Vraag

Huishoudboekje: Eigen categorieen

• Aan het opstarten
  • 1 reactie
Op zich leuke functie, dat huishoudboekje. Maar ik kan geen mogelijkheid vinden om eigen categorieen en subcategorieen toe te voegen.
Is die mogelijkheid aanwezig? En zo ja, hoe? (zonder die mogelijkheid heb ik weinig aan deze functionaliteit voor mijn doelstellingen).

12 Reacties

Hallo MickJ

Welkom op de community! Leuk dat je hebt aangemeld met een interessante vraag over het Huishoudboekje. Als je het leuk vindt om te zien wie we zijn en hoe de community werkt, lees dan hier verder.

Over het Huishoudboekje in Mijn SNS en de mobiele app is veel informatie te vinden op onze site, maar graag beantwoord ik je vraag over het instellen van categoriën. Het huishoudboekje herkent veel inkomsten en uitgaven automatisch en zet ze in een categorie. Als je met je betaalpas betaalt bij het benzinestation, valt die uitgave automatisch onder ‘brandstof’. Komen inkomsten en uitgaven in een verkeerde categorie of herkent het huishoudboekje ze niet automatisch? Dan kun je ze zelf indelen.

Automatische categorieën voor transacties (Mijn SNS)
SNS Huishoudboekje herkent rekeningnummers van grote organisaties en zet ze automatisch in een categorie.

Transacties zelf wijzigen of indelen (Mijn SNS)
Verkeerde categorie? De categorie van een transactie kun je zelf wijzigen. Dit doet je in Mijn SNS via ‘Transacties indelen’.

Huishoudboekje in de app - Inzicht
Ook in de app is het huishoudboekje zichtbaar, in het transactieoverzicht onder het tabje ‘Inzicht’. Inzicht in geldzaken in de app moet je eerst aanzetten in de instelling van de app.
SNS Mobiel Bankieren: Inloggen > Instellingen > Inzicht in geldzaken > Inzicht in uitgaven / spaarpotten > Tonen in uitgaven > Ja

Wijzigen van categorieën in de app
SNS Mobiel Bankieren: Inloggen > Kies je rekening > Kies voor inzicht > Ga naar gewenste categorie > Kies gewenste transactie > Bij 'Details' kies je voor 'Categorie' > Deel de categorie opnieuw in
Het verschil tussen Inzicht (op de app) en het Huishoudboekje (Mijn SNS) is dat je in Inzicht geen inkomsten kunt indelen en geen budgetten kunt aanmaken.

Meer info
In de handleiding lees je hier precies hoe het huishoudboekje werkt. Bijvoorbeeld hoe je het aan- en uitzet, hoe je budgetten instelt, en hoe je een rekening van een andere bank toevoegt.

Zo flink verhaal hè, ik hoop dat mijn uitleg nuttig is en je ermee uit de voeten kunt. Kom gerust terug als ik je aanvullend kan helpen, succes MickJ!
Reputatie 3
Evelyn, volgens mij heb je met dit verhaal de vraag helemaal niet beantwoord...
Reputatie 1
Hoi MickJ, welkom op het forum!

Zelf gebruik ik het huishoudboekje niet. Uit het topic verbetervoorstellen huishoudboekje maak ik alleen op dat het kunnen toevoegen voor eigen categorieen geen prioriteit heeft voor de ontwikkelaars van het huishoudboekje (status: 3 maanden terug). Dit trouwens ondanks dat het in het genoemde topic meermalen door verschillende klanten is gevraagd.

Een plan B zou nog kunnen zijn dat bepaalde categorieen die door meerdere personen worden gevraagd gemeenschappelijk voor alle klanten worden toegevoegd. Maar ook dit gebeurt nog niet.

