SNS

Beantwoord

Afschriften langer dan 24 maanden terugzoeken?

  • 17 april 2013
  • 89 Reacties
  • 41098 Keer bekeken

Mijn accountant heeft me gevraagd betalingen terug te zoeken vanaf februari 2009. In Telebankieren kan ik maar 24 maanden terugzoeken. Op welke manier kan ik verder terugzoeken?
icon

Beste antwoord door Wouter 17 januari 2017, 16:48

Hallo allemaal,

De functie om langer dan 24 maanden terug te kijken wordt dit jaar niet gerealiseerd. De wens is wel aangegeven bij het bepalen van de prioriteiten, maar andere wensen hebben een hogere prioriteit gekregen.

Vorig jaar is er een bericht naar de gebruikers van Mijn SNS gestuurd waarin we aangeven dat het verstandig is om de afschriften op te slaan. Op deze manier leg je zelf een ‘dossier’ aan met afschriften. Dit jaar wordt dit bericht opnieuw verstuurd.
Bekijk origineel

89 reacties

Reputatie 1
Goedemorgen rslagter, logisch dat je dit wil weten voordat je ze aanvraagt. Als je afschriften aanvraagt die ouder zijn dan 24 maanden, dan ontvang je de digitale versie van de papieren afschrift en een uitleg van de afkortingen. Ik wens je alvast fijne feestdagen.
Bij het aanvragen van rekeningoverzichten is het me niet helemaal duidelijk of ik nu ook gewoon een digitaal transactieoverzicht van 2010 t/m 2016 kan aanvragen voor in excel. Of is het alleen mogelijk digitale versies van de papieren afschriften te krijgen?
Goedemorgen Tina,

Welkom op de community. Het is goed dat je je verdiept in de verwerking van je persoonsgegevens. Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt. Wil je weten welke persoonsgegevens we van je verwerken? Gebruik dan het formulier 'Gegevens inzien' om een gratis overzicht te ontvangen. Op de community is vaker gesproken over de termijn waarin je de transacties op je rekening kunt terugkijken. Het is ook een wens van SNS om deze termijn te verruimen, maar vanwege beperkte middelen en andere (verplichte) prioriteiten is dit nog niet uitgevoerd. Je kunt de transacties van je rekening downloaden en vervolgens opslaan op je computer of printen. Zo heb je altijd inzicht in je historische transacties. Als je de reacties in dit topic terugleest, dan zie je dat we een aantal maal een persoonlijk bericht in Mijn SNS hebben gestuurd om klanten te attenderen op het opslaan van hun transacties. Als je ze niet opslaat en je hebt een overzicht nodig dat ouder is dan 24 maanden, dan halen we deze uit het archief en berekenen we een deel van de kosten door. Hier vraag je een overzicht aan. Er zijn op de korte termijn geen plannen om de termijn van 24 maanden ter verruimen.
Badge
Er wordt elke keer gezegd dat het vanwege oude systemen niet mogelijk is om het makkelijk terug te vinden.
Inmiddels zijn we vijf jaar verder sinds het begin van dit topic. Als al die gegevens vanaf toen gewoon in het systeem bleven staan, dan konden we nu zeven jaar terug kijken.
Kan de SNS niet regelen dat je gewoon alle data vanaf 1 januari 2017 gratis kunt terug vinden?
Hierdoor wordt over een periode van drie jaar het archief per persoon vergroot naar vijf jaar.
En vanaf dan blijft het vijf jaar.
Best normaal denk ik?
Goedenavond,

Ook ik wil mijn oudere gegevens inzien en stuit op het moeten betalen. In het kader van de AVG heb ik recht op inzage. Over het betalen voor dit recht vind ik op deze website https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten/recht-op-inzage het volgende:

Mag een organisatie geld vragen bij een inzageverzoek?
Nee, in principe niet. Wel mag een organisatie een redelijke vergoeding vragen als u om extra kopieën vraagt. Of als uw verzoek duidelijk ongegrond of buitensporig is. Bijvoorbeeld als u heel veel verzoeken bij dezelfde organisatie indient. In dat geval is het ook mogelijk dat de organisatie uw inzageverzoek afwijst.


Aangezien ik bij mijn andere bank (ING) zonder enig probleem tot minstens 2011 kan terugkijken en de SNS bank dat zelf ook kan lijkt het mij geen probleem voor de bank om dit goed te regelen. M.i. zou het ook niet zo moeten zijn dat ik moet betalen voor het niet goed regelen van de zaken van mijn bank.

