SNS

Waarvoor wil jij de mobiele pincode gebruiken?

• 18 september 2012
  • 19 Reacties
  • 3078 Keer bekeken

Voor de volgende versie van de app SNS Mobiel Bankieren wordt een 5 cijferige mobiele pincode ontwikkeld.
Waarvoor wil jij deze mobiele pincode gebruiken? We horen ook graag de achterliggende gedachte van je keuze.

Wil je ook meedenken over het mobiele scherm voor overboekingen ? Kijk dan op: https://forum.snsbank.nl/showthread.php?t=6897

Waarvoor wil jij de mobiele pincode gebruiken?

19 reacties

Voor de volgende versie van de app SNS Mobiel Bankieren wordt een 5 cijferige mobiele pincode ontwikkeld.
Waarvoor wil jij deze mobiele pincode gebruiken? We horen ook graag de achterliggende gedachte van je keuze.
Wil je ook meedenken over het mobiele scherm voor overboekingen ? Kijk dan op: https://forum.snsbank.nl/showthread.php?t=6897

Ik vraag me altijd af hoe veilig een 5 cijferige pincode is. Ik gebruik dat ook bij mijn Duitse bank om te internetbankieren (dus via pc inloggen en alles kunnen). Gelukkig gebruiken ze daarnaast een lang klantnummer als inlognaam, maar volgens mij is het tegenwoordig een fluitje van een cent om zo´n password te kraken (zelfs met een huidig simpel telefoontje (smartphone)). (Volgens mij kiezen veel mensen een "serie", bijv. 12345 of 66666, dat geeft nog beperktere mogelijkheden)
Daarnaast gebruik de app een inlognaam die "onthouden" kan worden!!??
Dus maar 5 cijfertjes rollen en klaar. (hopenlijk wordt je er na een aantal niet gelukte pogingen uit geknikkert en ook niet meer toegelaten tot na een reset via de helpdesk (met controle).
Mijn opvatting: met zo´n eenvoudige pincode geen bankaire handelingen!
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Ik zou met de 5-cijferige mobiele pincode willen inloggen en betalen met de SNS mobiele app.
Inloggen: Met een dergelijke app kan ik snel en direct zien of er "vreemde" afboekingen zijn geweest op mijn rekening en kan ik snel handelen als bijvoorbeeld mijn betaalpas geskimd is. Nu is inloggen met de app nog omslachtig omdat mijn digicode een sterk wachtwoord is (lang en complexe karakters).
Betalen: Snel even geld overmaken van je spaarrekening als je onverwacht een grote uitgave wilt doen en je merkt in de winkel dat je te weinig saldo op je betaalrekening hebt staan. Wel zou ik als eis willen stellen dat je met je mobiele pincode alleen geld kan overmaken naar vooraf geautoriseerde rekeningnummers. Dat zijn bijvoorbeeld je SNS spaarrekening(en) die ook in Mijn SNS als interne rekening worden gezien. Maar ook naar rekeningnummers die zijn ingevoerd in je adresboek terwijl je bent ingelogd met je digicode of digipas, of rekeningnummers waar je in het verleden al een keer geld naar hebt overgemaakt m.b.v. je digipas.
Ik wil voorkomen dat criminelen na het kraken van je pincode geld kunnen overmaken van jouw rekening naar zichzelf. Het liefst zou ik in Mijn SNS willen kunnen aangeven bij welke externe rekeningen de mobiele pincode gebruikt mag worden bij overboekingen naar die betreffende externe rekening.
Bedankt heren,

Ik denk dat jullie hier een aantal goede punten aanhalen. Veiligheid staat bij ons natuurlijk voorop 🙂
Snel invoeren, dat ding! 😉
Badge +1
Snel invoeren, dat ding! 😉

Hi Kees,
We werken er met man en macht aan om de pincode zo snel mogelijk te introduceren 😉.
Op dit moment gaat jullie voorkeur uit naar inloggen èn overboeken met de mobiele pincode. Veiligheid speelt hierbij een grote rol. Zijn er naast veiligheid ook nog andere aspecten die je keuze bepalen? Bijvoorbeeld gemak en gebruiksvriendelijkheid?
Reputatie 3
Badge +1
Op dit moment gaat jullie voorkeur uit naar inloggen èn overboeken met de mobiele pincode. Veiligheid speelt hierbij een grote rol. Zijn er naast veiligheid ook nog andere aspecten die je keuze bepalen? Bijvoorbeeld gemak en gebruiksvriendelijkheid?

