SNS

Beantwoord

Waarom maximaal 16 maanden terug in Mijn SNS en betalen voor oudere afschriften?

  • 7 oktober 2010
  • 48 Reacties
  • 8425 Keer bekeken

Waarom kun je via internetbankieren slechts anderhalf jaar terug in de tijd? Ik neem aan dat alle betaalgegevens van je rekening gewoon ergens in de systemen van de SNS-bank zijn opgeslagen, tot veel verder terug.

Het moet toch mogelijk zijn in ieder geval tot 5 jaar terug je gegevens op te vragen? Bij voorkeur zelfs nog langer. Voor verzekeringen of de belasting kan het nodig zijn gegevens tot 5 jaar terug op te moeten vragen. Internetbankieren zou gewoon die mogelijkheid standaard moeten bieden.
icon

Beste antwoord door Liz 7 oktober 2010, 11:11

Hoi imzadi,

Ik zie je vraag nu pas hier, maar ik had ook al op je discussiebijdrage gereageerd.

Robert (Productmanager Betalen bij SNS Bank) geeft aan dat een bank als SNS Bank een bewaarplicht heeft wat betekent dat ze de plicht heeft gegevens voor langere tijd te bewaren. Je kunt dus informatie opgevragen over transacties die je langer dan 16 maanden geleden hebt uitgevoerd. Er zitten wel kosten aan deze aanvraag verbonden. Ik hoop dat ik hiermee je vraag hebt beantwoord.

Als je nog andere vragen hebt, hoor ik het wel.

Groet Liz
Bekijk origineel

48 reacties

Hoi imzadi,

Ik zie je vraag nu pas hier, maar ik had ook al op je discussiebijdrage gereageerd.

Robert (Productmanager Betalen bij SNS Bank) geeft aan dat een bank als SNS Bank een bewaarplicht heeft wat betekent dat ze de plicht heeft gegevens voor langere tijd te bewaren. Je kunt dus informatie opgevragen over transacties die je langer dan 16 maanden geleden hebt uitgevoerd. Er zitten wel kosten aan deze aanvraag verbonden. Ik hoop dat ik hiermee je vraag hebt beantwoord.

Als je nog andere vragen hebt, hoor ik het wel.

Groet Liz
Maar waarom moeten daar kosten aan verbonden zijn? Dan is het weer geen service naar de klant, maar een betaalde dienst. Kunnen deze gegevens niet gewoon toegankelijk worden gemaakt vanuit het bestaande internet-bankieren? Dan hoeven er ook geen administratieve handelingen te worden uitgevoerd als ik oudere gegevens wil opvragen. Alle gegevens van de laatste jaren staan toch gewoon digitaal in de systemen van SNS?

Dat het moeilijker / kostbaarder is om gegevens op te vragen van voordat alles digitaal ging, daar heb ik alle begrip voor. Maar tot 5 jaar terug moet gewoon standaard vanuit internetbankieren te doen zijn.
Bij ING kan je 5 jaar terug, bij ABN AMRO 10 jaar. Gratis en digitaal.

SNS loopt dus achter.
Reputatie 4
Badge +1
Dat is interessant om te weten, bedankt emar10

hopelijk komt hier bij SNS dus gauw verandering in
Reputatie 3
Badge +1
Helemaal mee eens! Het is de (SNS) bank die het initiatief neemt om de dagafschriften te digitaliseren. Om begrijpelijke redenen. Maar dan moet het digitale alternatief wel volwaardig zijn. M.a.w. als de fiscus voor de particulier een bewaartermijn van 5 jaar eist, dan moet de nieuwe voorziening daar natuurlijk (zonder meerkosten) in voorzien. Toch?

Stefan
SNS is weliswaar niet de enige. Zie hier het overzicht van een test van de website van de Consumentenbond 2010;

abn amro 10 jaar
asn bank 1 jaar
dhb oneindig

fortis 6 maanden
friesland bank 18 maanden
ING 5 jaar
rabobank 15 maanden
SNS Bank 16 maanden
SNS Regio 15 maanden
Triodos Bank oneindig
Ik ben het er ook mee eens dat men verder terug zou moeten kunnen kijken. Ik ben er de laatste jaren een aantal keren tegenaan gelopen dat het dus fout gaat. Betaald je eigen afschriften alsnog inkijken is wel vreemd.

Ik hoop dat de SNS verschillende wensen, suggesties, m.n. vanuit deze comunity, ook daadwerkelijk ter hand neemt. Jammer genoeg zijn de reacties tot op heden vaak alleen maar verklaringen waarom iets is. Dat schiet natuurlijk dan niet op. Bovendien wordt het nut van deze comunity wel erg dun.

Groet,

Ben
Hoi allemaal,

Dank voor jullie reacties. Emar10 dank voor het uitzoeken, handig om als overzicht te hebben.

