SNS

Spaarrente

• 17 augustus 2019
  • 11 Reacties
  • 6686 Keer bekeken

Badge
Heden (17-08-2019) in de Telegraaf ik citeer "Bank polst klanten over rente op of onder nul"
Langs deze weg deel ik mede, ongeacht de uitslag, dat ik vanaf vandaag mijn geld van de bank afhaal.

11 reacties

Ik kan me je reactie als eerste opwelling voorstellen.
Maar wat lost het op? Je kunt moeilijk met je (hopelijk dikke) portemonnee langs al je schuldeisers rondgaan in de veronderstelling dat die contant geld accepteren. Dat zal aan reiskosten meer kosten dan de betaalrekening.
Ook je inkomen in cash zal nog een uitdaging worden.

Overigens ligt de rente bij SNS nog steeds hoger dan bij andere (groot)banken.

Over de media: ik schrok meer van het bericht vandaag (in een nieuwsbrief van Vereniging Eigen Huis) dat een substantieel deel van financiele instellingen slecht meewerkt bij leningen voor verduurzaming van de woning. Ik hoop dat de Volksbank daar niet bij hoort.
Reputatie 3
Badge +1
Ik ken het stuk in de Telegraaf niet maar dat is nogal een matige, alarmistische krant.

Voorlopig is er nog geen sprake van negatieve rente op spaarrekeningen voor particulieren.. Mocht dat wel realiteit worden, dan zal ik overwegen wat geld te verschuiven richting hele conservatieve beleggingsfondsen.
Stukje hypotheek aflossen...
Reputatie 3
Badge +3
Beste @cpeijk,

Begrijpelijk dat een bericht in de Nederlandse media over een eventuele negatieve rente op particuliere spaarrekeningen je somber stemt. Op dit moment kunnen we daar geen uitsluitsel over geven. Los van een aantrekkelijke rente zijn er meer redenen om je spaargeld bij een bank onder te brengen. Op een spaarrekening houd je op een veilige manier spaargeld achter de hand om onvoorziene tegenvallers op te vangen. Hiermee voorkom je geldzorgen en houd je financiële rust. Ook helpen we graag met het opbouwen van vermogen voor later. Een appeltje voor de dorst voor bijvoorbeeld de studie van je kinderen of als aanvulling op je pensioen.

In de reacties van @Sanne en @Koos (waarvoor dank) kun je lezen dat er ook andere goede alternatieven zijn. Veel mensen gebruiken hun spaargeld om hun huis duurzamer te maken. We zetten ons graag in om mensen met die wens te helpen, hiermee kan je energierekening omlaag en help je het milieu. Anderzijds kan extra aflossen ook een verstandige keuze zijn. Wat vind je van deze opties?
Badge
Dank voor de respons,,

Allemaal heel begrijpelijke reacties en goede voorstellen echter heel basaal, ik wil gewoon een vergoeding voor het geld dat ik ter beschikking stel aan een bank. Is dat zo vreemd ook in de huidige constellatie m.b.t. de inzichten daaromtrent van dhr. Dragi?
Over het afgeloste hypotheekdeel ontvang ik toch zo'n 2,65 % rente in de vorm van lagere maandlasten (het is een aflossingsvrije).
echter heel basaal, ik wil gewoon een vergoeding voor het geld dat ik ter beschikking stel aan een bank.
Die redenering klopt dus niet.
De bank kan weinig of niets met je geld. Het brengt "niets" op (of ze moeten zelf ook al betalen).
De banken hebben altijd grof verdient aan het geld van de klanten, maar nu hebben ze nog wel de klanten met hun wensen (rekeningen end.), maar zoeken naarstig naar ander inkomen.
Daarom laten ze ook steeds meer betalen voor van alles wat ze voor je uitvoeren. Bij privé personen in de vorm van abbo kosten. Bij bedrijven in de vorm van kosten voor alle overschrijvingen, boekingen enz.
Kortom, de bank wil je geld eigenlijk helemaal niet.
Voor de toekomst willen ze je echter wel graag als klant. Hoe en wat je wanneer moet betalen zal zich de komende tijd verder uit kristalliseren.
Groet,
Ben 😎
Over het afgeloste hypotheekdeel ontvang ik toch zo'n 2,65 % rente in de vorm van lagere maandlasten (het is een aflossingsvrije).
Het vervelende daarvan is, dat als ik weer meer geld wil opmaken, ik het in de stenen heb zitten en dat krijg ik er dan niet uit zonder m´n huis te verkopen.
Groet,
Ben 😎
Reputatie 3
Badge +1
Precies, dat is dus lastig op te nemen als bijv. de wasmachine stuk gaat oid

Over het afgeloste hypotheekdeel ontvang ik toch zo'n 2,65 % rente in de vorm van lagere maandlasten (het is een aflossingsvrije).Het vervelende daarvan is, dat als ik weer meer geld wil opmaken, ik het in de stenen heb zitten en dat krijg ik er dan niet uit zonder m´n huis te verkopen.
Groet,
Ben 😎

Het was dan ook geen financieel advies, maar louter een mogelijk antwoord op de vraag waar je je geld naartoe kunt schuiven met opbrengst. Elke financiele actie heeft voor- en nadelen tenslotte. En die hangen doorgaans helemaal af van de persoonlijke wensen en omstandigheden.

En met een beetje hypotheek heb je die wasmachine in een paar maanden uit de voordelen weer bij elkaar gespaard.☺
Reputatie 3
Badge +3
Het was dan ook geen financieel advies, maar louter een mogelijk antwoord op de vraag waar je je geld naartoe kunt schuiven met opbrengst. Elke financiele actie heeft voor- en nadelen tenslotte. En die hangen doorgaans helemaal af van de persoonlijke wensen en omstandigheden.

Goed gezegd @Koos, dankjewel.
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Om onvoorziene kosten op te vangen is het verstandig om een buffer achter de hand te hebben. Bijvoorbeeld op een spaarrekening. Voor wat betreft de vergoeding @cpeijk is het waar dat we de spaarrente op dit moment moeilijk hoog kunnen noemen. Met het oog op de toekomst (en afhankelijk van de portemonnee) is het goed om te kijken welke alternatieven er mogelijk zijn om het beste uit je spaargeld te halen.

Reageer