SNS

Beantwoord

Afschriften langer dan 24 maanden terugzoeken?

  • 17 april 2013
  • 89 Reacties
  • 42409 Keer bekeken


Toon eerste bericht

89 reacties

Bestaat er ook een (goedkopere) mogelijkheid om de bij- en afschrijvingen over een heel jaar te verkrijgen?
Hoi Blacktomcat,

Per aanvraag betaal je nooit meer dan € 40 in totaal. Je betaalt per dag nooit meer dan € 40 per rekening. Ook niet als je op 1 dag meer aanvragen voor 1 rekening doet.
Klanten zelf hun dossier aan laten leggen genereert een corruptiepositie. Ik moet bijvoorbeeld aan kunnen tonen dat ik een borg van 525 heb betaald 3 jaar geleden. Als ik zelf een dossier aan leg kan ik dit aanpassen om frauduleus voordeel uit te halen.
Vanwege deze mogelijkheid is dit geen valide informatiebron: er is geen garantie dat informatie authentiek is.

Informatie die bij de bank vandaan komt garandeert dit wel. Herstel daarom afschriftgeschiedenis. Welk wetsartikel is hiervoor van toepassing? Kan me niet voorstellen dat hier nog een wetsregel voor geschreven moet worden.
Badge +2
Goedemorgen Jos,

Als je je rekeningafschrift downloadt vanuit Mijn SNS en opslaat op je computer, dan staat altijd het logo van SNS op het afschrift en je gegevens. Je kunt op deze manier zelf je boekhouding bijhouden en ook afschriften van bijvoorbeeld 3 jaar geleden laten zien. De termijn die we aanhouden voor het inzien van je transacties in Mijn SNS, passen we niet aan. Als je oudere gegevens nodig hebt, kun je die altijd opvragen via onze website.
Goedenavond,

Ook ik wil mijn oudere gegevens inzien en stuit op het moeten betalen. In het kader van de AVG heb ik recht op inzage. Over het betalen voor dit recht vind ik op deze website https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten/recht-op-inzage het volgende:

Mag een organisatie geld vragen bij een inzageverzoek?
Nee, in principe niet. Wel mag een organisatie een redelijke vergoeding vragen als u om extra kopieën vraagt. Of als uw verzoek duidelijk ongegrond of buitensporig is. Bijvoorbeeld als u heel veel verzoeken bij dezelfde organisatie indient. In dat geval is het ook mogelijk dat de organisatie uw inzageverzoek afwijst.


Aangezien ik bij mijn andere bank (ING) zonder enig probleem tot minstens 2011 kan terugkijken en de SNS bank dat zelf ook kan lijkt het mij geen probleem voor de bank om dit goed te regelen. M.i. zou het ook niet zo moeten zijn dat ik moet betalen voor het niet goed regelen van de zaken van mijn bank.

Verder is het absoluut niet van deze tijd dat ik afschriften op papier/pdf moet opvragen. Ik wil mijn afschriften op internet kunnen raadplegen en daar in kunnen zoeken. Dat er kosten worden gevraagd voor extra kopieen zou ik kunnen begrijpen, maar dan alleen als er ook een gratis alternatief wordt geboden.

Ik hoor graag voor welke gratis oplossing de SNS bank gaat zorgen,

Mvg,

Tina Renken
Badge
Er wordt elke keer gezegd dat het vanwege oude systemen niet mogelijk is om het makkelijk terug te vinden.
Inmiddels zijn we vijf jaar verder sinds het begin van dit topic. Als al die gegevens vanaf toen gewoon in het systeem bleven staan, dan konden we nu zeven jaar terug kijken.
Kan de SNS niet regelen dat je gewoon alle data vanaf 1 januari 2017 gratis kunt terug vinden?
Hierdoor wordt over een periode van drie jaar het archief per persoon vergroot naar vijf jaar.
En vanaf dan blijft het vijf jaar.
Best normaal denk ik?
Goedemorgen Tina,

