SNS

Beantwoord

Wat is het huishoudboekje en hoe werkt het?

• 9 september 2013
  • 118 Reacties
  • 14842 Keer bekeken

Goedendag,
Ben een newbie :rolleyes: Ik lees iets over een huishoudboekje... Kan je dit inschakelen op mijn SNS? M.a.w. wat is dit en hoe kan ik het ook gebruiken?
Groet, Hans
icon

Beste antwoord door Marnix 10 september 2013, 11:33

Hallo Hverhoog,

Welkom op SNS Community. Leuk dat je hier een kijkje neemt 🙂.

Iedereen met een SNS Betaalrekening kan gebruikmaken van het online huishoudboekje van SNS Bank. Op onze website vind je meer informatie en in de handleiding kan je stap voor stap lezen hoe je dit kan instellen en gebruiken.

Als je naar aanleiding van de informatie op de website nog vragen hebt, schroom dan niet om deze hier te stellen 🙂.

Hopelijk zien we je vaker op de community. Misschien vind je het leuk om in het topic 'Nieuw of al bekend? Stel jezelf voor!' meer te lezen over de andere leden of jezelf voor te stellen.
Bekijk origineel

118 reacties

Hallo Hverhoog,

Welkom op SNS Community. Leuk dat je hier een kijkje neemt 🙂.

Iedereen met een SNS Betaalrekening kan gebruikmaken van het online huishoudboekje van SNS Bank. Op onze website vind je meer informatie en in de handleiding kan je stap voor stap lezen hoe je dit kan instellen en gebruiken.

Als je naar aanleiding van de informatie op de website nog vragen hebt, schroom dan niet om deze hier te stellen 🙂.

Hopelijk zien we je vaker op de community. Misschien vind je het leuk om in het topic 'Nieuw of al bekend? Stel jezelf voor!' meer te lezen over de andere leden of jezelf voor te stellen.
Hallo Hverhoog, Welkom op SNS Community. Leuk dat je hier een kijkje neemt 🙂. Iedereen met een SNS Betaalrekening kan gebruikmaken van het online huishoudboekje van SNS Bank. Op onze website vind je meer informatie en in de handleiding kan je stap voor stap lezen hoe je dit kan instellen en gebruiken. Als je naar aanleiding van de informatie op de website nog vragen hebt, schroom dan niet om deze hier te stellen 🙂. Hopelijk zien we je vaker op de community. Misschien vind je het leuk om in het topic 'Nieuw of al bekend? Stel jezelf voor!' meer te lezen over de andere leden of jezelf voor te stellen.

Hoi, ik ben een collega van Marnix en je kunt ook heel snel naar Instellingen gaan en het "Huishoudboekje" aanklikken. Dan kun je meteen aan de slag!
Beste Hans,

We hebben het Huishoudboekje verbeterd en het staat sinds vanochtend 6 uur live.

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

Groeten,
Emile
(SNS Bank)
Reputatie 3
Badge +1
Het is even wennen, maar het werkt in ieder geval sneller dan de oude versie.
Wat mij wel opvalt is het feit dat in de oude versie de categorie "interne overboekingen" uit de grafieken werd gefilterd, omdat dit (in mijn geval) meer dan 80% betreft van alle overschrijvingen. Ik heb namelijk diverse spaar- en beleggingsrekeningen en ik importeer de traqnsacties van externe bankrekeningen. Alle overboekingen tussen deze rekeningen vallen onder de categorie "interne overboeking"...

Groeten,
Stefan
Het is even wennen, maar het werkt in ieder geval sneller dan de oude versie.
Wat mij wel opvalt is het feit dat in de oude versie de categorie "interne overboekingen" uit de grafieken werd gefilterd, omdat dit (in mijn geval) meer dan 80% betreft van alle overschrijvingen. Ik heb namelijk diverse spaar- en beleggingsrekeningen en ik importeer de traqnsacties van externe bankrekeningen. Alle overboekingen tussen deze rekeningen vallen onder de categorie "interne overboeking"...

