SNS

Beantwoord

Adresboek importeren en exporteren

• 4 februari 2019
  • 31 Reacties
  • 7629 Keer bekeken

Ik ben recent gestart met overstappen naar SNS. Ik vind de aanpak om gegevens voor het adresboek te importeren m.b.v. transactiegegevens goed gevonden, gegeven de ergerlijke, onklantvriendelijke en arrogante niet-mogelijkheid bij banken om het adresboek te exporteren en te importeren. (Sorry, maar zo'n functionaliteit implementeren – export naar en import van CSV – is triviaal.)

Echter, de verwerker lijkt het merendeel van de adressen niet over te nemen om voor mij duistere redenen. Dus echt handig bleek het niet te zijn. Wat ook precies de reden is, het zal nooit echt handig worden. (Als de verwerker meer adressen overhoudt, wordt het selecteren een gedoe.)

Daarom een verzoek voor een echte oplossing: implementeer export naar en import van CSV. Ik kan zelf heel goed zo'n CSV-bestand vullen met gegevens en dan importeren. Dat is veel handiger dan dat in te moeten tikken in Mijn SNS.
icon

Beste antwoord door Evelyn SNS 20 februari 2019, 15:20

[quote=E.Q.]Voeg, in het adresboek, knoppen toe voor ‘Download adressen’ (of gehele adresboek) en ‘Upload adresboek’. Bij downloaden krijgt de klant een CSV ofzo met al zijn adresboekgegevens. Bij upload kan de klant een CSV in hetzelfde formaat uploaden om adressen toe te voegen. Ik weet dat beide technisch ‘eenvoudig’ zijn. Voor het downloaden kan ook het interfaceontwerp niet zo moeilijk zijn. Voor het uploaden, begrijp ik dat er nagedacht moet worden over hoe om te gaan met geüploade bestanden die syntactisch fout zijn.

Beste E.Q. je vraag is duidelijk en ik heb deze neergelegd bij de ontwikkelaars. We maken het onze klanten graag gemakkelijk, maar als ik een verzoek of wens voorleg, dan wil dat niet niet zeggen dat er gelijk tijd of capaciteit voor is. Hoe ogenschijnlijk eenvoudig een aanpassing ook is.
Bekijk origineel

31 reacties

Nadat ik het bovenstaande had geschreven, ben ik eens nagegaan wat voor impact de AVG hierop heeft. Het zogenaamde ‘Recht op dataportabiliteit’ betekent dat je je gegevens (zoals het adresboek) handig moet kunnen bekomen. In de richtlijn staat er o.a. op p.25:

3. Welke instrumenten worden aanbevolen om op aanvragen met betrekking tot gegevensoverdraagbaarheid in te gaan?
In eerste instantie moeten voor de gegevensverwerking verantwoordelijken de betrokkene de mogelijkheid bieden om de gegevens direct te downloaden, […]”

Ik heb hier cursief gezet wat, denk ik, aangeeft dat banken in essentie moeten doen. Toegepast op het adresboek (het gaat natuurlijk over meer): Er moet een downloadknop bij het adresboek staan waarmee je dat adresboek moet kunnen downloaden. Deze visie komt naar voor doorheen heel de richtlijn: maak het gebruikers gemakkelijk hun gegevens te downloaden.

Ik hoop dat SNS hier iets aan gaat doen. Indien nodig stap ik naar de Functionaris Gegevensbescherming om te melden dat SNS mijns inziens dit deel van de AVG onvoldoende naleeft.
De AVG gaat over persoonsgegevens. Hier gaat de discussie waarschijnlijk naar de vraag of je adresboek wel onder jouw persoonsgegevens valt. Het zijn gegevens over de anderen.
De AVG gaat over persoonsgegevens. Hier gaat de discussie waarschijnlijk naar de vraag of je adresboek wel onder jouw persoonsgegevens valt. Het zijn gegevens over de anderen.
De richtlijn maakt dit duidelijk: het adresboek valt wel degelijk onder je persoonsgegevens omdat ze door jou zijn aangemaakt. Ik had een link moeten toevoegen naar de pagina van de Autoriteit Persoonsgegevens. Beter laat dan niet:

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten/recht-op-dataportabiliteit

De richtlijn maakt dit duidelijk: het adresboek valt wel degelijk onder je persoonsgegevens omdat ze door jou zijn aangemaakt.

