SNS

Belastingaangifte in 2016 mogelijk via inlogmethode van bank

  • 22 oktober 2015
  • 39 Reacties
  • 14513 Keer bekeken

Badge +1
  • Oud SNS Medewerker
  • 928 reacties
Kijk jij ook op tegen je belastingaangifte? Het inloggen kan vanaf 2016 in ieder geval een stuk eenvoudiger. Vanaf volgend jaar kun je namelijk voor je belastingaangifte ook inloggen met de pas, app of inlogcode van je eigen bank.

SNS doet mee aan de pilot waarin totaal 65.000 belastingplichtigen mee kunnen doen.
Belastingplichtigen krijgen hierin wel de keuze of zij via hun bank willen inloggen of met hun DigiD.

De angst bestaat dat banken en de Belastingdienst met elkaar gegevens uitwisselen. De belastingdienst benadrukt dat dit niet het geval is, het gaat puur om de identificatie.

Hoe sta jij tegenover deze nieuwe manier van inloggen? Zou jij meedoen aan deze pilot?

Bron: Nu.nl

39 reacties

Ik begrijp hier niets van.
Ik zie helemaal niet op tegen het invullen van de belastingaangifte en het inloggen wordt zeker niet "een stuk eenvoudiger" indien ik via de bank kan inloggen. Ik zie absoluut geen voordeel, wel nadelen.
Waarom zou ik Überhaubt met een ander account (bank, AH, Volkskrant o.i.d.) bij de belastingdienst willen inloggen?
Ik begrijp trouwens ook niet waarom de belastingdienst hieraan meewerkt. De belastingdienst dient "vrij" te zijn van welke andere (commerciële) activiteit dan ook.
Bovendien wordt het op deze wijze ook allemaal onveiliger. Immers "gekoppelde systemen" (via zelfde inlog) zijn aantrekkelijker voor ... En tevens kan "men", doordat mensen die bijv. onzorgvuldig met hun inlog omgaan, tegelijk meerdere systemen in.
Ik zou er misschien meer inzien om via mijn belasting inlog (bijv. DigiD) bij mijn bank in te loggen. De overheid staat dan in voor de inlog.
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 2
Badge +1
De enige reden die ik zo snel kan verzinnen is dat de belastingdienst onvoldoende vertrouwen heeft in de veiligheid van digid. Ze maken misschien liever gebruik maken van een identificatieservice van een commerciële organisatie (zoals een bank), dan die van de overheid zelf. Dat geeft stof tot nadenken...
"De angst bestaat dat banken en de Belastingdienst met elkaar gegevens uitwisselen. De belastingdienst benadrukt dat dit niet het geval is, het gaat puur om de identificatie. "

Laat ik nou toevallig van ex-werknemers van de Belastingdienst weten dat die wel degelijk informatie van de banken krijgt. Dan wordt de vraag waarom zowel de belastingdienst als de banken hierover liegen?
Kijk jij ook op tegen je belastingaangifte? Het inloggen kan vanaf 2016 in ieder geval een stuk eenvoudiger. Vanaf volgend jaar kun je namelijk voor je belastingaangifte ook inloggen met de pas, app of inlogcode van je eigen bank.

SNS doet mee aan de pilot waarin totaal 65.000 belastingplichtigen mee kunnen doen.
Belastingplichtigen krijgen hierin wel de keuze of zij via hun bank willen inloggen of met hun DigiD.

De angst bestaat dat banken en de Belastingdienst met elkaar gegevens uitwisselen. De belastingdienst benadrukt dat dit niet het geval is, het gaat puur om de identificatie.

Hoe sta jij tegenover deze nieuwe manier van inloggen? Zou jij meedoen aan deze pilot?

