Waarom werkt de QR-scanner niet?

Toon eerste bericht

47 Reacties

CeesInRijen schreef:

Goedendag, Forumleden,
Wat jammer dat mijn QR-Code niet wordt gelezen met de SNS-App.

Goedemiddag CeesInRijen,

Laat ik beginnen met een :) omdat je tevreden bent over SNS. Om een volledig tevreden Cees te krijgen, hoop ik het 'QR-code probleem' uit de wereld te helpen. Vreemd dat deze het sinds 2 weken niet meer doet. Kun je aangeven wat er precies misgaat als je een iDEAL-betaling wil doen en welk type telefoon je hebt? Als de grote van de digipas een probleem is, is een grotere digipas misschien een idee. Hier lees je er meer over.
Goedenmiddag,

Ik heb een Huawei Mate 9 draait op Android 8.0 met de laatste updates.. Wanneer ik een iDEAL betaling wil doen dan komt de camera aan zodat ik via de App kan zien op het scherm wat de camera ziet. Ik beweeg dan naar de QR code die op mijn Windows computer zichtbaar is. Normaal is slechts een flard van de code genoeg om de betaling te starten. Nu echter kijk je naar het scan scherm van de SNS betaal App en er gebeurd niets. Als ik dan de App sluit en mijn KNAB App start leest deze de QR-code onmiddellijk.

Meer kan ik er niet over zeggen. Dank voor de tip over de grotere digipas.

Groeten, Cees
We werken aan een oplossing voor het probleem met Huawei toestellen. Hopelijk is het snel opgelost en kun je weer zonder digipas betalen, ik verwacht dat het niet lang meer duurt.
Het probleem is begonnen met Google Play Services 12.6.73, en speelt alleen voor Huawei toestellen.
Het meest zichtbare probleem was daarbij dat appjes die gebruik maken van Google Maps, niet meer werkten. (ipv het kaartje werd "Play Services are updating" getoond)
Tegelijk met die foute update ging ook de scanner functionaliteit stuk, sommige Huawei toestellen werden heet, en de accu liep daardoor zeer snel leeg.
Er is inmiddels een nieuwe versie live gezet door google, (12.6.85). Deze lost voor alle Huawei toestellen wel het maps en batterij probleem op (en voor sommige huawei toestellen ook een wifi probleem), echter het camera probleem is nog niet opgelost. Dit is ook door meerdere partijen aangekaart bij Google (in de issue tracker).
Reputatie 2
MarcelR schreef:

Het probleem is begonnen met Google Play Services 12.6.73, en speelt alleen voor Huawei toestellen.
Het meest zichtbare probleem was daarbij dat appjes die gebruik maken van Google Maps, niet meer werkten. (ipv het kaartje werd "Play Services are updating" getoond)
Tegelijk met die foute update ging ook de scanner functionaliteit stuk, sommige Huawei toestellen werden heet, en de accu liep daardoor zeer snel leeg.
Er is inmiddels een nieuwe versie live gezet door google, (12.6.85). Deze lost voor alle Huawei toestellen wel het maps en batterij probleem op (en voor sommige huawei toestellen ook een wifi probleem), echter het camera probleem is nog niet opgelost. Dit is ook door meerdere partijen aangekaart bij Google (in de issue tracker).

.
Marcel je verdient hem alweer!
Waarom zijn er niet meer mensen bij de SNS die "normaal" met klanten kunnen communiceren?
Waarom elders zoveel politiek correcte, wollige, vaak nietszeggende taal?
Groet,
Ben :cool:
Bij mijn Huawei P smart is het probleem met de laatste update nog niet opgelost, helaas...
Goedemorgen A.vanSteinvoorn,

Wat lastig dat het probleem niet is opgelost. Ik heb de reactie van MarcelR hieronder geciteerd. Zoals je ziet, zijn de problemen met maps en de batterij opgelost maar de camera werkt nog niet naar behoren. Hopelijk zorgt een volgende update ervoor dat je camera weer goed werkt zodat je de QR-scanner weer kunt gebruiken.
MarcelR schreef:

Een korte update; Google heeft helaas nog geen fix uitgebracht, we vermoeden dat ze met Huawei in discussie zijn. Er zijn diverse app ontwikkelaars die dit probleem hebben gemeld (waaronder wij). Google heeft voldoende informatie om het probleem te reproduceren (nota bene met een eigen google app). Er bestaan apps die een andere library voor het scannen gebruiken. Je kunt tijdelijk een dergelijke app gebruiken om de iDEAL QR code te scannen. De link die je dan krijgt, kan je openen, daarmee opent namelijk onze app op de manier zoals je gewend bent bij iDEAL betalingen.
We hebben overwogen om ook over te stappen naar een andere library, dit brengt echter risico's mee voor anderen die nu geen problemen hebben. Bovendien zullen we dan een onderzoek moeten doen naar de veiligheid en wellicht licentiekosten. Voorlopig gaan we er vanuit dat google prioriteiten geeft aan het herstellen van de door hen veroorzaakte bug.

Voor meer technische info zie: https://issuetracker.google.com/issues/80454351
Beste, ik ben helemaal blij! Vandaag ontvang ik een systeem update van/op mijn Huawei Mate 9 en direct proberen natuurlijk, werkt weer als van ouds! Ik kan de QR-code bij SNS mobiel betalen weer als van ouds gebruiken. Dank Huawei! Maar ook jullie in het forum die de afstemming tussen Google en Huawei ter spraken brachten!
Groeten, Cees Bakker
CeesInRijen schreef:

Beste, ik ben helemaal blij! Vandaag ontvang ik een systeem update van/op mijn Huawei Mate 9 en direct proberen natuurlijk, werkt weer als van ouds! Ik kan de QR-code bij SNS mobiel betalen weer als van ouds gebruiken. Dank Huawei! Maar ook jullie in het forum die de afstemming tussen Google en Huawei ter spraken brachten!
Groeten, Cees Bakker

Hoi Cees,

Dat is een mooie begin van dit zonnige weekend. Leuk dat je het deelt en hopelijk zijn andere Huawei-gebruikers net zo blij met deze ontwikkeling. Fijn weekend :)
Ik heb dit probleem ook op mij Honor 6x telefoon, zit op android 7 en laatste versie voor mijn telefoon, gek genoeg kon ik vorige week prima QR scannen met de SNS app maar nu ineens niet meer. Als ik een ander QR-reader app gebruik dan scant deze prima. Als een andere gratis QR app wel goed kan scannen dan zou de sns app dat toch ook moeten kunnen? Hopelijk komt er eens een update die dit probleem een keer oplost voor iedereen..
Ik zat hiervoor bij ING en heb ook de Bunq app, beide scannen prima QR codes, het probleem zit dus duidelijk in de SNS app.
Hoi Cyril,

Ik heb zelf ook een Huawei toestel. Onlangs had mijn toestel ineens kuren met Wifi. Wat bleek; ook hier was een aanpassing van de Google Play Services in combinatie met de Huawei hardware het probleem. Zulke problemen zijn er helaas ook regelmatig met de camera.
De app maakt gebruikt van stukjes standaard software in het toestel, en als die problemen geven dan gaat het helaas mis.
Als app bouwer kan je ervoor kiezen om software in je app in te bouwen of een ander framework aan te roepen. Daarbij moet dus wel weer eerst uitgezocht worden of het geen andere nadelen heeft, op alle toestellen goed werkt, of er geen onveilige achterdeurtjes in zitten, etc.
Het zijn tijdrovende zaken, waar je eigenlijk niet naar om zou hoeven kijken als je gebruik maakt van het Google Play Services platform.
Als andere apps wel goed werken, maken ze mogelijk gebruik van een andere scanner tool.

