SNS

Beantwoord

Excel versie in het huishoudboekje?

• 29 juli 2014
  • 8 Reacties
  • 5488 Keer bekeken

Ik maak geen gebruik van het huishoudboekje. Ik ben begonnen met het invullen maar vond de mogelijkheden te beperkt. Ik maak al enkele jaren gebruik van een excel bestand waar ik alles in bijhoud. Hierdoor heb ik ieder moment een beeld van de vaste uitgaven (van meerdere rekeningen) en wat ik dus nog te besteden heb per maand. Iedere week 5 minuten werk om bij te houden en werkt perfect :)

Ik denk overigens dat binnen excel veel meer mogelijkheden zijn dan in het huidige huishoudboekje, Wellicht is het een optie om de klanten ook hier iets van aan te bieden. Ik merk persoonlijk dat er namelijk wel vraag naar is ( ik ben eigenaar van een adviesbureau voor het automatiseren van de administratie)
icon

Beste antwoord door Kirsty 21 oktober 2015, 17:59

Hoi brok43,

Het is inderdaad altijd een afweging maken voor ons. Hoeveel klanten hebben er baat bij een aanpassing en zijn er aanpassingen die meer prioriteit hebben?

Leuk om te lezen dat je het huishoudboekje sowieso al een hele service vindt 🙂.
Bekijk origineel

8 reacties

Badge +1
Ik maak geen gebruik van het huishoudboekje. Ik ben begonnen met het invullen maar vond de mogelijkheden te beperkt. Ik maak al enkele jaren gebruik van een excel bestand waar ik alles in bijhoud. Hierdoor heb ik ieder moment een beeld van de vaste uitgaven (van meerdere rekeningen) en wat ik dus nog te besteden heb per maand. Iedere week 5 minuten werk om bij te houden en werkt perfect :)

Ik denk overigens dat binnen excel veel meer mogelijkheden zijn dan in het huidige huishoudboekje, Wellicht is het een optie om de klanten ook hier iets van aan te bieden. Ik merk persoonlijk dat er namelijk wel vraag naar is ( ik ben eigenaar van een adviesbureau voor het automatiseren van de administratie)

Hi Michel,

Zo zie je maar weer, iedereen heeft zijn eigen voorkeur 😉. Ik ken mensen in mijn omgeving, die bij het woord ‘Excel’ al gaan gillen. Vooral de formules zorgen voor de nodige kopzorgen. Je schrijft dat het een optie kan zijn om klanten een ‘Excel Huishoudboekje’ aan te bieden.
Kan je hier meer over vertellen, hoe je dat ziet?
Ik ben erg benieuwd!
Hey Kirsty,

die reactie hoor ik vaak als ik over Excel begin. Zoals ook al in het voorstel gedeelte aangegeven heb ik een bedrijf waarin ik andere bedrijven adviseer inzake de automatisering. Voor dit bedrijf heb ik o.a. een boekhoudprogramma, geheel in excel, geschreven. De eerste reacties waren zoals je beschrijft. Nadat ik ze echter het programma laat zien merken ze dat Excel meer kan dan de meesten weten.

Bij jullie IT mensen zitten vast ook mensen die verstand hebben van Visual Basic en het creëeren van Excel add-ins. Hierdoor kun je een excel bestand maken die (na een download van de bankmutaties) automatisch deze mutaties 'inleest' en indeeld in de juiste maand. Op basis van diverse instellingen ( bedrag, omschrijving oid ) kan vervolgens iedere regel automatisch ( indien hij wordt herkend ) worden ingedeeld in dezelfde rubriek als waar hij de vorige maand stond. Klanten kunnen zelf eenvoudig nieuwe rubrieken toevoegen. Zo  onstaat er na een tijdje een overzicht waarin maandelijks de vaste lasten staan (met schatting wanneer ze afgeboekt worden). 

Door het werken met VBA / add ins zijn er geen formules zichtbaar voor de klant. Er zijn enkel buttons zodat de gebruiker door de diverse opties kan scrollen en dropdown menu's voor het toekennen / wijzigen van rubrieken.

