Beantwoord

Kan ik alle correspondentie per mail ontvangen?

• Goed op dreef
  • 19 reacties
Ik heb afgelopen week een brief per post ontvangen van de SNS Bank over de premieverhoging van mijn inboedelverzekering.
Waarom wordt die brief niet per e-mail verstuurd?
Stel dat ik op dit moment een wereldreis aan het maken ben of voor een half jaar aan het werken in het buitenland, dan kan je belangrijke informatie missen.
Het lijkt mij eenvoudig om in 'Mijn SNS' bij 'Instellingen' de mogelijkheid te bieden om aan te geven dat je alle informatie alleen via e-mail wil ontvangen.
Dan kan ik overal ter wereld eventueel reageren op brieven van de SNS bank.

En wat ook belangrijk is: de SNS Bank kan besparen op de frankeerkosten.
icon

Beste antwoord door Dennis 24 augustus 2016, 11:33

Hoi allen,

Met betrekking tot mail zijn we vanuit SNS zeer voorzichtig in verband met phishing. Veel van onze klanten vertrouwen mails van banken niet om deze reden. Als we mails sturen, dan zijn we ook zeer beperkt in wat we bijvoorbeeld kunnen doorlinken. Desondanks vinden we het een goede suggestie. Binnenkort bespreken we met alle afdelingen wat de mogelijkheden, kansen en beperkingen zijn. Op korte termijn gaat het niet lukken om alle correspondentie per mail te laten lopen, daarvoor zijn er teveel haken en ogen. Bedankt voor jullie feedback.

Bekijk origineel

24 reacties

Hoi Rob1960,

Dat is een goede vraag, zeg. Ik leg 'm voor aan onze productmanager en hou je op de hoogte van het antwoord.
Rob,

Ik heb een groot bezwaar tegen je voorstel en dat is omdat e-mail verkeer niet veilig is. Ten eerste omdat er overal kopieën blijven rondzwerven op servers en omdat er te veel gebruik wordt gemaakt van fishing-emails. Maar ik ben ook voorstander van je strekking: weg met brieven.
Volgens mij ligt de oplossing in het verlengde van hoe de ziektekostenverzekeringen omgaan met documenten. De SNS moet een 'persoonlijke' documenten portal aanbieden waarbij je je eigen berichten/brieven kunt inzien en ook je formulieren kunt posten. Een aankondiging kan dan per e-mail (zonder de link naar je document-inlog pagina, om fishing-problemen te voorkomen).
eRik19 schreef:

Rob,

Ik heb een groot bezwaar tegen je voorstel en dat is omdat e-mail verkeer niet veilig is. Ten eerste omdat er overal kopieën blijven rondzwerven op servers en omdat er te veel gebruik wordt gemaakt van fishing-emails. Maar ik ben ook voorstander van je strekking: weg met brieven.
Volgens mij ligt de oplossing in het verlengde van hoe de ziektekostenverzekeringen omgaan met documenten. De SNS moet een 'persoonlijke' documenten portal aanbieden waarbij je je eigen berichten/brieven kunt inzien en ook je formulieren kunt posten. Een aankondiging kan dan per e-mail (zonder de link naar je document-inlog pagina, om fishing-problemen te voorkomen).

Mee eens.
Ik heb en had dat bij mijn Duitse banken (1 inmiddels verlaten). Toen ik dus weg ging bij een bank, waren ook gelijk al m´n bestanden "weg".
Ik pleit er dan ook voor daar een voorziening voor te treffen.
"Klant weg, klant toch nog (bepaalde tijd) inzage in de gegevens / brieven enz."
Groet,
Ben :cool:
Goed punt Ben! Vaak wordt de exit-strategie vergeten. Dat zou netjes verankert moeten zijn in de voorwaarden en de exit-procedure waar een klant doorheen begeleid wordt.
Hoi allemaal,

Een update van onze kant: we zijn nog met deze vraag bezig en verwachten volgende week een antwoord.
Hoi allen,

Met betrekking tot mail zijn we vanuit SNS zeer voorzichtig in verband met phishing. Veel van onze klanten vertrouwen mails van banken niet om deze reden. Als we mails sturen, dan zijn we ook zeer beperkt in wat we bijvoorbeeld kunnen doorlinken. Desondanks vinden we het een goede suggestie. Binnenkort bespreken we met alle afdelingen wat de mogelijkheden, kansen en beperkingen zijn. Op korte termijn gaat het niet lukken om alle correspondentie per mail te laten lopen, daarvoor zijn er teveel haken en ogen. Bedankt voor jullie feedback.
Als ik mag stemmen: persoonlijke documenten portal, met 3 jaar toegang na opzeggen. Al ben ik dat laatste nog niet van plan...
+1. Alleen hoeft die 3 jaar niet als het mogelijk is om alle 'persoonlijke' documenten in een keer te downloaden in bv een zip bestand.

