SNS

Beantwoord

Kun je niet verder terug zoeken dan begin 2017?

• 29 januari 2017
  • 11 Reacties
  • 1201 Keer bekeken

Hallo, ik ben aan het zoeken op QR-code, maar ik zie alleen maar resultaten van jan. 2017 en niet eerder..klopt dit wel? Er moeten toch ook resultaten van voor 2017 terugkomen?
icon

Beste antwoord door Irene 1 februari 2017, 09:55

Hoi Sjaakie93 (en de rest),

InSided geeft aan dat het resultaat inderdaad niet klopte en inmiddels geeft je trefwoord wel de juiste resultaten. Ondertussen blijven ze bezig om de zoekfunctie te verbeteren, zodat dit soort problemen niet meer voorkomen.
Bekijk origineel

11 reacties

Badge +2
Goedemorgen Sjaakie93,

Als ik zoek op QR-code zie ik inderdaad 1 resultaat van 2017. Als je op een ander onderwerp zoekt, dan zie je dat er ook resultaten van voor 2017 zijn. Wat wil je precies weten over de QR-code? Misschien vind je wat je zoekt als je een andere zoekterm gebruikt.
Badge +1
@Marijke, De zoek functie van het forum is niet erg sterk. Ik gebruik meestal google. Als je zoekt in google met "QR code" "forum.snsbank.nl" dat krijg ik wel de hits uit 2016:

Wat trouwens ook vervelend is, is als je zoekt op iets dat niet bestaat (of waar de zoekfunctie niets voor vindt), dan krijg je alle berichten/topics te zien ipv de melding het zoeken heeft niets opgeleverd.

Tijd om eens je SLA met Insided na te kijken en korting te bedingen....
Badge +2
Goedemorgen eRik19,

Dat is een goede tip, fijn dat je deze deelt. Zo zoek ik ook vaak op de community, want het is erg handig.

@Sjaakie93 Vind je op deze manier wat je zoekt?
Badge +1
@Marijke, via google werken is een workaround en blijkbaar ook bij jullie intern de 'standaard'. Dit legt wel iets bloot over het product waarmee de SNS deze dienst invult. In het verleden heeft iemand (stagiaire) al eens geprobeerd de zoek functie te verbeteren, maar de resultaten zijn nog steeds magertjes.
Hieraan in je reactie voorbijgaan lijkt meer op pappen-en-nat-houden, daar komt de SNS niet mee weg op deze community...
Ik meen me te herinneren dat de community sinds de nieuwe opzet, gebruikt maakt van Google zoeken!
Zoeken is echt een ramp, je moet een aantal keren een ander begrip intoetsen om ergens te komen. Dat kan dus alleen maar als je weet waar je heen wilt. Als je zoekt naar een bepaald thema, en niet weet wat er zo ongeveer al is, zul je dus mogelijk aardig wat missen.
Misschien dat daarom velen naar "de bekende weg" vragen ! ?
Groet,
Ben 🆒
Goedemorgen eRik19,

Dat is een goede tip, fijn dat je deze deelt. Zo zoek ik ook vaak op de community, want het is erg handig.

@Sjaakie93 Vind je op deze manier wat je zoekt?

Nee Marijke, ik ga Google niet gebruiken om te zoeken op het forum, daarvoor is de zoekfunctie in het forum toch?

Ik zocht overigens naar het betreffende onderwerp van Erik omdat iemand anders blijkbaar hetzelfde probleem had en ik wilde weten of daar nog een oplossing uit was gekomen..
Hoi Sjaakie93,

Daar heb je gelijk in. Als we een zoekfunctie aanbieden, dan hoort deze te werken. Je melding is doorgezet naar inSided.
Hoi Sjaakie93 (en de rest),

InSided geeft aan dat het resultaat inderdaad niet klopte en inmiddels geeft je trefwoord wel de juiste resultaten. Ondertussen blijven ze bezig om de zoekfunctie te verbeteren, zodat dit soort problemen niet meer voorkomen.
Badge +1
Zoeken ziet er beter uit! Als je nu op QR code zoekt worden berichten met 'QR code' en 'QR-code' gevonden. Dat is goed. Wat ook mooi is, is dat 'QR code' netjes wordt gemarkeerd, maar 'QR-code' nog niet.
Dat is best zou nog wat beter kunnen.

Het lijkt erop dat van een zoekterm 'mutaties' worden gemaakt en daar wordt ook op gezocht. Als ik zoek op zzzzzzzzz dan worden er berichten met ZZP gevonden (vermoed ik, omdat ZZP niet wordt gemarkeerd).

Bij zoeken op verantwoordelijkheid worden ook berichten gevonden waar 'verantwoord' in zit of woorden waar 'lijkheid' in zit (bv 'klantvriendelijkheid')
Het zou mooi zijn als na het zoeken de gebruikte woorden/frasen gemeld zouden worden. Nu staat er bv: 'Gezocht op: verantwoordelijkheid' maar beter zou zijn daarvan te maken: 'Gezocht op: verantwoordelijkheid, verantwoord, lijkheid' met de mogelijkheid om op die afgeleide zoektermen zoals 'lijkheid' aan te klikken en uit het resultaat te verwijderen.

Ook mis ik de mogelijkheid om op hele woorden te zoeken. Er zijn verschillende manieren van aangeven in omloop. Aansluiten bij de (een deel van) specificatie taal van google lijkt me goed.

Wat ook opvalt is dat je op woorden als 'het' kunt zoeken. Dat is meestal minder gewenst. Zoek indexen moet je niet opbouwen over te kleine woorden (minder dan 4 letters), behalve dan die in een uitzonderingslijst staan, zoals QR ZZP SNS.

Genoeg food for thought.
Je geeft me inderdaad genoeg stof om over na te denken, eRik. Het zijn goede suggesties, die ik voorleg aan inSided.
Badge +1
Zoeken ziet er beter uit! Als je nu op QR code zoekt worden berichten met 'QR code' en 'QR-code' gevonden. Dat is goed. Wat ook mooi is, is dat 'QR code' netjes wordt gemarkeerd, maar 'QR-code' nog niet.

Hallo eRik19,

Allereerst nogmaals bedankt voor je betrokkenheid en je goede input. Zo komen we nog eens ergens 😉 Insided heeft gereageerd op jouw signaal: dit jaar optimaliseren ze de zoekfunctionaliteit waarbij de ingebrachte cases allemaal behandeld worden.

Reageer