Ik denk niet dat dit een argument kan zijn.
Facebook maakt de lijsten van de gegevens van gebruikers. Dat wil niet zeggen dat gegevens over mijn persoon ineens de bedrijfsgegevens van Facebook zijn geworden. Dat zou wel een heel makkelijke manier zijn om legaal gegevens te "jatten".
Eigenlijk zou jij je als beheerder van die gegevens over anderen aan de AVG moeten houden...

De richtlijn maakt dit duidelijk: het adresboek valt wel degelijk onder je persoonsgegevens omdat ze door jou zijn aangemaakt.

Ik denk niet dat dit een argument kan zijn.

Lees a.u.b. de richtlijn (pdf op gelinkte pagina); deze ondersteunt mijn bewering. Hoe ik of jij daar persoonlijk naar kijken doet – misschien spijtig genoeg – niet ter zake.

Ik apprecieer je interesse, maar ik wil voornamelijk een reactie van SNS.
Het is iets meer dan interesse, als ik in jouw adresboek zou staan. Want dan zijn het mijn persoonsgegevens, waarbij ik niet verwacht dat SNS downloaden ervan naar derden gaat faciliteren.
Hetgeen niet wegneemt dat een reactie van SNS wel op zijn plaats is, omdat ik het razend interessante materie vind.
Het is iets meer dan interesse, als ik in jouw adresboek zou staan. Want dan zijn het mijn persoonsgegevens, waarbij ik niet verwacht dat SNS downloaden ervan naar derden gaat faciliteren.
A.u.b., lees de richtlijn. Je bezorgdheid wordt er in behandeld. Ik wil van mijn topic geen discussie maken, dus wacht a.u.b. met verder reageren tot er een reactie van SNS is.
Ik wil van mijn topic geen discussie maken, dus wacht a.u.b. met verder reageren tot er een reactie van SNS is.
Beetje rare reactie. Je bevind je op een openbare community van de SNS. Ingelogden (mogelijk klanten) kunnen hier met elkaar discuteren, vragen stellen enz. Indien iemand op een gemaakt topic reageert (om wat voor reden dan ook, bijv. interesse), dan kan de topic starter toch niet zeggen; niemand mag iets zeggen tot ....
Vreemd.
Groet,
Ben 🆒
PS des te meer vreemd indien je de community wat door bladert.
Ps2 Een Mod zal zeker nog reageren.
[quote=BigBen][…], dan kan de topic starter toch niet zeggen; niemand mag iets zeggen tot ....
Ik koos specifiek de optie Vraag en niet Discussie met de hoop geen discussie te starten. Natuurlijk is het niet mijn bedoeling anderen te verhinderen te discussiëren over dit onderwerp; eenieder kan een apart Discussietopic starten over dit onderwerp om dat te faciliteren. Gegeven dat feit, had ik gehoopt dat mijn beleefde verzoek van deze topic geen Discussie te maken redelijk gevonden zou worden.

Bekijk a.u.b. mijn kant van de zaak: ik wil een vraag stellen aan SNS en dat publiek doen omdat ik van mening was dat die vraag en het antwoord erop anderen ook kan interesseren, maar als ik een reeks mails krijg die uiteindelijk geen attentie voor een gegeven antwoord blijken, dan is dit vervelend. (Veel werk, veel mail, liefst geen onnodige afleiding.)

Ik dank je voor je begrip en wens ieder die een Discussietopic over dit onderwerp start veel succes; ik zal zeker ook eens komen kijken.
Nog even een inhoudelijke toevoeging: Op pagina 5 staat er:

“Een specifiek kenmerk van gegevensoverdraagbaarheid is dat het betrokkenen een manier biedt om hun persoonsgegevens zelf makkelijk te beheren en opnieuw te gebruiken. […] wil hij misschien ook zijn contactenlijst van zijn webmailapplicatie opvragen om bijvoorbeeld een lijst met gasten voor zijn huwelijk op te stellen, […]”

Wel, laat me dat voorbeeld eens aanpassen aan de huidige context, ik wil dus “mijn contactenlijst van mijn internetbankingapplicatie opvragen om bijvoorbeeld een persoonlijke kopie zelf te bewaren”. Ik zie geen relevant verschil tussen de contactlijst van een webmailapplicatie en deze voor een internetbankingapplicatie en ik denk dat de Autoriteit Persoonsgegevens dit ook niet zal zien.
Ik zie hiertussen inhoudelijk een zeer essentieel verschil.

Maar ik zal me verder van commentaar onthouden.

Bekijk a.u.b. mijn kant van de zaak: ik wil een vraag stellen aan SNS en dat publiek doen omdat ik van mening was dat die vraag en het antwoord erop anderen ook kan interesseren, maar als ik een reeks mails krijg die uiteindelijk geen attentie voor een gegeven antwoord blijken, dan is dit vervelend. (Veel werk, veel mail, liefst geen onnodige afleiding.)