Het concept is al bij veel partijen in gebruik, zoals verzekeraars. Dus het moet relatief eenvoudig in te kopen zijn als dienst, net zoals dit forum en het huishoudboekje.
Wen er maar aan, bij SNS krijg je ALLES op papier. Zelfs algemene voorwaarden die prima als PDF te downloaden zijn krijg je in een lekkere dikke envelop opgestuurd. Ook als je zaken helemaal niet meer wil zoals papieren afschriften van je creditcard krijg je gewoon opgestuurd. Geen enkele mogelijkheid om dat tegen te houden.

Een oplossing is er natuurlijk al wel in de vorm van mijnoverheid.nl. Nou denk je vast dat die site alleen voor overheidsinstanties is, maar ook pensioenfondsen doen mee dus waarom de banken niet? Een mooie veilige (veilig genoeg?) plek voor je persoonlijke digitale berichtgeving en onafhankelijk van bij welke bank je zit.
Ha EdwinB,
Ik heb goed nieuws voor je. In het halfjaar 2016 verslag kun je lezen: Bovendien zal SNS Bank haar bedrijfsvoering nog eenvoudiger en efficiënter maken. Maatregelen om processen en producten te vereenvoudigen en te digitaliseren zullen de dienstverlening aan de klant eenvoudiger, goedkoper en transparanter maken en er tevens voor zorgen dat SNS Bank een toekomstbestendig en laag kostenniveau kan verwezenlijken.
Ik denk dat je in de toekomst zelf elke nieuwe versie van de voorwaarden moet downloaden. Ik kan me in ieder geval geen dikke brieven herinneren in de afgelopen jaren.
EdwinB schreef:

Wen er maar aan, bij SNS krijg je ALLES op papier. Zelfs algemene voorwaarden die prima als PDF te downloaden zijn krijg je in een lekkere dikke envelop opgestuurd. Ook als je zaken helemaal niet meer wil zoals papieren afschriften van je creditcard krijg je gewoon opgestuurd. Geen enkele mogelijkheid om dat tegen te houden.

Een oplossing is er natuurlijk al wel in de vorm van mijnoverheid.nl. Nou denk je vast dat die site alleen voor overheidsinstanties is, maar ook pensioenfondsen doen mee dus waarom de banken niet? Een mooie veilige (veilig genoeg?) plek voor je persoonlijke digitale berichtgeving en onafhankelijk van bij welke bank je zit.

Ik denk dat de SNS zeker op de weg is om dit soort zaken te veranderen, maar het is een tamelijk log schip. Deze heeft tijd, veel tijd nodig om bij te sturen. Bovendien moet je als SNS ook de massa van je klanten wel mee krijgen. Als ik zie hoeveel klanten moeite hebben met een aantal niet te stuiten ontwikkelingen die nu al gaande zijn, dan verwacht ik ook daar de nodige haperingen. Bovendien gaat het over heel veel, documenten, juridische opstellingen, afdelingen, belangen enz. enz.
Mijn overheid vind ik eigenlijk minderwaardig/omslachtiger aan het inloggen bij MijnSNS. Bovendien heeft de belastingdienst dat ook al ontdekt, deze doen proeven om via een bankinlog (bijv. MijnSNS) bij de belastingdienst in te loggen.
De ontwikkelingen gaan gewoon door, zijn niet te stoppen en wie niet mee gaat komt steeds verder achteraan te lopen.
Ik heb wel vertrouwen in de ontwikkelingen bij de SNS, alhoewel af en toe een beetje kietelen om ze bij de les te houden, absoluut zinvol is.
Groet,
Ben :cool:
Ps Waar is dat heden ten dage trouwens niet zinvol? :D
Zoals Erik inderdaad aangeeft, gaan we steeds meer processen digitaliseren. Het is lastig om dit voor alle producten in 1 keer te doen. Verder zijn er ook klanten die juist graag alles per post ontvangen en niet handig zijn met een computer. Het is belangrijk om daar een goede tussenweg in te vinden.
eRik19 schreef:

+1. Alleen hoeft die 3 jaar niet als het mogelijk is om alle 'persoonlijke' documenten in een keer te downloaden in bv een zip bestand.

Als ik over het downloaden even nadenk, ben ik niet zo'n voorstander. Ik ben geen digibeet, maar een normale gebruiker. Om meerdere redenen vind ik het downloaden van zip bestanden niet de oplossing. Mijn voorkeur blijft bij 3 tot 5 jaar lang kunnen inloggen.
Niek f schreef:

eRik19 schreef:

Als ik over het downloaden even nadenk, ben ik niet zo'n voorstander. Ik ben geen digibeet, maar een normale gebruiker. Om meerdere redenen vind ik het downloaden van zip bestanden niet de oplossing. Mijn voorkeur blijft bij 3 tot 5 jaar lang kunnen inloggen.