Bron: Nu.nl
het lijkt mij niet verstandig om dat te doen . ik denk dat het hier gaat om te controleren hoeveel geld je nog op jouw betaal rekening hebt staan . in het geval je om een betaling regeling vraagt . dan kunnen zij een kijkje in jouw keuken nemen om daarna tot een snelle beslissing te komen als men in aanmerking komt of niet. ze heten niet zo maar de fiscus. ze hebben speur neuzen. ik doe er niet mee aan. mijn prive blijft mijn prive
Volgens mij kan de belastingdienst NIET bij een bank kijken. Ze krijgen van de bank de gegevens aangeleverd die de bank wettelijk verplicht is aan de belastingdienst te leveren. Dus daar lijkt mij nu juist niet het probleem.
Groet,
Ben 🆒
Nee, hoor Ben. De belastingienst kan precies zien hoeveel jij in een jaar verdient. Zouden ze dat niet kunnen zien, dan zouden ze ook niet kunnen controleren of jij je aangifte naar waarheid invult...
Badge +1
De enige reden die ik zo snel kan verzinnen is dat de belastingdienst onvoldoende vertrouwen heeft in de veiligheid van digid. Ze maken misschien liever gebruik maken van een identificatieservice van een commerciële organisatie (zoals een bank), dan die van de overheid zelf. Dat geeft stof tot nadenken...
Dit kan een legitieme afweging zijn, maar dan wel achter een digi Id en geen digicode login. Digid heeft ook een dubbele login via SMS die lijkt me ook veilig.
Nee, hoor Ben. De belastingienst kan precies zien hoeveel jij in een jaar verdient. Zouden ze dat niet kunnen zien, dan zouden ze ook niet kunnen controleren of jij je aangifte naar waarheid invult...
Misschien kan men bij de SNS ons vertellen hoe het zit.
Naar mijn weten leveren "derden" (werkgever, banken enz.) de gegevens aan bij de belastingdienst.
Als deze wil kunnen ze gaan kijken met een bevel van justitie, niet omdat ze dat graag willen.
Groet,
Ben 🆒
Ik vind het helemaal niks. BigBen geeft in zijn eerste post al wat sterke punten aan. Daarbij komt ik heb al lange tijd twee staps verificatie op mijn digi-d en dat werkt prima. Om heel eerlijk te zijn vind ik dit de grootste onzin die er is. Klaar.
Badge +1
Hoi leden,

Duidelijk nog geen voorstanders van deze pilot hier.
Ik lees in een aantal reacties dat het onduidelijk is wat de relatie is tussen de Belastingdienst en de banken, wat betreft inzage in gegevens.

Ik verwijs hierbij graag naar de wet: ‘Algemene wet inzake rijksbelastingen, voorschrift informatie fiscus/banken’. Voor de geïnteresseerden; hierbij een link.

@Slijngaard,

Welkom op de community. Leuk dat je je meteen in deze conversatie mengt.
Ik begrijp hier niets van.
Ik zie helemaal niet op tegen het invullen van de belastingaangifte en het inloggen wordt zeker niet "een stuk eenvoudiger" indien ik via de bank kan inloggen. Ik zie absoluut geen voordeel, wel nadelen.
Waarom zou ik Überhaubt met een ander account (bank, AH, Volkskrant o.i.d.) bij de belastingdienst willen inloggen?
Ik begrijp trouwens ook niet waarom de belastingdienst hieraan meewerkt. De belastingdienst dient "vrij" te zijn van welke andere (commerciële) activiteit dan ook.
Bovendien wordt het op deze wijze ook allemaal onveiliger. Immers "gekoppelde systemen" (via zelfde inlog) zijn aantrekkelijker voor ... En tevens kan "men", doordat mensen die bijv. onzorgvuldig met hun inlog omgaan, tegelijk meerdere systemen in.
Ik zou er misschien meer inzien om via mijn belasting inlog (bijv. DigiD) bij mijn bank in te loggen. De overheid staat dan in voor de inlog.
Groet,
Ben 🆒


Ben, ik ben het helemaal met je eens. Ik houd graag mijn inlog gegevens van Overheid en commercie gescheiden. En het blijft een vreemd verhaal dat de belastingdienst vertrouwt op de beveiliging van derden...
Hoi leden,

