SNS

Beantwoord

Eenmalig ingeplande overschrijving niet zichtbaar voor mederekeninghouder?

  • 9 juni 2015
  • 84 Reacties
  • 6738 Keer bekeken

Wij hebben een "en/of rekening".

Als wij een te betalen rekening ontvangen kunnen wij van elkaar niet zien of iemand van ons deze betaling al als ingepland heeft ingevoerd.
Als de een namelijk "vergeet" aan de ander door te geven dat de betaling al als ingepland is ingevoerd kan het zomaar gebeuren dat diezelfde rekening twee keer wordt ingepland en wellicht betaalt.


Hetzelfde geldt voor de spaarrekening. Als een van ons een bedrag overboekt naar de spaarrekening maar op de spaarrekening staat opeens een hoger bedrag dan gepland omdat de ander ook hetzelfde idee had om een bedrag over te boeken naar de spaarrekening.

Onze vraag is dus:
Waarom is het niet mogelijk om ingeplande betalingen of overboekingen naar de spaarrekening van elkaar te zien?
Wij hebben juist voor een en/of rekening gekozen om in een oogopslag het "Totaal" te kunnen overzien.


Groetjes, Christian & Nancy
icon

Beste antwoord door Dennis 9 november 2017, 10:49

De wens om ingeplande transacties inzichtelijk te maken voor beide rekeninghouders is bekend en wordt uitgevoerd. Het is niet bekend op welke termijn we deze wijziging uitvoeren.
Bekijk origineel

84 reacties

Badge +1
Goedenavond Christian & Nancy,

Allereerst welkom op de community 🙂.

Eenmalige ingeplande opdrachten zijninderdaad alleen zichtbaar in Mijn SNS van degene die de opdracht heeft aangemaakt. De mederekeninghouder kan deze dus niet opvragen in zijn of haar Mijn SNS. Een periodieke overboeking (POV) kunnen jullie wel beiden inzien ('ingeplande overschrijvingen' linksboven in het hoofdmenu) óf in de app (Overboeken, icoontje van bakje met pijltje drukken, ingepland).

Waarom het niet mogelijk om eenmalige ingeplande opdrachten voor beiden inzichtelijk te maken, vraag ik voor jullie na. Dat koppel ik zo snel mogelijk terug.

Hopelijk tot snel op de community. Hebben jullie ook het topic 'Welkom op de community' al gezien?
Reputatie 4
Badge +1
Misschien iets voor de wensenlijst, eventueel met opt-in...
Hoi Christian en Nancy,

De reden dat jullie ingeplande betalingen van elkaar niet kunnen zien, is dat deze gebonden zijn aan de digipas waarmee deze betalingen zijn ingevoerd. We kiezen ervoor om met de digipas een persoonlijke internetbankieromgeving te tonen. Momenteel zijn er geen aanwijzingen om dit aan te passen. In jullie geval vergt het dus overleg, zodat jullie niet beide dezelfde rekening betalen of hetzelfde bedrag overboeken naar de spaarrekening 🙂.
Beste Dennis en Tibor,

Na mijn recente overstap naar SNS is dit een van de problemen waar ik mij het meest aan stoor. Het is buitengewoon onhandig en storend dat deze informatie niet wordt weergegeven. Feitelijk komt het erop neer dat ik de gegevens in mijn SNS niet kan vertrouwen.

In ons geval is het extra vervelend omdat mijn partner last heeft van dyslexie; daarom vraagt hij mij regelmatig om even te controleren of ingeplande overboekingen wel goed zijn ingevoerd; ook wanneer wij grote uitgaven doen is de gewoonte om even te controleren of dit het geval is. De consequentie is dat we dit alleen kunnen doen door voor elkaar in te loggen.

Hidde
Beste Dennis en Tibor,

Na mijn recente overstap naar SNS is dit een van de problemen waar ik mij het meest aan stoor. Het is buitengewoon onhandig en storend dat deze informatie niet wordt weergegeven. Feitelijk komt het erop neer dat ik de gegevens in mijn SNS niet kan vertrouwen.

In ons geval is het extra vervelend omdat mijn partner last heeft van dyslexie; daarom vraagt hij mij regelmatig om even te controleren of ingeplande overboekingen wel goed zijn ingevoerd; ook wanneer wij grote uitgaven doen is de gewoonte om even te controleren of dit het geval is. De consequentie is dat we dit alleen kunnen doen door voor elkaar in te loggen.