Ik sluit me aan bij eRik19. Een portal voor dit soort zaken is ideaal en downloadable maken van de documenten een prima oplossing. Van partijen verwachten dat ze ook nog even 3 tot 5 jaar je stukken gaan bewaren is niet proportioneel. Je mag anno 2016 best wat van mensen verwachten: het moet niet allemaal maar van bedrijven af moeten komen. Een half jaar vind ik bijvoorbeeld een prima termijn (ik sloot net mijn rekening bij de ING en ik kreeg direct de melding dat ik maar liefst 1 dag had om mijn transactiegeschiedenis te downloaden! Andere uiterste).

Helemaal fantastisch zou zijn als er een portal zou bestaan waar je jouw leveranciers in kunt "koppelen" zodat alle communicatie daar centraal terecht komt en je altijd maar op 1 plek hoeft te kijken. Je eigen document-management systeem voor alles, net zoals bijvoorbeeld de Mijn Overheid portal voor je overheids correspondentie. Gezien het feit dat er privacy dingetjes bij komen kijken en organisaties wellicht geen belang hebben om hierbij aan te sluiten, wordt dit 'm nooit vrees ik ;-)
Hallo allemaal,
onlangs ontving ik een brief per post van de SNS over mijn hypotheek. Door omstandigheden kon ik deze brief zo snel niet terugvinden tussen de nog te verwerken post. Het leek mij toen handig als er binnen de veilige "mijn SNS-omgeving" een postvakje zou zijn waar ook alle post die je van de bank ontvangt digitaal in terug te vinden is. Omdat het om tekstberichten gaat hoeft dit niet veel ruimte te kosten, en het is altijd handig als je even terug kunt 'bladeren' in de berichten die je van de SNS hebt ontvangen. Ook als je even niet thuis bent om in je ordner te kunnen kijken, handig om dit ook elders te kunnen raadplegen. Is dit een werkbaar idee? Hoor graag van jullie.
Helemaal met je eens, Snuffelaar! :cool:
Gewoon een volwaardige berichtenbox waar je veilig berichten kunt uitwisselen met je bank en waar je een digitaal archief hebt van alle communicatie met je bank, contracten van producten die je afneemt (incl. de voorwaarden), etc.. Dit is dan tevens een probaat middel tegen phishing, omdat de bank jou dan geen e-mail meer hoeft te sturen (hooguit een notificatie of attentie, o.a. voor je berichtenbox en natuurlijk de bestaande saldo/transactie/incasso attenties)!
Helaas is deze lang gekoesterde wens nog altijd niet vervuld... :(
Stefan schreef:

Helaas is deze lang gekoesterde wens nog altijd niet vervuld... :(

Gelukkig niet. Ik moet er niet aan denken dat elke instantie waarmee ik een relatie heb een berichtenbox gaat maken.
Nu hoef ik maar één keer naar de brievenbus te gaan, en ik heb alle officiele communicatie binnen. Wanneer ik alle berichtenboxen langs moet lopen - natuurlijk allemaal met verschillende credentials - dan heb ik er een flinke taak bij. In plaats van één brievenbus heb ik er dan -tig.
Kortom: een berichtenbox als archief: prima, maar als extra, niet in plaats van.
Zo snel mogelijk invoeren.
Kan het vandaag nog?
SNS is toch een 'staatsbank' en dit gaat toch zo blijven, dan kan de Volksbank gewoon aansluiten op mijnoverheid.nl. Daar kan Koos (gezien zijn verleden) zelfs geen bezwaar tegen hebben.
Hoi leden,

Het topic van Snuffelaar en jullie reacties op het voorstel heb ik verplaatst naar een bestaand topic over postverzending per mail.
@ Koos: mijn eerste en belangrijkste motivatie is ook om het als service er bij te hebben, niet als vervanging van de brieven per post, maar inderdaad als aanvulling en archief. Hoop je hiermee gerust te hebben gesteld, zodat je straks van een fijn weekend kunt genieten :)
Wouter schreef:

Zoals Erik inderdaad aangeeft, gaan we steeds meer processen digitaliseren. Het is lastig om dit voor alle producten in 1 keer te doen. Verder zijn er ook klanten die juist graag alles per post ontvangen en niet handig zijn met een computer. Het is belangrijk om daar een goede tussenweg in te vinden.

Hoi iedereen,

Het is een veel gehoorde wens en hier zijn we mee bezig. Het antwoord van Wouter van enkele maanden geleden is nog steeds van kracht. We doen ons best om zoveel mogelijk processen te digitaliseren, maar dat vergt tijd.
eRik19 schreef:

Daar kan Koos (gezien zijn verleden) zelfs geen bezwaar tegen hebben.

Dat valt nog te bezien. Ik ben het als ex-ambtenaar lang niet altijd eens geweest met beleidsbeslissingen. Helaas reikte mijn invloed niet ver genoeg. Als ambtenaar houd ik me er aan, maar als privé-persoon maak ik wel eens andere keuzes.
Snuffelaar schreef:

@ Koos: mijn eerste en belangrijkste motivatie is ook om het als service er bij te hebben, niet als vervanging van de brieven per post, maar inderdaad als aanvulling en archief. Hoop je hiermee gerust te hebben gesteld, zodat je straks van een fijn weekend kunt genieten :)

Heerlijk...

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P