SNS

ASN Bank, RegioBank en SNS lanceren nieuwe app-functionaliteit

• 28 februari 2018
  • 35 Reacties
  • 25583 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Rekeningoverzicht van meerdere betaalrekeningen van banken bij de Volksbank tonen in één app.

Vanaf 28 februari 2018 kunnen klanten van ASN bank, RegioBank en SNS, die meerdere betaalrekeningen hebben bij deze banken, deze in 1 rekeningoverzicht tonen. Dit kan door de rekeningen samen te voegen in 1 mobiel bankieren app. De klant kiest zelf in welke Mobiel Bankieren app hij een rekening van een van de banken wil toevoegen, SNS, RegioBank of ASN Bank. Een kleine groep klanten die bij meerdere banken van de Volksbank betaalrekeningen hebben kan hier gebruik van maken. Dit kan nu al omdat de drie banken samenwerken onder één bankvergunning vanuit de Volksbank. Hiermee lopen de banken vooruit op de aanstaande PSD2-wetgeving.

Nieuwe functionaliteit
Deze nieuwe functionaliteit werkt in alle apps van de drie banken hetzelfde. Zo kan een klant die bijvoorbeeld een SNS betaalrekening heeft ook zijn of haar betaalrekening van bijvoorbeeld ASN Bank of RegioBank in de SNS Mobiel Bankieren app inzien. En andersom. Wil de klant dit niet dan gebeurt er ook niets. Voordat de betaalgegevens gedeeld worden moet de klant namelijk een aantal stappen doorlopen. Zo blijft de klant altijd in controle over zijn of haar betaalgegevens.

Ervaring opdoen
De manier waarop in de app om wordt omgegaan met het delen van betaalgegevens is zoals ASN Bank, RegioBank en SNS dit bij de ingang van de PSD2-wetgeving ook willen inrichten voor de toegang voor derde partijen. Op deze manier wordt eerst ervaring opgedaan met betaalgegevens delen binnen de veilige omgeving van de Volksbank. Deze manier sluit aan bij de wijze waarop de familie van banken zorgvuldig wil omgaan met privacy en data.

Over PSD2
Naar verwachting kunnen klanten in de loop van 2018 door de nieuwe betaalwet, PSD2, andere bedrijven en banken toegang geven tot hun online betaalrekening. Dit gebeurt altijd met expliciete toestemming van de klant aan de bank.

Lees meer over hoe het werkt.

35 reacties

Komt deze functionaliteit ook naar internetbankieren? Toch handiger als ik even voor mijn financiën ga zitten 🙂
Spannend. Goed dat SNS op deze wijze anticipeert op PSD2.

Geprobeerd, maar het loopt niet soepel. De ASN-app geinstalleerd, met mijn betaal- en spaarrekening. Bij toevoegen van mijn SNS-betaalrekening moet ik de codes invoeren op een alfanumeriek bord. Ik verwacht het duidelijker numerieke geval.

En uiteindelijk kan om voor mij onbekende redenen de SNS-rekening niet worden toegevoegd. Mislukt dus.

Overigens doe ik mijn bankzaken vooral op de laptop, dus ik sluit me aan bij PauluzzS.
Goede ontwikkeling. Overigens doe ik mijn bankzaken vooral op de desktop, dus ik sluit me aan bij PauluzzS.
Prima, nu nog dat je als gezamenlijke rekeninghouders van alleen SNS ook gewoon allebei alles van je eigen rekening en verzekering kunt zijn.
Waarschijnlijk is dat voor meer mensen van belang verwacht ik.
Reputatie 3
Badge +1
Ik kan het thuis pas testen, want ik heb mijn digipas nooit bij me als ik van huis ga 😞
Ik wist niet wat PSD2 was en wat het betekende, dus ik heb er nooit last van gehad.
Ben ik de enige waar de integratie is mislukt? Ik had anders wel reactie verwacht - ook van SNS trouwens....
Ben ik de enige waar de integratie is mislukt? Ik had anders wel reactie verwacht - ook van SNS trouwens....
Het numerieke toetsenbord aanroepen is in de laatste testfase ook opgemerkt; ik weet alleen niet of dit opgelost kan worden.
Krijg je een foutmelding, kan je aangeven op welk punt het precies mis gaat? Het is anders erg lastig om uit te zoeken wat er aan de hand is.
Reputatie 3
Badge +1
Bij mij is het inmiddels gelukt. Beide kanten uit: SNS betaalrekening toevoegen aan de ASN app en vice versa.
Ik wil niet ondankbaar klinken, maar: is dit alles :?
Afgezien van het feit dat ik het saldo en een transactie-overzicht van een 'externe betaalrekening' kan inzien in de app, zie ik geen echte meerwaarde voor mij als klant. Ik heb nog steeds die andere app nodig om bijvoorbeeld een betaling te doen met die externe betaalrekening. Ook kan ik niet meer dan €1000 overmaken naar die extra rekening zonder digipas. Iets wat ik wel zou verwachten aangezien het nu misschien als eigen rekening wordt beschouwd. Of mis ik iets?
De melding bij de tweede mislukking. Ik probeer SNS toe te voegen aan de ASN app. Dan moet ik tussendoor die app verlaten en kom ik bij SNS. Na verificatie via mijn digipas verschijnt dit:

Er ging iets mis...
Je kunt het andere bedrijf nog geen toegang geven tot de betaalrekening die je hebt gekozen. Regel dit eerst in SNS Mobiel Bankieren onder Beheer. Heb je die aangezet? Tik dan op Begin opnieuw.

Ik vind dit vreemd omdat ik nu juist in de veronderstelling verkeerde dat deze hele procedure juist was bedoeld om die toegang te geven. Ik snap deze procedure dus niet. Moet ik dan twee keer toegang geven?
Voor de volledigheid: ik had de SNS-app verwijderd (oude versie) voordat ik de ASN-app installeerde.
Hi Koos,
Op basis van deze melding vermoed ik dat je de "hoofdschakelaar" op de SNS rekening nog dicht hebt staan. Deze vind je onder "Beheer" => "Toegang andere partijen". Hier zet je het schuifje op "ja", waarmee je ook akkoord geeft op de voorwaarden. Op dit moment kan je deze hoofdschakelaar alleen in de app terugvinden, dus je zult helaas nog wel een keertje de SNS app moeten installeren.
Het klopt dus dat je in feite 2x opnieuw toestemming moet geven. De ene toestemming doe je op je eigen rekening, de andere toestemming is voor de "derde partij". Die "derde partij" is natuurlijk nu nog een ander merk binnen de Volksbank, maar technisch gezien wordt het al wel afgehandeld alsof het een derde partij is, zodat in de toekomst échte derde partijen op dezelfde manier aangekoppeld kunnen worden.
De toestemming voor de derde partij is max 3 maanden geldig, de hoofdschakelaar heeft geen einddatum.

Ik hoop dat je zo verder kunt.
Ik neem daarbij aan dat de toestemming voor de derde partij ook stopt zodra ik de hoofdschakelaar weer uit zet?
Of kan die derde partij dan mijn historische gegevens intussen zelf al hebben opgeslagen?
Ik zou graag in de app van de SNS ook een overzicht willen zien van mijn Optimaal Beleggingsrekening bij de ASN. Kan dat? Zo ja, hoe doe ik dat? Zo neen, gaat dit in de nabije toekomst wel tot de mogelijkheden behoren?
Ik neem daarbij aan dat de toestemming voor de derde partij ook stopt zodra ik de hoofdschakelaar weer uit zet?
klopt.

Of kan die derde partij dan mijn historische gegevens intussen zelf al hebben opgeslagen?

De derde partij kan historische data inderdaad opgeslagen hebben, mits je die ook expliciet toestemming daartoe had gegeven.
Badge
Heb 't nog niet uitgetest, maar ik hoop dat het huishoudboekje op mobiel nu ook meteen de mutaties op de 'externe' rekening meeneemt?
De functionaliteit is bedoeld voor betaalrekeningen die je bij de verschillende merken van de Volksbank hebt. Het is niet bekend of dit in de toekomst ook voor een beleggingsrekening gaat gelden.