Groet Liz
Dank voor dit zeer handige overzicht!
Bij de ING kan het wel, waarom bij de SNS dan niet. Klantvriendelijkheid is tegenwoordig ver te zoeken, geld vragen, en dan nog wel 10 (!!) euro voor een afschrift, vind ik schandalig, temeer omdat jullie zelf de papieren afschriften afgeschaft hebben. Daar hebben we ook niet om gevraagd hoor.
Hoi Annelies

Welkom op de community. Dank voor je reactie. Als je interesse hebt, kun je dit soort vragen kwijt bij 1 van de directieleden waar we a.s. dinsdagavond een chatsessie mee organiseren. Als je dit wat lijkt, kun je via info@snscommunity.nl aanmelden.

Groet Liz
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Annelies,

Bedankt voor de tip! Niet zo lang geleden kon je bij de ING bank (Postbank) ook niet langer dan 1,5 jaar terug kijken. Ik heb net geconstateerd dat je nu ca. 5 jaar transactiehistorie on-line kan inzien. Dat zou de SNS bank ook moeten doen!!!
Waar ik al tijden tegenaan loop is de te beperkte termijn waarbinnen je afschriften moet downloaden, 16 maanden. Waarom is dat niet langer? Voorstel, hanteer de fiscale termijn van 5 jaar. Of iig langer dan 16 maanden. Als je nu afschriften wilt hebben, kan je die kopen voor 10 euro per afschrift. Echt serieus, wie heeft dat bedacht..?! Is het niet veel beter en klantvriendelijker om gewoon de database langer open te zetten? Ik kan me toch niet voorstellen dat deze gegevens ergens op backup schijven of papier liggen opgeslagen. Dat zal op de server staan. Ik ben hier eerder mee bezig geweest en heb daarna ook een klacht ingediend. Ik kreeg zooo sterk het gevoel dat de medewerkers mij niet wilde snappen. Herhalen van een werkwijze is niet nodig. Neem mijn input mee als klantwens, dat zou ik waarderen! Ik ben hier al een paar keer tegenaan gelopen en het stoort. We krijgen geen afschriften op papier, maar betalen wel onze bijdrage voor de rekening. Dar verwacht ik wel een 'tegenprestatie' voor. Ik weet niet of anderen ook tegen deze beperkte termijn van 16 maanden aanlopen, zo ja, dan lees ik dat graag. Mogelijk wordt dit signaal via deze community wel serieus genomen. Met groet! Jeroen
Hoi Jeroen,

Verschillende gebruikers van deze community hebben hun wensen daarover al geuit in verschillende discussies. Ik wist trouwens niet dat ze maar liefs ?10 per afschrift vragen. Ik loop er zelf ook tegenaan, ik moet nog een jaarverslag van vorig jaar maken, maar ben om de een of andere reden mijn gedownloade overzicht 2009 kwijt. Wordt dus aanvragen ..... Je kunt aanvragen alle gegevens downloaden, die worden dan klaar gezet. Ik heb dat enkele jaren terug ook al eens gehad. Ik weet niet meer of ik toen moest betalen (als je mij vraagt geloof ik van niet).

Groet,

Ben



PS mijn reactie bij je beide berichten gezet. In deze periode wordt de opzet van deze community geevalueerd. Een van de grote klachten is het slechte overzicht. In veel forums is het niet altijd even makkelijk, maar hier is het .....
Hoi cojannes,

In een discussie die enkele communityleden met de Marketing directeur van SNS Bank hebben gehad, is ook ter sprake gekomen dat het gezien de fiscale zaken prettiger zou zijn als je langer zou terugkijken. De Marketing directeur heeft daar positief op gereageerd en er wordt gekeken naar de mogelijkheden.

Groet Liz
Ben bedankt voor jouw antwoord. Ik ben nieuw op deze community, maar het valt me idd wel op dat de routing en indeling/layout beter kunnen. Maar sowieso een goed initiatief.

Liz, jij ook bedankt voor het snelle antwoord. Goed dat dit onderwerp onder de aandacht is. Ik kreeg via de andere kanalen een heel ander beeld. Goed dat er positief op is gereageerd, ik zie uit naar verruiming van het zoekresultaat.

Groet en een prettige avond verder!

Jeroen Cevat
Hoi Jeroen,

Via een discussie over de structuur/techniek van de community is ook een discussie gestart. Deze maand wordt er besloten welke van die punten we gaan doorvoeren, zodat hij hopelijk wat gebruiksvriendelijker gaat worden voor jullie.

Als er meer nieuws is over de uitbreiding van de 'terugkijk'-termijn hoor je het!

Liz
hey Liz,

In die verbetering zou het ook goed zijn denk ik om aan te kunnen geven of je email notificatie wilt als jouw 'post' is aangevuld met reacties. Of besluitpunten, die jij terugkoppelt. Mogelijk weet je meer over de Community of over het kunnen downloaden van rekeningafschriften (langer dan 16 maanden terug). Ik kijk daarom geregeld hier of er al wat meer over staat. Met die email notificatie wordt ik geinformeerd wanneer er ge'post' is. Mogelijk kan je binnen die notificatie nog weer zoektermen ingeven, dus reacties met de volgende woorden, die laten weten. Nou jullie zullen al wel heel wat verbeterpunten hebben vernomen. Succes en tot later weer, Jeroen
Vandaag weer even met de neus op de (zere) feiten gedrukt.