Welkom op de community. Het is goed dat je je verdiept in de verwerking van je persoonsgegevens. Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt. Wil je weten welke persoonsgegevens we van je verwerken? Gebruik dan het formulier 'Gegevens inzien' om een gratis overzicht te ontvangen. Op de community is vaker gesproken over de termijn waarin je de transacties op je rekening kunt terugkijken. Het is ook een wens van SNS om deze termijn te verruimen, maar vanwege beperkte middelen en andere (verplichte) prioriteiten is dit nog niet uitgevoerd. Je kunt de transacties van je rekening downloaden en vervolgens opslaan op je computer of printen. Zo heb je altijd inzicht in je historische transacties. Als je de reacties in dit topic terugleest, dan zie je dat we een aantal maal een persoonlijk bericht in Mijn SNS hebben gestuurd om klanten te attenderen op het opslaan van hun transacties. Als je ze niet opslaat en je hebt een overzicht nodig dat ouder is dan 24 maanden, dan halen we deze uit het archief en berekenen we een deel van de kosten door. Hier vraag je een overzicht aan. Er zijn op de korte termijn geen plannen om de termijn van 24 maanden ter verruimen.
Bij het aanvragen van rekeningoverzichten is het me niet helemaal duidelijk of ik nu ook gewoon een digitaal transactieoverzicht van 2010 t/m 2016 kan aanvragen voor in excel. Of is het alleen mogelijk digitale versies van de papieren afschriften te krijgen?
Reputatie 2
Goedemorgen rslagter, logisch dat je dit wil weten voordat je ze aanvraagt. Als je afschriften aanvraagt die ouder zijn dan 24 maanden, dan ontvang je de digitale versie van de papieren afschrift en een uitleg van de afkortingen. Ik wens je alvast fijne feestdagen.
Hi Gerben, welkom op de community 🙂.

We bewaren alle gegevens van je rekeningen. Je kunt ze opzoeken in Mijn SNS of een kopie aanvragen. Zoals je zelf aangeeft kun je inderdaad bij- en afschrijvingen van de afgelopen 24 maanden zelf downloaden in Mijn SNS.

Wil je, zoals in jouw geval, afschriften opvragen die ouder zijn dan 24 maanden? Dat doe je met het formulier Kopie-overzicht aanvragen.

Een kopie van een rekeningafschrift kost € 5 per afschriftnummer of € 10 voor een overzicht per maand. Per aanvraag betaal je nooit meer dan € 40 in totaal. Je kunt maximaal 12 afschriften per keer aanvragen en voor 1 rekening tegelijk. Bij het verzenden van je aanvraag geef je akkoord voor het automatisch afschrijven van de kosten. Na betaling ontvang je de kopieën binnen 5 werkdagen per post.
Hi

In het antwoord op Gerben's vraag kan ik niet terug vinden wat een afschrift overzicht voor een heel jaar kost. Stel dat ik over 4 jaar (2007 t/m  2010)
van alle transacties een overzicht wil hebben, wat kost dat dan totaal? (max 40,- ?)

Groetjes Frans
Hi

In het antwoord op Gerben's vraag kan ik niet terug vinden wat een afschrift overzicht voor een heel jaar kost. Stel dat ik over 4 jaar (2007 t/m 2010)
van alle transacties een overzicht wil hebben, wat kost dat dan totaal? (max 40,- ?)

Groetjes Frans

Volgens mij €40,- per rekening.
Groet,
Ben 🆒
Hi

In het antwoord op Gerben's vraag kan ik niet terug vinden wat een afschrift overzicht voor een heel jaar kost. Stel dat ik over 4 jaar (2007 t/m 2010)
van alle transacties een overzicht wil hebben, wat kost dat dan totaal? (max 40,- ?)