Verder is het absoluut niet van deze tijd dat ik afschriften op papier/pdf moet opvragen. Ik wil mijn afschriften op internet kunnen raadplegen en daar in kunnen zoeken. Dat er kosten worden gevraagd voor extra kopieen zou ik kunnen begrijpen, maar dan alleen als er ook een gratis alternatief wordt geboden.

Ik hoor graag voor welke gratis oplossing de SNS bank gaat zorgen,

Mvg,

Tina Renken
Badge +2
Goedemorgen Jos,

Als je je rekeningafschrift downloadt vanuit Mijn SNS en opslaat op je computer, dan staat altijd het logo van SNS op het afschrift en je gegevens. Je kunt op deze manier zelf je boekhouding bijhouden en ook afschriften van bijvoorbeeld 3 jaar geleden laten zien. De termijn die we aanhouden voor het inzien van je transacties in Mijn SNS, passen we niet aan. Als je oudere gegevens nodig hebt, kun je die altijd opvragen via onze website.
Klanten zelf hun dossier aan laten leggen genereert een corruptiepositie. Ik moet bijvoorbeeld aan kunnen tonen dat ik een borg van 525 heb betaald 3 jaar geleden. Als ik zelf een dossier aan leg kan ik dit aanpassen om frauduleus voordeel uit te halen.
Vanwege deze mogelijkheid is dit geen valide informatiebron: er is geen garantie dat informatie authentiek is.

Informatie die bij de bank vandaan komt garandeert dit wel. Herstel daarom afschriftgeschiedenis. Welk wetsartikel is hiervoor van toepassing? Kan me niet voorstellen dat hier nog een wetsregel voor geschreven moet worden.
Hoi Blacktomcat,

Per aanvraag betaal je nooit meer dan € 40 in totaal. Je betaalt per dag nooit meer dan € 40 per rekening. Ook niet als je op 1 dag meer aanvragen voor 1 rekening doet.
Bestaat er ook een (goedkopere) mogelijkheid om de bij- en afschrijvingen over een heel jaar te verkrijgen?
Hoi i.Aslan,

Welkom op de community. Je vraag heb ik verplaatst naar het topic waarin we de afschriften bespreken. De transacties van de afgelopen 24 maanden vind je in Mijn SNS. Heb je een ouder overzicht nodig? Dan vraag je deze hier aan. Hier zijn kosten aan verbonden: een kopie van een rekeningafschrift kost € 5 per afschriftnummer en een maandoverzicht kost € 10.
Dag, ik heb u vragen bank afschriften jaar 2015 hoe kan ik vinden
Dat is een goede toevoegingen om je gegevens extra te beveiligen, Erik 🙂
En maak een backup van je computer, of stop je afschrijvingen in een zip file met wachtwoord en sla het op in de cloud (OneDrive, GoogleDirve, etc).
Hoi Herst_Wanten,

Welkom op de community. Je vraag heb ik verplaatst naar een bestaand topic op de wensenlijst. Hier lees je dat het een wens van zowel de gebruikers als van SNS is om de periode van 24 maanden te verruimen. In januari gaf Wouter aan dat deze wijziging dit jaar niet wordt uitgevoerd omdat andere zaken prioriteit hebben. Hierin is nog niets veranderd. Tip: sla de bij- en afschrijvingen op je computer op, zodat je altijd kunt terugkijken.
Wat zou het handig zijn als ik gewoon onbeperkt,maar tenminste 60 maanden (wettelijke aantoonbaarheid) kan terugzien wat en hoe mijn af- of bijschrijvingen hebben plaatsgevonden. Dit ook al voor juiste banknummers en gegevens te gebruiken. Nu is het veel te moeilijk gemaakt. Wat is hier het nut van??
Goedemiddag Annes,

Welkom op de community. Zoals je ziet, heb ik je vraag verplaatst naar dit bestaande topic. Hier geven we uitleg over hoe je transacties van langer dan 24 maanden geleden opvraagt. Laat je het weten als ik je ergens bij kan helpen of als je vragen hebt?

Nu je de weg naar de community hebt gevonden, hoop ik je natuurlijk vaker te zien. Om wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor.
Ik probeer de transactiedetails te vinden van mijn bankafschriften voor het jaar 2015. Alleen kan ik het zien vanaf juni 2015. Hoe kan ik de eerste halfjaar ook bekijken?

Vorig jaar is er een bericht naar de gebruikers van Mijn SNS gestuurd waarin we aangeven dat het verstandig is om de afschriften op te slaan. Op deze manier leg je zelf een ‘dossier’ aan met afschriften. Dit jaar wordt dit bericht opnieuw verstuurd.

