Groen en duurzaam is het helemaal

Wakker worden
Je bent onderdeel van de maatschappij waarin je woont, werkt en leeft. Je bent betrokken. Op je werk, maar ook thuis. Duurzaam wonen is goed voor je energierekening, maar voor het zover is moet je vaak eerst geld investeren. Want aan grote energiebesparende maatregelen hangt een prijskaartje.

Groen is gras
Ben je van plan om je huis energiezuinig te maken? Voor sommige energiebesparende maatregelen kun je subsidie krijgen. Op die manier is de drempel naar groen en duurzaam wonen misschien iets minder hoog. Toch is het niet voor iedereen weggelegd. Heb je zin om thuis te beginnen met kleine, groene veranderingen? We helpen je graag op weg.

Ga toch fietsen
Veel autoritten in Nederland zijn korter dan 7,5 kilometer. Door de koude motor zijn het nogal vervuilende kilometers. Heb je een fiets? De afstand is een heerlijk tochtje. Waarschijnlijk ben je er nog sneller ook. Én je maakt niet of nauwelijks kosten om je fiets te parkeren.

Thermostaatje lager
Eén graad meer of minder op het strand voel je nauwelijks. Toch scheelt het op de lange duur veel energie als je thuis de thermostaat een graadje lager zet. En als je een uur voordat je gaat slapen de verwarming uitzet, levert dat jaarlijks ook een mooie besparing op.

Wijs met water
Sommige mensen zijn ermee opgegroeid, vroeger had je stickers op de spiegel om zuinig om te gaan met water. Maar ook nu kun je makkelijk water voor later besparen. Een waterbesparende kop op de kraan of douche scheelt een hoop. En je wordt nog altijd even schoon. Als dat geen frisse oplossing is.

Gaat er een lichtje branden?
Energiezuinig. Groen. Duurzaam. Mooie begrippen die we allemaal kennen. Hoe geef jij er dagelijks inhoud aan en heb je leuke je tips om te delen?

12 Reacties

Reputatie 4
Evelyn SNS schreef:

Wijs met water
Sommige mensen zijn ermee opgegroeid, vroeger had je stickers op de spiegel om zuinig om te gaan met water. Maar ook nu kun je makkelijk water voor later besparen. Een waterbesparende kop op de kraan of douche scheelt een hoop. En je wordt nog altijd even schoon. Als dat geen frisse oplossing is.

Prima punten, zij het dat de belangrijkste zaken hier ontbreken, en die zijn genoegzaam bekend.

Maar dat water...
Ik heb het idee dat er meer dan genoeg water is in ons land. Het probleem is dat we graag schoon water willen. Dan schiet het niet erg op als we minder verbruiken, maar des te meer als we niet zoveel rotzooi in ons water flikkeren. Lijkt me aanzienlijk effectiever (en goedkoper ook nog).
Hoi @Koos,

Wat voor jou persoonlijk belangrijk is, hoeft niet perse ook voor een ander zo te zijn. Zelf ga ik zuinig om met water. Dat voelt fijn en het is ook goed voor mijn portemonnee. Maar misschien kun je een andere duurzame tip met ons delen?
Reputatie 4
Ik heb geen originele, Evelyn, maar er zijn wel bekende zwaarwegende. Overigens: dat graadje lager van jou is een heel belangrijke, laat ik dat vooropstellen.
Isoleren, niet vliegen, geen wasdroger en waterbed, led-verlichting, zo mogelijk eigen stroomopwekking (zonnepanelen). Daar zou de Volksbank misschien een rol kunnen spelen bij de investering.
Bij ons thuis had mijn vader een briefje naast het (enige) lichtknopje in de kamer geplakt.
Daar had hij op geschreven: "Aan kost iets, uit kost niets!"
Reputatie 3
Een emmer o.i.d. bij de kraan zetten. Elke keer als iets omspoelt het water in de emmer doen om daarmee de (buiten)planten water te geven. Een regenton om regenwater op te vangen helpt ook.
Reputatie 4
Ik ben in de luxe-positie dat ik vier regentonnen heb. Eén zo'n hoosbui als vorige week en we hebben zo'n 1100 liter. Scheelt enorm, daar doen we best lang mee, ook als drinkwater voor de dieren (vinden ze lekkerder dan leidingwater).
Reputatie 3
Onze regenton van 350 liter. helaas haal ik die hoeveelheid er niet uit omdat de kraan daarvoor te hoog zit.

Reputatie 2
Een ton bij een kasje in onze tuin. Vangt het water op dat op het kastje valt, ca. 6m^2. Het is wat klein bier. Een bijkomend voordeel is wel dat om het kraantje te bereiken een buig en hurk operatie nodig is. Dat kraantje bevindt zich ook midden tussen de groene takken (we hebben een goed gebruikte tuin...). De lenigheidsoefeningen worden dus bij het watertappen meegepakt.

We willen ook nog wat tonnen bij het huis zetten. Water is wel degelijk een actueel probleem aan het worden. Het grondwater lijkt structureel te dalen. Boeren willen vooralsnog nog niet bewegen en accepteren nog niet dat we het grondwaterpeil afregelen. Zij zijn bang dat daarom hun tractors zullen wegzakken in de drassige bodem. Maar ook gewone burgers kunnen meer groen in de tuin toelaten en de bodem in de tuin beter doorlaatbaar te maken voor regenwater. Denk aan gras, zandbodem met planten, maar ook grind laat water goed door.

