SNS

Blijft SNS Nutsbank?

• 30 december 2015
  • 26 Reacties
  • 15177 Keer bekeken

Onlangs op TV Radarextra (AvroTros) gezien. Dat was een schrikbarende presentatie. Arnoud Boot zou er voorstander van zijn als SNS een staatsbank zou blijven in de functie die ooit door de Postbank werd vervuld. Directie SNS laat weten dat niet zij, maar de regering daarover beslist. Met de VVD aan het roer is het wel duidelijk wat er gaat gebeuren en ook Dijselbloem is al in dat marktdenken geincorporeerd. Wat kunnen SNS klanten doen om dit proces te beinvloeden.

26 reacties

Een nieuwe Postbank moet dan monopolist worden als consumentenbank? Alle banken splitsen in handelsbanken en burgerbanken lijkt mij beter. Maar als het Europees niet gebeurd zal het in Nederland ook niet gebeuren.
Badge +1
Goedemiddag PieterJoseph & Arrien,

Allereerst welkom op de community. Mooi om te zien dat er gelijk een topic/discussie is gestart. Ik zou zeggen: zet deze lijn voort in 2016.

Misschien is het leuk om het topic ’Welkom op de community’ eens door te lezen. Verder kun je jezelf voorstellen in de Koffiekamer. Hopelijk tot snel.
Badge +1
Ook wil ik nog graag even terugkomen op het onderwerp van dit topic: het is in eerste instantie aan de minister om zijn visie op de bank met de Tweede Kamer te delen. Daarover zal hij op zijn vroegst in het voorjaar van 2016 iets kenbaar maken (Kamerbrief ABN AMRO mei 2015). Dit mede op advies van het NLFI.
Ik had ook zo mijn gedachten bij de betreffende TV-uitzending.
Hier zou moeten blijken wat het NORMAAL van SNS werkelijk inhoudt. Ik heb het eerder al eens gehad over de Postbank-rol dieSNS zou kunnen spelen. (Ik ben één van de velen die uit ontevredenheid bij de overgang Postbank - ING daar gillend ben weggelopen). Mij dunkt dat we meer zouden moeten kunnen doen dan wachten op de VVD - want dan staat de uitkomst nu al vast.

Dit lijkt me een uitgelezen onderwerp voor de eerste blog van de directie. Zowel voor SNS als klanten van groot belang.
Gaan we basis doen of rennen we mee in de ratrace?
Ok ik ben getriggerd door die Radar uitzending en ga hem binnenkort nog eens terug kijken., de "Postbank"insteek voor SNS met z'n vele winkels en normaal gedrag voor gewone mensen (of omgekeerd) spreekt mij erg aan. Het lijkt me een uitgelezen issue om met 12.000 SNS klanten hierover in gesprek te gaan. En kijk ook de uitzending "Overvallen door de bank"vcanb vanmiddag op Ned 2 nog maar eens terug
Volgens mij moet SNS weer een 'gewone' bank worden waarvan het beleid niet wordt bepaald door wisselende regeringen. Het ene moment zit die links van het midden, het andere moment rechts. Laat de bank haar eigen koers varen, rekening houdend met wensen vanuit de markt. De Postbank was vroeger te star en te weinig innoverend.
Badge
@Hilbrand: Er zijn genoeg 'staats'bedrijven waarvan de leiding op afstand is gezet van de regering. Ik noem een NS. Dat hoeft dus geen reden te zijn om van dit idee af te zien (alhoewel, NS is misschien niet het beste voorbeeld ;-))
@ReinoutS: NS is een uitstekend voorbeeld. Die kant moeten we met SNS niet op. Schoenmaker blijf bij je leest.
Ook als "staatsbedrijf" kun je een koers varen onafhankelijk van politieke kleur van de eigenaar mits je een bank bent die geen gekke dingen gaat doen en uit is op winstmaximalisatie en bonusbeloningen,. . Voorwaarde is wel dat directe aansturing door de politiek er niet mag en kan zijn. Zoals dat nu (tijdelijk) bij SNS gebeurt zou dat kunnen. Klanten van deze bank moeten ook geen gekke dingen willen, maar dan ook geen torenhoge opbrengsten moeten verwachten. Better safe than stupid. Ik hoop dat meer leden van de community zich in deze discussie mengen.
@Jos: Een staatsbank kan nooit een onafhankelijke koers varen. Bestuurders worden benoemd door de aandeelhouder, dus de staat. En wat zijn "gekke dingen"? Als nieuw beleid goed uitpakt volgt een schouderklop, als het tegenvalt dan volgt ontslag. De vroegere Rijkspostspaarbank en Postgiro bleven bij het oude en "moesten" worden overgenomen door ING.
Badge
@Hilbrand Ik heb liever dat de staat bestuurders benoemt dan een hedge-fonds of iets dergelijks. Dan weet je pas zeker dat jouw belang op de laatste plaats komt.
Reputatie 2
Badge
@Jos: Een staatsbank kan nooit een onafhankelijke koers varen. Bestuurders worden benoemd door de aandeelhouder, dus de staat. En wat zijn "gekke dingen"? Als nieuw beleid goed uitpakt volgt een schouderklop, als het tegenvalt dan volgt ontslag. De vroegere Rijkspostspaarbank en Postgiro bleven bij het oude en "moesten" worden overgenomen door ING.

