SNS

Het nieuwe uiterlijk van SNS Community

• 10 juli 2019
  • 74 Reacties
  • 12216 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +3
Puntjes op de i
Het heeft even geduurd, maar de nieuwe jas van de SNS Community wordt fris, kleurrijk en overzichtelijk. Samen met InSided hebben we voor onze klanten en bezoekers gewerkt aan een aantrekkelijk en praktisch forum. Een grote vernieuwing is een spannend moment. Voor de livegang zetten we nog een paar puntjes op de i zodat alles vlekkeloos verloopt. Als er onverhoopt iets misgaat, zijn we stand-by. Ben je benieuwd wat er verandert? Dit kun je volgende week verwachten:
  • De vormgeving is aangepast, het ziet er frisser en sprankelijker uit
  • De indeling is overzichtelijker waardoor je topics gemakkelijk kunt vinden
  • Er komen meer mogelijkheden om foto's en video's te gebruiken

Is jouw koppie erbij?
We verheugen ons op de introductie van de vernieuwde community en nodigen je graag uit om volgende week een kijkje te nemen. Als het zover is laten we het in dit topic weten. Je kunt dan gelijk met ons meepraten en vragen stellen.

We horen je graag
Je mening over het nieuwe forum vinden we belangrijk en interessant. Laat je weten wat je ervan vindt? Veel dank en tot ziens op de community!

74 reacties

Reputatie 3
Badge +3
En een keuze voor "Nieuwste eerst" kan niet als het niet de eerste pagina is.

Hoi @Koos, dit probleem herken ik niet gelijk. Net zoals jij krijg ik (voor de topics die ik volg) een attentiemail. Vervolgens kom ik in het topic en klik ik op Nieuwste eerst (eventueel met een aanpassing van de pagina). Op dat moment lees ik de laatste reactie in het topic. Verloopt het bij jou niet zo?
Door deze discussie komt er een andere wens van mij bovendrijven. "Vroeger" kwam ik via de link in de attentiemail direct op de laatste reactie terecht. Nu is dat niet meer het geval. Aangezien deze discussie inmiddels een aardige lengte heeft gekregen moet ik steeds verder scrollen. En zoals ik al eerder heb gemeld: Ik heb een hekel aan overbodig gescroll.
En een keuze voor "Nieuwste eerst" kan niet als het niet de eerste pagina is.
Koos, ik ga met jouw uitleg mee. Als Evelyn zegt dat de likes niet van inSided komt, bedoelt ze waarschijnlijk dat InSided geen likes uitdeelt. Maar het ging mij erom wie bepaald heeft dat er likes uitgedeeld kunnen worden. Dat is dus blijkbaar het stramien dat die mogelijkheden biedt en de SNS heeft toen gezegd doe maar. En zo geldt dat waarschijnlijk ook voor de balkjes, etc. Evelyn heeft het wel over de functie van die balkjes, maar daar ging mijn vraag niet over. Het stramien laat dat toe en de SNS heeft ook hier ervoor gekozen dat te implementeren.
iemand binnen de SNS zal wel toestemming gegeven hebben dit te doen, zonder af te vragen of wij daar op zitten te wachten (as usual 🍼)
In dergelijke situaties biedt zo'n stramien een enorm aantal opties, waarbij de klant (SNS dus) kan kiezen welke opties worden "aangezet". De verleiding is dan groot om dat voor veel opties inderdaad te doen. Ik vermoed dus (weet eigenlijk wel zeker) dat de likes en balkjes door het stramien worden aangeboden, en dat SNS de beslissing heeft genomen om ze ook in de implementatie op te nemen. Het is dan moeilijk om nee te zeggen als het geboden wordt.
Kijk bijvoorbeeld op forum.dela.nl
Reputatie 3
Badge +3
Hieruit maak ik op dat Insided bepaalt hoe de lay out eruit ziet en dat de SNS daar geen of nauwelijks invloed op heeft. Is het dan ook zo dat de balkjes, likes, etc. van InSided komen en geen idee zijn van de SNS?