Je zou eens kunnen kijken of het helpt als je je aanmeldt voor de Beta van de Google play Services, een paar maanden terug kreeg ik via de beta ook al snel een update aangeboden die het scanner probleem oploste.
Bedankt voor de uitleg. De oplossing om een ander programma te gebruiken voor het scannen van de QR code waarna de SNS app het weer overneemt werkt wel goed. Blijft wel zo dat andere banken als Bunq en ING blijkbaar wel een goede scantool in hun app inbouwen en niet gebruik maken van google play services om QR te scannen. Heb me net wel aangemeld bij https://play.google.com/apps/testing/com.google.android.gms
Dus mogelijk krijg ik dan een nieuwere (test)versie van play services..
Hoi Cyril,

Welkom op de community. Het is balen dat de QR-scanner niet helemaal goed werkt, maar ik vind het fijn om te lezen dat je met een alternatief uit de voeten kunt. Hou je de community op de hoogte als je een nieuwe versie ontvangt?
Heb net nog een online aankoop gedaan maar het lukte niet om te scannen met de SNS app, zie de QR code in he rode vak mooi scherp op beeld maar er gebeurt niks. Mijn Playstore versie is net daarvoor nog geupdate naar 11.6.18-all [0] [pr] 211882939. Mijn play services is vrij recent, die is op 11 september geupdate naar versie 13.2.80 (040408-211705629)). De gratis QR code reader app kon gelukkig wel prima de barcode scannen waarna ik de aankoop alsnog kon doen met de sns-app.
Fijn dat het via een omweg is gelukt om de online aankoop te doen.
Cyril schreef:

Heb net nog een online aankoop gedaan maar het lukte niet om te scannen met de SNS app, zie de QR code in he rode vak mooi scherp op beeld maar er gebeurt niks. Mijn Playstore versie is net daarvoor nog geupdate naar 11.6.18-all [0] [pr] 211882939. Mijn play services is vrij recent, die is op 11 september geupdate naar versie 13.2.80 (040408-211705629)). De gratis QR code reader app kon gelukkig wel prima de barcode scannen waarna ik de aankoop alsnog kon doen met de sns-app.

Ik zie dat er op sommige huawei toestellen ook op de Google play Services versie 13.2.80 nog klachten worden gemeld. Lijkt erop dat er dus alsnog voor sommige toestellen iets mis gaat.
https://issuetracker.google.com/issues/80454351 Wellicht helpt het als je de play services app opnieuw probeert te installeren?
@Cyril, welke gratis QR-code reader app gebruik je? En hoe stel je die in om vervolgens met de SNS-app te betalen?
@Blacktomcat, je hoeft niets in te stellen, want de "url" die uit de QR komt zal automatisch de sns app openen.
Zelf heb ik deze gebruikt https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mobile.qrcodereader toen mijn toestel (huawei p9 lite) het probleem had, maar bij mij werkt alles alweer een tijdlang naar behoren.

Overigens heb ik nog wel een update; er staat een update gepland waarbij we afstappen van de Google Mobile Vision Library die in de Google play services zit. Hierdoor zijn we minder afhankelijk van bugs die wijzelf niet kunnen verhelpen. Deze aanpassing zit nog niet in de eerstkomende update verwacht ik. Je kunt de aanpassing tzt herkennen in het scan venster; de software die we zullen gaan gebruiken laat een knopje zien om je flashlight aan en uit te zetten.
Als deze versie gereleased wordt zal ik het hier nog melden.
Weliswaar een oud topic, maar ik heb misschien een nuttige aanvulling.

Op mijn gloednieuwe Samsung Galaxy S9 kon ik zojuist ook geen QR code scannen, terwijl dat op mijn vorige toestel (een S7 Edge) geen probleem was. Na het aanzetten van het automatisch draaien van het scherm werkt de QR scanner wel. Wellicht een oplossing voor anderen.
eic schreef:

Wellicht een oplossing voor anderen.

Hoi @eic,

Fantastisch, welkom op de community van SNS.
Wat ontzettend leuk dat je je oplossing met ons deelt. Ik denk dat het een superhandige QR-code tip is voor mensen met een Samsung toestel :) dankjewel en fijne avond.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)