SNS

Test mee en krijg meer inzicht in je geldzaken

• 18 december 2017
  • 47 Reacties
  • 15007 Keer bekeken

Toon eerste bericht

47 reacties

Hoi allemaal,

We zijn bezig met de laatste details. Jullie ontvangen snel een mail. Concreter dan "snel" kan ik op dit moment niet worden.
Ik heb al eerder mijn bedenkingen geuit over themoneyer.
Dat kan volkomen ten onrechte zijn (ik ken de organisatie tenslotte niet), maar ik zou verwachten dat SNS enige info zou verschaffen, of op zijn minst iets zou doen om mijn wantrouwen te laten slinken.
Aangezien dat helemaal niet gebeurt, begin ik mij nog meer af te vragen.
Mijn wantrouwen is er in ieder geval niet minder op geworden.

Of wordt er nu misschien iemand wakker?
Reputatie 1
Badge
Even over de filosofie achter dit huishoudboekje
https://www.sprout.nl/artikel/innovatie/online-huishoudboekje-moneyer-wil-dat-je-m%C3%A9%C3%A9r-uitgeeft
Dank Eva, verhelderend.
Het is dus niet eens een voorloper van PSD2.
Ik neem aan dat iedereen die een beetje schrok van de PSD2-plannen hier NIET aan deelneemt? Of wankelen die uitgangspunten nu al, met de beloftes van overzicht?
SNS vond het nog niet nodig om de informatiebrief over PSD2 nu al te sturen naar klanten, maar nu worden we wel uitgenodigd voor de daaruit voortvloeiende consequenties zonder die achtergrondinformatie. En nu staat Themoneyer vooraan in de lijst, beetje voorgedrongen met hulp van SNS.
Beetje achterbaks?
Op basis van de vraag van Koos nog even een extra uitleg over de test. De test die we doen met The Moneyer staat los van toekomstige PSD2-wetgeving. We testen de vorm van The Moneyer met het idee dit later in de SNS Mobiel Bankieren app toe te voegen. Net zoals we andere functionaliteiten testen, zoals "Een-tweetje".

Wat we met The Moneyer testen, is de vorm die The Moneyer aanbiedt: het tonen van inzichten op basis van jouw bankzaken/transacties. Daarom wordt de app van The Moneyer gebruikt. The Moneyer toont gebruikers meer inzicht in de dagelijkse bankzaken op basis van de transacties van de gebruiker. Dit doen ze in een vorm die ze cards noemen. Dagelijks zie je één of meerdere cards die jou meer informatie geven over hoe je met je geld omgaat. Een voorbeeld daarvan is het saldo inzicht waarmee The Moneyer berekent of je met je huidige saldo en uitgaven het einde van de maand gaat redden.

Deze cards kunnen bij een succesvolle pilot geïntegreerd worden in de SNS Mobiel Bankieren app. Voor de pilot maken we gebruik van de app van The Moneyer. Via beveiligde verbindingen gaan de klantgegevens naar de app van The Moneyer en alleen de gebruiker zelf heeft toegang tot deze gegevens. De data die in hun app wordt gebruikt wordt gewist na de test.
Dus de SNS voert zelf de analyses uit op de klant z'n betaalgegevens en biedt de resultaten aan, aan de App van The Moneyer. De gegevens van de klant komen niet in de 'back-office' systemen van The Moneyer terecht om hun App te voeden met gegevens?
In de link van Eva is te lezen dat het de ambitie is van Themoneyer om gegevens over meerdere financiële instellingen van dezelfde klant te integreren. Dat klinkt voor mij toch heel erg PSD2.

Daar blijft nog de vraag hangen, welke gegevens in de overzichten (cards) komen te staan. Wanneer er een transactie plaatsvindt tussen klant A (die geen toestemming heeft gegeven / niet aan de proef meedoet) en klant B (die dat wel doet), welke gegevens over die transactie komen dan in het overzicht? Blijkens krantenberichten weet zelfs Michal Kalina, de programmamanager PSD2 bijh de Rabobank, het niet, maar hij ziet ook nog geen belemmeringen om alles weer te geven.

