SNS

Vraag

Waar kan ik een valse e-mail, sms of brief melden?

• 1 mei 2019
  • 6 Reacties
  • 16493 Keer bekeken

Ik ontving op 1-5-2019 de volgende e-mail:
Geachte klant

U hebt een nieuw bericht.
Om het te raadplegen, klik op de onderstaande link
Verbinding

Fijne dag,

Robin Clements
Directeur Klantenservice

De link op vakje verbinding verwijst naar XXXX dit lijkt mij een beetje vreemde site voor bankzaken meer iets voor gitaarlessen. Jammer dat ik volslagen a-muzikaal ben. Dus maar even vermeld.

6 reacties

Reputatie 4
Badge +4
Beste Gerard,

Ondanks de aparte mail, welkom op de community van SNS.

De link in je bericht heb ik verwijderd omdat het onveilig kan zijn. Criminelen hengelen naar je codes, beveiligingsinformatie of persoonsgegevens om die te misbruiken. Dat heet phishing. Het gaat vaak via e-mail, maar gebeurt ook telefonisch, en met brieven en sms’jes. Deze vorm van fraude kun je bij ons melden, ik adviseer je om dat hier via onze website te doen. Op die manier kunnen we actie ondernemen tegen (eventuele) internetcriminelen. Bedankt voor je oplettende seintje Gerard!
Reputatie 3
Badge
Je bent in ieder geval alert geweest door het hier te melden. Kijk even bij de Fraudehelpdesk. Als ik het goed heb kan je de mail daar naartoe forwarden.

Ook bij SNS komen deze berichten in een gemeenschappelijk topic terecht. Voor bezoekers om van te leren.

Goed dus dat je het doorgeeft, maar zelf niets mee doen verder, maar ik vermoed dat dat je wel duidelijk was🆒.
@Evelyn SNS ik wilde geen nieuw topic openen voor iets wat hier op lijkt....

Ik had een phising mail. Dus dacht ik verstuur het naar jullie (valse-email@sns.nl).
Maar: dan krijg ik direct mail terug dat deze niet afgeleverd kan worden met de melding:

w bericht kan niet worden bezorgd bij de volgende geadresseerden of groepen:
valse-email@sns.nl (valse-email@sns.nl)
Uw bericht werd niet bezorgd omdat de e-mailprovider van de ontvanger het heeft geweigerd.

Diagnostische gegevens voor beheerders:
Bronserver: DB5EUR03HT094.mail.protection.outlook.com
valse-email@sns.nl
Remote Server returned '550 5.7.520 Message blocked because it contains content identified as spam. AS(4567)'

Dus jullie eigen anti-spamfilter lijkt goed te werken 😅 misschien iets te goed? 😁
Reputatie 4
Badge +4
@Evelyn SNS ik wilde geen nieuw topic openen voor iets wat hier op lijkt.... Dus jullie eigen anti-spamfilter lijkt goed te werken 😅 misschien iets te goed? 😁

Goedemorgen @tharealmb,

Dank je voor bericht, erg fijn dat je het laat weten. Om mensen te waarschuwen hebben we afgelopen weekend laten weten dat er weer phishingberichten in omloop zijn. Veel mensen doen melding van phishing op het speciale e-mailadres. Het is niet de bedoeling dat deze meldingen niét aankomen. Zojuist heb ik het e-mail adres getest (valse-email@sns.nl) en ik krijg (zoals het hoort) een bericht met antwoord van SNS. Desalniettemin heb ik navraag gedaan. Veel dank voor het melden, ik kom er gauw op terug.
Reputatie 4
Badge +4
Hallo @tharealmb,

Zojuist kreeg ik een verklaring voor de 'niet afgeleverde' e-mail aan SNS, hieronder lees je de toelichting.

Sommige mailproviders hebben in hun uitgaande verkeer een anti-spam filter. Op het moment dat wij een website blokkeren en iemand probeert daarna de valse e-mail naar ons door te sturen, dan zien de providers dit (terecht) als spam-mail en die willen ze niet verzenden (zelfs niet naar ons). Met enkele providers hebben we hier afspraken over kunnen maken, zodat deze e-mails wél verzonden kunnen worden aan valse-email@sns.nl Tot onze spijt is dat niet met elke mailprovider mogelijk. Je kunt er vanuit gaan dat wanneer je een blokkade zoals ‘identified as spam’ krijgt, dat we van andere klanten al dezelfde mail hebben ontvangen en dat desbetreffende website inmiddels geblokkeerd of uit de lucht is. Ook namens mijn collega's hartelijk dank voor het melden en vast een fijne avond.
Een mooi inhoudelijk antwoord. Ik geef nu eenmaal nooit likes, anders zou ik dat nu doen.

Reageer