Beantwoord

Waarom zijn er blijkbaar cookies nodig om mij cookie voorkeuren te onthouden?

Ik hecht veel waarde aan mijn privacy. Daarom heb ik browser ingesteld om alle cookies te wissen zo gauw de browser wordt afgesloten. Sterker nog: ik heb zelf een programma geschreven dat tijdens het browsen de cookies automatisch wist wanneer ze niet meer nodig zijn. Kortom, ik surf zoals dat vroeger (voordat marketing mensen hun vieze klauwen in het Internet zetten) standaard was. En zoals het ooit bedoeld was.

Waar ik me dan zo aan erger, is de dagelijks terugkerende lelijke, grote, grijze balk aan de onderzijde van het scherm bij Mijn SNS. Ik betaal jullie elke maand een klein bedrag voor het hebben van een rekening bij de SNS. Mijn salaris wordt op die rekening bijgeschreven. Een klein deel van mijn spaargeld staat op een spaarrekening van jullie bank. Verdienen jullie daarmee niet genoeg aan mij? Willen jullie dan OOK NOG geld aan mij verdienen door mij op het internet te volgen en bespioneren als een creep met een zwarte regenjas, gleufhoed en verrekijker?

Op het moment dat ik inlog, weten jullie wie ik ben en kunnen jullie met twee bits in jullie ongetwijfeld gigantische database vastleggen wat mijn cookie voorkeuren zijn. Dat hoeven jullie dus niet (oh, ironie!) vast te leggen in een cookie. Verder zou het prettig zijn als jullie de onkunde van de gemiddelde gebruiker niet zouden uitbuiten door standaard de minst privacy-vriendelijke opties te selecteren. Gebruik opt-in in plaats van opt-out.

Kortom: stop een typische, geldbeluste bank te zijn. Ontsla de hele afdeling marketing (waardeloos addergebroed!) en behandel ons alsjeblieft nu eindelijk eens als klanten: netjes, met respect en met open vizier.

/rant. Aaah! DAT lucht op!
icon

Beste antwoord door Dennis 28 november 2018, 16:54

Hoi WaaromNouWeerEenGebruikersnaam,

Welkom op de community. Uit je verhaal maak ik op dat je veel waarde hecht aan je privacy. Dat doen wij ook, daarom bewaren onze cookies niet je naam, adres, leeftijd en andere persoonlijke gegevens. Sommige cookies zijn nodig om een website goed te laten functioneren, in te kunnen loggen of om onze formulieren goed te laten werken. Ook kunnen we dankzij cookies achterhalen hoeveel mensen de site bezoeken en hoe ze er terechtkomen. Met andere cookies kunnen we de site analyseren en verbeteren. Tot slot gebruiken we cookies om je relevante informatie te tonen, zowel op onze eigen site als op andere sites. Voor deze cookies vragen we je toestemming. Als je deze cookies niet accepteert, dan kun je onze site gewoon gebruiken. Hier vind je alle relevante informatie over de cookies van SNS.

Bekijk origineel

10 Reacties

Reputatie 2
Helemaal met je eens... We hebben al wat succes geboekt op dit gebied hier in de afgelopen jaren (blueconic stond vroegen altijd aan).

Ik neem aan dat je ook Ghostery hebt draaien oid om de trackers te blokkeren.
Hoi WaaromNouWeerEenGebruikersnaam, welkom op de community. Ik hoop dat de schriftelijke eruptie een beetje heeft opgelucht. Als lezer keek ik echter wel tegen een behoorlijk gesloten vizier aan.

Waarom ondanks het inloggen toch ook een cookie wall aanwezig is, heeft denk ik te maken met dat niet iedere bezoeker inlogt, of klant is bij SNS. En ook die doelgroep wil je als organisatie invangen. Voor een zichzelf respecterende organisatie is dit tegenwoordig een no brainer. En dat ga ik hier niet verdedigen. De preoccupatie met het verzamelen van big data is momenteel zo groot dat het relativeren van het belang van die data voorlopig aan dovemansoren is. Voorlopig hebben we het einde van big data nog niet gezien.

Vanuit mijn optiek heeft big data een, misschien twee, en eigenlijk drie zwaktes.

Ten eerste de duidelijkste. Big data kijkt naar het verleden. Dit maakt het gebruik van big data vanuit mijn optiek als input voor toekomstig beleid minder sterk. Alsof je tijdens met autorijden alleen door de achterruit kan kijken. Hoe massaal de data ook is, de toekomst er mee voorspellen zou ik niet durven. Het zou mij echter niet verbazen dat er marketingdeskundigen te vinden zijn die denken dit wel te kunnen. Moeten ze vooral doen.

