Onderzoek The Moneyer nu van start

• Oud community manager
  • 66 reacties
Met een kleine vertraging hebben de testers van de app van The Moneyer de e-mails ontvangen met de instructies voor installatie. Vanaf nu kunnen ze de app testen en hun feedback op de community delen.

De app toont inzichten op basis van de transacties van de gebruiker. Een inzicht kan zijn of je het met je huidige saldo en uitgaven tot het einde van de maand gaat redden.

Voor alle deelnemers aan het onderzoek: leuk dat jullie meedoen. We zijn benieuwd hoe jij nú met je financiën omgaat. Willen jullie deze informatie met ons delen door te reageren op dit topic?

Hieronder staan enkele vragen. Als je die beantwoordt, krijgen we een mooi beeld van de onderzoeksgroep. Mocht je bepaalde vragen niet in willen of kunnen invullen, sla deze dan gerust over. Jij bepaalt welke informatie je met ons deelt.

Uit hoeveel personen bestaat jouw huishouden?
Ben je goed op de hoogte van hoeveel geld er bij jou elke maand binnenkomt (en wordt uitgegeven)?
Hoe zou je jouw omgang met je geld omschrijven? Ben je iemand die bijvoorbeeld dagelijks een Excel bijhoudt of kijk je op zijn hoogst 1 keer per maand naar je app?
Waarom heb je besloten om mee te doen aan dit onderzoek?

Bedankt alvast voor jullie bijdrage, we zijn heel benieuwd.

39 Reacties

Goedemorgen,

Ik vind dit erg onduidelijk. Heb maar 1 mail ontvangen met een link die niet werkt.

Ik kan dus helemaal nog niet testen dus weet niet waar je het over hebt eigenlijk.
Reputatie 2
Hoe zit het nu met een vraag die al een tijdje boven de markt hangt:
Wanneer ik een betaling doe aan één van de deelnemers van deze test, komen mijn gegevens i.v.m. die transactie dan in het overzicht te staan die de ontvanger krijgt van The Moneyer?

Ook ben ik heel benieuwd naar de reacties op met name de laatste vraag.
Ahw ik moest de link kopieren en plakken in Google Chrome blijkbaar..nu werkt het wel.
Eerste gezicht..wat heb ik hier in godsnaam aan? Waarom zou ik uberhaubt willen delen dat ik 26,- aan boodschappen heb uitgegeven bij de Jumbo via Facebook. Dat gaat niemand naar mijn mening ook maar iets aan. Daarnaast snap ik niet goed wat Tags zijn en waarom je deze moet aanmaken..ook snap ik niet dat ik een bedrag (wederom) wat ik binnenkrijg niet kan splitsen in een appart deel voor bijv. vakantiereservering en bijv. boodschappen terug en waarom ik deze categorieën niet zoals de tags zelf kan aanmaken?

Ik zag ook dat ik Pushberichten kan krijgen van restaurants e.d. Ik vraag mij af of dit wettelijk wel is toegestaan en over welke informatie zij beschikken.

Ik kon ook niet verded terug dan 2018 in de app wat ik ook wel jammer vond omdat er nu totaal niks te vergelijken is.

Nogmaals ik snap echt totaal niet het doel van deze app, maar misschien heb ik me niet voldoende ingelezen. Dacht dat het een soort nieuw huishoudboekje was van de SNS..

Ok..
Koos schreef:

Wanneer ik een betaling doe aan één van de deelnemers van deze test, komen mijn gegevens i.v.m. die transactie dan in het overzicht te staan die de ontvanger krijgt van The Moneyer?

Ook ben ik heel benieuwd naar de reacties op met name de laatste vraag.

Hoi Koos..deze gegevens zijn eigenlijk hetzelfde als op het bankafschrift..die staan er wel bij ja. Dat is om de transacties te herkennen.
Reputatie 2
Dan zal ik geen geld naar je overmaken......
Dit ziet er voor het vervolg (PSD2 dus) wel heel erg slecht uit. Ik heb The Moneyer niets toegestaan maar kan wel in hun overzichten terechtkomen, evenals in hun data in Zwitserland, begrijp ik hieruit.
Reputatie 2
Koos, als je toch graag geld wilt overmaken: ik doe niet mee met The Moneyer; ik stuur je wel een prive bericht met details :cool:
Koos schreef:

Dan zal ik geen geld naar je overmaken......
Dit ziet er voor het vervolg (PSD2 dus) wel heel erg slecht uit. Ik heb The Moneyer niets toegestaan maar kan wel in hun overzichten terechtkomen, evenals in hun data in Zwitserland, begrijp ik hieruit.

Is dat niet "logisch" dan dat dat gebeurd? Dat is toch ook bij Tikkie e.d. het geval..of als je geld naar een andere bank overmaakt bijv.