Dat geeft te denken. Het lijkt er dan op dat contante betaling nog de enige manier zou zijn om aan Big Brother te ontkomen.
Themoneyer gaat nog verder als je hun website leest: Ze willen ook je vermogen ik kaart brengen en hun verdienmodel is gebaseerd op je in contact te brengen met aanbieders van jou spaardoelen. Ook willen ze PSD2 constructies aanbieden om toegang te geven bij b.v. aankoophuis aan financieeladviseur etc. Maar alles onder de voorwaarde dat jij je eigen regie behoudt. Het lijkt erop dat ze hun product(en) aan (willen) bieden via derden en niet zelfstandig consumenten benaderen. Dit zou wel de manier voor de SNS zijn om in te spelen op PSD2 ontwikkelingen.

Ik zit er aan te denken om een lopende betaalrekening te nemen voor ontvangst van salaris en incasso's van vaste lasten die iedereen heeft. Verder een privé betaalrekening voor mijn privé zaken. Via werkgever kun je daar rechtstreeks een deel van je salaris op laten storten. Deze rekening kun je dan makkelijk eens per 2/3 jaar vervangen door een andere zodat het lastiger wordt voor anderen om een beeld van mij te vormen.
In dat geval ontstaat mogelijk net zo'n kerstboom aan doorgegeven data en/of toestemmingen als de onbekende organisaties, die plotsklaps geld van je rekening incasseren omdat de rechthebbende die activiteit heeft uitbesteed. Zonder te vragen of ik mijn machtiging wel WIL doorgeven.
Reputatie 1
Badge

Ik zit er aan te denken om een lopende betaalrekening te nemen voor ontvangst van salaris en incasso's van vaste lasten die iedereen heeft. Verder een privé betaalrekening voor mijn privé zaken. Via werkgever kun je daar rechtstreeks een deel van je salaris op laten storten. Deze rekening kun je dan makkelijk eens per 2/3 jaar vervangen door een andere zodat het lastiger wordt voor anderen om een beeld van mij te vormen.

Waarom denk je dat de SNS er tegenwoordig op staat dat je je betaalrekening gebruikt voor je salaris en minimaal 10 betalingen om voor korting op je hypotheekrente in aanmerking te komen. Eerder was het genoeg om je salaris daar te laten storten zodat men altijd wist dat er geld binnenkwam. Maar nu willen ze je betalingspatroon weten
De mail is binnen maar de link werkt helaas niet:

App not available

A testing version of this app hasn't been published yet or isn't available for this account.

If you've been invited to become a tester, make sure that you're signed in to the account that was invited to the testing program. If you've been invited to a Google Group or Google+ Community as part of the program, make sure that you've joined the Group or Community.
Ik krijg ook een foutmelding..installeer een browser app????? Bij het openen van de link..
Reputatie 3
Badge +1
In mijn e-mail stond dat er ook nog een andere app nodig was voordat je The Moneyer kon installeren:

Om iOS-apps te testen heb je TestFlight nodig. Je ontvangt een aparte uitnodiging met instructie om de TestFlight en vervolgens the Moneyer app te installeren op je iPhone.

Ik wacht dus nog even af.
Let op: de deelnemers aan de test ontvangen 2 mails. Jullie deelname wordt namelijk zowel bij the Moneyer als bij SNS vastgelegd. Wanneer je beide mails ontvangen hebt, kun je de app installeren. Vandaag en morgen ontvangen jullie deze mails. Mocht de installatie dan onverhoopt toch niet lukken, laat dat dan direct hier weten.
Reputatie 3
Badge +1
Ik ben inmiddels online: de apps zijn geinstalleerd.
Nog even wennen en rond kijken.

Eerste opmerkingen: De Categorie "Sparen" lijkt te ontbreken en hij herkent het bedrijf "SNS" niet (afschrijving naar Maxi-spaarrekening lol).