Want dan komen we op een tweede zwakte. Om big data te kunnen interpreteren zal een kennisgebied als social engineering worden toegepast. Dit illustere vakgebied, wetenschap, of misschien toch niet, waagt zich eraan de gebruikersgegevens te interpreteren. Terecht of niet, een groeiende belangstelling in bijvoorbeeld hypotheekproducten zal via de cookie informatie wel als informatie bij een bank terecht kunnen komen. Een bank zal hierop reageren. Hoe maakt eigenlijk niet uit. Met extra aantrekkelijke hypotheken, of wat duurdere hypotheken, de belangstelling is er immers toch al. Belangrijkst is dat de bank reageert, en niet alleen bank X, maar ook bank Y. De stijging is immers overal zichtbaar. Resultaat kan zijn dat de banken kluitjesvoetbal gaan spelen met een vergelijkbaar reactief beleid. Big data smoort daarom originaliteit en echte productinnovatie. Ook een sprong in het diepe wordt voor een bestuur dat eraan gewend is geraakt de big data van de laatste periode te verifiëren een bijna onmogelijke opgaaf. Big data gaat het effect versterken dat innovatie steeds minder bij grote ondernemingen vandaan komt, want die zijn te druk bezig om de koe in de kont te kijken.

Een derde zwakte van big data is: wordt er wel naar de goede dingen gekeken? Welke data verzamel je wel, en welke niet? En dan nog het tweede punt, de social engineering, hoe interpreteer je wat je hebt. Verzamel je te weinig informatie, dan worden conclusies te grof, verzamel je te veel, dan zie je aspecten over het hoofd. De ultieme faal van big data is dat aan het zoeken van informatie bij klanten een zoekvraag ten grondslag ligt. Die zoekvraag kan niet anders dan hopeloos te kort schieten. Er zijn altijd additionele vragen bij het zien van de resulterende informatie. Social engineering moet dan alle zeilen bij gaan zetten om de stukjes tot een samenhangend verhaal samen te plakken.

Die big data zal uiteindelijk zijn glans wel gaan verliezen, verwacht ik, maar daarvoor moeten we eerst nog overstappen op de volgende buzz. Ik ben wel benieuwd wat dat gaat worden.
Reputatie 1
Er zijn veel mensen die roepen Meten is weten.
Ik geloof daar maar beperkt in, want: Je moet weten wat je meet. Daar ligt inderdaad een flink stuk interpretatie onder. En soms een onwankelbaar geloof in de correctheid van de data. En tegenwoordig wordt er wel erg veel "informatie" gehaald uit enquetes, waar cookies in zekere zin ook bij horen.
Wat ik nog veel vreemder vind, is dat er niet alleen sprake is van die grijze balk, maar om bij de community te komen moet ik nog een keer iets roepen over toestaan van cookies.
Verder ben ik mogelijk bij SNS niet direct bekend als ik op hun site kom, omdat ik VPN gebruik.
Geruime tijd geleden heb ik een bijeenkomst bezocht van de vakbond omtrent deze materie. Sindsdien wis ik alle cookies bij het afsluiten van de browser. Ook werd ik daardoor bekend met VPN dat ik nu gebruik. Nu lees ik hierboven weer iets over Ghostery, trackers blokkkeren en blue conic.
Het wordt voor een erkend en gediplomeerd digibeet als ik steeds moeilijker om het internet te begrijpen. Ik probeer uit alle macht te voorkomen om paranoide te worden. Ik vind, dat de bank mij, en vele andere digibeten, daar tegen moet beschermen. Ik log nog steeds in op de banksite met het apparaatje (dat ik thuis in een afgesloten ruimte bewaar) om mijn betalingen te doen. Dus het geld op mijn betaal en spaarrekening kan dan, neem ik aan, niet door hackers worden bereikt door mijn fout. Ik doe het daarom niet via een telefoon omdat die gehackt kan worden, dan wel dat ik hem verlies, hetgeen dan mij verweten kan worden. Ik neem tenminste aan, dat als een hacker via de SNS site aan mijn geld komt, ik daarvoor door de bank wordt gevrijwaard? Ik ben ik nu te zwartgallig?
Om de argumenten die ik gisteren aandroeg maak ik mij over cookies en de daaruit resulterende big data niet heel erg druk. Mijn verwachting is dat Big data organisaties eerder afleidt dan dat het organisaties helpt te focussen.

Waarom cookies toch niet zo verstandig zijn is dat een cookie folder, lokaal op je PC, ook door een derde partij kan worden leeggehaald, waarbij een persoonlijke doorsnede van een gebruiker is te maken zou die derde partij de cookies van al die verschillende relaties kunnen interpreteren. Uit die relaties alleen al is met wat deductie en combinatie wel een gebruikersprofiel op te stellen. Wat dat betreft is het idioot dat al die cookies gebruikersspecifiek in een folder op een gebruikerssysteem terecht komen. Het nodigt gewoon uit tot verkeerd gebruik van deze gebruikersprofielinformatie. Het is wat mij betreft meer logisch dat in dit geval een organisatie als SNS de cookies op haar servers opslaat en beveiligd, waardoor ze ook beter kan garanderen dat de gegevens alleen statistisch gebruikt worden. De faciliteit dat een gebruiker de informatie wenst te verwijderen moet dan wel overeind blijven.