Ik snap het probleem misschien niet zo behalve dat restaurants e.d. misschien ook informatie over jou kunnen zien in de transacties..hoever dat gaat dat weet ik overigens niet, maar dat soort informatie kan natuurlijk veel geld opleveren voor banken wanneer andere bedrijven profielen van jou en je vrienden kunnen maken. Daar maak ik mij zelf eigenlijk meer zorgen over bij het overmaken naar een ander die het "delen" bijv. wel aan heeft staan. Ik denk zelfs dat daar nog en eens geen wetgeving voor is.
Reputatie 2
Sjaakie93 schreef:

Is dat niet "logisch" dan dat dat gebeurd? Dat is toch ook bij Tikkie e.d. het geval..of als je geld naar een andere bank overmaakt bijv.

In dat geval gaat het om één enkele transactie. Met het doen van die betaling geef ik impliciet toestemming aan de direct betrokkenen.

Sjaakie93 schreef:

Ik snap het probleem misschien niet zo behalve dat restaurants e.d. misschien ook informatie over jou kunnen zien in de transacties..hoever dat gaat dat weet ik overigens niet, maar dat soort informatie kan natuurlijk veel geld opleveren voor banken wanneer andere bedrijven profielen van jou en je vrienden kunnen maken. Daar maak ik mij zelf eigenlijk meer zorgen over bij het overmaken naar een ander die het "delen" bijv. wel aan heeft staan. Ik denk zelfs dat daar nog en eens geen wetgeving voor is.

Je geef het probleem zelf aan.
Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen (nu gaan we speculeren), dat ziektekostenverzekeraars overzichten gaan maken. Door een zusterbedrijf natuurlijk, anders valt het op. Vervolgens zien ze dat je relatief veel geld uitgeeft aan - laten we zeggen - minder gezonde artikelen. Het persoonlijk aanbod voor het komende jaar zou dan toch een hogere premie kunnen betekenen dan voor anderen....
Nu moet je niet zeggen dat dat te ver is doorgedraafd. Technisch is het allemaal geen probleem, en verder vertrouwen we op de blauwe ogen of privacy-reglementen, die aan de lopende band worden overtreden. Voorbeelden te over waarop we ach en wee roepen zonder ons gedrag te veranderen.
Reputatie 2
eRik19 schreef:

Koos, als je toch graag geld wilt overmaken: ik doe niet mee met The Moneyer; ik stuur je wel een prive bericht met details :cool:

Misschien eens in het kader van de zorgplicht (zoals eerder ter sprake is geweest) met betrekking tot de tekortkoming in de informatie bij mederekeninghouders?
Reputatie 2
Uit hoeveel personen bestaat jouw huishouden? 1

Ben je goed op de hoogte van hoeveel geld er bij jou elke maand binnenkomt (en wordt uitgegeven)? Ja.

Hoe zou je jouw omgang met je geld omschrijven? Ben je iemand die bijvoorbeeld dagelijks een Excel bijhoudt of kijk je op zijn hoogst 1 keer per maand naar je app?
Check bijna dagelijks de app. ongeveer 1 x per maand de trends in huishoudboekje SNS om kijken of ik meer heb uitgegeven dan er binnen is gekomen.

Altijd leuk nieuwe dingen te testen en het zou fijn zijn om nog meer inzicht in inkomsten en uitgaven te hebben, waardoor hopelijk een evenwichtiger uitgavepatroon en betere langere termijn planning mogelijk is.
Uit hoeveel personen bestaat jouw huishouden? 3

Ben je goed op de hoogte van hoeveel geld er bij jou elke maand binnenkomt (en wordt uitgegeven)? Ja.

Check bijna dagelijks de app. ongeveer 2 x per maand hou ik een Excel bestand bij.

Ik wil eens kijken wat dit precies is en hou wel van deze manier van testen.
Reputatie 2
- Push bericht een half uur na een pinbetaling nogal nutteloos. Ik weet best dat ik net betaald heb.
- Instellingen zijn leeg: kan niets instellen (en dus ook niet wanneer wel en niet een pushbericht)
- Categorieen zijn nogal beperkt.
- Ook verfijning ontbreekt: "Vervoer" Leuk. Maar ik zou graag de verfijning zien de het huishoudboekje op MijnSNS wel heeft: BRandstof, OV, Verzekeringen, wegenbelasting enz.
- Als ie tanken bij de Shell al niet herkend is het algoritme niet erg slim ;)
- Zoals eerder gezegd, Sparen ontbreekt. Beleggen ook. En nogal suf dat ie SNS niet herkent ;)
Kunnen de moderators hier aub ook nog even reageren op alle vragen, klachten, meningen en opmerkingen? Het stoort mij best wel dat hier verschillende vragen uitstaan waar geen antwoorden op komen terwijl jullie die wel weten..