Groeten,
Stefan

Hoi Stefan,

Dank voor de reactie. Ja, die vind ik ook vervelend. Ik denk ook dat dat bij veel mensen gaat voorkomen. Het heeft te maken met een nieuwe rekenbox van onze leverancier. We hebben gevraagd dit op te lossen, maar dat zal ook pas eind januari worden op zijn vroegst. Tot die tijd hebben er er een grote categorie bij...

Groet,
Emile
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Stefan,

Dank voor de reactie. Ja, die vind ik ook vervelend. Ik denk ook dat dat bij veel mensen gaat voorkomen. Het heeft te maken met een nieuwe rekenbox van onze leverancier. We hebben gevraagd dit op te lossen, maar dat zal ook pas eind januari worden op zijn vroegst. Tot die tijd hebben er er een grote categorie bij...

Groet,
Emile

OK, goed om te weten dat dit nog wordt opgelost. Anders was ik van plan om deze categorie op een of andere manier op te splitsen. Bijvoorbeeld door de overboekingen van/naar spaarrekeningen te plaatsen in de categorie sparen. Deze categorie gebruik ik nu eigenlijk alleen voor de incasso van maxisparen, omdat daar een apart SNS rekeningnummer voor wordt gebruikt.

Verder valt me op dat je nu PIN transacties op basis van tekst in de omschrijving automatisch kunt laten indelen. Dat is iets dat ik zelf heb aangekaart en waar ik dus heel blij mee ben natuurlijk ;)

Verder heb ik ook al een paar probleempjes ontdekt:
- een van de geimporteerde rekeningen (een opgeheven postbankrekening met een 7-cijferig rekeningnummer) laat zich niet selecteren. Als ik het vinkje probeer aan te zetten, wordt binnen een seconde het scherm ververst en staat hij weer uit.
- het is niet meer mogelijk om een geimporteerde rekening te verwijderen, terwijl in de begeleidende tekst op de pagina wel wordt gesuggereerd dat dit nog steeds kan. Daarmee kan ik bovenstaand probleem niet meer zelf oplossen.
- een drietal rekeningen in "Mijn SNS" zijn geheel niet zichtbaar in het huishoudboekje: SNS Zelf Beleggen, Extra Ruimte Hypotheek deel A  en -deel B. Overschrijvingen van/naar elk van deze rekeningen worden niet herkend als "interne overschrijving" (dit was deels al het geval in de oude omgeving).
- in het overzicht staat mijn betaalrekening 2x vermeld. Ik kan daarbij niet 1 van de 2 vinkjes uitzetten (scherm reset na 1 seconde). Wel kan ik alle betaalrekeningen tegelijk aan- of uitzetten.

Mocht ik nog meer zaken tegenkomen, dan zal ik deze hier uiteraard melden.

Met vriendelijke groet,
Stefan

PS: over het geheel genomen ben ik wel blij met deze ontwikkeling op het gebied van het huishoudboekje. Kleine foutjes kun je toch nooit 100% uitsluiten. Als je dat wilt bereiken duurt het testen (voorafgaand aan het live zetten) domweg veel te lang...
Hoi Stefan,

Super! Dank. Even een reactie op je bevindingen:

- een van de geimporteerde rekeningen (een opgeheven postbankrekening met een 7-cijferig rekeningnummer) laat zich niet selecteren. Als ik het vinkje probeer aan te zetten, wordt binnen een seconde het scherm ververst en staat hij weer uit.
-> gaan we zsm fixen

- het is niet meer mogelijk om een geimporteerde rekening te verwijderen, terwijl in de begeleidende tekst op de pagina wel wordt gesuggereerd dat dit nog steeds kan. Daarmee kan ik bovenstaand probleem niet meer zelf oplossen.
-> moet ik even navragen, wist ik nog niet

- een drietal rekeningen in "Mijn SNS" zijn geheel niet zichtbaar in het huishoudboekje: SNS Zelf Beleggen, Extra Ruimte Hypotheek deel A  en -deel B. Overschrijvingen van/naar elk van deze rekeningen worden niet herkend als "interne overschrijving" (dit was deels al het geval in de oude omgeving).
-> deze worden idd niet meer als betaal of spaarrekening gezien. Is dat een probleem vind je?