Beste @Blacktomcat,

InSided biedt ons een platform met een bepaald model (stramien). De vormgeving (lay-out) vullen we in door bijvoorbeeld herkenbare SNS afbeeldingen te gebruiken die bij het onderwerp op de community passen. De likes komen niet niet van InSided, om het je gemakkelijk te maken lees je hier de uitleg. Ook over de functie van de balkjes heb ik informatie op de community gedeeld. Je kunt ervoor kiezen om bepaalde informatie niet te delen, de manier waarop je dat kunt aanpassen in je profiel op de community vind je hier terug. Ik hoop dat ik hiermee je vragen beantwoord heb, kom gerust bij me terug als je aanvullend vragen hebt.
.......Het uiterlijk en/of de indeling (lay-out) is, zoals @Koos uitlegt, inderdaad niet uniek. InSided ontwikkelt ook voor andere organisaties digitale community's. ..........

Hieruit maak ik op dat Insided bepaalt hoe de lay out eruit ziet en dat de SNS daar geen of nauwelijks invloed op heeft. Is het dan ook zo dat de balkjes, likes, etc. van InSided komen en geen idee zijn van de SNS?
Reputatie 3
Badge +3
Dat helpt zeker, dank je wel. Ik vertrouw nog teveel op de oude routines kennelijk.

Graag gedaan @Koos, ik vind het fijn dat je het vraagt. Andere mensen ervaren misschien hetzelfde, op deze manier helpen we de community samen.
Dat helpt zeker, dank je wel.
Ik vertrouw nog teveel op de oude routines kennelijk.
Reputatie 3
Badge +3
Ik vind het wel jammer dat ik nu aanmerkelijk meer moeite moet doen om de voor mij nieuwe bijdragen te vinden. In de "oude" community werden die topics netjes op een rijtje vertoond. Ik heb die mogelijkheid hier niet gezien. De lijst recente bijdragen dekt die behoefte in ieder geval niet. Gaat dat nog terugkomen?

Goedemorgen @Koos,

Het 'oude' rijtje met topics is niet veranderd maar staat op een andere plek. Ik heb een screenshot gemaakt om het te laten zien. Onder het Menu staan de artikelen nu, ik heb het stukje met geel aangegeven. Als je op het pijltje (driehoekje) naar beneden klikt, volgen meer topics. Vind je het hiermee duidelijker?

Ik vind het wel jammer dat ik nu aanmerkelijk meer moeite moet doen om de voor mij nieuwe bijdragen te vinden. In de "oude" community werden die topics netjes op een rijtje vertoond. Ik heb die mogelijkheid hier niet gezien. De lijst recente bijdragen dekt die behoefte in ieder geval niet.

Gaat dat nog terugkomen?
Reputatie 3
Badge +3
Ik kan niets terug vinden, het is dat ik de email met de link naar dit topic heb anders had ik het niet kunnen vinden. Laat staan wat er gebeurt in andere topics. Ik kwam hier nog voor een paar andere mensen maar voor mij is het communitygevoel helemaal gesloopt. Let wel wij kwamen hier allemaal voor ons plezier. Haal dat weg en er is niets meer wat ons hier nog doet terug komen.

Behalve die ene vraag over de premieberekening die ik eind volgende maand weer mag stellen.

Hallo beste @Eva van Goor,

Als ik wegwijs kan maken op de vernieuwde community, dan doe ik dat met plezier. In dit topic geef ik graag helder uitleg zodat het voor iedereen fijn is (of hopelijk weer wordt) om de community te bezoeken. Dit geldt ook voor je vraag over de premieberekening. Zit ik goed als het gaat over het berekenen van de premie van je inboedelverzekering? Als je het prettig vindt, kun je altijd een e-mail sturen naar community@sns.nl ter attentie van Evelyn. Laat me gerust weten waarmee ik je kan helpen.
Reputatie 1
Badge
Goedemorgen @Eva van Goor, @Koos en @BigBen (en beste allemaal),

Omdat we in dit topic de vernieuwing van de community bespreken heb ik jullie reacties verplaatst. Dat mensen moeten wennen als de indeling van de community na jaren helemaal anders is begrijp ik goed. Door navraag te doen en een toelichting of uitleg te schrijven hoop ik iedereen wegwijs te maken op de community. Niet alleen het uiterlijk van de community is aangepast, sinds ruim een half jaar is het team moderators ook van samenstelling veranderd. We hechten waarde aan persoonlijk contact, om die reden kun je in deze korte introductie lezen wie we zijn.

