Flexibelere naamgeving in adresboek


  • Weet de weg
  • 2 reacties
In het adresboek was het blijkbaar in het verleden mogelijk om speciale tekens (zoals een "+"-teken) in de rekeningnaam te gebruiken. Toen ik een van de bestaande rekeningen (voor een eigen spaarrekening) wilde wijzigen, lukte dat niet. Na wat uitprobeersels bleek ineens de "+" die er al lang in stond nu niet meer geaccepteerd te worden. Na het verwijderen van de "+" lukte het opslaan wel. Waarom mogen deze tekens in een eigen gekozen rekeningnaam in het adresboek niet gebruikt worden? Vaak is het wel makkelijk om bijvoorbeeld een "+" of een "&" te gebruiken in plaats van het woordje "en". Dat houdt de namen vaak korter.

7 Reacties

Goedemorgen Scutec,

Leuk dat ook jij de weg naar de community hebt gevonden, welkom :) Graag verwijs ik je naar onderstaand antwoord van Dennis. Waarom het eerder wel mogelijk was om het '+-teken' toe te voegen aan je adresboek, vraag ik na en je hoort van me zodra ik meer weet.

Dennis schreef:

Hoi boksbalsmurf,

Welkom op de community. Je vraag verplaats ik naar een bestaand onderwerp over de toegestane tekens in het omschrijvingsveld. Je mag inderdaad geen enter gebruiken in de omschrijving. De toegestane karakters zijn:

  • De kleine letters a tot en met z (abcdefghijklmnopqrstuvwxyz)
  • De hoofdletters A tot en met Z (ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ)
  • De cijfers 0 tot en met 9 (0123456789)
  • Bepaalde leestekens, namelijk . , / - ' [spatie] &

De overige tekens worden niet herkend door betaalverwerker Equens, vandaar dat je deze niet mag gebruiken. Is het zo duidelijk?

Om wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor.

@Tibor, er is een subtiel verschil tussen het omschrijvingsveld van een overboeking en de eigen gekozen rekeningnaam. De eerste wordt beperkt door afspraken tussen banken en Equens. De tweede is alleen in gebruik door SNS en zou in princiep UTF-8 kunnen bevatten.
Het lijkt erop dat per ongeluk de zelfde check op de inhoud van beide velden wordt toegepast.
eRik19 schreef:

@Tibor, er is een subtiel verschil tussen het omschrijvingsveld van een overboeking en de eigen gekozen rekeningnaam.t.


Die vraag heb ik daarom ook uitgezet. Dank voor het meedenken :)
eRik19 snapt het. Het gaat met name om de "eigen" velden van SNS. Dat het omschrijvingsveld bij een overboeking beperkt is door bepaalde afspraken tussen banken snap ik wel, hoewel ook daar met de juiste afspraken en software technisch ook meer mogelijk zou moeten zijn. Zoals eRik19 schrijft:
eRik19 schreef:


Het lijkt erop dat per ongeluk de zelfde check op de inhoud van beide velden wordt toegepast.

(beide, of zelfs alle velden?)
wat mij dus niet nodig lijkt te zijn. Alles wat niets met andere banken te maken heeft (zoals rekeningnaam en de omschrijving daarvan in het adresboek) zou deze beperking niet hoeven hebben.
Goedemorgen scutec,

Sorry voor de late reactie. We hebben bij onze collega's nagevraagd waarom je geen 'speciale' tekens meer kunt gebruiken in het adresboek. Mijn collega geeft aan dat het al langere tijd niet meer is toegestaan. De reden hiervan is dat dit soort tekens niet zijn toegestaan bij een betaling en dat we het daarom bij alle invoervelden vermijden. Het was 'vroeger' wel mogelijk omdat er toen geen invoer-controles werden gedaan.
En ik maar denken dat de techniek ons ten dienste staat, maar blijkbaar moeten we ons onderwerpen aan de technische (versimpelde) implementaties van de SNS web-site bouwers.
Goedemorgen MareikeIk blijf er toch bij dat de persoonlijke benaming voor de EIGEN rekeningen iets anders is dan de velden van een overboeking. Het gaat ook niet om het ADRESBOEK. Dat is iets heel anders. De eigen, persoonlijke rekeningnaam voor de EIGEN rekening wordt bij overboekingen niet gebruikt. Dat speciale tekens bij een betaling niet kunnen is dan eenmaal zo, maar de EIGEN naam van een rekening, zoals wij voor een van onze eigen spaarrekeningen "Wijnrekening" hebben gekozen, en voor een betaalrekening bijvoorbeeld "A&B Privé" puur voor ons eigen gemak, zou toch geen probleem moeten zijn. Dat is iets wat alleen voor mijzelf, als ingelogde SNS klant zichtbaar is en heeft helemaal niets met betalingen te maken. Daar staat voor de betaalrekening gewoon de "officiële" naam bij het rekeningnummer, bijvoorbeeld: "KLAASSEN J E/O KLAASSEN K" (fictieve namen voor in de poppenkast). Dat Jan en Katrien Klaassen deze rekening voor zichzelf dan "J&K Privérekening" noemen (en dat in hun instellingen dan zo willen aanpassen) zou dan geen probleem moeten zijn. Ik snap echter uit je antwoord dat het gewoon te veel moeite is om voor dit veld dan een andere invoercontrole te hanteren en alles maar gelijk is gemaakt.

Reageer

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)