@Stefan We doen met de nieuwe functionaliteit ervaring op met het delen van betaalgegevens en het inzien van transacties. We breiden dit in de toekomst verder uit, het doen van transacties komt misschien in een later stadium aan bod.
Ervaring opdoen [/b]
De manier waarop in de app om wordt omgegaan met het delen van betaalgegevens is zoals ASN Bank, RegioBank en SNS dit bij de ingang van de PSD2-wetgeving ook willen inrichten voor de toegang voor derde partijen. Op deze manier wordt eerst ervaring opgedaan met betaalgegevens delen binnen de veilige omgeving van de Volksbank. Deze manier sluit aan bij de wijze waarop de familie van banken zorgvuldig wil omgaan met privacy en data.
Heb 't nog niet uitgetest, maar ik hoop dat het huishoudboekje op mobiel nu ook meteen de mutaties op de 'externe' rekening meeneemt?
Hoi ReinoutS,

Het huishoudboekje neemt de transacties van de gekoppelde rekeningen van de andere merken niet mee. PSD2 is voor alle partijen een nieuwe wereld, dit is nog volop in ontwikkeling. De nieuwe functie in de mobiele app is een 1e stap in het proces.
Reputatie 3
Badge +1
Bevindingen:
  • het saldo van de externe rekening wordt niet automatisch ververst. Pas als ik de transacties bekijk, vindt er een update plaats.
  • in de SNS app heb ik aangegeven dat ik ook toestemming geef om mijn tweede betaalrekening zichtbaar te maken voor externe partijen, maar terug in de ASN app wordt deze tweede betaalrekening niet automatisch zichtbaar. Dat had ik wel verwacht. Moet ik nu het aanmeldproces opnieuw door?
  • kan ik straks ook spaar- en beleggingsrekeningen zichtbaar maken in een externe omgeving?
Hoi Stefan,

Bedankt voor het delen van je bevindingen. Het komt voor dat bij Android in het rekeningoverzicht het saldo van de toegevoegde betaalrekening niet is bijgewerkt (kleur van het saldo is grijs). Als je op de rekening klikt, worden de laatste transacties opgehaald. De oplossing hiervoor is het naar beneden vegen van het rekeningoverzicht, waarna het saldo wordt bijgewerkt. Deze situatie wordt in de volgende release opgelost. Heb je in de ASN app toestemming gegeven om de SNS rekening te tonen? Het is nog niet bekend of je in de toekomst externe spaar- en beleggingsrekeningen zichtbaar kunt maken.
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Dennis,
Ik heb inmiddels mijn tweede betaalrekening toegevoegd aan de ASN app. Daarvoor moet je het aanmeldproces met de digipas dus gewoon opnieuw doorlopen. Ook moet je erop letten dat je in dat proces expliciet die tweede betaalrekening selecteert via het pull-down menu, anders verleng je alleen maar de autorisatie van de rekening die je al hebt toegevoegd ;)
NB: het verversen in de ASN app door het naar beneden vegen levert in Android niet het gewenste resultaat voor de externe rekeningen; het oude saldo blijft gewoon staan. Pas als je naar het transactie-overzicht bent geweest, terugkeert in het scherm rekeningenoverzicht en daarna ook nog eerst naar beneden veegt, wordt het saldo bijgewerkt.
Badge +2
Mooi dat het is gelukt om de rekening toe te voegen, Stefan. Bedankt voor je aanvulling waarin je aangeeft welke stappen je moet doorlopen om het actuele saldo te zien.

NB: het verversen in de ASN app door het naar beneden vegen levert in Android niet het gewenste resultaat voor de externe rekeningen; het oude saldo blijft gewoon staan. Pas als je naar het transactie-overzicht bent geweest, terugkeert in het scherm rekeningenoverzicht en daarna ook nog eerst naar beneden veegt, wordt het saldo bijgewerkt.