Ik begrijp dat een nieuwe community altijd wennen is. Dat was de vorige keer ook zo maar nu is het veel erger. Ik kan niets terug vinden, het is dat ik de email met de link naar dit topic heb anders had ik het niet kunnen vinden. Laat staan wat er gebeurt in andere topics. Ik kwam hier nog voor een paar andere mensen maar voor mij is het communitygevoel helemaal gesloopt.
Let wel wij kwamen hier allemaal voor ons plezier. Haal dat weg en er is niets meer wat ons hier nog doet terug komen.

Behalve die ene vraag over de premieberekening die ik eind volgende maand weer mag stellen.
Reputatie 3
Badge +3
Goedemorgen @Eva van Goor, @Koos en @BigBen (en beste allemaal),

Omdat we in dit topic de vernieuwing van de community bespreken heb ik jullie reacties verplaatst. Dat mensen moeten wennen als de indeling van de community na jaren helemaal anders is begrijp ik goed. Door navraag te doen en een toelichting of uitleg te schrijven hoop ik iedereen wegwijs te maken op de community. Niet alleen het uiterlijk van de community is aangepast, sinds ruim een half jaar is het team moderators ook van samenstelling veranderd. We hechten waarde aan persoonlijk contact, om die reden kun je in deze korte introductie lezen wie we zijn.

Het uiterlijk en/of de indeling (lay-out) is, zoals @Koos uitlegt, inderdaad niet uniek. InSided ontwikkelt ook voor andere organisaties digitale community's. Uiteraard hoop ik dat we, samen met jullie, een platform bieden waar iedereen welkom is. Waar mensen hun vragen kunnen stellen en waar we elkaar helpen. Als iemand een topic of artikel kan niet gelijk vinden, dan help ik graag een handje met bijvoorbeeld uitleg over de indeling van de community. Ondanks dat ik bepaalde dingen niet kan (laten) veranderen, sta ik open voor verbeterpunten, suggesties en vragen. Deze leg ik dan voor aan InSided of (afhankelijk van de vraag) intern bij SNS. Is er een onderwerp wat er met kop en schouders bovenuit steekt en waar jullie het vandaag graag over willen hebben?
Er spelen hier naar mijn idee verschillende zaken. Eén van de belangrijkste is standaardisatie. Deze community is niet speciaal gebouwd voor SNS. Exact dezelfde vormgeving kun je vinden bij andere bedrijven. Insided hanteert dus steeds hetzelfde pakket.

Binnen die mogelijkheden is het mijns inziens een botsing tussen de functionaliteit en het uiterlijk. Ik erger mij al heel lang aan de huidige mode om heel grote afbeeldingen te plaatsen, waardoor je altijd veel moet scrollen om bij iets zinnigs te komen. Dat euvel speelt hier tot op zekere hoogte ook. Verder zijn er wat toeters en bellen geïntroduceerd en wat (voor mij) onduidelijke lijstjes.

Ik ben hier toch behoorlijk actief, maar ook voor mij loopt het nog niet lekker. Een ruime inwerktijd lijkt nodig - of misschien minder historische belasting? Verder zijn er nog wat kleine opstartdrempeltjes, denk ik.

Het handigst lijkt mij om te kijken op Community > Recent actief. Als je hebt ingelogd op de community wordt dan tevens aangegeven of er nieuwe bijdragen zijn geplaatst.

Succes!
Ik kan niet zeggen dat ik de nieuw community een vooruitgang vind. Ik kan niets meer terug vinden en kan ook niet meer goed zien wat er gebeurt als ik inlog.
Ik merk dat ik nauwelijks of geen behoefte meer hebt om in te loggen of bij te dragen omdat ik niet meer volg. Hoe denken ander communityleden hier over?