Jullie vragen je af in hoeverre de bancaire identificatiedienst de veiligheid bank ten goede komt. Wat we zien is dat bedrijven en instellingen een groeiende behoefte aan zekerheid hebben over de identiteit van online klanten. Wie bijvoorbeeld een verzekering wil afsluiten, moet zich met een geldig identiteitsbewijs legitimeren. Banken kunnen deze zekerheid bieden omdat iedere klant zich reeds fysiek heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening. Bovendien hebben banken ruim 15 jaar ervaring met makkelijke en betrouwbare inlogmiddelen waarmee hun klanten zich veilig online kunnen identificeren. Banken leveren hiermee dus juist een bijdrage aan het terugdringen van (online) fraude.

Het is niet zo dat systemen gekoppeld worden of dat de Belastingdienst hiermee inzage krijgt in je saldo- en/of rekeninggegevens. De bank verstrekt alleen persoonsgegevens aan een organisatie nadat de klant uitdrukkelijk goedkeuring heeft gegeven voor het verstrekken van die gegevens. Het gaat dan om één of meer van de volgende gegevens: voorletter(s), achternaam, woonadres, leeftijdsindicatie (18 jaar of ouder), geboortedatum of geslacht. Voor alle duidelijkheid krijgen banken ook geen gegevens over de klant van de Belastingdienst.
Badge +1
Hoi leden,
Banken kunnen deze zekerheid bieden omdat iedere klant zich reeds fysiek heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening. Bovendien hebben banken ruim 15 jaar ervaring met makkelijke en betrouwbare inlogmiddelen waarmee hun klanten zich veilig online kunnen identificeren. Banken leveren hiermee dus juist een bijdrage aan het terugdringen van (online) fraude.


Olaf, ik kan een glimlach niet onderdrukken als ik dit lees. Jullie verkopen 'identiteit' terwijl jullie er zelf niet op blindvaren, want bijna bij elke soort wijziging moet ik een legitimatie van mijn ID bijsluiten.
Hallo ,
Ik begrijp dat de belastingdienst zijn klanten ter wille wil zijn om service te verlenen door deze nieuwe mogelijkheid om digitaal aangifte te doen.
Mijn ervaring is dat de belastingdienst de informatie- uitwisseling tussen haar en de banken nog lang niet geoptimaliseerd heeft.
Over het belastingjaar 2014 moest ik zelfs vermogensbestanddelen aanvullen die ontbraken.
Het zou beter zijn als er eerst mankracht in wordt gestoken om deze informatie-uitwisseling te optimaliseren , voordat er nieuwe mogelijkheden tot aangifte worden aangeboden.
Ik ben benieuwd welke banken de uitverkorenen zijn die deze mogelijkheid gaan bieden , en zou dit ook een bank kunnen zijn van buitenlandse origine , zoals de ICBC ?
met vriendelijke groet ,
Axasjaak

Het is niet zo dat systemen gekoppeld worden of dat de Belastingdienst hiermee inzage krijgt in je saldo- en/of rekeninggegevens. De bank verstrekt alleen persoonsgegevens aan een organisatie nadat de klant uitdrukkelijk goedkeuring heeft gegeven voor het verstrekken van die gegevens. Het gaat dan om één of meer van de volgende gegevens: voorletter(s), achternaam, woonadres, leeftijdsindicatie (18 jaar of ouder), geboortedatum of geslacht. Voor alle duidelijkheid krijgen banken ook geen gegevens over de klant van de Belastingdienst.

Hoi Olaf,
toch mis ik hier nog een stukje en roept het ook weer nieuwe vragen op.
Wat ik mis is de informatie die de belastingdienst van elke klant van een bank heeft. Dat is meer dan wat je hier noemt. Volgens mij leveren jullie "ongevraagd" (of gevraagd?) financiële gegevens van jullie klanten (ook bijv. grote onlogische inkomsten/uitgaven).
Meer vragen over je melding dat jullie evt. (persoons) gegevens leveren aan "organisaties". Ik ben nog nooit gevraagd om toestemming, dus jullie hebben ook nooit mijn genoemde gegevens aan "organisaties" verstrekt? Welke "organisaties" hebben wij het hier dan bijv. over? En wat willen/doen die "organisaties" dan met die gegevens? Worden vergoedingen aan de bank verstrekt voor deze diensten?
Tsja..
Groet,
Ben 🆒
Kijk jij ook op tegen je belastingaangifte? Het inloggen kan vanaf 2016 in ieder geval een stuk eenvoudiger. Vanaf volgend jaar kun je namelijk voor je belastingaangifte ook inloggen met de pas, app of inlogcode van je eigen bank.