- in het overzicht staat mijn betaalrekening 2x vermeld. Ik kan daarbij niet 1 van de 2 vinkjes uitzetten (scherm reset na 1 seconde). Wel kan ik alle betaalrekeningen tegelijk aan- of uitzetten.
-> gaan we fixen

Groeten,
Emile
Reputatie 3
Badge +1

- een drietal rekeningen in "Mijn SNS" zijn geheel niet zichtbaar in het huishoudboekje: SNS Zelf Beleggen, Extra Ruimte Hypotheek deel A  en -deel B. Overschrijvingen van/naar elk van deze rekeningen worden niet herkend als "interne overschrijving" (dit was deels al het geval in de oude omgeving).
-> deze worden idd niet meer als betaal of spaarrekening gezien. Is dat een probleem vind je?

Hallo Emile,
Wat betreft de SNS Zelf Beleggen rekening vind ik het prima, want alle bij/afschrijvingen van/naar die rekening staan netjes in de categorie "beleggen". Ook het A-deel van de E.R.Hypotheek is niet spannend, want dat is het eigen woning deel waar ik nu toch geen geld meer van-/naar kan overboeken.. Het B-deel van mijn E.R.Hypotheek gebruik ik als betaalrekening (met een gunstig consumptief krediet), dus daar vind ik het wel hinderlijk dat deze niet wordt meegenomen in het huishoudboekje. Deze E.R.H. rekening (consumptief deel) is ook een volwaardige betaalrekening waar ook (Europese) incasso's op kunnen worden uitgevoerd etc..

Dan nog enkele bevindingen:
- persoonlijk vind ik de grafiekopbouw met de "dansende staafjes" na een paar keer gezien te hebben erg irritant, vertragend en niet-funcioneel. Het is meer dan voldoende als de staafjes/diagrammen groeien (zoals voorheen), maar meer ook niet.
- opmaak: niet alle rekeningnummers in het filterscherm zijn IBAN. het betreft SNS rekeningnummers met 10 cijfers van oude spaarrekeningen die ik in de afgelopen 2 jaren heb beeindigd.
- bij het indelen van PIN transacties waarbij alleen een omschrijving bekend is, staat het selectiebolletje default bij het lege rekeningnummerveld. Dit is niet handig.
- bij het indelen van transacties is de volgorde van de hoofdcategorieen niet logisch beredeneerbaar; ik moet te lang zoeken. Ik vind het uitklapmechanisme van hoofd- naar sub-categorie wel een verbetering!
- in de lijst van transacties die binnen de geselecteerde (hoofd-)categorie vallen, is het rekeningnummer waar de transactie betrekking op heeft niet meer zichtbaar. Alleen de tegenrekening is zichtbaar. Work-around: 0m het onderscheid te kunnen maken moet ik dus eerst het filter aanpassen om alleen die transacties zichtbaar te hebben die op een specifieke rekening hebben plaatsgevonden
- zo lang ik ben ingelogd (de sessie loopt) blijft de instelling van hoeveel transacties je wilt zien bewaard; dat is een fijne verbetering. Voorheen was ik voortdurend bezig om het aantal zichtbare transacties telkens weer op 100 te zetten.
- Onder "vergelijken" heb je nog steeds de oude categorieen tabel. Gaat dit nog veranderen naar de nieuwe stijl, of blijft dit zo?