Uit het topic heb ik ook begrepen dat het huishoudboekje voor SNS door een derde partij is ontwikkeld. Dit maakt de communicatielijnen wat langer en indirecter. Mogelijk is SNS niet de enige klant van dit product en kan om die reden minder invloed op de vorm uitoefenen. Een ander belang van het huishoudboekje is dat SNS via deze informatie meer inzicht krijgt in de bestedingpatronen van haar klanten. Zou iedere klant een unieke indeling hanteren, dan kan SNS haar analyse bij het grof vuil zetten. Mogelijk is dit nog een reden waarom unieke categorieen niet zo van de grond komen.
Koos schreef:

Evelyn, volgens mij heb je met dit verhaal de vraag helemaal niet beantwoord...

Nou @Koos, daar sla de spijker op de kop. Ik heb over het woord 'eigen' gelezen en een algemene uitleg gegeven over het instellen van categoriën in het Huishoudboekje. De wens van @MickJ is om zélf categoriën te kunnen maken. Die staat, zoals @Ferd laat weten, op het lijstje verbetervoorstellen huishoudboekje. Ik zal dit topic verplaatsen, zodat de wens centraal blijft. Sorry is op zijn plaats, ik had in dit geval beter moeten lezen.
Ik vind het hele huishoudboekje vanaf het begin af aan al nop. Onlangs kwam ik een app tegen die "Mijn huishoudboek" heet en deze is niet "live" gekoppeld aan je bank, maar je kan wel een .csv bestand importeren.

Daarnaast is het mogelijk om in die app:

- zelf categorieën te maken (zowel voor de inkomsten als de uitgaven)
- toekomstige boekingen en uitgaven in te plannen (doorlopend en zelf instelbaar qua om de hoeveel maanden mogelijk)
- uitgebreid en simpel te budgeteren
- etc. etc.

Ik heb ongeveer een jaar geleden een andere bank gekozen, maar ik zag al snel dat het huishoudboekje ook daar geen uitkomst bood.

De categorieën zijn min of meer universeel in Nederland. Sommige zijn dusdanig achterhaald en oud dat ze compleet nutteloos geworden zijn. De externe partij levert deze als oplossing voor heel veel banken. Aanvraag voor een categorie wordt ook niet gehonoreerd en zelf iets toevoegen..ho maar.

Vandaar dat ik deze app aan kan bevelen..mijn zoektocht is lang geweest naar het juiste huishoudboekje, maar sinds vorig jaar dus voorbij.

Je moet wel zelf alle in en uitgaven inboeken, maar ikzelf vindt dit uitermate handig. Zo kan je het goed controleren..

..of je upload gewoon telkens een nieuwe .csv

Vergeet het Huishoudboekje..het is vergane glorie..

Hier is "Mijn Huishoudboek" voor uitgevonden met ook nog regelmatige updates en godzijdank geen live connectie met de bank waardoor het allemaal niet ergens rondzweeft op het internet.
Inderdaad zocht ik naar de mogelijkheid om zelf mijn categorieen te defineren. Ik gebruik de rekening nl. voor een specifiek doel (een verbouwing) en het leek me handig om mijn uitgaven goed te kunnen bijhouden. Maar ik denk dat het toch een excel-sheetje wordt...

P.S. ik zal eens kijken naar 'Mijn Huishoudeboekje', maar heb geen goede ervaringen met huis-tuin-keuken boekhoudprogramma's; zijn vaak vluchtig en beperkt
P.P.S. ik zag een opmerking over 'inzicht in de klanten', maar ik sta er eigeinelijk helemaal niet op te wachten dat andere inzicht krijgen in mijn huishoud boekje
Hoi @MickJ

Wat leuk dat je gaat verbouwen! Ik ben benieuwd wat je gaat doen, zelf woon ik in een jaren-30 huis en het is eigenlijk nooit af :)
Nog even over je rekening, slim dat je deze speciaal gebruikt om je kosten overzichtelijk te houden en je uitgaven in de hand te houden. Het huishoudboekje kan je daar goed bij helpen, in de handleiding lees je hoe. Als je liever voor een andere manier kiest, dan ben je daar natuurlijk vrij in. Ik wens je vast veel plezier en succes met de verbouwing.
MickJ schreef:

Inderdaad zocht ik naar de mogelijkheid om zelf mijn categorieen te defineren. Ik gebruik de rekening nl. voor een specifiek doel (een verbouwing) en het leek me handig om mijn uitgaven goed te kunnen bijhouden. Maar ik denk dat het toch een excel-sheetje wordt...