Gekke dingen zoals naar de beurs gaan en van het geld een vastgoedbedrijf kopen bijvoorbeeld.
Gekke dingen zoals woekerpolissen, derivaten en andere producten waar alleen een heel klein groepje begrijpt wat ze doen en die gigantische risico's kunnen opleveren.
Gekke dingen zoals hypotheken afsluiten met mensen die dat eigenlijk niet konden betalen tegen belachelijke voorwaarden en met de winst een schaatsteam en een voetbalploeg sponsoren.
enz

Wat ik vergat er bij te vermelden is dat bestuurders tot nu toe zelden zijn ontslagen of gestraft en als ze al ontslagen zijn ze meestal een flinke geldbuidel hebben meegekregen. Om rust in de tent te houden en het aanzien van het bedrijf niet te schaden.
@Eva .....zoals een boot kopen om tot goud gerand hotel om te bouwen. Oh nee dat deed iemand anders. Eens met je oposomming.
Een "normale bank" blijft gewoon als schoenmaker bij z'n leest

Eens wat intervieuws met comm.leden van de maand terug zitten lezen. Een jaar terug schreef J.v.Santen al iets ovcer een postbankachtig profiel voor SNS. Stefan en Erik19 hebben zich daar ook al over uitgelaten. En November had een idee om de eventueel toekomstige aandelen van de bank uitsluiutend in Nederlandse particuliere handen te laten komen. De huidige SNS klanten? Wie rekent "even" uit wat de investering per klant zou moeten zijn als 60% van de klanten dat zouden gaan doen?
@Eva .....zoals een boot kopen om tot goud gerand hotel om te bouwen. Oh nee dat deed iemand anders. Eens met je oposomming.
Een "normale bank" blijft gewoon als schoenmaker bij z'n leest

Eens wat intervieuws met comm.leden van de maand terug zitten lezen. Een jaar terug schreef J.v.Santen al iets ovcer een postbankachtig profiel voor SNS. Stefan en Erik19 hebben zich daar ook al over uitgelaten. En November had een idee om de eventueel toekomstige aandelen van de bank uitsluiutend in Nederlandse particuliere handen te laten komen. De huidige SNS klanten? Wie rekent "even" uit wat de investering per klant zou moeten zijn als 60% van de klanten dat zouden gaan doen?

Het idee is sympathiek,
maar uiteindelijk beslist de politiek.
Die spelen toch hun eigen spel
En de uitkomst betaalt de burger wel...