Hidde

Hoi Hidde,
velen kennen dit "probleem". (gescheiden info per digipas).
Wij hebben het opgelost door maar 1 pas te gebruiken. Daarnaast kun je ook nog inloggen met een pincode (kun je wel iets minder doen).
Groet,
Ben 🆒
Beste BigBen,

Dit is natuurlijk een methode om hiermee om te gaan, maar het ligt iets ingewikkelder. In essentie komt dit neer op het delen van je inloggegevens, en dat is dan formeel weer tegen de algemene voorwaarden. Men zal er waarschijnlijk geen punt van maken, maar toch.

Mijn positie samengevat in principële termen.
Gegevens waar je recht op hebt door middel van een en/of rekening of een machtiging moeten zichtbaar zijn. De informatie die mijn bank mij geeft over mijn rekening moet kloppen; ik moet mijn bank kunnen vertrouwen.

Hidde
Beste Dennis en Tibor,

Na mijn recente overstap naar SNS is dit een van de problemen waar ik mij het meest aan stoor. Het is buitengewoon onhandig en storend dat deze informatie niet wordt weergegeven. Feitelijk komt het erop neer dat ik de gegevens in mijn SNS niet kan vertrouwen.

In ons geval is het extra vervelend omdat mijn partner last heeft van dyslexie; daarom vraagt hij mij regelmatig om even te controleren of ingeplande overboekingen wel goed zijn ingevoerd; ook wanneer wij grote uitgaven doen is de gewoonte om even te controleren of dit het geval is. De consequentie is dat we dit alleen kunnen doen door voor elkaar in te loggen.

Hidde


Hoi Hidde,

Allereerst welkom op de community. De situatie die je beschrijft lijkt me erg vervelend. Kun je uitleggen wat je met deze zin bedoelt?

“Feitelijk komt het erop neer dat ik de gegevens in mijn SNS niet kan vertrouwen.”


We nemen je feedback hierover zeker mee.

Dit is je eerste bericht op de community en ik zie dat je al op een aantal andere topics hebt gereageerd 🙂.
Voor meer informatie over de community, kun je het topic Welkom op de community’ eens doorlezen. Verder kun je jezelf eventueel voorstellen in de Koffiekamer.

Tot snel op de community.
Beste Kirsty,

Ik heb het wat sterk geformuleerd; laat ik nog een poging doen.
Gegevens die ik in Mijn SNS zie moeten kloppen; ik moet er vanuit kunnen gaan dat het saldo juist is, alle incasso's in de incassolijst staan, alle periodieke en reguliere overboekingen en berichten zichtbaar zijn. Door de scheiding zoals die hierboven is beschreven is dat voor periodieke overboekingen niet het geval. Dit vind ik principieel niet kunnen.

Het risico bestaat niet alleen dat er een overboeking dubbel plaatsvind omdat we beiden dezelfde inboeking inplannen, maar ook dat je verrast wordt door een overboeking die niet zichtbaar was, en dat je daardoor onverwacht onvoldoende saldo op de rekening hebt staan. Het komt erop neer dat ik er niet zomaar vanuit kan gaan dat mijn overzicht compleet is.

Nu regel ik normaal gesproken de bankzaken; is er voldoende saldo en worden uitgaven gedaan in goed overleg, dus ik wil het niet groter maken dan het is, maar ik vind het niet kloppen.

Hidde
Hoi Hidde,

We hebben jouw wens voorgelegd aan onze specialisten. Dit is een bewuste keuze die in het verleden is gemaakt door SNS. Toch zijn ze het met je eens dat de huidige werkwijze niet echt logisch overkomt. Technisch zou dit anders opgelost kunnen worden. Dit gaan we onderzoeken. Ik zet je wens op onze wensenlijst . Als we hierover meer weten, laten we je dat hier weten.
Beste Olaf,

Top!

Hidde
Badge

Hoi Hidde,
velen kennen dit "probleem". (gescheiden info per digipas).
Wij hebben het opgelost door maar 1 pas te gebruiken. Daarnaast kun je ook nog inloggen met een pincode (kun je wel iets minder doen).
Groet,
Ben 🆒



Dag Ben,

Wanneer je met 'een pincode' de digiocode bedoelt dan kom je daarmee ook bedrogen uit.
Zonet heb ik met mijn digipas een betaling gedaan en geagendeerd voor morgen.
Met mijn digipas kan ik die betaling WEL zien, maar met mijn digicode NIET.
Die splitsing wordt door de SNS kennelijk heel rigide aangehouden. De ene hand mag niet zien wat de andere doet.
Met verschillende digipassen zou ik me daar nog wat bij kunnen voorstellen maar niet bij digipas en digicode.
Zo kun je een adressenboek, aangemaakt met de digipas, evenmin inzien met de digicode.
De wereld van SNS blijft wonderlijk.

