SNS

Wensen voor het community platform

• 8 juni 2019
  • 18 Reacties
  • 7873 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge
  • SNS Topper
  • 311 reacties
Ondanks dat er technische en financiële beperkingen zullen zijn bij wat er aan de community kan worden veranderd wil ik toch een paar wensen uiten die de functionaliteit nog wat kunnen vergroten.

Onbeperkt wijzigen van startpost door topic auteur.
In lange topics (=veel reacties) over grote onderwerpen waar veel aspecten bij zijn betrokken zou het handig zijn als de topic-auteur de mogelijkheid zou hebben om onbeperkt de startpost bij te kunnen werken. De startpost kan dan gaan werken als een verzamelpunt van feiten, informatie en conclusies die uit de discussie naar voren komen. Op deze manier kan de startpost als wervend gaan werken om nieuwe deelnemers in de discussie te betrekken. In een oogopslag is in de startpost namelijk terug te vinden wat in al die pagina's van het topic boven water is gekomen. Door hun vele pagina's kunnen lange topics wat "gesloten" en intimiderend worden, met een bijgewerkte startpost kan dit ondervangen worden.

Het maken van hyperlinks met een widget faciliteren.
Eerlijk is eerlijk, op zich werkt de functionaliteit wel, maar met mijn luie hersens moet ik toch elke keer weer die hyperlink string uit de voorbeeldpagina achter het vraagteken halen. Het maken van een nette hyperlink wordt zo op een computer bewerkelijk en tijdrovend, en op een smartphone is het op eieren lopen om in alle pagina-wissels niet per ongeluk de discussie weg te klikken. Het kunnen linken naar informatie is een belangrijke randvoorwaarde voor een levendige discussie. Gek genoeg is er wel een widget aanwezig voor het linken van plaatjes terwijl dat minder vaak gebeurt. Een twee stappen widget dat twee strings (webadres en titel) samenvoegt tot een code zou de lading al dekken.

Misschien is het goed, als je ook iets aan de functionaliteit van de community site mist, om dit in dit topic te melden. Om duidelijk te maken hoe de community zou moeten veranderen helpt het daarbij om niet alleen aan te geven wat je mist in de huidige community maar dat je ook tracht te bedenken hoe je zou willen dat het wel zou moeten werken.

18 reacties

Hoi Ferd,
volgens mij heeft de SNS ergens de laatste paar maanden aangegeven dat men met Insided bezig is de presentatie/werking van de Community aan te passen. Ik denk dat dit initiatief een beetje te laat is. Maar dat kan een Mod waarschijnlijk wel toelichten.
Blijft een beetje de situatie dat Insided eigenaar / ontwikkelaar / beheerder van het onderliggend systeem is. Als "gebruiker" (SNS) kun je inspelen via bepaalde opties die er zijn, waarbij een kostenplaatje hoort. Hierbuiten zijn er meen ik geen mogelijkheden opties in te voeren. Dit is zoals het mij bekend is.
In het verleden zijn er al heel wat opties / wensen aangedragen (waarschijnlijk nog te vinden in de community), die helaas "het niet gehaald" hebben.
Groet,
Ben 🆒
PS ik ben gestopt met de zeer omslachtige handelingen voor vele tekstopties, link inclusief.
Reputatie 3
Badge
Hoi Ben,

Een initiatief is in principe nooit te laat 🆒. Wel zie ik met jou de indirectheid waarmee veranderingen in dat platform zijn te bewerkstelligen. Het enige wat ik kan doen is wat ik al een tijd (....altijd) mis opnoemen en beargumenteren waarom het relevant is hopen om de functionaliteit toe te voegen.

Nu je het toch over hebt. Als er veranderingen hebben plaatsgevonden, dan hebben die zich wat aan mijn aandacht onttrokken, met misschien als enige uitzondering het befaamde groene streepje:8.