Tot zover mijn laatste bevindingen. Zoals je ziet zijn het geen schokkende zaken, maar meer de puntjes op de i

Met vriendelijke groet en een fijne pakjesavond!
Stefan
Hoi Stefan,

En dan weer mijnreactie ;-):

Dan nog enkele bevindingen:
- persoonlijk vind ik de grafiekopbouw met de "dansende staafjes" na een paar keer gezien te hebben erg irritant, vertragend en niet-funcioneel. Het is meer dan voldoende als de staafjes/diagrammen groeien (zoals voorheen), maar meer ook niet.
-> Tja, dat is een smaakdingetje. Als we daar meer klachten over rkijgen moeten we het maar aanpassen. In de concept testen werd dit als dynamisch en fris ervaren.

- opmaak: niet alle rekeningnummers in het filterscherm zijn IBAN. het betreft SNS rekeningnummers met 10 cijfers van oude spaarrekeningen die ik in de afgelopen 2 jaren heb beeindigd.
-> Is eind januari opgelost

- bij het indelen van PIN transacties waarbij alleen een omschrijving bekend is, staat het selectiebolletje default bij het lege rekeningnummerveld. Dit is niet handig.
-> Goed punt, ga ik doorgeven
- bij het indelen van transacties is de volgorde van de hoofdcategorieen niet logisch beredeneerbaar; ik moet te lang zoeken. Ik vind het uitklapmechanisme van hoofd- naar sub-categorie wel een verbetering!
-> kunnen we niks aan doen. Is afhankelijk van onze leverancier.  We gaan zsm de categorieen aanpassen zodat het er minder zijn. Kijken of we ookd e volgorde kunnen aanpassen...(?)

- in de lijst van transacties die binnen de geselecteerde (hoofd-)categorie vallen, is het rekeningnummer waar de transactie betrekking op heeft niet meer zichtbaar. Alleen de tegenrekening is zichtbaar. Work-around: 0m het onderscheid te kunnen maken moet ik dus eerst het filter aanpassen om alleen die transacties zichtbaar te hebben die op een specifieke rekening hebben plaatsgevonden
-> Heeft volgens mij met IBAN te maken. Zal eind januari opgelost zijn.

- zo lang ik ben ingelogd (de sessie loopt) blijft de instelling van hoeveel transacties je wilt zien bewaard; dat is een fijne verbetering. Voorheen was ik voortdurend bezig om het aantal zichtbare transacties telkens weer op 100 te zetten.
-> Top!

- Onder "vergelijken" heb je nog steeds de oude categorieen tabel. Gaat dit nog veranderen naar de nieuwe stijl, of blijft dit zo?
-> Vergelijken wordt onderdeel van Overzicht, door een vinkje te plaatsen bij " vergelijken" (komt onder de grafiek te staan). Dan krijg je je bestaande grafieken met daar een lijn of een staaf bij met de waarde van het gemiddelde van andere klanten. Eind januari live. Stuk overzichtelijker!
-> Budgetten gaan we in dezelfde stijl doen als Spaarpotten. Met plaatjes en grafiekjes. Wordt heel mooi. Zal ook eind januari live gaan. 

Tot zover mijn laatste bevindingen. Zoals je ziet zijn het geen schokkende zaken, maar meer de puntjes op de i
-> Fijn om te lezen.

Met vriendelijke groet en een fijne pakjesavond!
-> Jij ook! 

Groeten,
Emile
Zo word ik weer een beetje warm voor deze community!! Smaakt naar meer :p
Bedankt,
Ben 🆒
Hoi Ben,

Goed zo, leuk! Dat hebben we ook te danken aan onze collega Emile, die gewoon op pakjesavond actief was met het beantwoorden van deze vragen. Bedankt Emile, top. 🙂
Reputatie 3
Badge +1
@Emile: ik heb je vanochtend een prive bericht gestuurd i.v.m. een bevinding die ik niet meteen publiek op de community wilde zetten. Omdat ik er nog geen reactie heb ontvangen, wil ik langs deze weg even jouw aandacht vragen. Het kan namelijk urgent worden (ik hoop natuurlijk van niet) en het zou jammer zijn als je mijn waarschuwing over het hoofd hebt gezien.
;)

