, ook weer ten dienste gesteld aan de SNS als marketing instrument. Bij het bespelen van de grote massa komt het persoonlijke en het individu onder druk te staan. De enige oplossing is dat mensen die vanuit andere normen en waarden willen handelen zich daaraan proberen te onttrekken en hooguit af en toe een knieval maken voor eigen gewin, waarbij het onoverkomelijk is om zich met afgrijzen te onderwerpen aan de doctrine die daar heerst, met alle zelfbeheersing uiteraard om zo een voorbeeld te zijn.

Met vriendelijke groet,

Geachte Tibor,
Ik waardeer uw creativiteit om toch een klant een individuele benadering te geven zonder de zelf opgelegde maatstaf geweld aan te doen, maar ik heb mijn twijfels over het feit of dit nu te rekenen is onder een echt persoonlijke benadering waarbij respect en ruimhartige toenadering de overhand zouden moeten hebben.

Met hartelijke groet,
Jammer dat deze discussie nodig is. Zoals al eerder in dit topic gezegd is, heeft "u" of "jij" niets met respect te maken, maar met verandering. Ik vind het juist respectloos als mensen het gebruiken van "je" en "jij" onbeschoft gaan noemen, terwijl het nu eenmaal een feit is dat deze verandering zeker op social media een feit is.

Respect heeft niets te maken met al of niet tutoyeren, en ik vind dat de forummedewerkers bijzonder respectvol zijn. Zelf tast ik ook altijd af, en zal in een gesprek niet zomaar gaan tutoyeren, maar op een forum vind ik niet dat sommige mensen zich boven anderen moeten gaan plaatsen. Ook de conclusie dat velen zich irriteren aan "je", en geen moeite hebben met "u", daar ben ik het absoluut niet mee eens. Op het moment dat respect iets te maken moet hebben met "een smak geld", dan ben je toch echt verkeerd bezig! Rijkdom en respect hebben niets met elkaar te maken!

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)