P.S. ik zal eens kijken naar 'Mijn Huishoudeboekje', maar heb geen goede ervaringen met huis-tuin-keuken boekhoudprogramma's; zijn vaak vluchtig en beperkt
P.P.S. ik zag een opmerking over 'inzicht in de klanten', maar ik sta er eigeinelijk helemaal niet op te wachten dat andere inzicht krijgen in mijn huishoud boekje

Goedemorgen MickJ,

Let er wel even op dat de titel van de app Mijn Huishoudboek is en niet Mijn Huishoudboekje.

Met Mijn Huishoudboek kan je je volledige .csv bestanden inladen en daarnaast is er niks gekoppeld (live, cloud) aan een bank oid.

Vergis je niet in de naam omdat je anders straks de verkeerde misschien te pakken hebt en dat zou dus zonde zijn.
Hoi @Sjaakie93, @Koos, @Mickj en @Ferd,

Even een update op deze zonnige dag. Jullie wensen heb ik doorgegeven aan de ontwikkelaars van het huishoudboekje. Ik begrijp dat ik geduld van jullie vraag. Intern vraag ik aandacht voor de diverse verbetervoorstellen die ik ontvang, maar ik kan het proces niet beïnvloeden of bespoedigen.
Reputatie 1
Nou, aan je inzet kan het niet liggen Evelyn!

Sommige van die voorstellen kunnen op softwarevlak ook best behoorlijke implicaties hebben. Maar feedback is altijd de eerste stap naar productverbetering, al zal een producent die feedback op momenten kunnen verfoeien. Op zijn minst zetten we bij de producteigenaars een denkproces aan de gang dat als een geest niet meer in de fles is te krijgen, dan hebben we het halve werk al gedaan.

Bank en klanten kunnen elkaar trouwens vinden door met een hoofdcategorie-indeling te werken (relevant voor bank) waaronder een flexibele subcategorie indeling mogelijk is (relevant voor de klanten). De subcategorieën zijn voor de klanten inzichtelijk maar worden voor de bank op een hoop gegooid (is alleen geïnteresseerd in de totalen). Klanten hebben dan nog wel aan de hoofdcategorieën te conformeren wanneer ze een eigen categorie als subcategorie toevoegen.

Omdat de subcategorieën klantspecifiek zijn is het misschien doenlijk ze tijdens een zoekopdracht, on the fly, te indexeren, zodat de bank zich zich niet hoeft te bekommeren over het opslaan van al die indexen van al die subcategorieën van al die klanten. Maar van dit laatste weet ik te weinig om te beoordelen of het kan, het is maar een gedachte.
Hoi @Ferd,
Laat je gedachten gerust achter op de community hoor, we kunnen er altijd wat van opsteken :)
Confusius: Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.
Reputatie 1
@Evelyn, dan zou ik er een van Socrates willen teruggeven: "Wijsheid begint met verwondering." Los geïnterpreteerd houdt dit voor mij in dat ik niet gauw iets voor zoete koek aanneem, maar ook dat ik onbevangen naar verandering tracht te kijken.

Toen ik net begon met werken hield een toen 40+ projectleider mij voor: "Als je denkt dat je alles al weet en alles al eens hebt gezien dan kom je in de gevarenzone. De schijnzekerheid maakt je namelijk blind voor verandering wanneer die zich recht voor je neus afspeelt".

Die raad van die projectleider is een beetje mijn mantra geworden, en het houdt mij alert. Verwondering, maar ook twijfel, zijn eigenschappen die die dicht bij mijzelf liggen en die ik daarom waardevol vind.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)