SNS

Beantwoord

Waarom staan SNS gegevens niet vooringevuld op mijn belastingaangifte?

• 12 februari 2020
  • 4 Reacties
  • 8826 Keer bekeken

Jaarlijks ontvang ik jullie jaaropgave. Ik kan deze gebruiken voor mijn belastingaangifte. Van andere banken b.v. ING krijg ik die ook en deze gegevens zijn op mijn vooringevulde belastingaangifte terug te vinden. Waarom staan de gegevens van de SNS niet vooringevuld op mijn belastingaangifte?

Waar moet ik de bedragen van jullie jaaropgave m.b.t. SNS lijfrente sparen invullen of kan ik concluderen, omdat ze niet op de vooringevulde aangifte staan, dat ik de bedragen niet hoef op te geven?

Met vriendelijke groet

Ruud Smits 

icon

Beste antwoord door Marcel SNS 13 februari 2020, 12:33

Hoi @eRik19 Erik en @ruud.smits Ruud,

Dit is een mooie vraag nu veel mensen bezig zijn om hun belastingaangifte voor te bereiden. Erik heeft al een deel van het antwoord gegeven.

Bestaande lijfrentes en/ of bankspaarproducten komen pas om de hoek kijken bij de aangifte als ze tot uitkering komen. Hierdoor worden deze ‘box 1’ producten niet vooraf ingevuld bij de Belastingdienst. Alleen als je vorig jaar geld (jaarruimte) hebt ingelegd, dan kun je dit aftrekken bij de Belastingdienst. Wil je concreet voor jouw situatie weten of en waar je de bedragen moet invullen op het aangifteformulier? Dan raad ik je aan om dit te bespreken met je belastingadviseur.

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +1

@ruud.smits, Welkom hier. Volgens mij heeft de belastingdienst pas vanaf 1 maart alle aangeleverde gegevens verwerkt.

Volgens mij zijn de regels m.b.t. lijfrentes complex en kun je bepaalde keuzes maken, die maakt de belastingdienst niet voor jou. Premie aftrek kan b.v. alleen als u een aantoonbaar pensioentekort heeft. Ze vallen niet onder BOX 3 (dacht ik) en worden pas belast als ze gaan uitkeren.

Het beste kun je op internet zoeken naar gegevens, en anders een financieel adviseur raadplegen.

Hallo Rik,

Bedankt voor je reactie. Klopt dat pas na 1 maart de gegevens vooringevuld staan, maar deze gegevens worden al jaren niet ingevuld. Ik betaal ook geen premie meer sinds 2000 en heb ook nooit vanaf 2000 aftrek genoten. Wel voor die tijd. Alle lijfrentes zijn nu omgezet naar banksparen. Ik ga nu ook niets opgeven pas wanneer e.e.a. tot uitkering komt. Dat is pas vanaf mijn pensioenleeftijd.

Groet

Ruud

Reputatie 1

Hoi @eRik19 Erik en @ruud.smits Ruud,

Dit is een mooie vraag nu veel mensen bezig zijn om hun belastingaangifte voor te bereiden. Erik heeft al een deel van het antwoord gegeven.

Bestaande lijfrentes en/ of bankspaarproducten komen pas om de hoek kijken bij de aangifte als ze tot uitkering komen. Hierdoor worden deze ‘box 1’ producten niet vooraf ingevuld bij de Belastingdienst. Alleen als je vorig jaar geld (jaarruimte) hebt ingelegd, dan kun je dit aftrekken bij de Belastingdienst. Wil je concreet voor jouw situatie weten of en waar je de bedragen moet invullen op het aangifteformulier? Dan raad ik je aan om dit te bespreken met je belastingadviseur.

Bedankt Marcel voor je antwoord

Reageer