Hoi Eva,
sinds "de crisis" (huizen, banken enz.) ongeveer, woon ik in Duitsland. Ik hoorde toen mn over de huizenprijzen "er is veel lucht in". Vanaf onze Duitse stek kijkend, ontdekte ik dat in Nederland een heel groot probleem was / is ontstaan; lucht. Vroeger (en nog) voor schilders een uitdaging, maar voor de inwoners (en bezoekers) een steeds groter wordend probleem.
Er is in NL bijna overal teveel lucht in.
Zo ook bij de "nieuwe" (nou ja nieuwe? Het is nog steeds ongeveer hetzelfde met een aantal andere opties aan/uit en met aan aantal andere personen die aan de knoppen draaien) community.
Ik moet zeggen dat de eerste stormen inmiddels het wat rustiger aan doen, maar rustig en wat stabiel vaarwater is er nog zeker niet.
Probleem is volgens mij; de vele kapteins die allen een eigen (nieuwe/andere) richting op willen. "Ik weet wat goed is!"
Tsja ....
Vroeger was de kreet "klant is koning" een uitdrukking voor een "houding". Helaas verwaait dat inmiddels wel heel erg.
Prettig weekend verder.
Groet,
Ben 😎
PS ik kan het haast niet bedenken waar niet teveel lucht in zit; prijzen, verhalen, nieuws, status, beleid, huizenprijzen, ..........................
Reputatie 1
Badge
Ik kan niet zeggen dat ik de nieuw community een vooruitgang vind. Ik kan niets meer terug vinden en kan ook niet meer goed zien wat er gebeurt als ik inlog.
Ik merk dat ik nauwelijks of geen behoefte meer hebt om in te loggen of bij te dragen omdat ik niet meer volg. Hoe denken ander communityleden hier over?
Reputatie 3
Badge +3
​Over de indeling van artikelen op de community en de likes stonden nog vragen open. Om ervoor te zorgen dat ik het volledig en overzichtelijk behandel heb ik het opgesplitst.

1 Kan ik nog zien welke topics zijn gewijzigd/aangevuld sinds mijn laatste login?

Het is mogelijk om een lijst met onderwerpen te zien met activiteit sinds de laatste keer dat je bent aangemeld. Je vindt dit in het (drop-down) menu:
  • Forumoverzicht - via deze keuze ga je naar de startpagina van de community
  • Recent actieve topics - hier staan topics op volgorde van ontvangen opmerkingen en de datum van het bericht. In het topic zelf kun je de weergave aanpassen naar meeste weergaven of de meeste antwoorden
  • Actief sinds laatste bezoek - topics waarop is gereageerd sinds de laatste keer dat je was ingelogd op de community
  • Onbeantwoorde vragen - hier ga je naar een lijst met nog openstaande vragen

2 Waar staat een overzicht van 'likes' die ik heb ontvangen op berichten?

Er is geen algemeen overzicht van likes op je reacties of meldingen wanneer je een like ontvangt. Het overzicht van likes bestaat uit een combinatie van je reputatiebalk (de paarse balk op je profielpagina) en het overzicht van je reacties in je Profiel (drop-down) menu Reacties (klik op je avatar). Je ziet dan een lijst met onderwerpen waarop je hebt gereageerd. Om te zien hoeveel likes je op je antwoord hebt gekregen, moet je naar het topic gaan. ​

3 Waarom zie ik bij recent actieve topics niet de topics die recent zijn?

Als je in het Menu kiest voor Recent actieve topics, zijn de topics ingedeeld op basis van de laatste/nieuwe reactie. Bovendien wordt getoond wanneer dat was, bijvoorbeeld 13 uur geleden.

Beste @Koos en @ghm45

Als mensen voor een concrete vraag onze hulp inschakelen, dan doen we als moderators ons best om tijdig een goed en helder antwoord te geven. In sommige gevallen lukt dat niet. Wanneer we moeten reageren op aannames (het feit dat de 39.000 forumleden een fake-aantal is) óf zaken die we hebben uitgelegd en waar we verder geen invloed op kunnen uitoefenen (volgens mij kan de meest onbenullige programmeur een sorteringsvolgorde omdraaien) is het einde zoek.

