SNS

Sticky

Community handleiding

  • 9 mei 2014
  • 12 Reacties
  • 5718 Keer bekeken

Welkom op SNS Community, leuk dat je ons bezoekt :)

De community is het online platform van SNS waar je direct meepraat over financiële zaken. Je vindt er slimme financiële tips, je kunt zelf informatie delen en deelnemen aan onderzoeken. Heb je een vraag? Stel ‘m hier in één van de subforums en laat je door ons en andere klanten helpen. SNS Moderators streven er naar om binnen 1 werkdag een reactie te geven op een vraag.

Het gebruik van de community is eenvoudig, maar als nieuwe bezoeker moet je nog een beetje je weg vinden. Om te voorkomen dat je onnodig worstelt met het gebruik, geven we in dit topic wat tips en achtergrondinformatie.

Wil je snel antwoord op jouw vraag vinden, gebruik dan de zoekfunctie op de homepage.

Handleidingen: Heb je na het lezen van deze handleiding nog vragen over de werking van de community? Stel ze dan gerust aan één van de SNS Moderators.

This topic has been closed for comments

12 reacties

Benamingen en community structuur

Er bestaan verschillende benamingen voor de verschillende onderdelen op de community die je regelmatig zal tegenkomen. Deze zullen we hieronder toelichten.

• Categorie
Om structuur te geven aan de verschillende onderwerpen binnen het forum, is deze opgebouwd uit meerdere categorieën. Een categorie is een onderdeel waar niet in gepost kan worden, maar puur en alleen is gemaakt om extra structuur te geven.
>> Bijvoorbeeld: SNS Producten en Diensten is een categorie en deze categorie is weer opgebouwd uit zogenaamde subforums.

• Subforum
Een subforum is een plek waar de topics over een specifiek onderwerp staan. Binnen een subforum kunnen gebruikers zelf topics starten of reageren op bestaande topics.
>> Bijvoorbeeld: Dagelijkse bankzaken is een subforum in de categorie SNS Producten en Diensten. In de subforum Dagelijkse bankzaken vind je topics van andere gebruikers die allemaal gaan over producten van van SNS.

• Topic
Een topic is een verzameling van reacties. Deze worden in dit forum standaard weergegeven van oud naar nieuw.
Een nieuw topic kan worden gestart door een bericht te plaatsen in een subforum, voorzien van een titel. Degene die dit bericht plaatst is de topicstarter. Onder de profielfoto van degene die het topic is gestart zie je dan 'Starter' staan. Andere leden van SNS Community kunnen reageren op dit bericht.

Andere benamingen voor een topic zijn ook wel: onderwerp, discussie of thread.

>> Bijvoorbeeld: Europese incasso gestorneerd bij roodstand. Waarom? is een topic. Dit topic past binnen het onderwerp van het subforum Dagelijkse bankzaken en dit subforum valt weer onder de categorie SNS Producten en diensten.

• Reactie
Leden van de SNS Community kunnen een reactie plaatsen in een topic. De inhoud van het eerste bericht in het topic is het uitgangspunt van het onderwerp waarover de reacties moeten gaan. Dit heet on-topic. Als een gebruiker 'afdwaalt' van het onderwerp in dit topic, dan heet dit off-topic. Off-topic gaan is niet gewenst, omdat het dan niet langer gaat over het onderwerp zoals de topicstarter het bedoeld heeft.

• Cross-posten
Cross-posten betekent dat een gebruiker dezelfde vraag meerdere keren tegelijkertijd in verschillende berichten op het forum plaatst. Cross-posten is tegen de huisregels en SNS Moderators of andere gebruikers kunnen je hierop wijzen. Volg altijd de aanwijzingen op van SNS Moderators.

• Handtekening
Een handtekening is een zin die onderaan elk bericht staat die door een gebruiker wordt geplaatst. Dit kan een motto, spreuk of naam zijn. Je kunt een handtekening aanmaken via Mijn profiel.

• Privébericht
Privéberichten worden vanuit de ene naar de andere gebruiker gestuurd, zonder dat andere gebruikers de inhoud kunnen inzien. Stuur echter niet onnodig privéberichten naar andere gebruikers of SNS Moderators.

• Profielfoto
Deze profielfoto komt bij ieder bericht dat je plaatst te staan onder je gebruikersnaam. Je kunt altijd je profielfoto wijzigen via Mijn instellingen.

• Spam
Spam is ongewenste reclame of veelvuldig dezelfde boodschap posten. Dit is niet toegestaan op SNS Community, omdat dit het gebruik van het forum kan schaden en voor overlast kan zorgen bij andere gebruikers. Zie je ergens op het forum spam? Dan kan je dit rapporteren door in het betreffende bericht op het vlaggetje te klikken. Het SNS Moderator team zal hierop actie ondernemen.