Ik dank je voor je begrip en wens ieder die een Discussietopic over dit onderwerp start veel succes; ik zal zeker ook eens komen kijken.

Het is zeker niet mijn bedoeling om je te laten stoppen met je inbreng.
Jammer dat je mijn opmerking als negatief ervaart, dat is zeker niet zo bedoeld.
Dat je (afleidings-) mailtjes krijgt, heb jezelf in de hand, dit kun je bij instellingen in of uitschakelen. De eerste bijdrage (starttopic) staat ook een in/uit te schakelen vinkje.
Binnen de Community is al veel gesproken over dit soort zaken. Verschillende klanten houd het duidelijk ook bezig. Het leuke van een forum is dat je elkaar kunt beantwoorden, ondersteunen enz.
Ook de SNS is niet echt guitig met info op dit gebied.
Je merkt het (vaak) al aan de reactie tijd van Mod. Dit topic is inmiddels 3 dagen uod en nog steeds niet beantwoord door een Mod. Dit bevreemd mij zeer.
Prettig weekend.
Groet,
Ben 🆒
Ps Openbaar wil zeggen dat ook anderen meelezen en natuurlijk hun zegje willen doen, vooral die klanten die dit soort zaken ook zelf steeds aan de orde stellen.

Dat je (afleidings-) mailtjes krijgt, heb jezelf in de hand, dit kun je bij instellingen in of uitschakelen. De eerste bijdrage (starttopic) staat ook een in/uit te schakelen vinkje.

Daar ben ik me van bewust, maar ik wil wel een mailtje krijgen als er een reactie is, van SNS. Echter kan ik dat niet instellen: het is alles of niets. Dus, a.u.b., Ben, laat deze topic met rust tot SNS gereageerd heeft. Indien ze dat binnen redelijke termijn niet doen, zal ik gewoon via de Autoriteit Persoonsgegevens een klacht indienen, wat hopelijk wel de aandacht trekt.
Reputatie 2
Badge +3
Hallo @E.Q.

Sorry, ik had inderdaad even eerder moeten reageren, mijn week verloopt zoals het weer: stormachtig. Jammer dat het overdragen van de gegevens niet vlekkeloos verloopt. Het lijkt me, juist als je overstapt, prettig als het gemakkelijk gaat. Je vraag: "Daarom een verzoek voor een echte oplossing: implementeer export naar en import van CSV. Ik kan zelf heel goed zo'n CSV-bestand vullen met gegevens en dan importeren. Dat is veel handiger dan dat in te moeten tikken in Mijn SNS." zal ik intern uitzetten. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de vernieuwingen in Mijn SNS en er zijn veel verzoeken ingediend. Het antwoord kan misschien even duren, alvast dank voor je geduld.
Je vraag: "Daarom een verzoek voor een echte oplossing: implementeer export naar en import van CSV. Ik kan zelf heel goed zo'n CSV-bestand vullen met gegevens en dan importeren. Dat is veel handiger dan dat in te moeten tikken in Mijn SNS." zal ik intern uitzetten. […] Het antwoord kan misschien even duren, alvast dank voor je geduld.
Dank hiervoor. Ook als er besloten wordt dat dit niet wordt geïmplementeerd, hoor ik het graag.

Kan je in tussentijd ook nagaan hoe het principieel zit met de verplichting voor downloadbaarheid van het adresboek die ik in de richtlijn over het ‘Recht op dataportabiliteit’ lees? (Zoals besproken in mijn verdere inhoudelijke bijdragen in dit topic.) Dit is niet enkel relevant voor SNS, maar dan kan ik eventueel ook stappen ondernemen bij mijn oude bank.
Reputatie 2
Badge +3
Hoi @E.Q.

Net als jij wacht ik nog op het antwoord op je vraag over het adresboek. En als ik me niet vergis, staat op de site uitgelegd hoe we omgaan met het recht op dataportabiliteit. Ik hoop de informatie die je hier leest je aanvullende vraag beantwoordt, maar laat me gerust weten als ik je verder kan helpen.
[…] als ik me niet vergis, staat op de site uitgelegd hoe we omgaan met het recht op dataportabiliteit […]
Ja, ik heb dat gelezen. SNS gaat er met administratieve overdaad mee om. (Hopelijk niet bedoeld om het gebruik te ontmoedigen.) Formulier invullen (waar je moet invullen wat je wil, terwijl je dat op voorhand niet altijd precies weet), opsturen per post/mail met ID-gegevens (waarvan je dan nog elementen moet wissen), wachten op reactie per brief, apart systeem voor downloaden, mogelijks tot een maand wachten.