Hi Mariella,
Voor mij gaan gemak en gebruiksvriendelijkheid hand in hand; als beveiliging namelijk niet gebruiksvriendelijk is gemaakt, gaan mensen er omheen werken wat uiteindelijk de veiligheid weer om zeep helpt. Juist de gebruiksvriendelijkheid kan iets veilig maken: als het namelijk heel makkelijk is om even je saldo en laatste bij-/afschrijvingen te bekijken, zie je veel sneller als er iets vreemds met je rekening is gebeurd en kun je eventuele schade dooe phishing of skimming effectiever beperken.
Wat je verder in de gaten moet houden met een mobiele app is dat je de functionaliteit beperkt tot datgene dat je het meest gebruikt, rekening houdend met het kleine scherm dat een mobiel apparaat heeft. Dus stop niet te veel (kleine) lettertjes in 1 scherm, maar houd het overzichtelijk. Zorg verder voor een duidelijke en vooral logische navigatie zodat je snel de functie kunt vinden die je wilt gebruiken in de app. Voorkom repeterende overbodige handelingen, zoals het vragen om bevestiging als je wilt uitloggen. Dit is uiterst onlogisch als je bedenkt dat je sowieso automatisch wordt uitgelogd als je even naar een andere app schakelt op je smartphone! En tot slot: kijk naar andere succesvolle apps: "beter goed gejat, dan slecht verzonnen!"

Hi Mariella,
Voor mij gaan gemak en gebruiksvriendelijkheid hand in hand; als beveiliging namelijk niet gebruiksvriendelijk is gemaakt, gaan mensen er omheen werken wat uiteindelijk de veiligheid weer om zeep helpt. Juist de gebruiksvriendelijkheid kan iets veilig maken: als het namelijk heel makkelijk is om even je saldo en laatste bij-/afschrijvingen te bekijken, zie je veel sneller als er iets vreemds met je rekening is gebeurd en kun je eventuele schade dooe phishing of skimming effectiever beperken.
Wat je verder in de gaten moet houden met een mobiele app is dat je de functionaliteit beperkt tot datgene dat je het meest gebruikt, rekening houdend met het kleine scherm dat een mobiel apparaat heeft. Dus stop niet te veel (kleine) lettertjes in 1 scherm, maar houd het overzichtelijk. Zorg verder voor een duidelijke en vooral logische navigatie zodat je snel de functie kunt vinden die je wilt gebruiken in de app. Voorkom repeterende overbodige handelingen, zoals het vragen om bevestiging als je wilt uitloggen. Dit is uiterst onlogisch als je bedenkt dat je sowieso automatisch wordt uitgelogd als je even naar een andere app schakelt op je smartphone! En tot slot: kijk naar andere succesvolle apps: "beter goed gejat, dan slecht verzonnen!"

Hi Stefan, wat een hoop bruikbare feedback, thanks! :)

Wat maakt voor jou een app succesvol en wat vind je daar goed of juist minder goed aan?
En natuurlijk zijn we erg benieuwd naar jullie voorbeelden van apps die al "goed verzonnen" zijn 😉.
Hi Mariella, Voor mij gaan gemak en gebruiksvriendelijkheid hand in hand; als beveiliging namelijk niet gebruiksvriendelijk is gemaakt, gaan mensen er omheen werken wat uiteindelijk de veiligheid weer om zeep helpt. [...]En tot slot: kijk naar andere succesvolle apps: "beter goed gejat, dan slecht verzonnen!"

Stefan,

Bedankt voor je uitgebreide toelichting! Heb je deze zaken ook aangegeven bij de gebruikerstest?

Hoe is de gebruikerstest verder verlopen? Als je het leuk vind om te beschrijven hoe de gebruikerstest in zijn werk ging, kun je hier gerust een nieuw topic voor aanmaken 🙂 Ik ben namelijk erg benieuwd!
Hallo allemaal,

De pollresultaten en jullie reacties zijn doorgenomen door onze app-ontwikkelaar. Dit is de terugkoppeling op de resultaten:

“De poll is nog minimaal ingevuld om een goede conclusie te trekken. Maar goed om te weten dat men zowel gemakkelijk wil inloggen als overboeken. Natuurlijk is ook voor ons veiligheid van groot belang. Een klant kan zelf de daglimiet instellen tot welk bedrag men met een pincode wil overboeken. En de eerste keer dat je naar een onbekende overboekt, moet je dit inderdaad eenmalig met je digipas ondertekenen. Voor de pincode gelden dezelfde beveiligingsregels als voor de digicode: 3x foutief invoeren dan wordt deze tot middernacht geblokkeerd. 10x foutief invoeren = definitief blokkeren.”