Ben, we zien het wel, ik ben desondanks benieuwd hoe SNS reageert. Als de nood aan de man komt dan moet SNS misschien op zoek naar een andere hosting provider, eentje waarbij een hoop voor de hand liggende functies gewoon kunnen, en we er niet eens meer om hoeven te vragen.
Reputatie 1
Badge
Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien zou er ook een mogelijkheid moeten zijn om je bericht te verwijderen na enige tijd. Als je nu na een paar dagen het bericht wilt verwijderen omdat je een andere mening hebt gevormd kan dat alleen door tussenkomst van een moderator.
De voorstellen van Ferd en GHM45 klinken wel aardig, maar gooien mijns inziens de discussies wel erg in de war.
Wanneer er reacties zijn, is dat op de inhoud van de starttopic. Als daaraan wijzigingen kunnen worden aangebracht (of zelfs verwijderd) is het heel goed mogelijk dat de reageerders in een belachelijke situatie worden geplaatst. Dus om het zuiver te houden, zouden alle reageerders op de hoogte gebracht moeten worden en tevens de gelegenheid moeten krijgen hun reactie ook bij te werken.
Dus als je van mening bent veranderd, zeg dat dan gewoon. In mijn ogen ben je dan prima bezig. Het is een teken van kracht als je dat kunt en wilt doen, en het komt de gedachtegang in de community ten goede.
Reputatie 3
Badge
De voorstellen van Ferd en GHM45 klinken wel aardig, maar gooien mijns inziens de discussies wel erg in de war.
Ik denk ook niet dat het oogpunt moet zijn is om de geschiedenis te herschrijven. Zie de startpost meer als een consolidatie wat er in een lang topic aan gegevens naar boven is gekomen die voor alle betrokkenen als een paal boven water staan. Feiten, gegevens en informatie, links en bronnen. Meningen, veronderstellingen en aannames reken ik daar niet toe. Een startpost is als een status van de discussie, en is volgend, niet sturend.

Los hiervan is het onbeperkt posts kunnen aanpassen wel een wens van mij. Ik zie wel eens typefouten die ik had willen aanpassen, wat dan niet meer kan. Een melding dat de post is gewijzigd is dan wel handig. Ik verwacht dat we allemaal volwassen genoeg zijn dat we met die verantwoordelijkheid om kunnen gaan. Eigenlijk heb ik nooit dat ik achteraf een post inhoudelijk wil aanpassen. Als er een discussie op volgt dan kan ik altijd in een latere post op een mening of inzicht terugkomen. Niets geen schande aan wat mij betreft, ik denk dat het iemand alleen maar siert als die laat blijken open te staan voor argumentatie. Uiteindelijk moeten de moderatoren dan een record hebben van de edits in een post. Maar ja, ik heb het ook wat meer over informatie management, terwijl de huidige omgeving meer is gedreven op klantenmanagement. Die twee doelen zijn niet per se gelijk.

Los hiervan is het onbeperkt posts kunnen aanpassen wel een wens van mij. Ik zie wel eens typefouten die ik had willen aanpassen, wat dan niet meer kan. Een melding dat de post is gewijzigd is dan wel handig.

Ik heb dat wel eens met de toonzetting die wel een tandje meer of juist minder mag.
Ik zou het prettig vinden als de startpagina van de community wordt vereenvoudigd. Door de nieuwe vormgeving wordt er erg veel overbodigs getoond bovenaan de pagina. Onderwerpen als
"Gerust op vakantie", "omgaan met geld moet je leren" en "De persoonlijke aanpak" zijn op dit plek niet relevant en kunnen weg. Dat levert veel ruimtewinst op. Gevolg: je hoeft niet meer zoveel te scrollen om de recente topiocs op te zoeken.
Ik heb al eerder aangegeven dat de nieuwe "look" wel erg veel ruimte geeft aan de uiterlijkheden boven functionaliteit, naar mijn smaak.
Als aanvulling;
het uptodate houden lijkt mij ook zeer wenselijk.
Ik zie de items hier rechts in beeld (zowel zoekwoorden als topics) ,al langere tijd staan.
Groet
Ben 😎

Ik kwam zojuist terecht op de community van T-mobile.
Is die ook gebouwd door Insided? Het lijkt een regelrechte kopie.
Ik kwam zojuist terecht op de community van T-mobile.
Is die ook gebouwd door Insided? Het lijkt een regelrechte kopie.