Wat nog niet is benoemd is ons gebruik van vliegtuigen. Een vlucht achterwege laten betekend heel veel voor het verkleinen van je footprint. De CV installatie valt daarbij in het niet. Wat dat betreft heeft onze overheid redelijk onnavolgbare accenten gezet in haar recente milieubeleid. De luchtvaart als de roze olifant in de kamer.
Reputatie 4
Ferd schreef:

Wat nog niet is benoemd is ons gebruik van vliegtuigen. Een vlucht achterwege laten betekend heel veel voor het verkleinen van je footprint. De CV installatie valt daarbij in het niet. Wat dat betreft heeft onze overheid redelijk onnavolgbare accenten gezet in haar recente milieubeleid. De luchtvaart als de roze olifant in de kamer.

Die heb ik hierboven wel degelijk genoemd, juist omdat dit relatief makkelijk kan worden beïnvloed met heel grote impact. Op de inconsequenties in het milieubeleid van het kabinet heb ik ook gewezen in mijn bezwaarschrift tegen Lelystad Airport.
Wat betreft het grondwater: mogelijk is niet zozeer de hoeveelheid water het heikele punt, maar vooral het daarbij vrijkomende CO2.
Overigens zitten de boeren nu wel dermate heftig in de verdomhoek, dat ik hen de zwarte piet niet wil toespelen. Daar kunnen wij als consument veel meer aan doen.
Reputatie 2
Onze boeren zijn inderdaad wel de kop van Jut van ons landbouwbeleid geworden. Er komt veel op hun bord, en onze overheid die met haar beïnvloeding de excessen in ons landbouwbeleid heeft verstrekt, of misschien zelfs opgezweept staat er nu met een opgeheven vinger aan de zijlijn bij. Dit doet alleen weinig af aan de gebrekkige wijze waarop de waterschappen op het algemeen belang kunnen reageren. De waterschappen zijn democratisch, al functioneert die democratie maar gebrekkig. De invloed, en het belang, van onze boerenstand in het beleid van die waterschappen is groot. De andere burgers zegt het niet zoveel. Gevolg is wel dat de bias in het waterschapsbeleid vaak doorhangt naar het belang van onze boeren. Beheerders van natuurgebieden hebben hierin het nakijken. Hoe dit op microniveau scheef kan trekken heeft een beheerder mij verteld die tegen de Duitse grens een natuurgebied beheert. Zelfs over het introduceren van een niveauverschil in het grondwater tussen natuur en landbouwgebied kon (waterschap) geen sprake zijn, terwijl daarvoor eenvoudige technische oplossingen klaarliggen.

Maar onze boeren zijn de gebeten hond. Daar hebben we als consumenten best veel invloed op, om weer ontopic te worden. We moeten en daar wel wat moeite voor doen. Groente en zuivel niet meer bij de supermarkt halen, zodat boeren een eerlijker prijs kunnen krijgen. Met de groente is dat nog wel haalbaar bij de groenteboer en marktkoopman. Zuivel is wat lastiger, omdat de zuivelproductie wordt gemonopoliseerd door slechts enkele conglomeraten die het liefst alleen met supermarkten onderhandelen. Een winkel met lokaal geproduceerde zuivel is nog niet overal.

En vlees, tja, vlees. Zelf proberen wij echt minder vlees te eten, een of twee keer per week. Het vlees dat we dan nog eten komt bij de slager vandaan. Ik zou zeggen, maak van dat vlees iets speciaals, dan mag het ook iets meer kosten. Als grosso modo minder vlees wordt gegeten hoeft dat niet op het huishoudbudget te drukken.

Over dat vliegen nog. Ik begrijp wel dat SNS dat vliegen niet direct noemt. Als we onze rolmodel SNSer uit de reclame, die zijn geld goed wil uitgeven, aan zijn vakantiebudget zetten, dan komen we onherroepelijk in het vliegtuig terecht. Misschien de factor duurzaamheid nog wat nadrukkelijker in de campagne verwerken.
Reputatie 3
Laatst was keek ik in de kruipruimte van m'n huis en toen kreeg ik het idee: als je daar nu grote plastic zakken in zou leggen en die zou aansluiten op de regenpijp, heb je wel een pomp nodig om het te kunnen gebruiken voor in de tuin. Ik denk dat het water ook nog temperatuurschommelingen tegen gaat in de kruipruimte.
Nadeel is wel als je onderhoud moet plegen in die ruimte, je afscheid moet nemen van je watervoorraad, maar dat is meestal wel te plannen (einde van de zomer).
Dag allemaal,

Dank voor de leuke en persoonlijke reacties. De punten die ik noemde zijn kleine huis- tuin- en keukentips die (ik en andere) mensen bijna moeiteloos kunnen toepassen. Daarnaast kijk ik verder dan mijn neus lang is, ik ben erg onder de indruk van de waterprojecten in ons land en de goede ideeën die mensen hebben. Eens per 2 jaar organiseert Rijkswaterstaat iSea, hét netwerkevenement voor (jonge) innovatieve ondernemers met een visie op de Nederlandse Noordzee. Als je hier klikt kun je de innovaties van 2018 bekijken. Dus als je eens een goed en duurzaam plan hebt?