SNS

Schade door bankmalware daalt met 90 procent

• 18 maart 2015
  • 6 Reacties
  • 2411 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1

De schade die gebruikers van internetbankieren lijden door malware is volgens de Nederlandse Vereniging van Banken in 2014 gedaald met 90 procent. Daarmee is niet malware, maar phishing weer de voornaamste oorzaak van schade bij internetbankieren.

In totaal bedroeg het schadebedrag door fraude bij internetbankieren in 2014 4,7 miljoen euro. Dat was aanzienlijk minder dan in 2013, toen nog voor 9,6 miljoen euro schade werd geleden bij klanten van de Nederlandse banken.

Phishing was verantwoordelijk voor het grootste deel van het bedrag: 3,9 miljoen euro. In 2013 veroorzaakte phishing nog schade voor een bedrag van 4,7 miljoen.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/101986/schade-door-bankmalware-daalt-met-90-procent.html

P.S. Weet iemand of en hoe je tags kunt bewerken? Had in een n tikfoutje gemaakt, maar krijg het niet goed...

6 reacties

Dat is goed nieuws Sanne 🙂.
Zo langzamerhand zijn klanten steeds meer op de hoogte.

p.s. ik heb de tag aangepast 😉.
Positief bericht. Maar er moet dus nog wel wat meer gebeuren, niet op de lauweren gaan zitten svp!
Wat wil je over "tags" weten Sanne (Kirsty heeft ze wel aangepast, maar weten doe je het dan nog niet).
Groet,
Ben 🆒
Dat is goed nieuws Sanne 🙂.
Zo langzamerhand zijn klanten steeds meer op de hoogte.

Deze bijdrage in een reactie is ook interessant. Daar wordt gesteld:
De grootste fraudepost is nu nog het stelen van een bankpas en pincode. De schade was 3,3 miljoen in 2014. Schijnbaar kunnen gehaaide criminelen nog steeds bij mensen hun pincode op drukke gelegenheden afkijken, en vervolgens voor honderden euro's pinnen bij geldautomaten.

Hopelijk gaat het contactloos betalen op drukke gelegenheden, ervoor zorgen dat ook die fraude zal afnemen. Een pin afkijken om zo 500 of 1000 euro op te nemen blijft nu nog 'te makkelijk' in mijn ogen.
...
maximale pinlimiet SNS is 1000,-
...
Bij Rabobank/SNS/ ABN AMRO is het daarnaast zo dat criminelen de limiet kunnen verhogen via de pas+pin op het internet bankieren,...

Dat is  +1 voor contactloos betalen, vooral voor ouderen. Maar waar het mij om gaat is dat je blijkbaar je pin limiet zo makkelijk kunt verhogen. In het TV programma Opsporingverzocht hoor je ook regelmatig dat mensen duizenden euro's kwijt zijn, ik vraag me altijd af hoe dat kan. Ik heb dan wel geen betaalrekening bij SNS, maar hier liggen m.i. wel een paar kansen voor de SNS:
- Pinlimiet instellen, naar beneden en naar boven; ook het rood-staan instellen.
- Een pinlimiet per dag en over een periode van een week, zodat je niet 7 dagen achterelkaar 1000,- kunt opnemen; want daar heb je verhoging pinlimiet voor. (Het komt nog wel eens voor dat mensen pas na dagen hun pas missen....).
- Per SNS-pas (en niet per rekening) een pinlimiet instellen. Kun je met meerdere passen werken.
- De online pinlimiet vehoging goed afschermen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nu al niet zo werkt.

(Vastenmaand: nog 13 dagen zonder PS)
Badge +1
Goedemiddag Erik,

Het is mogelijk om de pinlimiet van je betaalpas te verlagen. Als je dit wilt, ga dan even langs bij een SNS Winkel. Mijn collega's hier helpen je graag met het wijzigen van je pinlimiet. Volgens mij kan dit ook per pas en niet alleen per rekening 🙂.
Het verhogen van je pinlimiet gaat inderdaad op een zo veilig mogelijke manier. In dit filmpje wordt dit duidelijk uitgelegd.

Fijne dag verder. Enne.. hou nog even vol die 13 dagen 😉.
Erik................Dat is  +1 voor contactloos betalen, vooral voor ouderen. Maar waar het mij om gaat is dat je blijkbaar je pin limiet zo makkelijk kunt verhogen. In het TV programma Opsporingverzocht hoor je ook regelmatig dat mensen duizenden euro's kwijt zijn, ik vraag me altijd af hoe dat kan. Ik heb dan wel geen betaalrekening bij SNS, maar hier liggen m.i. wel een paar kansen voor de SNS:
- Pinlimiet instellen, naar beneden en naar boven; ook het rood-staan instellen.
- Een pinlimiet per dag en over een periode van een week, zodat je niet 7 dagen achterelkaar 1000,- kunt opnemen; want daar heb je verhoging pinlimiet voor. (Het komt nog wel eens voor dat mensen pas na dagen hun pas missen....).
- Per SNS-pas (en niet per rekening) een pinlimiet instellen. Kun je met meerdere passen werken.
- De online pinlimiet verhoging goed afschermen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nu al niet zo werkt.

(Vastenmaand: nog 13 dagen zonder PS)

Ik heb een betaalpas bij ING en SNS en vind de afscherming goed.
M.i. moet er meer aangegeven worden waarom het fout gaat bij een aantal mensen.
Net als met Phishing als je ziet hoe simpel sommige mensen nog zijn. En dan heeft het niets te maken met de producten. Toen ze met contant geld werkten waren ze minstens zo slordig.
(Geld los in broekzak, portemonnee op tafel neerleggen als je ergens in een restaurant of bar zit. Noem maar op)
Daar helpt geen bankpas met wat voor beveiliging dan ook mee.

Ik ken zelfs iemand die de passwoorden op het behang schrijft naast de computer.

Ik ken zelfs iemand die de passwoorden op het behang schrijft naast de computer.

Wauw! Dat is handig voor de inbrekers 😉.

Reageer