SNS

Eerlijke Bankwijzer

• 23 september 2011
  • 6 Reacties
  • 13261 Keer bekeken

Uit onderzoek van de Eerlijke Bankwijzer en de Consumentenbond blijkt dat SNS Reaal na ABN Amro en NIBC het minst transparant is over hun investeringsbeleid. Zo is voor consumenten niet te achterhalen of de bank investeert in bedrijven die betrokken zijn bij bijv. milieuvervuiling of wapenleveranties. het volledige bericht staat hier: http://www.eerlijkebankwijzer.nl/actueel/nieuws/view/194
Nu kan ik me een enquete herinneren van niet zo lang geleden waaruit al bleek dat SNS-klanten graag meer aandacht voor duurzaamheid willen. Volgt hieruit ook een nieuw beleid met grotere transparantie? Het voelt niet goed om je eigen bank negatief in het nieuws te zien.

6 reacties

Beste Reinout, bedankt voor je post. Ik ben ook blij om te horen dat je ondertussen contact met Webcare hebt opgenomen en je kaart wordt vergoed.

Dit is 'n goede en heel relevante vraag. Ik begrijp je negatieve gevoelens. Het onderzoek waar jij het over hebt was de Profielbeleggen enquete, van begin juni. Ik ga voor je op zoek naar 'n contact binnen SNS die op je vraag kan reageren.

Hartelijke groet,
Stefanie.
Reputatie 4
Badge +1
Ik heb er totaal geen problemen mee als SNS belegt/investeert in bijv. wapenfabrieken, maar wees er dan wel open en transparant over
Beste ReinoutS,

We snappen dat het niet goed voelt om negatieve berichten te lezen over de bank waar je bankiert. Gelukkig kunnen we je hier iets over vertellen.

SNS Bank - en ook RegioBank - heeft al een tijdje een discussie met de Eerlijke Bankwijzer. Met haar focus op consumenten en het midden- en kleinbedrijf is de kans sowieso heel erg klein dat jouw geld wordt ge?nvesteerd in bedrijven waarvan de activiteiten een schadelijk effect hebben op het milieu en op duurzaamheid in het algemeen. Daar komt bij dat SNS Bank, RegioBank en SNS REAAL in het algemeen ook nog een goed beleggingsbeleid hebben.

Jouw volgende vraag zal waarschijnlijk zijn waarom wij er niet zo goed uitkomen. Dat is precies waar de discussie met de Eerlijke Bankwijzer over gaat. SNS Bank en RegioBank komen vanuit hun bedrijfsprofiel niet snel in aanraking met kwalijke zaken. De Eerlijke Bankwijzer is van mening dat alle banken hun duurzaam beleid zo volledig mogelijk moeten uitschrijven. Juist voor een bank die eigenlijk alleen met een Nederlandse focus opereert, betekent dat nogal een extra inspanning. Het komt erop neer dat we beleid moeten uitwerken waarvan we weten dat we het niet hoeven uit te voeren. Zoals je je kunt voorstellen, betekent dat een extra inspanning voor ons. Stapje voor stapje geven we daar invulling aan, binnen de beperkte capaciteit die hiervoor beschikbaar is.

Ten aanzien van het praktijkonderzoek naar transparantie geldt dat wij hier geen medewerking aan hebben verleend. Samen met andere banken hebben we de Eerlijke Bankwijzer om een gesprek gevraagd in aanloop naar het praktijkonderzoek, omdat een aantal zaken niet duidelijk waren in de opzet en we het met een aantal zaken niet eens waren. De Eerlijke Bankwijzer heeft dit geweigerd, waarop wij - samen met enkele andere banken - hebben geweigerd aanvullende gegevens aan te leveren bovenop wat openbaar is.

Over de informatie over het duurzaam beleid van SNS Bank is trouwens goed nieuws te melden: sinds afgelopen week staat op deze pagina http://www.snsbank.nl/particulier/over-sns-bank/sns-bank-en-verantwoord-ondernemen/duurzame-relatie-met-onze-omgeving.html een en ander over SNS Bank en duurzaamheid.

Wij zullen blijven werken aan een positieve bijdrage van SNS Bank aan duurzaamheid en verantwoord ondernemen. Dat doen wij op onze eigen manier. Soms wringt dat met beoordelingen als van de Eerlijke Bankwijzer, maar SNS Bank is volgens ons op de goede weg. Zie wat dat betreft ook de beoordeling van het duurzaamheidbeleid van SNS Asset Management door een onderdeel van de Verenigde Naties, UN PRI. SNS Asset Management, dat onder andere ook de beleggingsfondsen van SNS Bank beheert, komt daar als beste uit de bus: http://www.snsreaal.nl/persbericht-4/sns-asset-management-scoort-internationaal-bijna-100-met-verantwoord-investeringsbeleid.html

Met vriendelijke groet,

Tineke
SNS Bank Webcare
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Heerlijk, zo'n open reactie!!!

Geeft vertrouwen in de toekomst.

Groet,

Ben
Hi ReinoutS, hierbij ook nog een antwoord van onze assortimentsmarketeer Beleggen: "Beste ReinoutS, Goede vraag. Het klopt inderdaad dat uit het onderzoek bleek dat SNS klanten duurzaam investeren heel belangrijk vinden. Nu realiseer ik me dat je het volgende antwoord kunt uitleggen als een excuus en een technisch praatje, maar ik ga toch een poging wagen. Er zit een verschil tussen wat een financiele instelling voor zijn klanten investeert, en wat de instelling 'voor eigen rekening' investeert. Om met dat laatste te beginnen, en het beleid dat we voeren, daarover heeft Tineke inmiddels een uitgebreid antwoord op gegeven. Voor wat betreft hetgene wat we voor klanten investeren, daar ga ik over. Het product waarvoor we het onderzoek deden, Profielbeleggen, krijgt duurzame beleggingsfondsen. Zo weten klanten zeker dat het geld wat zijzelf investeren, goed terecht komt. Overigens zijn we hard bezig met Profielbeleggen, naar verwachting komt het eind van het jaar op de markt. Beantwoordt dit je vraag?" Heb je nog een vraag? Stel die dan gerust 🙂 groet,Charlotte

Reageer