SNS

Jaarcijfers 2017 De Volksbank

  • 22 februari 2018
  • 4 Reacties
  • 15538 Keer bekeken

Badge +2
De Volksbank rapporteert over 2017 een nettoresultaat van € 329 miljoen. Het complete verslag vind je hier.
Onder het kopje 'Bijlagen' op de website van De Volksbank, vind je de infographic in hoge resolutie.


4 reacties

Ik snap niets van de grote bedrijfs-economische zaken. Maar misschien kun je deze vraag beantwoorden:
Waarom wordt er bij een kleinere winst t.o.v. 2016 veel meer dividend uitgekeerd?
Badge +2
Goedemiddag Koos,

Onze woordvoerder heb ik om uitleg gevraagd, want deze wijsheid heb ik zelf niet in pacht.
De dividenduitkering past binnen ons dividendbeleid. We keren namelijk tussen de 40 en 60% van ons nettoresultaat uit. Over 2017 zitten we bovenin deze marge. Dit vanwege onze sterke kapitaalpositie en ons vertrouwen in de toekomst.
Korte eerste reactie:
Let op! De cijfers slaan dus op de "Volksbank" met al haar "onderdelen". Waarschijnlijk zul je de SNS cijfers ook kunnen vinden indien je dieper in de verslagen duikt.
Als je het even snel scant, valt het nogal tegen lijkt mij. Er zijn hier en daar wat positievere puntjes, maar daar staan ook nogal wat minnetjes tegenover.
Het opvallendste vind ik;
Het afgelopen jaar hebben we diverse initiatieven ontplooid om,
door een onderscheidende dienstverlening, onze
maatschappelijke identiteit te versterken
• Gestopt met het uit handen geven van vorderingen op klanten aan
incassobureaus
Invoegen nadere beschrijving van BigBen;
Sinds januari 2017 zijn we
gestopt met het uit handen
geven van vorderingen van
klanten aan incassobureaus.
Vanaf 2018 halen we ook actief
klanten terug van wie de
vordering al in een eerder
stadium is overgedragen aan
een incassobureau. Ook in
moeilijke tijden willen wij er zijn
voor onze klanten
Tot zover de extra invoeging.
• Pilot gestart om financieel adviseurs meer bevoegdheid te geven om
hypotheken te accepteren; zij kennen de klant immers het best
• Begonnen met actief 1-op-1 benaderen van klanten met een aflossingsvrije
hypotheek die potentieel het meest kwetsbaar zijn; we trachten klanten zo
goed mogelijk inzicht te geven in de betaalbaarheid van hun hypotheek en
bespreken mogelijke acties die hen kunnen helpen om rustig te blijven
wonen
• Inspelend op PSD2 introduceren wij een hoofdschakelaar waarmee klanten
het doorgeven van betalingsgegevens aan derden te allen tijde uit of aan
kunnen zetten
• Meer dan 60 interne workshops gegeven met als doel het denken en doen
van onze medewerkers te richten op bankieren met de menselijke maat

Groet,
Ben 🆒
Dank je wel, Marijke. Tenslotte ben ik medeaandeelhouder (de Staat dus).

Reageer