Beantwoord

Worden correcties niet doorgevoerd?

Reputatie 2
  • 2039 reacties
Vandaag een overschrijving ingepland van een relatief groot bedrag. Vervolgens wilde ik een aanpassing doen, dus de overschrijving weer verwijderd.
En daarna ging het mis. Bij de tweede keer werd de overschrijving tegengehouden omdat ik boven mijn daglimiet zou komen (ik heb die limiet lager staan dan standaard).
Vervolgens bij de Instellingen gekeken, en daar stond de eerste overschrijving nog steeds vermeld voor de berekening van het nog vrij besteedbare deel van mijn limiet.
Inderdaad, tweemaal dat bedrag gaat boven mijn limiet, maar waarom wordt een ingetrokken transactie hier niet verwerkt? Nu kan ik deze transactie helemaal niet meer uitvoeren.
icon

Beste antwoord door Stefan 28 september 2018, 10:55

Ik heb dit in het verleden ook al eens gehad met het configureren van restsparen (sparen wat je over hebt). Door voor 7 dagen in de week een periodieke opdracht te maken om geld boven een bepaald bedrag van je betaalrekening over te maken naar je spaarrekening, kwam ik boven de daglimiet uit van mijn digicode. Ik had namelijk als maximaal over te boeken bedrag € 100.000 opgegeven (ik wilde eigenlijk geen limiet opgeven, maar je moet toch iets invullen...). En je snapt het natuurlijk al wat er mis gaat... :$
Frappant is wel dat als je de periodieke opdracht aanmaakt met een laag maximum bedrag (bijvoorbeeld €10) en dat later wijzigt in €100.000, dat je dan nergens last van hebt :S

Even terug naar jouw situatie Koos; de daglimiet zit op het gebruik van het beveiligingsmiddel (in dit geval de digipas). Deze telt eigenlijk alleen maar het totaalbedrag dat je ermee hebt geautoriseerd. Niet of die autorisatie daadwerkelijk tot een overboeking heeft geleid. Vergelijkbaar met de daglimiet van je betaalpas. Die weet ook niet of je in de winkel het artikel hebt teruggebracht waarbij je jouw geld (cash) hebt terug gekregen.

Ik snap de achterliggende reden wel: het systeem dat het gebruik van de digipas (of betaalpas) beveiligt tegen misbruik hoeft op deze manier geen inzage in (lees: kopie van) je transacties te hebben. In het kader van informatiebeveiliging (datalekken) is dat een verstandige keuze. Je wilt immers van privacy gevoelige informatie zo min mogelijk kopieën verspreiden in verschillende IT systemen.

Bekijk origineel

6 Reacties

Goedemorgen Koos,

Zo te lezen wordt de wijziging niet direct doorgevoerd in Mijn SNS. Hoe de vork precies in de steel zit, dat vraag ik na. Als ik meer weet, dan lees je dat hier.
Ik ben benieuwd - dank je wel.
Ik heb dit in het verleden ook al eens gehad met het configureren van restsparen (sparen wat je over hebt). Door voor 7 dagen in de week een periodieke opdracht te maken om geld boven een bepaald bedrag van je betaalrekening over te maken naar je spaarrekening, kwam ik boven de daglimiet uit van mijn digicode. Ik had namelijk als maximaal over te boeken bedrag € 100.000 opgegeven (ik wilde eigenlijk geen limiet opgeven, maar je moet toch iets invullen...). En je snapt het natuurlijk al wat er mis gaat... :$
Frappant is wel dat als je de periodieke opdracht aanmaakt met een laag maximum bedrag (bijvoorbeeld €10) en dat later wijzigt in €100.000, dat je dan nergens last van hebt :S

Even terug naar jouw situatie Koos; de daglimiet zit op het gebruik van het beveiligingsmiddel (in dit geval de digipas). Deze telt eigenlijk alleen maar het totaalbedrag dat je ermee hebt geautoriseerd. Niet of die autorisatie daadwerkelijk tot een overboeking heeft geleid. Vergelijkbaar met de daglimiet van je betaalpas. Die weet ook niet of je in de winkel het artikel hebt teruggebracht waarbij je jouw geld (cash) hebt terug gekregen.

Ik snap de achterliggende reden wel: het systeem dat het gebruik van de digipas (of betaalpas) beveiligt tegen misbruik hoeft op deze manier geen inzage in (lees: kopie van) je transacties te hebben. In het kader van informatiebeveiliging (datalekken) is dat een verstandige keuze. Je wilt immers van privacy gevoelige informatie zo min mogelijk kopieën verspreiden in verschillende IT systemen.
Reputatie 2
Ik begrijp de redenering, maar die vergelijking met de betaalpas gaat niet helemaal op. Die cash terugbetaling is immers een ander kanaal, terwijl ik hier van hetzelfde kanaal gebruik maak.
Ik heb de overboeking geannuleerd. Dat is dus een autorisatie van een negatief bedrag waarmee het totaal weer op 0 (nul) komt. Maar kennelijk kan het systeem dat niet volgen.
Bedankt, Stefan. Je bericht heb ik voorgelegd aan de productmanager en deze geeft aan dat dit inderdaad de manier is waarop het werkt. Bij retourpinnen wordt de daglimiet van de SNS Wereldpas ook niet gecorrigeerd.
Koos schreef:

Dat is dus een autorisatie van een negatief bedrag waarmee het totaal weer op 0 (nul) komt. Maar kennelijk kan het systeem dat niet volgen.

Integendeel; bij het annuleren van een transactie heb je gewoon weer een autorisatie gedaan voor een bepaald bedrag. :8

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)