Harry
Hoi Harry,

Dit vind ik persoonlijk ook merkwaardig en ga ik voor je uitzoeken.
Badge
Dag Olaf,

In december 2013 kwam ik er achter dat digipas en digicode strikt van tafel en bed gescheiden naast elkaar leven binnen de SNS Bank.
Met mijn digipas zag ik n.l. een heel ander adresboek dan met mijn digicode.
Na de melding daarvan keeg ik van Marnix toen de mededeling: "Omdat het bedacht is als inlog voor verschillende personen, zijn de adresboeken verschillend. Nu begrijp ik dat dit in de praktijk niet altijd handig is. We geven je feedback door aan de ontwikkelaars van MIJN SNS, maar ik verwacht hier op korte termijn geen verandering in."
Na anderhalf jaar zal die 'korte termijn' nog wel niet verstreken zijn want, zoals je zelf al zegt, deze merkwaardige situatie doet zich nog steeds voor.
Waarschijnlijk ligt het probleem in het brievenbakje met onbegrepen stukken naast de vraag om credit card mutaties on line in te kunnen zien.
Zelf kan ik met dit gebrek in het betalingsprogramma wel leven maar ik kan mij goed voorstellen dat anderen er terecht moeite mee hebben.
Default zou de huidige toestand behouden kunnen blijven, maar met een paar parameters hier en daar zou je toch meerdere digipassen en/of digicodes zo aan één rekening moeten kunnen koppelen dat voor iedereen alles zichtbaar is.

Prettig weekend verder.

Harry
Hoi Harry,

Dankjewel voor je toevoeging. Zoals Olaf aangaf; hij heeft dit voor je uitgezet. Het realtime inzien van je creditcardgegevens in Mijn SNS zit wel in een ander bakje, want dat komt er echt aan 🙂.
Badge +1
Dag Ben,

Met mijn digipas kan ik die betaling WEL zien, maar met mijn digicode NIET.
Die splitsing wordt door de SNS kennelijk heel rigide aangehouden. De ene hand mag niet zien wat de andere doet.
Met verschillende digipassen zou ik me daar nog wat bij kunnen voorstellen maar niet bij digipas en digicode.
Zo kun je een adressenboek, aangemaakt met de digipas, evenmin inzien met de digicode.

Harry


Hallo Harry,

Onze specialisten geven aan dat dit een bekend issue is maar lastig op te lossen. Dit jaar staat het helaas niet op de planning om dit op te lossen.
Badge
Bedankt voor deze informatie, Tibor.
Wie weet leef ik nog lang genoeg om de oplossing mee te maken.
Ik hoop dat de starter van dit topic meeleest, want daar drukt deze beperking veel zwaarder dan bij mij.
na lang zoeken denk ik dat ons probleem hier thuis hoort.
wij hebben èèn rekening (met mederekeninghouder) met 2 digipassen.
wie kan mij uitleggen waarom niet èèn adresboek bij een rekeningnummer,
maar 2 verschillende adresboeken die aan de digipassen zijn gekoppeld.
geheimhouding kan hier geen rol spelen.
Badge
na lang zoeken denk ik dat ons probleem hier thuis hoort.
wij hebben èèn rekening (met mederekeninghouder) met 2 digipassen.
wie kan mij uitleggen waarom niet èèn adresboek bij een rekeningnummer,
maar 2 verschillende adresboeken die aan de digipassen zijn gekoppeld.
geheimhouding kan hier geen rol spelen.


In de optiek van de SNS Bank is het juist wel een kwestie van geheimhouding.
Dat is zo diep in het beleid ingebakken dat niemand er geloof aan hecht of het ooit nog losgeweekt gaat worden.
Wil je bij jouw twee digipassen een gelijkluidend adressenboek zien, dan zit er niets anders voor je op de beide bestanden zelf identiek aan te maken. Dat is een onderdeel van thuisbankieren. De bankier zit thuis en jij doet het werk.
Ook dat hoort tegenwoordig bij een 'normale' bank.
na lang zoeken denk ik dat ons probleem hier thuis hoort.
wij hebben èèn rekening (met mederekeninghouder) met 2 digipassen.
wie kan mij uitleggen waarom niet èèn adresboek bij een rekeningnummer,
maar 2 verschillende adresboeken die aan de digipassen zijn gekoppeld.
geheimhouding kan hier geen rol spelen.


Hi Racam,

Het adresboek in Mijn SNS is gekoppeld aan je digipas en niet aan een rekeningnummer. Je adresboek is dus persoonlijk. Ik kan me voorstellen dat wanneer je samen maar één rekeningnummer hebt, je ook maar één adresboek wilt hebben.
Er zijn ook klanten die twee of meerdere rekeningnummers hebben. Het koppelen van adresboeken aan rekeningnummers zou betekenen dat deze klanten dan meerdere adresboeken moeten hebben. Dat lijkt me erg verwarrend.