Groeten,
Stefan

PS: mijn excuses aan alle andere gebruikers op de community voor dit 'vage' bericht;
"better be safe then sorry..."
@Emile: ik heb je vanochtend een prive bericht gestuurd i.v.m. een bevinding die ik niet meteen publiek op de community wilde zetten. Omdat ik er nog geen reactie heb ontvangen, wil ik langs deze weg even jouw aandacht vragen. Het kan namelijk urgent worden (ik hoop natuurlijk van niet) en het zou jammer zijn als je mijn waarschuwing over het hoofd hebt gezien.
;)

Groeten,
Stefan

PS: mijn excuses aan alle andere gebruikers op de community voor dit 'vage' bericht;
"better be safe then sorry..."

Hoi Stefan,

Vandaag ben ik de hele dag bezig geweest om mijn zoontje van 4,5 maand oud een fijne dag te bezorgen (papa dag), dus kon even niet eerder reageren. Wel heb ik het incident doorgegeven en onze IT collega's (topgasten) hebben dit op de belangrijkste plekken gefixed en het is nu al opgelost. Had te maken met een server issue.

Ik moest jou wel enorm bedanken voor het signaal! Waar de Community allemaal niet goed voor is...
Echt heel fijn dat we met mensen zoals jij te maken hebben die heel goed meedenken en ons daarbij enorm helpen!

Groeten en goed weekend,
Emile
Hoi,

ik krijg het niet voor mekaar om mijn hypotheeklasten in te delen in de categorie woonlasten

De hyptheek word niet meegenomen in de totale post uitgaven..vreemd..heb het al tig geprobeerd om het onder te bengen onder woonlasten...> hypotheek, maar pakt het niet...denk schoonheidsfoutje in systeem??

Vond de vorige versie veel overzichtelijker.

Groet Rene
@emilegiant @stefan
Van je klanten moet je het maar hebben.....:)
Groet,
Ben 🆒
Hoi,

ik krijg het niet voor mekaar om mijn hypotheeklasten in te delen in de categorie woonlasten

De hyptheek word niet meegenomen in de totale post uitgaven..vreemd..heb het al tig geprobeerd om het onder te bengen onder woonlasten...> hypotheek, maar pakt het niet...denk schoonheidsfoutje in systeem??

Vond de vorige versie veel overzichtelijker.

Groet Rene

Hoi Rene,

Wat vervelend. ik heb even bij mezelf gekeken en bij mij deelt ie het automatisch in. Ik heb ook wel een SNS Hypotheek, dat zal uitmaken 🙂. Misschien kun je met indelen een unieke tekst uit je omschrijving halen en die erin zetten. Dat doe ik bijvoorbeeld ook bij de Albert Heijn in Den Bosch, waar ik alleen maar af en toe een broodje koop. Dat zijn voor mij geen boodschappen...  

Jammer dat je de vorige versie overzichtelijker vindt. Natuurlijk respecteer ik ieders mening. Zou je nog wat tips hebben om het voor jou overzichtelijker te maken? We hebben geprobeerd om alles zo te bouwen dat het straks ook op je mobiel te zien is allemaal. Ook is het met de afbeeldingen wat meer een levendig iets geworden, waar veel klanten die we hebben ondervraagd waarde aan hechten. Het aantal gebruikers was voor mij te laag en dat komt doordat het automatisch indelen en de snelheid niet op niveau waren. Dat is nu wel zo. Ik gebruik Huishoudboekje zelf ook en het heeft mij opgeleverd dat ik ineens zag dat ik hele rare terugkomende incasso's had van maar een paar euro, die niet opvallen in het hele pingeweld. Dit gun ik andere klanten ook, dat ze geen geld uitgeven aan blind incasserende partijen. 

Hopelijk heb ik je een beetje een bevredigend antwoord gegeven.

Groeten,
Emile
@emilegiant @stefan
Van je klanten moet je het maar hebben.....:)
Groet,
Ben 🆒

Tsja, van wie anders? ;)
Reputatie 3
Badge +1
Beste Emile,

Goed dat het vorige probleem snel is verholpen. Ik hoop dat je toch een leuke papa-dag hebt gehad met je zoontje!