Groetjes Frans

Volgens mij €40,- per rekening.
Groet,
Ben 🆒


Klopt! Max. € 40 euro per rekening.

Thanks Ben! 🆒
Ik zou graag jaaroverzichten willen hebben met al mijn afschrijvingen voor de belastingdienst.
Het gaat om 2008 t/m 2011. Hoe en waar kan ik deze aanvragen?

Zijn de kosten daarvoor € 40 per rekening? Het gaat namelijk om een betaalrekening en een zakelijke rekening.

Groeten,

Pepijn
Ik zou graag jaaroverzichten willen hebben met al mijn afschrijvingen voor de belastingdienst.

Het gaat om 2008 t/m 2011. Hoe en waar kan ik deze aanvragen?

Zijn de kosten daarvoor € 40 per rekening? Het gaat namelijk om een betaalrekening en een zakelijke rekening.

Groeten,

Pepijn
Ik zou graag jaaroverzichten willen hebben met al mijn afschrijvingen voor de belastingdienst.
Het gaat om 2008 t/m 2011. Hoe en waar kan ik deze aanvragen?
Zijn de kosten daarvoor € 40 per rekening? Het gaat namelijk om een betaalrekening en een zakelijke rekening.
Groeten,
Pepijn

Hoi Pepijn, 
Je kunt morgen nog wel een reactie van een mod verwachten, maar via deze link kun je alvast wat erover lezen.  Kijk hier maar eens. (In zoekveld boven aan de pagina in MijnSNS bijv: "kosten afschriften" intoetsen)
Groet,
Ben 
Hallo Pepijnvdm,

De afschriften voor je particuliere betaalrekening kun je aanvragen met het formulier Kopie-overzicht aanvragen. De kosten zijn inderdaad maximaal 40 euro per rekening. Voor afschriften ouder dan 24 maanden van je zakelijke rekening, kun je bellen met 0900-1890. Een collega kan deze dan direct voor je aanvragen. Deze zijn helaas nog niet online aan te vragen. Ook bij een zakelijke rekening zijn de kosten maximaal 40 euro per rekening.

We zien dat je je vraag op twee plekken hebt gesteld. We hebben je bericht daarom samengevoegd met dit topic.
€40 voor het aanvragen van een overzicht? Dat is ombeschoft duur!
€40 voor het aanvragen van een overzicht? Dat is ombeschoft duur!

Je reactie is erg kort door de bocht en onjuist!
Na 5 seconden is het volgende te lezen;
Wat kost een kopie van een afschrift?
Een kopie van een rekeningafschrift kost € 5 per afschriftnummer of € 10 voor een overzicht per maand. Per aanvraag betaal je nooit meer dan € 40 in totaal. Nadat we je betaling hebben ontvangen (per automatische afschrijving) sturen we de kopieën binnen 5 werkdagen per post naar je op.
Let op!
Je kunt maximaal 12 rekeningafschriften per keer aanvragen en voor 1 rekening tegelijk. Wil je meer dan 12 rekeningafschriften aanvragen van dezelfde rekening? Doe dit dan op dezelfde dag. We brengen dan € 40 voor 1 aanvraag in rekening.
Tips
Wil je gegevens van vóór 1 januari 1996 aanvragen? Bel dan 0900 - 18 50.
Alle tarieven van Betalen bekijken? Lees dan de Tarievenwijzer (pdf).
Met Mijn SNS kun je zelf je transacties tot 24 maanden terugzien, afdrukken of downloaden en opslaan op je eigen computer.


Groet,
Ben 🆒
Reputatie 1
Badge +1
€40 voor het aanvragen van een overzicht? Dat is ombeschoft duur!