In dit topic worden meerdere problemen met betrekking tot inzichten en machtigingen van (mede)rekeninghouders besproken. Deze problemen zijn bij SNS bekend, maar kunnen op korte termijn niet worden opgelost. Hopelijk kun je hiervoor een zo geheten ‘workaround’ voor jezelf in vinden.
Reputatie 2
Badge +1
Ik kan me goed voorstellen dar een adresboek gekoppeld is aan een gebruiker (account) en daarmee aan 1 digipas.
Een koppeling aan een rekeningnummer lijkt mij erg onhandig, vooral als je meerdere rekeningen hebt waaronder 1 "en/of betaalrekening" met mijn partner, een rekening van een vereniging waarvoor ik als penningmeester gemachtigd ben (maar mijn partner uiteraard niet), een eigen betaalrekening (zonder machtigingen e.d.), etc.. Het bijhouden van verschillende aparte adresboeken is dan niet wenselijk, maar ook het delen van 1 adresboek met iedereen met wie ik een machtigings- of gemeenschappelijke rekening heb ook niet!
Voor ingeplande (eenmalige) overschrijvingen is dat natuurlijk anders. Dat moet je sowieso al per rekening regelen en het is dan ook logisch dat mederekeninghouders en gemachtigden op diezelfde rekening kunnen zien dat die geplande overboeking er staat.
Wij hebben een en/of rekening. De één heeft betalingen klaargezet in de verzendlijst. De ander wil ze gaan versturen. Lijkt me geen vreemde situatie.

Dat kan niet !
Ik kan de klaarstaande betalingen van mijn partner niet eens zien, laat staan definitief versturen !
Ik blijf de SNS-benadering van en/of rekeningen toch een beetje vreemd vinden. Of misschien is het de SNS-visie op het partnerschap?
Hoe dan ook, ik zou het graag anders zien. Als ik een tweede rekening heb (dat is immers het argument) dan moet ik een andere gebruikersnaam hanteren, lijkt mij zo. Dat moet ik nu ook al voor een en/of rekening.
Badge +2
Hoi Koos,

Ik begrijp dat het handig is als je de betalingen van je partner zelf kunt versturen. Je bent niet de eerste die dit onderwerp aankaart, daarom heb ik je vraag verplaatst naar dit bestaande topic. Hier lees je dat we ervoor kiezen om de digipas persoonsgebonden te houden, waardoor jullie beiden een eigen 'Mijn SNS' hebben. Als je bijvoorbeeld een tweede rekening hebt, dan gebruik je hiervoor je eigen digipas. Je krijgt dan geen speciale gebruikersnaam.
Een "tussen oplossing" blijft: gebruik dezelfde digipas!
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 2
Badge +1
Een andere tussenoplossing is dat de mederekeninghouder met de digicode van de rekeninghouder een betaling klaarzet in de verzendlijst en dat dan de rekeninghouder de betaling verzendt met de digipas of met de mobiele app (tot max. 500 euro/dag). Uiteraard moeten de digicode en digipas dan tot hetzelfde account (in dit geval van de rekeninghouder) horen in 'Mijn SNS'.
Een "tussen oplossing" blijft: gebruik dezelfde digipas!

Dat doen we in de praktijk ook, Ben. Maar daar zitten twee minpuntjes aan.
1. Omdat ik altijd Karin's digipas gebruik, ben ik de code voor mijn eigen pas al lang kwijt. Als haar iets overkomt wordt haar pas onbruikbaar en kan ik niets meer...
2. Met die digipas ben ik bij het internetbankieren Karin, maar met de bijbehorende digicode ben ik op de community ineens Koos. Soms wel verwarrend.

Een andere tussenoplossing is dat de mederekeninghouder met de digicode van de rekeninghouder een betaling klaarzet in de verzendlijst en dat dan de rekeninghouder de betaling verzendt met de digipas of met de mobiele app (tot max. 500 euro/dag). Uiteraard moeten de digicode en digipas dan tot hetzelfde account (in dit geval van de rekeninghouder) horen in 'Mijn SNS'.

Dan moeten we allebei dus twee digicodes kennen. Ook niet erg praktisch. Bovendien moet je dan tevoren weten wie de verzending gaat doen. Het gaat hier nu juist om min of meer onverwachte situaties, in ieder geval niet standaard.

Praktische vraag: hoe kan ik mijn community-identiteit "Koos" nu koppelen aan mijn nieuw in gebruik genomen digipas in plaats van die van Karin?

Reageer