Door de draaitabellen en grafieken die je in excel kunt maken kun je denk ik snel een overzicht krijgen over hoe je ervoor staat, of je nog wat ruimte hebt en waar je zou kunnen besparen.
Als aanvulling:

Verschil zal niet zo groot zijn met het huidige huishoudboekje.
Enkele voordelen van een excel versie:
- ook als er even geen internet is kun je zien hoe je ervoor staat ( zolang je het bijhoudt)
- Je kunt meerdere banken / rekeningen samenvoegen
- Je kunt eigen rubrieken toevoegen
- Na vertrek bij een bank kun je het blijven gebruiken
- Zoalng er excel is kun je het blijven gebruiken. Zo kun je over 30 jaar nog zijn wat nu je vaste lasten zijn / waren
Als aanvulling:

Verschil zal niet zo groot zijn met het huidige huishoudboekje.
Enkele voordelen van een excel versie:
- ook als er even geen internet is kun je zien hoe je ervoor staat ( zolang je het bijhoudt)
- Je kunt meerdere banken / rekeningen samenvoegen
- Je kunt eigen rubrieken toevoegen
- Na vertrek bij een bank kun je het blijven gebruiken
- Zoalng er excel is kun je het blijven gebruiken. Zo kun je over 30 jaar nog zijn wat nu je vaste lasten zijn / waren

Toch kleine (?) kanttekening;
  • Updates van Excel?
  • Onderhoud (bij wijzigingen kan het (soms) noodzakelijk zijn om aanpassingen in de structuur te doen)
  • nieuwe computer (backups)
E.e.a. betekend volgens mij dat het (wenselijk) nodig is dat er een "onderhoudsabbonnement" is (tenzij de gebruiker zelf goed op de hoogte is, maar dan zal deze waarschijnlijk zelf al iets hebben gemaakt).
Groet,
Ben 🆒
Zeer goede opmerkingen!

Updates van excel maken eigenlijk niets uit. Over het algemeen blijft de structuur gelijk. Mocht dat niet zijn kan de addin geupdate worden waardoor de structuur automatisch omgezet wordt.

Komen we dus bij de updates. Je werkt met een add in. Dit is een klein bestand dat op je pc is opgeslagen. Bij een update moet je dit bestand overschrijven door een nieuwe die je kunt downloaden. Het bestand waar de data in staat hoef je niet aan te komen.

Punt 3 is eigenlijk als ieder excel bestand. Bij een nieuwe pc zet je het bestand bijvoorbeeld op een usb stick. Dit kun je sowieso doen ( of op een weblocatie als onedrive) aangezien je het dan waar je ook bent tot je beschikking hebt.

Ander punt dat je niet genoemd hebt: beveiliging.
Met een addin kun je er een wachtwoord beveiliging opzetten of zelfs zorgen dat het bestand maar op 1 pc te openen is.

Wat veel mensen niet weten is dat in Excel extreem veel mogelijk is. Ik heb nog niets gevonden dat een ander programma kan en excel niet. En toch leer ook ik nog dagelijks nieuwe dingen bij. Het enige wat er nodig is om het maximale eruit te halen is een community als deze die aangeeft wat ze wil hebben, en iemand die weet hoe hij het moet maken.
Ik zie het probleem niet? Als SNS bank nu alleen de getallen als export excel bestand aanbiedt, kan men daarna alle bewerkingen oplos laten die men wil.
Overigens zijn er ook veel mensen die op de McBook/Mac werken met Numbers. Die zet je dan weer weg...

Maar een echte noodzaak vind ik het niet. Ik vind het huishoudboekje al een hele service.
Badge +1
Hoi brok43,

Het is inderdaad altijd een afweging maken voor ons. Hoeveel klanten hebben er baat bij een aanpassing en zijn er aanpassingen die meer prioriteit hebben?

Leuk om te lezen dat je het huishoudboekje sowieso al een hele service vindt 🙂.
Hey Kirsty,

die reactie hoor ik vaak als ik over Excel begin. Zoals ook al in het voorstel gedeelte aangegeven heb ik een bedrijf waarin ik andere bedrijven adviseer inzake de automatisering. Voor dit bedrijf heb ik o.a. een boekhoudprogramma, geheel in excel, geschreven. De eerste reacties waren zoals je beschrijft. Nadat ik ze echter het programma laat zien merken ze dat Excel meer kan dan de meesten weten.

Kijk maar eens hier waarom excel (of eigenlijk elke spreadsheet) applicatie een horror applicatie is.

Vroeger gebruiken veel mensen OROV. Dat is wat lastiger geworden vanwege Win7+ en IBAN maar het kan nog steeds.

Reageer