Flexibelere naamgeving in adresboek

• Aan het opstarten
  • 1 reactie
In het adresboek was het blijkbaar in het verleden mogelijk om speciale tekens (zoals een "+"-teken) in de rekeningnaam te gebruiken. Toen ik een van de bestaande rekeningen (voor een eigen spaarrekening) wilde wijzigen, lukte dat niet. Na wat uitprobeersels bleek ineens de "+" die er al lang in stond nu niet meer geaccepteerd te worden. Na het verwijderen van de "+" lukte het opslaan wel. Waarom mogen deze tekens in een eigen gekozen rekeningnaam in het adresboek niet gebruikt worden? Vaak is het wel makkelijk om bijvoorbeeld een "+" of een "&" te gebruiken in plaats van het woordje "en". Dat houdt de namen vaak korter.

4 Reacties

Goedemorgen Scutec,

Leuk dat ook jij de weg naar de community hebt gevonden, welkom :) Graag verwijs ik je naar onderstaand antwoord van Dennis. Waarom het eerder wel mogelijk was om het '+-teken' toe te voegen aan je adresboek, vraag ik na en je hoort van me zodra ik meer weet.

Dennis schreef:

Hoi boksbalsmurf,

Welkom op de community. Je vraag verplaats ik naar een bestaand onderwerp over de toegestane tekens in het omschrijvingsveld. Je mag inderdaad geen enter gebruiken in de omschrijving. De toegestane karakters zijn:

• De kleine letters a tot en met z (abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
  • De hoofdletters A tot en met Z (ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
  • De cijfers 0 tot en met 9 (0123456789
  • Bepaalde leestekens, namelijk . , / - ' [spatie] &

De overige tekens worden niet herkend door betaalverwerker Equens, vandaar dat je deze niet mag gebruiken. Is het zo duidelijk?

Om wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor.

@Tibor, er is een subtiel verschil tussen het omschrijvingsveld van een overboeking en de eigen gekozen rekeningnaam. De eerste wordt beperkt door afspraken tussen banken en Equens. De tweede is alleen in gebruik door SNS en zou in princiep UTF-8 kunnen bevatten.
Het lijkt erop dat per ongeluk de zelfde check op de inhoud van beide velden wordt toegepast.
eRik19 schreef:

@Tibor, er is een subtiel verschil tussen het omschrijvingsveld van een overboeking en de eigen gekozen rekeningnaam.t.

Die vraag heb ik daarom ook uitgezet. Dank voor het meedenken :)
eRik19 snapt het. Het gaat met name om de "eigen" velden van SNS. Dat het omschrijvingsveld bij een overboeking beperkt is door bepaalde afspraken tussen banken snap ik wel, hoewel ook daar met de juiste afspraken en software technisch ook meer mogelijk zou moeten zijn. Zoals eRik19 schrijft:
eRik19 schreef:

Het lijkt erop dat per ongeluk de zelfde check op de inhoud van beide velden wordt toegepast.

(beide, of zelfs alle velden?)
wat mij dus niet nodig lijkt te zijn. Alles wat niets met andere banken te maken heeft (zoals rekeningnaam en de omschrijving daarvan in het adresboek) zou deze beperking niet hoeven hebben.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)