Ik vrees dat ik nog meer foutjes ben tegengekomen in het nieuwe huishoudboekje. Gelukkig deze keer meer in de weergave/opmaak sfeer ;)
Op het overzichtscherm krijg ik in de linkerhelft 2 (blauw - inkomsten) rubrieken te zien die eigenlijk bij de rechterhelft thuishoren (rood - uitgaven). De bedragen die erbij vermeld staan zijn ook nietszeggend. Als ik op zo'n vreemde blauwe rubriek bij inkomsten klik, dan kom ik ook ineens in de rode uitgaven terecht.
:eek:

Ik heb voor de duidelijkheid een schermafdruk bijgevoegd. Uiteraard heb ik de bedragen eruitgehaald (voor mijn eigen privacy).

Met vriendelijke groet,
Stefan
Reputatie 3
Badge +1
De gebruikte schermafdruk is vreemd genoeg verkleind na het uploaden, waardoor het praktisch niet meer leesbaar is. Ik denk dat het te maken heeft met het bestandsformaat (PNG). Hierbij een nieuwe poging (JPG).

Groeten,
Stefan
Zijn bij mij beiden JPG´s. (even met cursor er op gaan staan, dan zie je linksonder adres met naam).
2e inderdaad beter /groter.
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Zijn bij mij beiden JPG´s. (even met cursor er op gaan staan, dan zie je linksonder adres met naam).
2e inderdaad beter /groter.
Groet,
Ben 🆒

Hi Ben,
Klopt, maar de eerste heb ik geupload als PNG met dezelfde resolutie als de JPG die ik in de tweede poging heb geplaatst :p

Groet,
Stefan
Hallo 

Ik vind het echt een verbeterring het is wel even wennen maar het is een stuk sneler ben er wel blij mee.:o 
Reputatie 3
Badge +1
Vandaag zag ik een bericht in "Mijn SNS" voorbijkomen dat de transacties niet meer worden aangeleverd in het huishoudboekje tot 12 december. Toch nog aanloopprobleempjes met de nieuwe versie? Is een van de bevindingen die hier zijn aangekaart toch een aanwijzing voor een meer fundamenteel probleem dat eerst gefixt moet worden?

Groeten,
Stefan

PS: goed dat dit bericht niet op de inlogpagina is geplaatst ;)
De gebruikte schermafdruk is vreemd genoeg verkleind na het uploaden, waardoor het praktisch niet meer leesbaar is. Ik denk dat het te maken heeft met het bestandsformaat (PNG). Hierbij een nieuwe poging (JPG).

Groeten,
Stefan

Hoi Stefan,

Dank! Beter leesbaar zo. Logisch dat je de bedragen eruit hebt gehaald, alleen wil ik je vragen of de bedragen positieve of negatieve bedragen zijn? Bedrag zelf hoeft niet ;-)

Alvast dank!

Gr. Emile
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Stefan,

Dank! Beter leesbaar zo. Logisch dat je de bedragen eruit hebt gehaald, alleen wil ik je vragen of de bedragen positieve of negatieve bedragen zijn? Bedrag zelf hoeft niet ;-)

Alvast dank!

Gr. Emile

Goedemorgen Emile,

Alle bedragen zijn positief, ook die van de 2 vreemde uitgaven-rubrieken die onder inkomsten staan. Ik heb ook vastgesteld dat als ik in het filter de maand december 2013 niet meeneem, dat dan deze vreemde rubrieken verdwijnen in het overzicht. Het heeft er in mijn beleving alle schijn van dat de fout gerelateerd is aan de transacties die na het live gaan van de nieuwe versie erbij zijn gekomen in het huishoudboekje. Zonder kennis van de gebruikte data/applicatie architectuur is het voor mij verder slechts gissen naar de onderliggende oorzaak.

Groeten,
stefan

Reageer