SNS doet mee aan de pilot waarin totaal 65.000 belastingplichtigen mee kunnen doen.
Belastingplichtigen krijgen hierin wel de keuze of zij via hun bank willen inloggen of met hun DigiD.

De angst bestaat dat banken en de Belastingdienst met elkaar gegevens uitwisselen. De belastingdienst benadrukt dat dit niet het geval is, het gaat puur om de identificatie.

Hoe sta jij tegenover deze nieuwe manier van inloggen? Zou jij meedoen aan deze pilot?

Bron: Nu.nl
Het zou een mooie 1 april grap zijn.
Badge +1

Hoi Olaf,
toch mis ik hier nog een stukje en roept het ook weer nieuwe vragen op.
Wat ik mis is de informatie die de belastingdienst van elke klant van een bank heeft.
Groet,
Ben 🆒

Hallo Ben,

De vragen die je stelt hebben niet allemaal betrekking op de pilot. Het is zo dat banken conform de wet verplicht zijn bepaalde gegevens aan de Belastingdienst te overleggen (renterenseignering). Daarnaast moeten banken en andere financiële instellingen zoals levensverzekeraars, creditcardmaatschappijen en casino's "ongebruikelijke transacties" melden aan het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties in Zoetermeer. Maak je gebruik van de bancaire identificatiedienst om in te loggen dan deelt de bank -na jouw goedkeuring- bepaalde gegevens (in het geval van de Belastingdienst gaat het om bsn, naw, geboortedatum).
Reputatie 2
Badge
Hoi leden,
Banken kunnen deze zekerheid bieden omdat iedere klant zich reeds fysiek heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening. Bovendien hebben banken ruim 15 jaar ervaring met makkelijke en betrouwbare inlogmiddelen waarmee hun klanten zich veilig online kunnen identificeren. Banken leveren hiermee dus juist een bijdrage aan het terugdringen van (online) fraude.


Olaf, ik kan een glimlach niet onderdrukken als ik dit lees. Jullie verkopen 'identiteit' terwijl jullie er zelf niet op blindvaren, want bijna bij elke soort wijziging moet ik een legitimatie van mijn ID bijsluiten.


Inderdaad, dit vind ik zelf nog het meeste sterke argument.
Verder is het een oplossing voor een probleem wat niet bestaat.

Terwijl er sommige wensen van klanten zijn waar al meer dan vijf jaar op gewacht wordt.
Waarom staat er dan bij de voorafingevulde aangifte mijn saldo van begin dit jaar? Of ben ik nu gek?

(in het geval van de Belastingdienst gaat het om bsn, naw, geboortedatum).
Badge +1
Sjaakie93,
Of je nu gek bent of niet, ligt niet aan deze opmerking. Tibor schreef Het is zo dat banken conform de wet verplicht zijn bepaalde gegevens aan de Belastingdienst te overleggen In je aangifte staan de jaarsbegin/-eind saldos van je rekeningen en het staat geheel los van deze login-via-de-bank i.p.v. DigiD discussie.

P.S.
Als je op zoek bent naar een kwalificatie over je zelf m.b.t. dit topic, dan zou ik zeggen, een beetje vlug met lezen of lui om niet alles door te lezen. :8
Sjaakie93,
Of je nu gek bent of niet, ligt niet aan deze opmerking. Tibor schreef Het is zo dat banken conform de wet verplicht zijn bepaalde gegevens aan de Belastingdienst te overleggen In je aangifte staan de jaarsbegin/-eind saldos van je rekeningen en het staat geheel los van deze login-via-de-bank i.p.v. DigiD discussie.

