Beantwoord

Kan ik alle correspondentie per mail ontvangen?

Toon eerste bericht

39 Reacties

Goedemorgen Rob1960,

We informeren klanten per mail over belangrijke wijzigingen. Als we geen mailadres hebben, dan ontvang je een brief. In Mijn SNS voeg je een mailadres toe aan je gegevens of wijzig je je huidige digitale adres.
Dennis schreef:

Goedemorgen Rob1960,

We informeren klanten per mail over belangrijke wijzigingen. Als we geen mailadres hebben, dan ontvang je een brief. In Mijn SNS voeg je een mailadres toe aan je gegevens of wijzig je je huidige digitale adres.

Dat is vreemd. Ik heb al jaren een e-mailadres in Mijn SNS staan met de status 'bevestigd'. En ik krijg ook wel eens een e-mail van jullie.

Staat misschien bij jullie in het systeem iets niet goed ingesteld?
Dat is inderdaad vreemd. Stuur je je postcode, huisnummer, geboortedatum en -plaats naar webcare@sns.nl? Daarmee geef je toestemming dat ik je gegevens mag raadplegen en kijk ik waarom je toch een brief ontvangt.
Reputatie 1
Hier doet zich een interessant fenomeen voor ten aanzien van onze gezamenlijke rekening.
Ik heb mijn e-mailadres in de instellingen ook reeds lang op bevestigd staan.
Mijn mederekeninghouder heeft dat eveneens. Met dien verstande dat haar voorkeurs-emailadres identiek is aan het mijne. Het is tenslotte een gezamenlijke rekening, dus één mailbericht aan ons beide zou voldoende moeten zijn.
Toch hebben we een brief ontvangen... (Helaas zit die inmiddels in de oudpapiercontainer, dus ik kan niet meer nagaan aan wie die was gericht.)
Ook ik zie graag een persoonlijke berichtenkluis waarin ik de aan mijn persoon gerichtte boodschappen kan teruglezen. Om die reden dan ook mijn bericht om dit topic in de tijd weer verder te duwen. Veel suggesties zijn al langs gekomen. Om nog even kort te resumeren:

1. E-mail berichten zonder link om nieuwe berichten in de kluis te melden.
2. Overgangs periode naar internet only communicatie. Papier zal nog een tijd gewenst en nodig zijn.
3. Oplossingen voor papier en digitaal moeten dus een tijd gelijktijdig worden aangeboden. Dit zijn extra kosten.
4. Klanten moeten de optie krijgen om alleen papier, alleen digitaal of papier in combinatie met digitaal te ontvangen. Zo krijgen klanten die helemaal los van papier willen komen de kans om deze keuze te maken. Dit kan SNS ook helpen de kosten wat te dempen.
5. Als exit strategie moeten documenten nog een redelijke periode toegankelijk blijven. Als bovengrens hiervoor zal het PSD2 criterium gaan fungeren. Twee jaar.
6. Collectieve download van meerdere documenten is een mooie nice to have.
7. Een andere nice to have: een goede filtering op berichttype en onderwerp.

Nog een opmerking: deze kluis voor op de persoon gerichtte berichten is iets heel anders dan de berichtenbox waarin je berichten krijgt omdat je deel uit maakt van een doelgroep. Ik vind het ook heel wenselijk de algemene en de persoonlijke berichtenstroom gescheiden of filterbaar te houden. Zo kan worden voorkomen dat de persoonlijke berichten ondersneeuwen tussen de meer algemene mailings.
Reputatie 1
Een ander belangrijk onderscheid vind ik de vertrouwelijkheid van het bericht.
Staan er vertrouwelijke gegevens in het bericht? Dan papier. Dat zal voor mij als klant waarschijnlijk neerkomen op 2 brieven per jaar.
Geen vertrouwelijkheid, maar belangrijk genoeg om iedereen te laten weten: gewoon in de mail zetten.
Ik ben niet zo blij met de wildgroei aan berichtenboxen. Er is maar één blije berichtenbox, en die staat voor mijn huis...
Op zich heb ik met een beveiligde berichtenbox nog niet zo'n issue. Zolang ik een kopie naar mijzelf toe kan trekken. De wildgroei aan berichtenboxen is hieraan wel een aspect. Veiligheid blijft ook nog steeds een aandachtspunt. Email blijkt in ieder geval niet het digitale equivalent van onze fysieke brievenbus te kunnen zijn. Dat een beveiligde berichtenbox dat wel kan zijn, zal de tijd moeten leren. Dat we afscheid gaan nemen van papieren communicatie is geen of, maar een wanneer. Het is slechts een kwestie van tijd. Zou die berichtenbox persoonsgeorienteerd zijn (alle organisaties kunnen daarnaartoe wegschrijven) dan is de wildgroei afgevangen. Wie laten we echter zo'n berichtenbox hosten? Een commerciele hostingboer? Of onze overheid? Beiden hebben nadelen, de hostingboer hoef ik hierbij niet toe te lichten, maar ook onze overheid kan op een niet weggevallige manier veranderen.