Volgens mij maakt (heeft gemaakt) Insided een raamwerk, waar van alles is aan/uit te zetten. Er is inmiddels denk ik een overkill aan opties (zie je een beetje aan de nieuwe SNS invulling). Dat verklaart ook waarom het soms zo moeilijk / onmogelijk is een eigen wens ingevuld te krijgen (tenzij je hoge kosten wilt betalen).
Kijk maar eens op hun website voor wie ze allemaal hun product gebruiken Website Insided
Groet,
Ben 😎
PS Hier hun verslag over SNS (uit 2015 geloof ik, de "gouden" jaren?). En natuurlijk alles in het Engels. SNS doe er wat aan, ga op de Engelse rem staan. Dat kan ook hé?
PS2 Leuk, uit dat stuk; (sorry ´t is in het Engels)

Organization

The SNS community is solidly embedded and widely supported within the organization. It has become a vital part of the SNS new customer engagement strategy, which also involves a customer council, web care via social media and a social listening program (part of the Normal Banking campaign).
PS3 Nog eentje om te mijmeren;
"Rewarding super users
Some of the SNS community members are granted the title ‘Community Experts’ because of the expertise they showed by their participation in the community and the way they helped other people. They are rewarded with their own sub forum, where they can talk in private with other experts, the community manager and the moderators. They are also granted offline rewards. For example, SNS invites them on a regular basis to visit the office, meet employees and provides tours to special departments like the IT department. On a monthly basis the community members can send in nominations for the ‘Community Member of the Month’. This member receives special attention in the community newsletter that is sent to all community members each month."
Ach ja, those were the days...
Reputatie 4
Badge +1
Wordt er een beetje nostalgisch van haha.
Reputatie 4
Badge +3
Ondanks dat er technische en financiële beperkingen zullen zijn bij wat er aan de community kan worden veranderd wil ik toch een paar wensen uiten die de functionaliteit nog wat kunnen vergroten.

Onbeperkt wijzigen van startpost door topic auteur.
Het maken van hyperlinks met een widget faciliteren.

Misschien is het goed, als je ook iets aan de functionaliteit van de community site mist, om dit in dit topic te melden. Om duidelijk te maken hoe de community zou moeten veranderen helpt het daarbij om niet alleen aan te geven wat je mist in de huidige community maar dat je ook tracht te bedenken hoe je zou willen dat het wel zou moeten werken.

Hoi @Ferd

Dank voor dit goede initiatief, we staan open voor verbeteringen en de 2 genoemde punten zal ik inclusief jouw toelichting doorsturen naar InSided. Ondanks dat we niet aan alle wensen kunnen voldoen, ga ik navragen of deze functies mogelijk zijn. Je laatste punt beaam ik van harte. Daar waar mensen laten weten wat er niét goed gaat, waardeer ik het enorm als mensen tegelijkertijd met een goed alternatief of suggestie komen.
Eerste punt:
Hierbij nog een wens betreffende het in- en uitloggen.
Ik heb een halfuurtje geleden een reactie geplaatst, als Koos.
Het was altijd zo, dat als je niet specifiek uitloge, je automatisch weer in je sessie terechtkwam.
Kennelijk is dat niet meer zo. Vanuit de attentiemail kom ik hier, maar kan ik geen reactie plaatsen zonder in te loggen. Maar de sessie van Koos staat nog open, ik kan die niet meer openen - of beter gezegd: ik weet niet hoe dat moet. Er zit een cookie in de weg, want straks (vanavond?) zal het hoogstwaarschijnlijk wel lukken
Ik kan dus alleen maar inloggen als mijn alter ego Koos10, hoewel ik dat niet wil. (Ik wil ook niet de browser opnieuw starten, met de nodige wachtwoorden en zo...)

Dit is voor Evelyn misschien relevant om te weten..

Tweede punt:
Om voor een wens een suggestie of alternatief aan te geven zou het kunnen helpen wat de achterliggende belemmeringen zouden kunnen zijn. Dan is het handig, als er wordt gezegd dat een wens niet wordt ingewilligd, daarbij te vermelden waarom niet.
Het maakt nogal uit of het is op grond van beleidsuitgangspunten, of van technische belemmeringen of van verondersteld gebruiksgemak bijvoorbeeld. Dan kunnen we op relevante punten ingaan.
Reputatie 3
Badge
Dank je Evelyn, voor het doorgeven. Vooral de eerste wens hoeft niet veel om het lijf te hebben, en is waarschijnlijk een toggle voor insided. Het is natuurlijk wel iets waar SNS geen keerzijde aan moet zien. De vette worst van een startpost die accumuleert wat in het topic is komen bovendrijven lijkt mij een goed argument om het te willen.

De tweede wens is al gehonoreerd. Wat ik een widget noemde is eigenlijk een pop-up invul menu'tje waarmee eenvoudig een hyperlink is samen te stellen. [blij]Dat menu'tje hebben we nu.[/blij]. Heb nog even de moeite genomen of het op verschillende platforms ook goed werkt. Op een Android 9 telefoon, en met Windows 10 (Firefox) werkt het goed. Tenminste, de de dialoog wordt goed op het scherm getoond. Edge wilde ik ook testen maar door het niet kunnen inloggen in Edge lukte mij dat even niet.