Bij "Nog te besteden" staat alles op nul. Ik snap dat ie mijn salaris nog niet heeft herkend omdat ie pas transacties vanaf vandaag leest, maar ik heb al wel uitgaven. Misschien begint ie pas te tellen als nadat ie voor de 1e keer het salaris heeft herkend...
In mijn e-mail stond dat er ook nog een andere app nodig was voordat je The Moneyer kon installeren:

Om iOS-apps te testen heb je TestFlight nodig. Je ontvangt een aparte uitnodiging met instructie om de TestFlight en vervolgens the Moneyer app te installeren op je iPhone.

Ik wacht dus nog even af.

Ik zou direct in de alarmstatus komen, denk ik. Hoe kan ik weten dat er niet nu al misbruik wordt gepleegd? Hoe check ik de betrouwbaarheid van dergelijke meldingen?
Maar ik doe dan ook niet mee.
Gebruik de app sinds gisteren en tot nu toe valt hij wat tegen. Categorien zijn wel erg beperkt, zelfde voor het zoeken/vinden van een bedrijf om de betaling aan te koppelen.

Notificaties zijn op zich wel een toevoeging. Verder is het apart dat de menu knop rechts zit en het menu dan links.

Alles bij elkaar zie ik de toegevoegde waarde nog niet echt maar hopelijk komt dat nog de komende tijd.
Ik kan de app niet downloaden. Krijg bij Google Play de melding "App niet beschikbaar". Dus vooralsnog niets om te testen
@RutgerW Als het goed is heb je enkele e-mails ontvangen met daarin de instructies.
Jl dinsdag hebben we een mail gestuurd met de volgende tekst: "Bij het aanmeldproces voor de pilot The Moneyer hebben we je niet gevraagd naar het emailadres dat gekoppeld is aan je Google Play store account. Sorry daarvoor. We hebben dat wel nodig voor je aanmelding met Android.
Zou je het emailadres van je Google Play store account willen mailen? Dan pas ik het aan op de lijst en kunnen we de uitnodigingen alsnog correct versturen."
Laat s.v.p. weten of het allemaal gelukt is.
In dat geval ontstaat mogelijk net zo'n kerstboom aan doorgegeven data en/of toestemmingen als de onbekende organisaties, die plotsklaps geld van je rekening incasseren omdat de rechthebbende die activiteit heeft uitbesteed. Zonder te vragen of ik mijn machtiging wel WIL doorgeven.
Koos, de buitenwereld wil maar één ding: JOUW geld. Linksom of rechtsom, het maakt ze niets uit. Mij krijg je ook niet aan dit soort apps en (PDS2)toestemmingen. Het wordt dadelijk de omgekeerde wereld. Daar waar banken eerst onze gegevens heel strak voor zichzelf hielden, zien ze nu een verdienmodel om die gegevens met derden te delen. Wij blijven een prooi........
@RutgerW Als het goed is heb je enkele e-mails ontvangen met daarin de instructies.
Jl dinsdag hebben we een mail gestuurd met de volgende tekst: "Bij het aanmeldproces voor de pilot The Moneyer hebben we je niet gevraagd naar het emailadres dat gekoppeld is aan je Google Play store account. Sorry daarvoor. We hebben dat wel nodig voor je aanmelding met Android.
Zou je het emailadres van je Google Play store account willen mailen? Dan pas ik het aan op de lijst en kunnen we de uitnodigingen alsnog correct versturen."
Laat s.v.p. weten of het allemaal gelukt is.

Ik kan die mail niet terugvinden. Ik heb wel een mail gestuurd naar iemand anders bij SNS met mijn Google Playstore account. Het account dat ik ook in Android gebruik. Op dit moment kan ik nog niet bij de app.

Koos, de buitenwereld wil maar één ding: JOUW geld. Linksom of rechtsom, het maakt ze niets uit. Mij krijg je ook niet aan dit soort apps en (PDS2)toestemmingen. Het wordt dadelijk de omgekeerde wereld. Daar waar banken eerst onze gegevens heel strak voor zichzelf hielden, zien ze nu een verdienmodel om die gegevens met derden te delen. Wij blijven een prooi........

...en die rol spelen we met verve, zolang het op menig gebied niet mogelijk blijkt om de gewenste dienstverlening te krijgen zonder een incassomachtiging af te geven. Zoals een betaalrekening, een telefoonabonnement of een hypotheek.

Reageer