P.S.
Als je op zoek bent naar een kwalificatie over je zelf m.b.t. dit topic, dan zou ik zeggen, een beetje vlug met lezen of lui om niet alles door te lezen. :8

Wat bedoel jij nu weer? Je hebt een klein beetje een "vooringenomen" mening vindt je niet? Het was maar een vraag van mij hoor "meesterlezer". Sowieso geen perfecte vraag ok, maar bedankt dat je weer ff wat dingen erbij moet halen zoals "vlug" en "lui"..

Het ging mij sowieso erom wat die "gasten" allemaal doorkregen..
Laat ik dan bij deze nog wat duidelijker zijn. Op de telefoon zijn ze prima in staat om allemaal troep met elkaar te verbinden op een sneaky manier. Wat ik graag zou willen voorkomen is dat onze privacy er zowat aan gaat met allemaal "leuke" pilots waar ikzelf totaal niet op zit te wachten en ieder mens die een beetje in kan loggen weet zowat dat een gebruikersnaam, een wachtwoord en een telefoon die niet gejat is van de gebruiker voldoende zijn om een sterke verbinding (inlog) neer te knallen en dat de bank zich daar helemaal niet in moet mengen.

Laat hen dan anders even op hun homepage een gebruikersnaam en een wachtwoord met twee-staps verificatie toepassen om ineens even leuk en aardig de inlog van de belastingdienst (zowat) over te nemen. Er is niks "mis" met de inlog bij de BD momenteel namelijk. Ik heb een heel zwaar vermoeden dat een "knulletje" van de afdeling daar wat heeft geroepen en dat hij dezelfde middag bij de baas onder het bureau is gekropen om zijn verhaal / idee te vertellen. Van wie dit idee dan ook af mag komen. Ik vind het dus geen goed idee dat de SNS klanten laat inloggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord wat ze bij de bank hebben ongeacht de reden. Dit is dus een beetje waar ze voor waarschuwen en dat is die totale koppeling van zaken waar het heengaat en dat we straks helemaal geen controle meer hebben over onze gegevens. En dan gaat het me echt niet alleen over de SNS die hieraan wel graag mee zou willen doen.
Vernieuwing..pfffff geef mij anders gewoon het Ziekenfonds maar even jah zo kenne we er nog wel een paar he? Weet je wat het is..ik weet natuurlijk lang niet alles he Erik..vergeef mijn vlugge lezen en luiheid, mijn ontwetendheid en mijn bullshit verhalen..maar momenteel denk ik..hou absoluut eens totaal op met al die onzin enzo..we zitten zowat te haasten om dood te gaan..tuurlijk dat is de tijd waarin we leven, maar dat Wiebes de Blauwe Envelop op zegt en vernieuwing aankondigd of weet ik veel wat bij de BD..jah 1 systeem waarin ik alles van mezelf kan zien kunnen ze nog eneens niet fatsoenlijk maken in 10 jaar tijd. Projecten die floppen..of geflopt waren..systemen die niet deugden of die nog steeds niet deugen..en jah nogmaals ik weet natuurlijk ook niet alles maar ik heb een flauw vermoeden dat deze "pilot" met zijn plannen te maken heeft om de BD te vernieuwen, maar godssamme denk dan gewoon ook even na voordat je wat gaat doorvoeren of gaat pilotten..zo kan je vanalles een pilot maken en erdoorheen knallen hebben we over 10 jaar weer andere problemen..maarja doe maar lekker hoor..ik vind dus dat de BD lekker hun eigen login verhaal moet houden wat nu prima is..wat ze verder delen..jah dat zal wel vanalles zijn. De Kruidvat wil ook gegevens over mijn kinderen e.d.Daar spelen ze juist op in. Dit klinkt mij helemaal ook niet als iets dat "aardig" bedacht is, maar meer als een extraatje met een hoop extra rotzooi.

Reageer