De dialoog is trouwens handig. ze kent twee benaderingen. Als ik een link onder de paste knop he, dan kan ik een bestaand stuk test uit mijn reactie selecteren en dat dan veranderen in een hyperlink door de link daaraan toe te voegen. Ook kan je niets selecteren, dan krijg je een dialoog waarin je de link kan toevoegen en een text als toelichting kan intypen. Mooi! Blij!

Na mijn exercities voor het inloggen in Edge de volgende suggestie:
  • Plaatjes direct vanuit een copy buffer (van bijvoorbeeld een screen grabber als de snipping tool in W10) pasten in je post.
Reputatie 4
Badge +3
Beste @Koos en @BigBen,

Jullie vraag voor het aanpassen van de startpagina en het bepalen van de actualiteit van de artikelen op de community heb ik naar dit topic verplaatst, hier komen alle wensen binnen.

In samenwerking met InSided is de vormgeving van de community onlangs vernieuwd. Hier en daar kunnen we nog minimale verbeteringen toepassen, maar de keuze voor de kleurrijke opmaak van de pagina is gemaakt. InSided is een goede en betrouwbare partner van SNS, maar zoals jullie hebben opgemerkt ook voor veel andere organisties die waarde hechten aan een goede relatie met de klant en om die reden en forum aanbieden.

Onderwerpen als Gerust op vakantie, Omgaan met geld moet je leren en De persoonlijke aanpak zijn, in tegenstelling tot wat @Koos stelt, zeer relevant en staan boordevol goede tips voor veel mensen. In de artikelen vertellen meer over onze missie en hoe we werken. Omdat we vinden dat bankieren anders kan. We informeren je op welke manier we betrokken zijn bij de maatschappij en hoe we ons persoonlijk inzetten voor onze klanten.
Onderwerpen als Gerust op vakantie, Omgaan met geld moet je leren en De persoonlijke aanpak zijn, in tegenstelling tot wat @Koos stelt, zeer relevant en staan boordevol goede tips voor veel mensen. In de artikelen vertellen meer over onze missie en hoe we werken. Omdat we vinden dat bankieren anders kan. We informeren je op welke manier we betrokken zijn bij de maatschappij en hoe we ons persoonlijk inzetten voor onze klanten.
@Evelyn, lees nu eerst eens goed. Ik heb nergens beweerd dat die artikelen niet relevant zijn. Ik heb beweerd dat ze in deze context, dus op deze pagina, niet relevant zijn. Je komt alleen maar op deze pagina wanneer je naar de community wilt. Je gaat niet naar de community omdat je wilt leren met geld omgaan...
Ik vind deze links in deze afmetingen en op deze plek uitermate storend.
Reputatie 4
Badge +3
Na mijn exercities voor het inloggen in Edge de volgende suggestie:
Plaatjes direct vanuit een copy buffer (van bijvoorbeeld een screen grabber als de snipping tool in W10) pasten in je post.

Hallo @Ferd,

Gelijk navraag voor je gedaan bij InSided over screenshots. Het kopiëren en plakken van een afbeelding uit een screenshot-tool zoals Grab, is niet mogelijk. Daar kreeg ik aanvullend deze uitleg bij: als het een afbeelding is die online is opgeslagen, werkt het zoals het wordt weergegeven via de online URL-bron, maar niet voor lokaal opgeslagen afbeeldingen.

Daarnaast vroeg je naar de mogelijkheid of een topic-auteur onbeperkt de startpost kan bijwerken. Hoewel ik je verzoek begrijp (éen startpost is als een status van de discussie) is het aanpassen van topics voorbehouden aan de moderators van de community. Als je van mening bent dat we een tekst (o.i.d.) zouden moeten aanpassen, dan kun je me dat altijd even laten weten, dan werk ik graag met je samen.

Om lange topics overzichtelijk te houden kiezen we er in sommige gevallen voor om een bepaalde reactie te benoemen met 'Beste reactie'. Deze komt dan bovenaan in het topic te staan. Daarnaast kunnen we tussentijds belangrijke reacties benadrukken met een zogenaamde 'mode-break'. Door middel van een andere achtergrondkleur krijgt een mode-break reactie meer aandacht in een topic.

Reageer