Zo uit de losse pols:)
@Eva: Naar de beurs gaan is niet gek. Een goedlopend vastgoedbedrijf op het juiste moment kopen ook niet. Over woekerpolissen en derivaten kan ik een lang verhaal houden, maar dat past niet binnen dit forum.
Bij de gekke dingen ben je nog wat vergeten: de Betuwelijn, de Hoge Snelheidslijn, de aankoop van Fyra's, de metrolijn in Amsterdam, enz. Allemaal overheidsinvesteringen die desondanks niet goed zijn gegaan. Het is gemakkelijk met de kennis van nu dingen uit het verleden te bekritiseren.
Reputatie 2
Badge
@Eva: Naar de beurs gaan is niet gek. Een goedlopend vastgoedbedrijf op het juiste moment kopen ook niet. Over woekerpolissen en derivaten kan ik een lang verhaal houden, maar dat past niet binnen dit forum.
Bij de gekke dingen ben je nog wat vergeten: de Betuwelijn, de Hoge Snelheidslijn, de aankoop van Fyra's, de metrolijn in Amsterdam, enz. Allemaal overheidsinvesteringen die desondanks niet goed zijn gegaan. Het is gemakkelijk met de kennis van nu dingen uit het verleden te bekritiseren.

Dat naar de beurs gaan en dat "oedlopend vastgoedbedrijf op het juiste moment kopen" heeft er wel voor gezorgd dat deze bank bijna failliet ging en met onze belastingcenten gered moest worden. Net als een paar andere banken.
En het gaat echt niet om de kennis van nu want tijdens de aankoop is de SNS, ofwel meneer van Keulen door verschillende mensen en instanties gewaarschuwd.
De gewone mensen en kleine bedrijven hebben inderdaad veel last gehad van woekerpolissen, Ik kreeg ineens zomaar tweeduizend euro in mijn pensioenpot gestort omdat men mij belazerd had en men blijkbaar betrapt was. Hoeveel mensen hebben daar voor vast gezeten? Helemaal 0. En dan heb ik het nog niet de zogenaamde spaarbeleg, waar zoveel gewone mensen veel geld aan hebben verloren. Maar dat zal ook wel buiten de scope van dit forum gaan.

Het klopt dat ook de overheid fouten maakt die geld kosten. Meer dan mij lief is. Maar wat mij vooral steekt is dat wij geen invloed kunnen uit oefenen op beslissingen in het bedrijfsleven, dat alle winsten van die beslissingen naar het bedrijfsleven gaan en dat als het mis is, de belastingbetaler weer met de rekening blijft zitten. Dat is wat mij betreft geen ondernemen.
Alle beursgenoteerde bedrijven zijn eens naar de beurs gegaan. Daar lag het niet aan. Als SNS dat geld had geïnvesteerd in een GOED lopend vastgoed bedrijf (met allerlei randvoorwaarden) dan was dat nog niet de oorzaak geweest van de malaise. Helaas was het Bouwfonds GEEN goed bedrijf en had SNS zelf niet voldoende deskundigheid.
Zelf ben ik gepensioneerd directeur van een regionale bank die later is opgegaan in SNS. Ik weigerde vroeger beleggingshypotheken te verkopen (nadat het mis ging noemde men die woekerpolissen). De controleurs van De Nederlandsche Bank vonden dat maar raar .... In de tweede helft van de jaren 90 liep ik veel hypotheken mis door mijn opstelling. Sterker: Er liepen zelfs bestaande klanten weg! Had ik nu gelijk? Ik bracht mijn bank er wel mee in gevaar .... Daarom zeg ik: Het is gemakkelijk met de kennis van nu te oordelen over daden in het verleden, zelfs van de heer Van Keulen.
De stelling was of SNS een staatsbank moet worden. Het communisme is niet meer.
Het is naar mijn idee niet zozeer de vraag of SNS al dan niet een staatsbank moet zijn. Het achterliggende verwijt is, gaat de bank risico nemen met mijn geld? Daar ligt het gevoelige punt.
Zoals een regelmatige gast hier weet, ben ik geen voorstander van allerlei innovaties, waarvan het nut niet bij voorbaat verzekerd is, en de opbrengst al helemaal niet. Een staatsbank voorkomt dat niet, maar dat is - denk ik - het achterliggende idee.
Heeft meer met Icesave te maken dan met communisme.
Ik las net, dat de directie van SNS regelmatig meeleest met het forum. Misschien tijd voor een officiële reactie op dit topic?
Ik las net, dat de directie van SNS regelmatig meeleest met het forum. Misschien tijd voor een officiële reactie op dit topic?
Dat is nu juist het probleem, men wil waarschijnlijk niet via de community officiële reacties geven. Vandaar dat je ze hier zelden tegenkomt.
Dat ze een blog schrijven is toch wat anders dan meepraten.
Groet,
Ben 🆒
Dat is nu juist het probleem, men wil waarschijnlijk niet via de community officiële reacties geven. Vandaar dat je ze hier zelden tegenkomt.
Dat ze een blog schrijven is toch wat anders dan meepraten.
Groet,
Ben 🆒

