SNS

SNS Bank N.V. scoort een 9 in praktijkonderzoek Eerlijke Bankwijzer

• 2 juni 2016
  • 6 Reacties
  • 9327 Keer bekeken

• Oud Moderator
  • 903 reacties
De Eerlijke Bankwijzer heeft op donderdag 2 juni de resultaten gepubliceerd van het praktijkonderzoek naar 'Vakbondsvrijheid en leefbaar loon' in de elektronica- en kledingsectoren. SNS Bank N.V. en ASN Bank scoren met respectievelijk een 9 en een 10 uitstekend in dit onderzoek.

De Eerlijke Bankwijzer heeft vanwege de vele incidenten en negatieve berichtgeving over de veiligheid en rechten van werknemers, zoals bijvoorbeeld de ramp in de kledingfabriek in Bangladesh in 2013, juist deze sectoren uitgekozen voor het onderzoek. SNS Bank N.V., ASN Bank en Triodos scoren goed omdat zij kledingbedrijven oproepen om zich aan te sluiten bij het Bangladesh Veiligheidsakkoord en daarmee bij te dragen aan een fonds ter compensatie van slachtoffers en hun families.

Wat is een praktijkonderzoek?
De Eerlijke Bankwijzer heeft twee typen onderzoeken. Het grootste en meest bekende onderzoek is het jaarlijkse beleidsonderzoek, waarin ze het beleid van de banken op alle verschillende beleidsthema's en sectoren onderzoeken. Daarnaast zijn er de verdiepende praktijkonderzoeken, waarin wordt gekeken in hoeverre onze investeringspraktijken overeenkomen met ons verantwoord investeringsbeleid. Er zijn jaarlijks ongeveer drie praktijkonderzoeken.

Over de Eerlijke Bankwijzer
De Eerlijke Bankwijzer maakt deel uit van de Eerlijke Geldwijzer, een initiatief van FNV, Oxfam Novib, Amnesty International, Milieudefensie, PAX en Dierenbescherming. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Profundo.

* ASN Bank wordt los van SNS Bank N.V. onderzocht omdat ASN Bank haar eigen duurzaamheidbeleid voert. Onder de beoordeling van SNS Bank N.V. vallen SNS en Regiobank.

6 reacties

Ik heb het vanmorgen in de krant gelezen.
Het is toch steeds leuk wanneer alle drie banken, waar ik mee te maken heb, goed uit testen en vergelijkingen komen.
Ik heb ook te maken met ING, maar die keuze is lang geleden door een voorganger-penningmeester gemaakt, dus daarvoor voel ik me niet verantwoordelijk.....
Gefeliciteerd alle SNSers. Alweer een bewijs dat de ingeslagen weg vruchten afwerpt. Volhouden.
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Een mooi resultaat!

En dan tegelijkertijd de kosten ook nog laag houden (o.a. SNS betalen) en de rendementen bovengemiddeld goed houden (o.a. van de duurzame aandelenfondsen van ASN).

Duurzaamheid en eerlijkheid gaan dus prima samen met (financieel) goed rendement 🙂
Heren,

Bedankt voor jullie mooie woorden. We zijn natuurlijk erg blij met dit resultaat en dit geeft aan dat we de goede weg ingeslagen zijn.
Badge
Complimenten!
Badge
De SNS bank is weer hoger gekomen in de eerlijke bankwijzer volgens mij.
Gefeliciteerd, en goed bezig!

Reageer