In de richtlijn staat er duidelijk dat gegevensverwerkers worden aangemoedigd klanten hiervoor gewoon downloadfunctionaliteit te voorzien. Dit kan perfect binnen Mijn SNS, waar na inloggen de identiteit al veel secuurder is gecontroleerd dan met een bewerkt kopietje van een ID-kaart. SNS kan eens kijken naar hoe Google het aanpakt met Google Takeout/Download Your Data, wat toont dat je aan AVG-verplichtingen kan voldoen zonder administratieve rompslomp of wachttijden. Kan je dit als suggestie doorspelen aan de bevoegde dienst?
@E.Q.
Het lijkt erop dat je nu toch een discussie begint en niet alleen maar een vraag + antwoord als doelstelling hebt?
@E.Q.
Het lijkt erop dat je nu toch een discussie begint en niet alleen maar een vraag + antwoord als doelstelling hebt?

Ik zei: “dus wacht a.u.b. met verder reageren tot er een reactie van SNS is.” Dat was en is duidelijk genoeg om te verwachten dat je me niet zo aan hoeft te spreken als je net deed.

Als je inhoudelijk wil bijdragen, ga je gang. Als je vindt dat mijn eerdere verzoek ongepast was en hier een punt van wil maken, dan rapporteer je het best; ik begin me lastiggevallen te voelen doordat er steeds wordt op teruggekomen en zal elke verdere reactie hierover rapporteren.
Ik las uw reactie en vond het vreemd, vooral toen ik uw watermerk las.
Daar ben ik het namenlijk helemaal mee eens, maar toen ik enkele jaren geleden bij de helpdesk aankaartte dat het niet handig is als de mederekeninghouder (vaak man en vrouw) :

A) een eigen adresboek hebben in mijn SNS, dat niet gedeeld kon worden, en
😎 geen inzage heeft in de geplande overboekingen van de ander

werd mij verteld dat dit het gevolg is van de wet op de privacy.
Merkwaardig, dat argument is in dit forum (vrijwel?) nooit naar voren gebracht.
Het standpunt hier is steeds geweest dat het een afweging was tussen twee benaderingen:
1. Het adresboek (en andere voorzieningen) hoort bij de ingelogde persoon. Voordeel: Hij hoeft slechts één keer in te loggen om het adresboek bij meerdere rekeningen te kunnen zien. Nadeel: de mederekeninghouder ziet het niet (hier zit het privacy-aspect).
2. De gegevens horen bij de rekening. Voordeel: de mederekeninghouder ziet het wel, maar als je meer rekeningen hebt, moet je ook meer keren inloggen.
SNS heeft voor de eerste optie gekozen. Voordeel: gebruiksgemak voor een aantal klanten, nadeel: verantwoord beheer is onmogelijk geworden, of wordt op zijn minst belemmerd.

Met andere woorden: privacy heeft er terzijde wel iets mee te maken als randgebeuren, maar is zeker niet de hoofdoorzaak; die ligt bij de keuze van SNS.
Het is ook een andere kwestie dan de onderhavige van E.Q. in mijn ogen.
Reputatie 2
Badge +3
Precies @Koos 🙂 dat heb je duidelijk samengevat. De suggestie van @E.Q. ga ik voorleggen, reus Google kan ons (SNS als onderdeel van de Volksbank) wellicht nog op goede ideeën brengen.
Ik heb dit laten uitzoeken door de juridische dienst van de bank waarbij ik aan het vertrekken ben: de gegevens in het adresboek zijn persoonsgegevens. Echter verwerken ze die volgens de AVG-grondslag ‘gerechtvaardigd belang’, waardoor het voor hen niet onder de dataportabiliteit valt. (Het zou kunnen dat anders is bij SNS.) Dit heb ik gecheckt bij de Autoriteit Persoonsgegevens en het lijkt juridisch in orde. Klantonvriendelijk wel, maar elke drempel in de overstapprocedure wordt strak verdedigd, heb ik de indruk.
En verder ben ik van mening dat SNS verantwoord financieel beheer van een gezamenlijke rekening belemmert door de houders ervan niet dezelfde informatie te bieden.
Interessant, ik wil hier misschien ook iets over formuleren en meer over weten. Is er een onderwerp elders op het forum waar dit besproken wordt?

Reageer