De bank heeft moeite met de oude transacties o.a. vanwege systeemwisselingen in de loop der tijd. Logisch dat er dan geconverteerd moet worden.
Maar dat geldt natuurlijk ook voor de klanten met hun dossier van jaaroverzichten. Het zal niet zo vaak gebeuren, maar ook zij moeten rekening houden met de mogelijkheid dat hun actuele software niet correct (meer) omgaat met dat dossier. Ik kan tenslotte mijn oude WordPerfect-bestanden ook niet meer makkelijk lezen in mijn huidige tekstverwerker.
Hoi Sjaakie,

Je hoeft geen excuus aan te bieden. Sommige zaken laten langer op zich wachten. Vaak heeft dat te maken met de planning die gemaakt wordt en het beschikbare budget.
Hoi Sjaakie,

Zoals aangegeven is dit complexer dan alleen een getal aanpassen. Op dit moment heeft het responsive maken van Mijn SNS meer prioriteit.

Goedemorgen Wouter,

Allereerst excuses voor mijn "reactie" hiervoor. Ik snap het helemaal en sommige dingen gaan nu eenmaal niet 1,2,3. Sorry dat ik er wat te simpel over dacht misschien en wat dat betreft heb ik totaal geen inzage in de ICT afdeling behalve dat ik ook weet dat sommige zaken heel lang op zich kunnen laten wachten.
Hoi Sjaakie,

Zoals aangegeven is dit complexer dan alleen een getal aanpassen. Op dit moment heeft het responsive maken van Mijn SNS meer prioriteit.
Hallo allemaal,

De functie om langer dan 24 maanden terug te kijken wordt dit jaar niet gerealiseerd. De wens is wel aangegeven bij het bepalen van de prioriteiten, maar andere wensen hebben een hogere prioriteit gekregen.

Vorig jaar is er een bericht naar de gebruikers van Mijn SNS gestuurd waarin we aangeven dat het verstandig is om de afschriften op te slaan. Op deze manier leg je zelf een ‘dossier’ aan met afschriften. Dit jaar wordt dit bericht opnieuw verstuurd.

Hallo Wouter,

Ik vind dit een beetje "simpel" van jullie. Je gaat nu "gewoon" een jaar uitstellen. Dat vind ik eigenlijk absurd. Ik denk dat dit ook nog eens relatief erg eenvoudig is om te doen. Voorheen heb ik ook wel eens gehoord dat jullie zeiden dat de systemen ervoor "oud" waren. Dit is nu al lang niet meer zo.

Kwestie van de datum wat uitrekken in het systeem, maar ik denk dat ik het al weet: "Jullie willen hier lekkere poen voor vangen"..Toch?
Hallo allemaal,

De functie om langer dan 24 maanden terug te kijken wordt dit jaar niet gerealiseerd. De wens is wel aangegeven bij het bepalen van de prioriteiten, maar andere wensen hebben een hogere prioriteit gekregen.

Vorig jaar is er een bericht naar de gebruikers van Mijn SNS gestuurd waarin we aangeven dat het verstandig is om de afschriften op te slaan. Op deze manier leg je zelf een ‘dossier’ aan met afschriften. Dit jaar wordt dit bericht opnieuw verstuurd.

@Sjaakie93 De wens is inderdaad niet in vervulling gegaan afgelopen jaar. De reden daarvan zoek ik uit en natuurlijk wat de nieuwe termijn is waarop de ontwikkelaars verwachten dit aan te pakken.

Ik meen me te herinneren dat (mogelijk in andere discussie) werd aangegeven dat het voor de SNS niet meer een punt was om verder (langere tijd terug) te gaan. Dat was in het verleden wel toegezegd, regelmatig een periode erbij.
Ook ik vind het jammer dat de SNS hier niet beter voorziet in informatie behoefte van klanten. Juist in dit digitale tijdperk is het belangrijk data een "normale" (wat bijv. de belasting verwacht (bijv. 5-6jr)) periode beschikbaar te stellen.
Misschien een klantenactie gaan houden om de SNS ook hier naar "normaal" te krijgen.
Groet,
Ben 🆒
Goedemorgen RFK,

Welkom op onze community. Ben heeft je al geholpen met de juiste link, zie ik. Heb je hierin gevonden wat je zocht? Wil je een keer zelf een topic aanmaken? In het topic Welkom op de community lees je hoe dat moet. Heb je het topic Welkom op de community gelezen?

@BigBen Dankjewel voor de hulp 🙂

@Sjaakie93 De wens is inderdaad niet in vervulling gegaan afgelopen jaar. De reden daarvan zoek ik uit en natuurlijk wat de nieuwe termijn is waarop de ontwikkelaars verwachten dit aan te pakken.

Reageer