Beste Evelyn,
Fijn dat je je best doet. Dat doen de meeste van ons hier ook, en niet alleen uit eigenbelang!
Jij wilt niet reageren op onze aannames, maar je verwacht wel dat wij blindelings vertrouwen op jouw aannames. Op zo'n basis zijn inhoudelijke discussies bij voorbaat onmogelijk. Je roept alleen maar dat je je best doet en dat je verder niets kunt doen.
Vergeet niet dat je hier SNS vertegenwoordigt, en dat SNS heel veel kan doen ! En als dat niet gebeurt in eenvoudige gevallen zouden we graag horen wat daarvan de reden is.
Hier proberen wij aan te geven waar iets fout gaat. Dat zijn geen aannames. Je deelt graag badges uit. Maar er zijn hier meer vaardigheden aanwezig dan je via badges kun aangeven. Al is het maar logisch nadenken.

In ieder geval zijn bovenstaande aannames wat mij betreft zekerheden/feiten, zolang er geen tegenargumenten zijn.
Tenslotte nog dit: Ik heb nog een aantal concrete vragen openstaan waar al heel lang niet wordt gereageerd.
Ik heb nog 2 problemen;
als ik een bijdrage schrijf en een smiley wil plaatsen, klik ik op betreffende icoontje en dan komt er een venstertje. Echter deze gaat naar onder open en is daardoor vaak niet direct bereikbaar, je moet scrollen. Het zou beter werken indien het venstertje omhoog (dus naar boven in beeld) zou open klappen.
Indien ik op "quote" klik in een bericht en nog niet ben ingelogd, krijg ik eerst het inlogvenster. Als ik dan inlog kom ik niet in het invoerveld (met quote) om mijn bijdrage te schrijven. Dat is vreemd en kan dus beter.
Graag een oplossing voor beide zaken.
Groet,
Ben 😎
@BigBen,
Ik ben het helemaal eens met je reactie.
De badge heb ik maar uitgezet.
Ik zou het veel zinvoller vinden wanneer eens wat sneller gereageerd werd op de vele nog openstaande vragen.

Hoi Jan,
Dank.
Ik krijg steeds sterker het gevoel in een kleuterklas te zitten, waar we met z´n allen in een (nou ja, door de SNS gewenste) schijnwereld acteren. Eigen mening niet gewenst en dansen als voorgegeven.
Tsja, ik maak weer te grote danspasjes, straks gaat de deur weer voor mij dicht. 😁
Groet,
Ben 😎
Op de Community-startpagina staat aan de rechterkant (boven de Likes/badges-lijst...) een lijstje artikelen. Wat voor lijst is dat? Het zijn niet de meest recente, ook niet degenen met de meeste reacties. Maar wat dan wel?

We lijken te verdrinken in de lijstjes...

Ik heb nog geen uitleg gelezen, of heb ik wat gemist?.
Groet,
Ben 😎
Beste @Koos en @ghm45

Als mensen voor een concrete vraag onze hulp inschakelen, dan doen we als moderators ons best om tijdig een goed en helder antwoord te geven. In sommige gevallen lukt dat niet. Wanneer we moeten reageren op aannames (het feit dat de 39.000 forumleden een fake-aantal is) óf zaken die we hebben uitgelegd en waar we verder geen invloed op kunnen uitoefenen (volgens mij kan de meest onbenullige programmeur een sorteringsvolgorde omdraaien) is het einde zoek

