Vraag

IBAN Naamcheck - Wanneer kan ik mijn nieuwe rekening gebruiken?

• Goed op dreef
  • 19 reacties
Ik heb onlangs een betaalrekening geopend bij SNS. Bij het overschrijven van een andere bank naar die rekening, krijg ik bericht dat de naam niet kan worden gecontroleerd. Ik vermoed dat dit betekent dat de IBAN Naam-check nog niet werkt voor mijn rekening. Indien dat vermoeden klopt: wanneer zal de Naam-check wel werken. Anders gezegd: hoe lang duurt het vanaf de aanmaak van de rekening.

5 Reacties

Hoi, de IBAN naamcheck werkt direct. Het kan echter wel zijn dat er onderhoud werd uitgevoerd en dat het tijdelijk niet werkt. Ook is het mogelijk dat de betreffende rekening nog niet in de database voorkomt.
Goedemiddag E.Q. en welkom op de community. Het onderwerp dat je aansnijdt, spreekt veel mensen aan. Mijn collega heeft al het 1 en ander verteld, maar ik informeer je graag verder. De IBAN-Naam Check controleert bij overmaken naar een Nederlands rekeningnummer of de naam en IBAN van de begunstigde overeenkomen. Dit helpt fraude en vergissingen te voorkomen. Hoe werkt het? Na het invoeren van een IBAN en de naam van de begunstigde bij een overboeking, wordt de naam gecontroleerd vóórdat de overboeking wordt uitgevoerd. Wanneer er mogelijke fouten worden ontdekt, krijg je een melding. Als de ingevoerde naam juist is, krijg je geen melding. Het kan voorkomen dat de naam van een persoon of bedrijf niet overeenkomt met de naam in de database, zoals bij jou misschien het geval is. Er komt dan ten onrechte een melding. Ik kan je naam toevoegen, zodat het niet meer voorkomt. Stuur je hiervoor je postcode, huisnummer, geboortedatum en -plaats in een mail naar webcare@sns.nl o.v.v. "IBAN Naamcheck - Wanneer kan ik mijn nieuwe rekening gebruiken?"
Bedankt voor de reacties. Ik snap goed hoe de naam-check werkt. Gezien de melding duidelijk maakt dat de (i) naam-check niet kan worden uitgevoerd en (ii) ze wel werkt bij andere rekeningen (getest bij die van mijn vrouw), vermoed ik dat mijn rekeningnummer om een of andere reden nog niet in de database zit. Ik heb de rekening geopend op 6 januari.

@Sanne K.: Kan ik ook via Twitter DM laten nakijken of mijn rekeningnummer in de database zit en ze indien nodig laten toevoegen?
Hallo @E.Q.

Graag help ik je verder met het oplossen van de IBAN Naam Check. Ik heb mijn collega's een seintje gegeven en op Twitter helpen we je graag verder. Om je privacy veilig te stellen kun je ons een DM sturen met je vraag, ze weten dat je eraan komt. Succes :)
Dank, ik heb het in gang gezet via Twitter DM.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)