SNS

Beantwoord

Hoe kan ik afschriften langer dan 24 maanden terugzoeken?

  • 17 april 2013
  • 91 Reacties
  • 67995 Keer bekeken


Toon eerste bericht

91 reacties

Hoi Herst_Wanten,

Welkom op de community. Je vraag heb ik verplaatst naar een bestaand topic op de wensenlijst. Hier lees je dat het een wens van zowel de gebruikers als van SNS is om de periode van 24 maanden te verruimen. In januari gaf Wouter aan dat deze wijziging dit jaar niet wordt uitgevoerd omdat andere zaken prioriteit hebben. Hierin is nog niets veranderd. Tip: sla de bij- en afschrijvingen op je computer op, zodat je altijd kunt terugkijken.
Badge +1
En maak een backup van je computer, of stop je afschrijvingen in een zip file met wachtwoord en sla het op in de cloud (OneDrive, GoogleDirve, etc).
Dat is een goede toevoegingen om je gegevens extra te beveiligen, Erik 🙂
Dag, ik heb u vragen bank afschriften jaar 2015 hoe kan ik vinden
Hoi i.Aslan,

Welkom op de community. Je vraag heb ik verplaatst naar het topic waarin we de afschriften bespreken. De transacties van de afgelopen 24 maanden vind je in Mijn SNS. Heb je een ouder overzicht nodig? Dan vraag je deze hier aan. Hier zijn kosten aan verbonden: een kopie van een rekeningafschrift kost € 5 per afschriftnummer en een maandoverzicht kost € 10.
Bestaat er ook een (goedkopere) mogelijkheid om de bij- en afschrijvingen over een heel jaar te verkrijgen?
Hoi Blacktomcat,

Per aanvraag betaal je nooit meer dan € 40 in totaal. Je betaalt per dag nooit meer dan € 40 per rekening. Ook niet als je op 1 dag meer aanvragen voor 1 rekening doet.
Klanten zelf hun dossier aan laten leggen genereert een corruptiepositie. Ik moet bijvoorbeeld aan kunnen tonen dat ik een borg van 525 heb betaald 3 jaar geleden. Als ik zelf een dossier aan leg kan ik dit aanpassen om frauduleus voordeel uit te halen.
Vanwege deze mogelijkheid is dit geen valide informatiebron: er is geen garantie dat informatie authentiek is.

Informatie die bij de bank vandaan komt garandeert dit wel. Herstel daarom afschriftgeschiedenis. Welk wetsartikel is hiervoor van toepassing? Kan me niet voorstellen dat hier nog een wetsregel voor geschreven moet worden.
Badge +2
Goedemorgen Jos,

Als je je rekeningafschrift downloadt vanuit Mijn SNS en opslaat op je computer, dan staat altijd het logo van SNS op het afschrift en je gegevens. Je kunt op deze manier zelf je boekhouding bijhouden en ook afschriften van bijvoorbeeld 3 jaar geleden laten zien. De termijn die we aanhouden voor het inzien van je transacties in Mijn SNS, passen we niet aan. Als je oudere gegevens nodig hebt, kun je die altijd opvragen via onze website.
Goedenavond,

Ook ik wil mijn oudere gegevens inzien en stuit op het moeten betalen. In het kader van de AVG heb ik recht op inzage. Over het betalen voor dit recht vind ik op deze website https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten/recht-op-inzage het volgende:

Mag een organisatie geld vragen bij een inzageverzoek?
Nee, in principe niet. Wel mag een organisatie een redelijke vergoeding vragen als u om extra kopieën vraagt. Of als uw verzoek duidelijk ongegrond of buitensporig is. Bijvoorbeeld als u heel veel verzoeken bij dezelfde organisatie indient. In dat geval is het ook mogelijk dat de organisatie uw inzageverzoek afwijst.


Aangezien ik bij mijn andere bank (ING) zonder enig probleem tot minstens 2011 kan terugkijken en de SNS bank dat zelf ook kan lijkt het mij geen probleem voor de bank om dit goed te regelen. M.i. zou het ook niet zo moeten zijn dat ik moet betalen voor het niet goed regelen van de zaken van mijn bank.

Verder is het absoluut niet van deze tijd dat ik afschriften op papier/pdf moet opvragen. Ik wil mijn afschriften op internet kunnen raadplegen en daar in kunnen zoeken. Dat er kosten worden gevraagd voor extra kopieen zou ik kunnen begrijpen, maar dan alleen als er ook een gratis alternatief wordt geboden.