Hartstikke bedankt voor het meedenken! Binnenkort plaatsen we weer een nieuw onderzoek over de mobiele app 🙂
Ik zie dit wel vaker. Eigenlijk is het raar. De IT afdeling die bedenkt hoe veilig een methode zou moeten zijn, door een technische oplossing te bedenken. In eerste instantie is veiligheid een zorg van de business. Zij moet requirements afgeven voor de beveiliging van een overboekmethode!

Kijkend naar het gemak van diensten als PayPal, Google Pay en Bitcoins vind ik echt dat elke bank in Nederland kilometers achterloopt op dit gebied.
Ik zie dit wel vaker. Eigenlijk is het raar. De IT afdeling die bedenkt hoe veilig een methode zou moeten zijn, door een technische oplossing te bedenken. In eerste instantie is veiligheid een zorg van de business. Zij moet requirements afgeven voor de beveiliging van een overboekmethode!

Kijkend naar het gemak van diensten als PayPal, Google Pay en Bitcoins vind ik echt dat elke bank in Nederland kilometers achterloopt op dit gebied.

Dit sluit mooi aan bij https://forum.snsbank.nl/showthread.php?t=6970&p=48496#post48496 (artikel bij nieuws).
Het valt niet mee om verantwoordelijkheid te (willen) nemen/dragen.
Staat tegenover dat bestuurders vaak natuurlijk geen flauw idee hebben van IT (behalve dan dat een ipad beter is dan ... ?? :rolleyes:)
Groet,
Ben 🆒
Badge
Alweer een pincode erbij om te onthouden? Dat gaat hem niet worden denk ik. Een betere optie zou zijn is inhaken bij een two-factor authenticatieservice zoals Google Authenticator (die kan ook werken voor derde partijen). Die app hebben veel mensen toch al geïnstalleerd staan en anders is 'ie eenvoudig te installeren. Dan heb je en goede beveiliging en je hoeft niet de zoveelste pincode te gaan onthouden, wat tot mislukken gedoemd is.
Goede punten geven jullie aan Reinout, Ben en Kees! Het meest voor de hand liggend is om een pincode te introduceren bij de mobiele app, omdat andere banken daar ook gebruik van maken. Jullie aansporing om buiten bestaande kaders te denken vind ik erg goed. Ik ga jullie suggesties daarom meteen doorgeven aan de ontwikkelaars van de app. Ik ben erg benieuwd wat zij hierop te zeggen hebben 🙂
Alweer een pincode erbij om te onthouden? Dat gaat hem niet worden denk ik. Een betere optie zou zijn is inhaken bij een two-factor authenticatieservice zoals Google Authenticator (die kan ook werken voor derde partijen). Die app hebben veel mensen toch al geïnstalleerd staan en anders is 'ie eenvoudig te installeren. Dan heb je en goede beveiliging en je hoeft niet de zoveelste pincode te gaan onthouden, wat tot mislukken gedoemd is.
Hi Reinout,

Ik heb bij de ontwikkelaars nagevraagd of we andere methoden van inloggen aan het onderzoeken zijn. Zij geven aan dat we op dit moment kiezen voor de mobiele pincode. Andere mogelijkheden houden we in ieder geval in gedachte. Voor nu dus toch nog even een 5-cijferige pincode onthouden 😉
Reputatie 3
Badge +1
Ik kreeg net een nieuwe versie van de SNS app voor iPhone :rolleyes: en dacht: "Misschien is dit de nieuwe versie met de pincode"
Maar helaas, ik kan weinig verschillen ontdekken met de vorige. 😞 Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het kunnen scannen van een acceptgiro met je camera nieuw (of zat dat er al in 😕)
Ik kreeg net een nieuwe versie van de SNS app voor iPhone :rolleyes: en dacht: "Misschien is dit de nieuwe versie met de pincode"
Maar helaas, ik kan weinig verschillen ontdekken met de vorige. 😞 Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het kunnen scannen van een acceptgiro met je camera nieuw (of zat dat er al in 😕)

Hi Stefan,

De versie met mobiele pincode wordt as we speak met een kleine groep live getest.
Als de livetest goed verloopt dan staat de app halverwege januari 2013 in stores: Apple, Android en Windows (Blackberry nog niet).

Nog heel eventjes geduld dus, in het nieuwe jaar is dit mogelijk 🆒.
Hi Stefan,

Wellicht wil je de nieuwe versie van de app testen: https://community.snsbank.nl/sneak-preview-sns-mobiel-bankieren-414
Reputatie 3
Badge +1
Hi Stefan,

Wellicht wil je de nieuwe versie van de app testen: https://community.snsbank.nl/sneak-preview-sns-mobiel-bankieren-414

Hi Mariella,
Bedankt voor de tip. Ik had dat bericht nog niet opgemerkt. Ik test graag mee!
Groeten,
Stefan

Reageer