SNS

Beantwoord

Adresboek importeren en exporteren

• 4 februari 2019
  • 31 Reacties
  • 23913 Keer bekeken

Toon eerste bericht

31 reacties

Ik heb dit laten uitzoeken door de juridische dienst van de bank waarbij ik aan het vertrekken ben: de gegevens in het adresboek zijn persoonsgegevens. Echter verwerken ze die volgens de AVG-grondslag ‘gerechtvaardigd belang’, waardoor het voor hen niet onder de dataportabiliteit valt. (Het zou kunnen dat anders is bij SNS.) Dit heb ik gecheckt bij de Autoriteit Persoonsgegevens en het lijkt juridisch in orde. Klantonvriendelijk wel, maar elke drempel in de overstapprocedure wordt strak verdedigd, heb ik de indruk.

Ik begin het gevoel te krijgen dat dat z.g. gerechtvaardigd belang nu te pas en te onpas gebruikt gaat worden.
Ik kreeg datzelfde argument toen ik een reclamebrief ontving van een organisatie waar ik 10 jaar (!) geleden ben vertrokken. Ik verkeerde in de veronderstelling dat ze mijn gegevens helemaal niet meer mochten hebben.

En verder ben ik van mening dat SNS verantwoord financieel beheer van een gezamenlijke rekening belemmert door de houders ervan niet dezelfde informatie te bieden.
Interessant, ik wil hier misschien ook iets over formuleren en meer over weten. Is er een onderwerp elders op het forum waar dit besproken wordt?

Dat zou een aardige lijst worden. Het gaat om het niet beschikbaar stellen van gegevens die door één rekeninghouder zijn ingevoerd, en door de mederekeninghouder niet toegankelijk zijn.
Het gaat dan bijvoorbeeld over adresboeken, over spaarpotten, en (voor mij verreweg het belangrijkste) over de ingeplande overschrijvingen.
Als je niet kunt zien dat je mederekeninghouder een betaling heeft ingepland, bestaat de mogelijkheid dat je die betaling nog een tweede keer klaarzet. En ook die is voor de partner onzichbaar.
Precies @Koos 🙂 dat heb je duidelijk samengevat. De suggestie van @E.Q. ga ik voorleggen, reus Google kan ons (SNS als onderdeel van de Volksbank) wellicht nog op goede ideeën brengen.
Fijn te horen dat ik het goed heb begrepen.
Badge
Het gaat om het niet beschikbaar stellen van gegevens die door één rekeninghouder zijn ingevoerd, en door de mederekeninghouder niet toegankelijk zijn.
Het gaat dan bijvoorbeeld over adresboeken, over spaarpotten, en (voor mij verreweg het belangrijkste) over de ingeplande overschrijvingen.

Het adresboek tot daar aan toe, maar de rest is absurd. Het privacy-argument lijkt me geen steek te houden: neem dan op in de overeenkomst dat de ander dat ook kan zien. Maak indien nodig twee varianten: een met privacy en een zonder. Er lijkt me echt geen excuus te zijn.
Reputatie 4
Badge +4
Interessant, ik wil hier misschien ook iets over formuleren en meer over weten. Is er een onderwerp elders op het forum waar dit besproken wordt?

Beste E.Q.

Nu je aan het overstappen bent is er misschien veel anders voor je. Dan kan het handig zijn om eens een blik werpen op de onderwerpen in de wensenlijst. Natuurlijk begrijp ik dat je bepaalde zaken liever vandaag dan morgen ziet veranderen, maar de ervaring leert dat we tijd nodig hebben. Over het uploaden van een adresboek in (de huidige) Mijn SNS kreeg ik vandaag een terugkoppeling. In de eerste release van februari/maart (voor de huidige Mijn SNS) zit een oplossing voor een kenmerkend probleem met de Rabobank. Voor andere banken zou het uploaden van adresgegevens zonder probleem moeten verlopen. Niet elke bank werkt overigens met CSV, voor bijvoorbeeld ABN AMRO ondersteunen we een ander file systeem. Hopelijk wordt het probleem waar je tegenaan loopt door de nieuwe release verholpen. Als dit niet het geval is, dan help ik je natuurlijk graag verder.
Badge
Over het uploaden van een adresboek in (de huidige) Mijn SNS kreeg ik vandaag een terugkoppeling. In de eerste release van februari/maart (voor de huidige Mijn SNS) zit een oplossing voor een kenmerkend probleem met de Rabobank. Voor andere banken zou het uploaden van adresgegevens zonder probleem moeten verlopen.
ING hier. Ik weet niet wat, maar veel adressen werden niet herkend of aangeboden.

[…]Hopelijk wordt het probleem waar je tegenaan loopt door de nieuwe release verholpen. Als dit niet het geval is, dan help ik je natuurlijk graag verder.
Hoe dan ook lijkt mijn oorspronkelijk verzoek een beetje verloren te zijn gegaan. Voor de duidelijkheid herformuleer ik het:

Voeg, in het adresboek, knoppen toe voor ‘Download adressen’ (of gehele adresboek) en ‘Upload adresboek’. Bij downloaden krijgt de klant een CSV ofzo met al zijn adresboekgegevens. Bij upload kan de klant een CSV in hetzelfde formaat uploaden om adressen toe te voegen. Ik weet dat beide technisch ‘eenvoudig’ zijn. Voor het downloaden kan ook het interfaceontwerp niet zo moeilijk zijn. Voor het uploaden, begrijp ik dat er nagedacht moet worden over hoe om te gaan met geüploade bestanden die syntactisch fout zijn.
Reputatie 4
Badge +4
[quote=E.Q.]Voeg, in het adresboek, knoppen toe voor ‘Download adressen’ (of gehele adresboek) en ‘Upload adresboek’. Bij downloaden krijgt de klant een CSV ofzo met al zijn adresboekgegevens. Bij upload kan de klant een CSV in hetzelfde formaat uploaden om adressen toe te voegen. Ik weet dat beide technisch ‘eenvoudig’ zijn. Voor het downloaden kan ook het interfaceontwerp niet zo moeilijk zijn. Voor het uploaden, begrijp ik dat er nagedacht moet worden over hoe om te gaan met geüploade bestanden die syntactisch fout zijn.

Beste E.Q. je vraag is duidelijk en ik heb deze neergelegd bij de ontwikkelaars. We maken het onze klanten graag gemakkelijk, maar als ik een verzoek of wens voorleg, dan wil dat niet niet zeggen dat er gelijk tijd of capaciteit voor is. Hoe ogenschijnlijk eenvoudig een aanpassing ook is.

Reageer