Ik heb nu een beetje het gevoel dat ik in een glas lucht ofzo loop te praten zowat.
@Sjaakie93 (en anderen)
Voordat we zelf antwoord geven of reageren, geven we eerst de andere deelnemers aan het onderzoek de gelegenheid om te reageren. Enkele keren per week bundelen we de opmerkingen en vragen. Op basis hiervan geven we een update. Dit doen we in de vorm van een reactie of we creeren een nieuw topic.
Goedemorgen Marc,

Bedankt voor de verduidelijking. Ben benieuwd. Ik vind het wel onoverzichtelijk worden met meerdere topics moet ik zeggen. Ik had gehoopt dat we hier een centraal topic voor konden aanhouden.
Naar aanleiding van jullie feedback, heb ik navraag gedaan bij de collega's die zich namens SNS bezighouden met The Moneyer

Over de opmerking dat de app SNS producten niet herkent: In deze pilot hebben we alleen de betaalrekeningen met The Moneyer gedeeld. Daarom worden spaar- en beleggingsrekeningen van SNS niet als zodanig herkend. Wanneer bepaalde functies van The Moneyer opgenomen worden in de SNS mobiel bankieren app, dan worden deze producten wel herkend.

Over de push berichten: Op dit moment is er nog geen sprake van een 'realtime' koppeling. Enkele keren per dag worden de gegevens ververst. Ook hiervoor geldt: als we het daadwerkelijk implementeren, zal de koppeling realtime zijn.
Reputatie 2
- De pushberichten gaan idd niet goed. Er staat altijd "U heeft x betaald aan" en de bedrijfsnaam ontbreekt.
- Salaris ontvangen. wordt niet herkend. Zelf gecategoriseerd als "inkomsten". Ook beetje vage ruimte categorie. Zou gesplitst moeten worden in "Salaris", "Toeslagen", "Voorlopige teruggaaf" etc.
- Ik vraag me af of als je een transactie in een categorie zet, hij toekomstige soortgelijke transacties wel automatisch gaat herkennen...?
Koos schreef:

Wanneer ik een betaling doe aan één van de deelnemers van deze test, komen mijn gegevens i.v.m. die transactie dan in het overzicht te staan die de ontvanger krijgt van The Moneyer?......

Voor zover ik het begrepen heb is dit inderdaad het geval. Voor velen is dit een hete aardappel en de 'autoriteiten' weten niet wat ze hiermee aan moeten. Mogelijk willen ze daar ook niets aan doen onder druk van 'de markt'. Dus als je geld overmaakt (hetzij dat je het zelf doet, maar m.i. ook automatische incasso's) naar een ander en die heeft een derde firma toestemming gegeven zijn bankgegevens te mogen gebruiken (bv. voor een beter inzicht in je inkomsten en uitgaven), dan sta jij daar ook bij. En niemand geeft een garantie dat daar niets mee gebeurt.
In mijn optiek moet dit gebokt kunnen worden; nee, het MOET zelfs geblokt worden. Ik vrees, net als Koos, dat het in de toekomst (in mijn ogen) misbruikt gaat worden. Overstappen naar een andere bank helpt niet en cash betalingen worden ook al steeds minder. Waar gaan we naar toe..............:?
Het grote probleem van veel betalingen is (ook bij Paypal) dat je geen idee hebt aan wie je betaalt of zeker alsh het langer is geleden het produkt wel echt ontvangen is.
Als men dan duidelijkheid voor de klant wenst moet men niet alleen getallen geven maar ook de verkoper.

dutch
Of je zou bij elke overschrijving zelf een extra regel/tag/opmerking aan toe moeten kunnen voegen. Bijvoorbeeld 'strijkijzer', zodat je later weet dat die uitgave voor een strijkijzer was.
dat ben ik helemaal met je eens
Echter als je aankopen doet via bepaalde sites en je laat paypal betaalwerk doen dan komen er onwaarschijnlijk lange getallen zonder enige echte voor de leek bruikbare info.
En niet alleen Paypal oook vele webwinkels en bankafschriften vertonen hetzelfde gedrag
Ik heb de moneyer app nu gedownload evenals de sns cards en de nieuwe 1 2tje.

Ik merk op dat de sns cards app nog niet helemaal goed werkt. Sommige dingen zoals transacties en je salaris worden nog niet weergegeven net zoals bezochte bedrijven.Wordt dit in de toekomst nog aangevuld? En worden sommige functies straks ook toegevoegd in de huidige betaal app?
Reputatie 2
Blacktomcat schreef:

Of je zou bij elke overschrijving zelf een extra regel/tag/opmerking aan toe moeten kunnen voegen. Bijvoorbeeld 'strijkijzer', zodat je later weet dat die uitgave voor een strijkijzer was.

Dat doe ik al bij veel regelmatig terugkerende betalingen, die ik zelf vooruit kan klaarzetten (in plaats van incasso's). Zo weet ik bijvoorbeeld precies welke maanden bij de energieleverancier zijn betaald en voorkomt het discussies over de vraag of het een vooruit- of achterafbetaling was. Het betalingskenmerk zet ik dan ook in de omschrijving.
Wordt wel lastig als je in een winkel pint...maar dat is met contant geld ook het geval.
Reputatie 2
Blacktomcat schreef:

Waar gaan we naar toe..............:?

Straks krijgen we geen inkomen meer. Alles wordt door een financiële instelling opgenomen, en je moet een verzoek doen voor zakgeld....

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)