Op dit moment zijn het natuurlijk allemaal rekeningen binnen 1 organisatie, dus zou dit inderdaad realtime kunnen. In de toekomst zullen er echter erg veel partijen bij elkaar gegevens gaan opvragen. De functionaliteit is nu al zo gebouwd dat de ASN app als het ware als derde partij bij de SNS de gegevens gaat ophalen. Als échte derde partijen straks zeer vaak data komen ophalen, kan het zijn dat de systemen fors verzwaard moeten worden. We zoeken daarom naar een middenweg, zodat het gemakkelijk blijft werken, maar de systemen niet onnodig veel verkeer te verstouwen krijgen. Aangezien niemand nog precies kan voorzien hoeveel er gebruik gemaakt gaat worden van de PSD2 functionaliteit, zal er ongetwijfeld nog veel bijgesteld, verbeterd etc gaan worden.
De bijdragen die we hier op het forum krijgen worden hier zeker in de afwegingen meegenomen.
Reputatie 3
Badge
Aangezien niemand nog precies kan voorzien hoeveel er gebruik gemaakt gaat worden van de PSD2 functionaliteit, zal er ongetwijfeld nog veel bijgesteld, verbeterd etc gaan worden.
Dit is best een lastige. Ik vroeg mij af hoe je met die onzekerheid om gaat.

Er zal een soort inschatting zijn gemaakt, met een soort worst case bovengrens, neem ik aan tenminste. Maar er zijn een hoop externe factoren aan het werk in deze verandering. Een verzachtende factor kan nog zijn dat veel van die externe verzoeken van die externe partijen uiteindelijk ook bij SNS klanten vandaan komen. In dit geval vindt er een verschuiving van verzoeken plaats, die eigenlijk geen capaciteitstoename op de server zal betekenen.

Maar een niet controleerbare toename van verzoeken zou toch wel mijn horrorscenario zijn.
Reputatie 3
Badge +1

Op dit moment zijn het natuurlijk allemaal rekeningen binnen 1 organisatie, dus zou dit inderdaad realtime kunnen. In de toekomst zullen er echter erg veel partijen bij elkaar gegevens gaan opvragen. De functionaliteit is nu al zo gebouwd dat de ASN app als het ware als derde partij bij de SNS de gegevens gaat ophalen. Als échte derde partijen straks zeer vaak data komen ophalen, kan het zijn dat de systemen fors verzwaard moeten worden. We zoeken daarom naar een middenweg, zodat het gemakkelijk blijft werken, maar de systemen niet onnodig veel verkeer te verstouwen krijgen. Aangezien niemand nog precies kan voorzien hoeveel er gebruik gemaakt gaat worden van de PSD2 functionaliteit, zal er ongetwijfeld nog veel bijgesteld, verbeterd etc gaan worden.
De bijdragen die we hier op het forum krijgen worden hier zeker in de afwegingen meegenomen.

Ik begrijp deze afweging, maar als de keuze inhoudt dat ik als klant niet kan vertrouwen op de juistheid van de geboden informatie, ik in feite gedwongen wordt om toch naar de app van de bank te gaan waar de rekening wordt gehouden. Daarmee is de toegevoegde waarde van het kunnen inzien van externe rekening en in de SNS app eigenlijk tot praktisch nul gereduceerd. Wellicht is dat vanuit de banken geredeneerd ook de bedoeling :? PSD2 wordt immers opgelegd...
Er zal een soort inschatting zijn gemaakt, met een soort worst case bovengrens, neem ik aan tenminste. Maar er zijn een hoop externe factoren aan het werk in deze verandering. Een verzachtende factor kan nog zijn dat veel van die externe verzoeken van die externe partijen uiteindelijk ook bij SNS klanten vandaan komen. In dit geval vindt er een verschuiving van verzoeken plaats, die eigenlijk geen capaciteitstoename op de server zal betekenen.

Maar een niet controleerbare toename van verzoeken zou toch wel mijn horrorscenario zijn.

Uiteraard is hier rekening mee gehouden; een derde partij mag dagelijks maar een bepaald aantal keren gegevens ophalen, en dat kunnen we uiteraard aanpassen.
(In feite houden we hier altijd rekening mee, ongeacht de applicatie die het betreft; geen enkele server of applicatie heeft immers een ongelimiteerde capaciteit dus je moet altijd bovengrenzen instellen)

Ik begrijp deze afweging, maar als de keuze inhoudt dat ik als klant niet kan vertrouwen op de juistheid van de geboden informatie, ik in feite gedwongen wordt om toch naar de app van de bank te gaan waar de rekening wordt gehouden. Daarmee is de toegevoegde waarde van het kunnen inzien van externe rekening en in de SNS app eigenlijk tot praktisch nul gereduceerd.

Daarom zijn je opmerkingen ook heel welkom, want daarmee kunnen we kijken wat we kunnen verbeteren.

Reageer