@SNS; Het irriteert mij steeds dat klanten wordt gewezen op "onjuiste" wijze van zich uiten in de community en dat de SNS haar gang maar gaat met onjuistheden. Het stapelt zich flink op!
De toonzetting van bovenstaande is naar mijn mening, onjuist, zo benader je geen klant en al helemaal geen klant die hier meedenkt met de SNS zonder daarvoor enige vergoeding (of andere voordelen) te ontvangen.
Ik twijfel er niet aan dat "dan doen we als moderators ons best om tijdig een goed en helder antwoord te geven" dat dat het geval is (maar misschien mag dat ook "normaal" verwacht worden van betaalde medewerkers?). Waarom dit zo uitdrukkelijk hier te berde (off topic) gebracht?
En dan; "Wanneer we moeten reageren op aannames (het feit dat de 39.000 forumleden een fake-aantal is) " : dit is mijn inziens geen aanname, maar een feit. Zoals bekend zijn er veel "ingeschrevene" geen "echte" leden, maar via verschillende wegen "lid" geworden (als lid geregistreerd). Dit is ook door de SNS bevestigd. Fake-aantal betekend in mijn ogen, "onecht/onjuist" aantal. Dus lijkt mij deze schrijfwijze correct, maar misschien voor de SNS niet welgevallig!?
En dan tot slot; "zaken die we hebben uitgelegd en waar we verder geen invloed op kunnen uitoefenen (volgens mij kan de meest onbenullige programmeur een sorteringsvolgorde omdraaien) is het einde zoek" .
Tsja, een klant is geen school leerling, iets eenmaal "uitgelegd" en daarmee moet zij/hij het doen. We zijn volwassen mensen, klant bij de SNS, geven extra energie / kennis en tijd aan de SNS. Hebben een mening en discuteren daarover in deze community. Er geen "invloed op hebben" is natuurlijk onzin. De SNS betaald Insided voor haar product en diensten. Insided vermeld (vermoedelijk) de mogelijkheden van haar product en de SNS kan ja of nee zeggen. Verder kan de SNS binnen de mogelijkheden van het product opties wel of niet gebruiken. Dus te stellen dat de SNS er geen invloed op heeft, klopt niet. Dat binnen het product opties wel of niet aanwezig zijn (en dus ook wel of niet aan, dan wel uitgezet kunnen worden) is bekend bij de SNS. Als dan een klant stelt dat het ontbreken van een optie, simpel opgelost kan worden, lijkt mij dat geen onjuiste conclusie. Dat Insided dat niet wil of kan (of wat de reden ook is) doet daar geen afbreuk aan. Sterker nog, waarschijnlijk zal Insided zo´n aanpassing wel willen invoeren, maar dan tegen een bepaalde kostprijs.
En dan is dit kringetje wel weer rond.
Er valt nog wel meer uit te wijden, maar mijn tijd voor de SNS is op.
Groet,
Ben 😎
PS Welk einde is voor de SNS zoek? Kunnen we helpen deze "einde" te vinden, of worden we nu in de hoek gezet?
@Evelyn SNS , mooi overzicht.

De enige badge waar ik trots op ben is mijn eigen Avatar, dat moet lezers prikkelen om mijn bijdragen serieus te nemen. Dus al die andere zaken reeds lang geleden uit gezet.
Gelukkig zijn er al meerdere forum leden tot de zelfde conclusie gekomen.

P.S.
Wat is de waarde van badges voor Moderators? Elke forum lid verwacht toch dat alle moderators 'alles' weten?!
P.S.S.
Het enige waar ik wel inzicht in zou willen hebben is op welke berichten in een 'Like' heb gekregen. Dus een 'Tab' bij 'Mijn Profile' waar o.a. staat: 'Topics', Berichten, Beantwoord, Geliked, ....
Reputatie 3
Badge +3
Dag allemaal,

Omdat enkele vernieuwingen op de community (waaronder de badges) niet door iedereen welkom worden ontvangen, heb ik navraag bij InSided gedaan. Het is mogelijk om zelf je profiel op de community aan te passen. Dit houdt (onder andere) in dat je ervoor kan kiezen om de badges niet te laten zien. Als je bent ingelogd, kun je je profiel aanpassen onder Instellingen. In de onderstaande afbeelding tref je de keuzemogelijkheden aan. Vergeet niet om je wijzigingen onderaan de pagina op te slaan.

Reputatie 1
Badge
Beste Evelyn,
OK, helder. Maar Koos wilde ook weten of er veel mensen zijn die het een verbetering vinden. Ik ben ze tot op heden ook nog niet tegen gekomen. Wel meerdere, die het niet zo geweldig vinden. Daarom heb ik mij voorlopig teruggetrokken. Maar bv die badges kan ik als volwassene echt niet serieus nemen. Leuk voor kinderen misschien. Maar ik vraag mij in gemoede af, waarom men op een serieuze site een "beloning" op zijn bijdrage moet krijgen.
Als het in toekomst weer begint te "kriebelen" komt ik weer terug.
Het ga je goed,
groet
Henk

Reageer