PHNauts, allereerst welkom op SNS Community. We merken dat je niet tevreden bent over de kosten die verbonden zitten aan het opvragen van afschriften. We begrijpen dat dit niet prettig is. Omdat we de afschriften ouder dan 24 maanden handmatig moeten opvragen in een ander archief dan ons klantensysteem, zijn hier kosten aan verbonden
@BigBen, dus  een copie van mijn rekenafschriften voor het gehele jaar 2006 kost €40 toch? Nou , dat vind ik onbeschoft duur, voor een paar klikken met een computer-
muis, het papier en de verzendkosten.

@ Tineke, wat bedoelt u  met 'handmatig opzoeken'  in een 'ander' archief? Ik kan me niet voorstellen dat er dan een SNS-werknemer een archief -opslag moet inlopen en daar voor mij de betreffende afschriften fysiek gaat zoeken , copieren  en dan naar mij toe stuurt???
Hallo PHNauts,

Er hoeft inderdaad geen medewerker een stoffig archief in 😉. Echter zijn er in de loop der jaren diverse systemen geweest die geupdate of ingewisseld zijn voor andere systemen. Hierdoor is het nodig dat een medewerker een ander systeem 'induikt'.
@BigBen, dus  een copie van mijn rekenafschriften voor het gehele jaar 2006 kost €40 toch? Nou , dat vind ik onbeschoft duur, voor een paar klikken met een computer-
muis, het papier en de verzendkosten.

Ik moest ongeveer een jaar geleden voor enkele maanden ik meen ongeveer €120,00 betalen. Dat is toen teruggebracht (na bezwaar van mij) naar, ik meen, €70,- Na enige discussie hier in het forum is de huidige richtlijn ontstaan. 
Mij lijkt dat een behoorlijke verbetering.
Dat er kosten worden gemaakt als je iets bijzonders vraagt (ook al vind jij dat misschien niet bijzonder) lijkt mij logisch. Dat jij dan daarvoor opdraait lijkt mij ook logisch, immers anders draaien alle andere klanten er mede voor op dat jij dat vraagt!
Daar heb ik weinig zin aan.
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 2
Badge +1
@BigBen, dus  een copie van mijn rekenafschriften voor het gehele jaar 2006 kost €40 toch? Nou , dat vind ik onbeschoft duur, voor een paar klikken met een computer-
muis, het papier en de verzendkosten.

Ik moest ongeveer een jaar geleden voor enkele maanden ik meen ongeveer €120,00 betalen. Dat is toen teruggebracht (na bezwaar van mij) naar, ik meen, €70,- Na enige discussie hier in het forum is de huidige richtlijn ontstaan. 
Mij lijkt dat een behoorlijke verbetering.
Dat er kosten worden gemaakt als je iets bijzonders vraagt (ook al vind jij dat misschien niet bijzonder) lijkt mij logisch. Dat jij dan daarvoor opdraait lijkt mij ook logisch, immers anders draaien alle andere klanten er mede voor op dat jij dat vraagt!
Daar heb ik weinig zin aan.
Groet,
Ben 🆒

Inderdaad Ben, voor niets gaat alleen de zon op!
Over het algemeen kun je kosten voor het leveren van een dienst op 2 manieren verhalen:
1. door de afnemer van de dienst ervoor te laten betalen,
2. of door de kosten te verdelen over alle klanten.
Ik ben in de regel een groot voorstander van het eerste mechanisme, waarbij je betaalt voor datgene dat je gebruikt. Methode 2 is pas interessant als praktisch al je klanten van een bepaalde dienst gebruik maken en het afrekenen ervan goedkoper is om het mee te nemen in een all-in maandelijks tarief (minder administratiekosten). Maar van dat laatstgenoemde is hier geen sprake.
Groeten,
Stefan

PS: ik vermoed dat die 40 euro waarschijnlijk niet eens kostendekkend zijn...
ALs ICT zich even boos maakt, en de oude bestanden converteert, heeft iedereen tot vele jaren terug zijn overzicht. Dit voorkomt allerlei dure handelingen. Ik moet zeggen dat ING (voorheen Postbank) dit beter voor elkaar heeft.

Reageer