Ik heb ook zakelijk een aantal rekeningen. Moet nog over boekjaar 2009 een jaarverslag maken. Helaas om de een of andere reden mijn opgeslagen bestanden (pdf overzicht2009) foetsie. Dus hoe nu nieuwe. Vanaf 01-07.2009 kon ik nu nog halen. Eerste halfjaar dus niet. Overzicht mutaties eerste halfjaar dus aangevraagd (gisteren). Vandaag al binnen ? (schrik niet) ?130,-. Is ?10 per maand waarin een mutatie is.....

Voor 1 afschrift van een maand kan ik me ?10 voorstellen. Moet immers worden opgezocht enz. Maar om daarna nog vervolg maanden te printen is nauwelijks meer werk Ook daar zou ik bijv. ?2 voor over hebben, maar voor elk weer ?10???

Balen dus! SNS dit moet anders. Stort svp ?96 op mijn rekening terug!

Groet,

Ben
.. Jep.. EN natuurlijk als je een csv kunt downloaden, dan van al je rekeningen in ??n keer.. net als voor de redesign van de site (half jaar geleden?) wel het geval was...



@BigBen : Dit zou niets moeten kosten! De besparingen tov papieren toezending is sowieso al enorm!
Hoi Jeroen,

Dank voor je feedback. Interessant idee! We hebben inderdaad al redelijk wat punten en we zullen aan het einde van deze maand als het goed is besluiten welke er in eerste instantie zullen worden doorgevoerd. Als hier meer nieuws over is, hoor je het.

Voor wat betreft de verlenging van de historie van transactieoverzichten weet ik dat dit middels een chatsessie met de Marketing directeur ook naar het hoogste niveau is gecommuniceerd. Jullie gedachten hierover zijn dus bekend en meegenomen.

Groet Liz
Hoi ben,

Namens SNS Bank deze reactie op jouw post:

"Beste Bigben, het klopt inderdaad dat je via Zakelijk Internetbankieren tot 16 maanden terug je rekeningafschriften kan bekijken en downloaden. Oudere mutaties kan je altijd bij SNS Bank opvragen. Hiervoor brengen we 10 euro per maand in rekening omdat we handmatig de mutaties moeten terugzoeken. We zijn het eens met jouw opmerking dat het eerste afschrift het meeste werk is. Daarom kun je als je de volgnummers opgeeft, de vervolgafschriften voor 5 euro per afschrift ontvangen. Waarom er in jouw situatie 10 euro en geen 5 euro voor de vervolgafschriften in rekening is gebracht, kunnen we vanaf hier niet beoordelen. Daarom adviseren we je om dit te laten uitzoeken. Dit kan via onze afdeling SNS Bedrijvendesk 0900-1890. Zij helpen je graag verder."

Liz
Hoi Liz,

Gereageerd in Q&A rubriek.

Groet,

Ben
Besparing is maar relatief, werden steeds vaker kosten voor in rekening gebracht. Bij zakelijke rekeningen vaste prik. Omdat het nu is zoals het is, kan ik me voorstellen dat er wat voor in rekening wordt gebracht, moet dan wel in verhouding staan en geen melkkoetje worden. Ik heb geen bezwaar tegen het betalen van redelijk gemaakte kosten.

Groet,

Ben
Hoi Liz,

@EXTRA, dit antwoord ook bij Q&A gezet. Leek me voor de discussie hier ook goed dat de regeling goed bekend is, vandaar dus dit ook nog een keer hier geplaatst.

Even een korte update na contact met de helpdesk (normaal telefoonnummer, die mij doorschakelde naar de zakelijke helpdesk). De heer die ik aan de telefoon kreeg gaf mij de volgende verklaring voor jou verhaal (ivm de kosten van aangevraagde afschriften); je kunt een maand afschrift vragen of een afschrift die je kwijt bent/nog mist (bijv. afschrift met volgnummer 8 mis je). Maandafschrift is ?10,- en een volgnummerafschrift is ?5,-. Geen korting bij meerdere afschriften (mnd. of volgnummer). Ik heb hem mijn kastje naar de muur verhaal voor gelegd. Hij gaat het uitzoeken en belt/mailt terug. Buiten dat ik ook een aantal afschriften kreeg die ik niet gevraagd heb en dus ook niet wil betalen, blijft het verhaal met de prijzen dus zoals al eerder vermeld.

Jammer, ik blijf de SNS met deze wel erg kromme opzet van prijzen bevragen. Ik vind dat het anders moet en hoort!

Groet,

Ben

Reageer