Hoi allemaal,

Vers van de pers in de community nieuwsbrief: Binnenkort verschijnt op veler verzoek de eerste blog van de directie op de community. Zij lezen regelmatig mee op de community, zijn op de hoogte wat er speelt en willen nu ook een bijdrage gaan leveren aan het gesprek. In hun volle agenda's is nu ruimte gemaakt om 1 keer per maand een blog te schrijven, een mooie eerste stap.

Ton gaf in het topic over de Klantenraad van 15 september al aan dat hij nadrukkelijk op de hoogte is van wat er speelt binnen de community. Het ontbreekt hem aan tijd om berichten te plaatsen of te reageren op berichten.
Voor mij is een van de grootste problemen met (grote) bedrijven, dat de verantwoordelijke mensen zich 'verstoppen'. Dat geldt niet niet in het bijzonder de SNS, maar alle grote organisaties. Daar staat tegenover, dat de SNS zich afficheert als 'gewoon, begrijpelijk'. Dat schept verplichtingen. De klant praat met een baliemedewerker (al een zeldzaam fenomeen), met een call-center. Ik heb ook contact gehad met een adviseur van de SNS die zei, alleen de regels te volgen. Maar over de regels kan dus niet gepraat worden. Ik heb daarover verschillende keren, bij verschillende organisaties geklaagd. Meestal zonder resultaat,soms kreeg ik een telefoontje van iemand met een onduidelijke status, die wel met me wilde praten, maar met een onduidelijk (zeg maar ontbrekend) resultaat.
Het gevolg hiervan is een gevoel van machteloosheid: kennelijk leef ik in een andere wereld dan de mensen die het beleid bepalen ('de regeltjes vaststellen'). Het maakt mij ook wantrouwend. Mijn eigen redeneringen (ik ben een hoog opgeleide organisatieadviseur) worden nooit tegengesproken en op de redeneringen van de baas kan ik geen commentaar geven. Ik neig er dan toe om te denken dat de bazen òf niet goed nadenken, òf een andere agenda hebben. En dat is niet goed.
Stef Blom(auteur van 'Waarom managers in sprookjes geloven')
Welaan dames en heren communityleden, sinds vanavond 21.00 uur is dit topic weer in het TV beeld en hopelijk een herstartte inhoudelijke discussie. Gaat SNS "back to basic business" en keert de oude naam Nutsspaarbank terug?
Een paar Maserati's mogen best op de weg blijven, maar de meesten hebben toch genoeg aan een leuk Golfje?
Voor mij is een van de grootste problemen met (grote) bedrijven, dat de verantwoordelijke mensen zich 'verstoppen'.
Hoi Stef,
Hier is er één (midden management) die een bijdrage in onze community heeft geschreven over een thema wat hem aan het hart gaat.
Groet,
Ben 🆒
Hallo Big Ben,
1. Het is toe te juichen dat een medewerker van de SNS-bank zich op de community (of is het in?) laat horen.
2. Het is prima de SNS mensen zonder baan aan werk helpt en daarmee de service tracht te verbeteren.

Maar: dat is niet het onderwerp waar ik het over had. Noch deze nieuwe medewerkers, noch de manager die het stukje schrijft horen tot de 'verantwoordelijke mensen'. Ze bepalen et beleid van SNS niet en nemen niet de beslissingen. Mensen van buiten aannemen als servicemedewerker is een bevestiging van mijn stelling: contact met de klant is iets dat los staat van het management van de bank.

Ik heb hier en daar ook gelezen, dat de top te weinig tijd heeft om zich op het forum te roeren. Dat maakt duidelijk dat de klant niet hoort tot de prioriteiten. Dat laat onverlet, dat vele medewerkers van SNS die werk doen dicht bij de klant (bv de SNS-winkels) klanten heel goed helpen.

Reageer