Ik hoor graag voor welke gratis oplossing de SNS bank gaat zorgen,

Mvg,

Tina Renken
Badge
Er wordt elke keer gezegd dat het vanwege oude systemen niet mogelijk is om het makkelijk terug te vinden.
Inmiddels zijn we vijf jaar verder sinds het begin van dit topic. Als al die gegevens vanaf toen gewoon in het systeem bleven staan, dan konden we nu zeven jaar terug kijken.
Kan de SNS niet regelen dat je gewoon alle data vanaf 1 januari 2017 gratis kunt terug vinden?
Hierdoor wordt over een periode van drie jaar het archief per persoon vergroot naar vijf jaar.
En vanaf dan blijft het vijf jaar.
Best normaal denk ik?
Goedemorgen Tina,

Welkom op de community. Het is goed dat je je verdiept in de verwerking van je persoonsgegevens. Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt. Wil je weten welke persoonsgegevens we van je verwerken? Gebruik dan het formulier 'Gegevens inzien' om een gratis overzicht te ontvangen. Op de community is vaker gesproken over de termijn waarin je de transacties op je rekening kunt terugkijken. Het is ook een wens van SNS om deze termijn te verruimen, maar vanwege beperkte middelen en andere (verplichte) prioriteiten is dit nog niet uitgevoerd. Je kunt de transacties van je rekening downloaden en vervolgens opslaan op je computer of printen. Zo heb je altijd inzicht in je historische transacties. Als je de reacties in dit topic terugleest, dan zie je dat we een aantal maal een persoonlijk bericht in Mijn SNS hebben gestuurd om klanten te attenderen op het opslaan van hun transacties. Als je ze niet opslaat en je hebt een overzicht nodig dat ouder is dan 24 maanden, dan halen we deze uit het archief en berekenen we een deel van de kosten door. Hier vraag je een overzicht aan. Er zijn op de korte termijn geen plannen om de termijn van 24 maanden ter verruimen.
Bij het aanvragen van rekeningoverzichten is het me niet helemaal duidelijk of ik nu ook gewoon een digitaal transactieoverzicht van 2010 t/m 2016 kan aanvragen voor in excel. Of is het alleen mogelijk digitale versies van de papieren afschriften te krijgen?
Reputatie 3
Goedemorgen rslagter, logisch dat je dit wil weten voordat je ze aanvraagt. Als je afschriften aanvraagt die ouder zijn dan 24 maanden, dan ontvang je de digitale versie van de papieren afschrift en een uitleg van de afkortingen. Ik wens je alvast fijne feestdagen.

Al enig nieuws over prioriteit en budget van deze gevraagde functionaliteit?


Overigens, om nog op @Dennis te reageren: Transactiegegevens vallen juridisch gezien onder persoonsgegevens, dus SNS moet daar gewoon gehoor aan geven bij aanvraag.  Zie ook brief van Autoriteit Persoonsgegevens aan alle banken over gebruik van transactiedata voor commerciele doeleinden, wat in strijd met de AVG is (o.a. niet verenigbaar met doelbindingsbeginsel). Dit geeft vrij duidelijk aan hoe in ieder geval de AP naar transactiegegevens en verwerking door banken kijkt, zeker als dezelfde data voor nieuwe doelen ingezet wordt.

Dat het proces niet meer van deze tijd is, ben ik met velen eens. Voelt ook zeker niet goed dat SNS in deze gevallen geld vraagt voor iets wat door menig ander bank als standaard digitale functionaliteit wordt geboden, omdat men het daar wel als minimal viable product functie zag (om even in ontwikkeltermen te blijven).

Daarnaast: Het gaat om de kosten van je betaalrekening en welke functionaliteit daar tegenover staat, aangezien banksparen anno 2019 vrij onzinnig is. Heb jij deze functie ook regelmatig nodig, dan is het waarschijnlijk zinniger om even bij de buren te kijken waar het wel als functie in de digitale omgeving zit (hetzij app of website). Dan scheelt het je gewoon ieder jaar geld.

Ik zou er niet op wachten tot SNS hier mee komt, gezien de historie van deze en andere gevraagde functies.
Begrijp mij niet verkeerd, zeer trouw en tevreden klant, maar soms loop je wel tegen dit soort dingen aan.

Alvast een gelukkig 2020 en op naar de 7e verjaardag van deze vraag!

 

Reputatie 4
Badge +4

Hallo @M1ch3l

Dank voor je reactie en welkom op de community. Het SNS Team bestaat uit moderators die een oogje in het zeil houden op het forum, informatie delen en vragen beantwoorden. Daarnaast zijn er SNS Medewerkers die de moderators vanuit hun vakgebied ondersteunen of uit eigen interesse meelezen en/of reageren.

Goed om te lezen dat je al over het algemeen tevreden bent over onze dienstverlening, dat vinden we belangrijk. Maar ook: waar we kunnen verbeteren luisteren we met aandacht naar je vraag of wens. Met betrekking tot je vraag is de status onveranderd gebleven. Je kunt de transacties van je rekening downloaden en vervolgens opslaan op je computer. Zo heb je altijd inzicht in je historische transacties en kun je op een later moment verder dan 24 maanden terugkijken. Dat kan van pas komen bij bijvoorbeeld je belastingaangifte. En je voorkomt dat je kosten maakt voor een kopie van een afschrift. Op de website kun je alle mogelijkheden nalezen. Fijne jaarwisseling! 

Reageer