Wat mij betreft mag dus het hele onzalige cookie mechanisme bij het grof vuil. Voor de datainzameling ten behoeve van Big data is wel iets anders te verzinnen, daar komen we voorlopig toch niet vanaf. Cookies nodigen teveel uit voor verkeerd gebruik door minder gewenste derde partijen.
Hoi WaaromNouWeerEenGebruikersnaam,

Welkom op de community. Uit je verhaal maak ik op dat je veel waarde hecht aan je privacy. Dat doen wij ook, daarom bewaren onze cookies niet je naam, adres, leeftijd en andere persoonlijke gegevens. Sommige cookies zijn nodig om een website goed te laten functioneren, in te kunnen loggen of om onze formulieren goed te laten werken. Ook kunnen we dankzij cookies achterhalen hoeveel mensen de site bezoeken en hoe ze er terechtkomen. Met andere cookies kunnen we de site analyseren en verbeteren. Tot slot gebruiken we cookies om je relevante informatie te tonen, zowel op onze eigen site als op andere sites. Voor deze cookies vragen we je toestemming. Als je deze cookies niet accepteert, dan kun je onze site gewoon gebruiken. Hier vind je alle relevante informatie over de cookies van SNS.
Hoi Dennis,

Dennis schreef:

Uit je verhaal maak ik op dat je veel waarde hecht aan je privacy.

Dat kostte vast weinig moeite: het was letterlijk het eerste wat ik in mijn posting schreef. ;-)

Ik wil niet negatief over komen, maar je bijdrage leest als een standard reactie op het woord 'cookie': er wordt niets wezenlijks gezegd over de punten die ik maak in mijn vorige bericht, EN je spreekt jezelf een beetje tegen.

1) verdienen jullie nog niet genoeg aan ons? Moeten jullie dan ook nog eens de vruchten plukken van het tracken van ons surfgedrag, lang nadat we jullie site hebben verlaten?

2) waarom zijn die cookie-opties altijd en eeuwig opt-out in plaats van het fatsoenlijke opt-in? Ik weet natuurlijk het antwoord op die vraag: geen enkel weldenkend mens zal vrijwillig z'n privacy opgeven, dus met opt-in raken jullie een bron van informatie kwijt. Jullie rekenen er gewoon op dat mensen onwetend of lui zijn, en die cookies accepteren. Fatsoen wordt drie hoog het raam uit geflikkerd als dat een bank wat voordeel biedt.

3) op het moment dat ik ingelogd ben, kunnen jullie mijn voorkeuren op dit gebied weten, en hoeven jullie die lelijke banner dus niet meer te plaatsen...
WaaromNouWeerEenGebruikersnaam schreef:

EN je spreekt jezelf een beetje tegen.

Correctie: dat doe je niet: je schrijft weliswaar dat sommige cookies nodig zijn om de site goed te laten werken, en vervolgens dat je ook zodner de cookies de site gewoon kunt gebruiken. Dat is een tegenspraak tenzij je in aanmerking neemt dat de site zelfs zonder toestemming een cookie achterlaat -- om goed tte kunnen werken.
eRik19 schreef:

Helemaal met je eens... We hebben al wat succes geboekt op dit gebied hier in de afgelopen jaren (blueconic stond vroegen altijd aan).

Ik neem aan dat je ook Ghostery hebt draaien oid om de trackers te blokkeren.

Dank voor je steun. ;-)

Ik gebruik Ghostery en Privacy Badger voor deze doeleinden. HTTPS Everywhere en uBlock Origin ter ondersteuning van het verdere surfgemak. Met uBlock Origin kan ik die bloedirritante, gigantische cookie banner van de SNS Bank automatisch wegdrukken zodat ik er geen last meer van heb, maar ik vind het eigenlijk waanzin dat ik m'n privacy moet beschermen tegen een bank die al geld aan mij verdient. Op het moment dat marketing mensen het voor het zeggen krijgen, gaan alle fatsoensnormen de prullenbak in. Elke cent proberen ze uit je te knijpen -- ze zijn erger dan de Belastingdienst! ;-)
Goedemorgen, ik kan jullie allen NordVPN aanbevelen. Zij houden geen logs bij en je computer (en 5 andere apparaten) in huis is afgeschermt door ip-adressen die niet van jou zijn.

Daarnaast zou ik Adblock installeren. Succes verzekerd.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)