• Sticky topic
Een sticky topic betekent dat een bepaald topic altijd bovenaan in het subforum blijft staan, omdat het informatie bevat die belangrijk kan zijn voor veel gebruikers. Je kunt niet zelf een topic sticky maken, dit kan alleen gedaan worden door SNS Moderators of Community Managers.
Topic titels

Als je een nieuw topic start dan geef je het topic ook een titel. Zorg ervoor dat de titel duidelijk de inhoud van je bericht weergeeft. Het kan voorkomen dat het SNS Moderator team de titel aanpast. Dit doen we niet zomaar, maar mocht het voorkomen dan wordt dit gedaan om te zorgen dat andere gebruikers die dezelfde vraag hebben het topic makkelijk kunnen vinden. Bovendien zal het topic ook beter te vinden zijn in de zoekresultaten van verschillende zoekmachines, zoals Google.

Voorbeeld: Wanneer wordt spaarrente bijgeschreven? >> ons advies: Wanneer wordt spaarrente van Maxisparen bijgeschreven

Als we met z'n allen ervoor zorgen dat de titels compleet zijn, zorgt dat voor een mooi en overzichtelijk forum en kan iedereen snel het antwoord op zijn of haar vraag vinden.
Vraag stellen of discussie starten

SNS Community is er om vragen te stellen of te discussiëren over producten en diensten van SNS.

Om snel antwoord te krijgen op je vraag is het van belang dat je bericht zo compleet mogelijk is. Een post met daarin een lap tekst zal niet snel gelezen worden. Zorg er dus voor dat je zo concreet mogelijk je vraag stelt.

Op deze manier kan een andere gebruiker of SNS Moderator je vraag in 1 x beantwoorden, zonder dat er 'heen-en-weer' gepost wordt.

Tot een uur na het plaatsen van een topic of reactie kun je deze aanpassen. Let er hierbij op dat je binnen dat uur de reactie aangepast en opgeslagen moet hebben. Klik hiervoor op de 3 puntjes rechtsonder je reactie en kies voor "Wijzigen".
Afbeelding toevoegen

Als je een nieuw topic start of een reactie geeft kun je hier een afbeelding aan toevoegen als bijlage.
Om dit te doen klik je op het icoontje van een afbeelding links onder het invoerveld voor het bericht. Je kunt hier een bestand selecteren en uploaden. Je kunt ervoor kiezen om de afbeelding in de tekst te plaatsen, of als bijlage toe te voegen aan het bericht.
Tags/Trefwoorden gebruiken

Als je een topic gaat starten kan je ook tags/trefwoorden toevoegen. Op deze manier help je mee om het forum overzichtelijk te maken, zodat andere bezoekers makkelijk de verschillende onderwerpen op het forum kunnen vinden.
Zoeken op de community

De zoekfunctie van de community vind je bovenin de menubalk. Probeer te zoeken op een eenvoudig trefwoord en niet met hele zinnen. Op deze manier vind je de meest relevante topics die gaan over het trefwoord.

Vind je niet het antwoord op je vraag? Stel je vraag dan in één van de subforums onder de verschillende categorieën.

Post je zelf een vraag? Dan heb je ook de mogelijkheid om tags (trefwoorden) toe te voegen. Plaats hierin de trefwoorden die op jouw bericht van toepassing zijn. Op deze manier zorg je ervoor dat andere gebruikers die dezelfde vraag hebben ook jouw topic vinden waar waarschijnlijk ook al het juiste antwoord in staat.
Topics volgen

Als je een topic hebt gevonden die je graag wilt blijven volgen dan kun je je abonneren op een topic. Je ontvangt dan een notificatie per e-mail. Je kunt je alleen abonneren op topics als je bent ingelogd op SNS Community. Je doet dit eenvoudig door op "Volg topic te klikken onder het eerste bericht in het topic.

Wil je geen notificaties meer ontvangen, dan vind je onderaan de e-mail die je ontvangt een link waar je de abonnementen uit kunt zetten.
Privéberichten

Dit forum heeft de mogelijkheid om privéberichten naar elkaar te sturen. Het is niet toegestaan SNS Moderators via een privébericht een vraag te stellen.

Ook is het niet toegestaan om andere communityleden te spammen met privéberichten.
Persoonlijke informatie

SNS Community is een openbare community die voor iedereen zichtbaar is. Het is daarom niet toegestaan persoonlijke gegevens te plaatsen op het forum.

Indien SNS Moderators aanvullende informatie nodig hebben, wordt er altijd in het topic gevraagd om deze informatie te mailen naar het webcareteam.
Profielfoto

We vinden het leuk als je een profielfoto gebruikt. Let op; de profielfoto moet voldoen aan de huisregels.

Zo plaats je een profielfoto:
• Log in op SNS Community
• Ga naar Wijzig Profiel
• Klik op Wijizig Profielafbeelding
• Selecteer een foto van je computer
• Maak een mooie uitsnede
• Klik op 'Profielfoto opslaan'
Gebruikersnaam wijzigen

Een verzoek voor het wijzigen van je gebruikersnaam kun je sturen naar [email]community@sns.nl[/email]. Vermeld in je mail je huidige gebruikersnaam en de nieuwe gebruikersnaam. Wij zorgen er dan voor dat de gebruikersnaam aangepast gaat worden.
Account opzeggen

Het verzoek tot het opzeggen van een account op SNS Community kun je mailen naar [email]community@sns.nl[/email]. Vermeld in je mail je gebruikersnaam en de reden van opzeggen. We zullen het account dan opzeggen en ontkoppelen van Mijn SNS.