De publieke berichten ook toegemailt krijgen, daarvan ben ik ook een voorstander. Ik bevindt me nu niet bepaald dagelijks op Mijn-SNS. Over de app zal ik het maar niet hebben.
Reputatie 1
Ferd schreef:

Zou die berichtenbox persoonsgeorienteerd zijn (alle organisaties kunnen daarnaartoe wegschrijven) dan is de wildgroei afgevangen. Wie laten we echter zo'n berichtenbox hosten?

Een intrigerend idee. Ik heb wel eens gedacht of ik mijn domein (die heb ik) geschikt zou kunnen maken. Maar inderdaad, die draait wel bij een commerciele dienstverlener.
Reputatie 2
Nog een aspect van die berichtenbox. Nu wordt nog regelmatig door de Mods gevraagd naar het doorsturen van bepaalde gegevens via e-mail om een in het forum gemeld probleem op te pakken. Met deze gegevens kan ik me ook telefonische legitimeren. E-mail is onveilig. Dus dat dit gevraagd wordt is discutabel, veiliger zou zijn via een PB (Persoonlijk Bericht), nog beter zou zijn via die zelfde berichtenbox. Kan ik ook mijn digitaal ondertekende PDF documenten posten ipv via e-mail doorsturen, want die documenten bevatten vaak nog meer gevoelige gegevens.
Dit is al meerde keren besproken de afgelopen jaren.
De SNS, kan omdat ze staatsbank is zo aanhaken bij mijnoverheid.nl.
Reputatie 1
Er bestaan al meerdere initiatieven voor veiliger email, bijv. https://protonmail.com/
Van verzender tot de ontvanger is alles gecodeerd.
Nadeel (tevens dus rem om te gebruiken) is dat het wat omslachtig is en beide partijen dus dezelfde email provider moeten gebruiken.
Groet,
Ben :cool:
Ps Op website rechtsboven is NL taal te kiezen.
Reputatie 2
Hierboven is bezwaar gemaakt tegen het verzenden van gegevens via e-mail. Ik ontdek (door het lezen van deze webpagina) dat de SNS dat ook vindt. De SNS ziet graag dat kwetsbaarheden via e-mail met PGP encryptie worden aangeboden, omdat de SNS weet dat e-mails onderschept kunnen worden. Dus het is opmerkelijk dat de SNS haar klanten blootstelt aan (beperkte) mogelijkheid tot identiteitsdiefstal, die zelf groot is als je digitaal PDF documenten opstuurt (voor bv openen van nieuwe rekening met kopie paspoort).
Helaas moeten we het bij een constatering houden die reeds jaren al staat... Maar deze constatering zal de juridische afdeling niet blij maken.

Het enige alternatief is dat de SNS afdelingen zelf ook kunnen omgaan met PGP gecodeerde e-mails en PDF documenten, dus @SNS kan ik mijn volgende e-mail aan jullie (de Volksbank) PGP encrypen? (Maar dit is alleen weggelegd voor een beperkte groep klanten).
eRik19 schreef:

Het enige alternatief is dat de SNS afdelingen zelf ook kunnen omgaan met PGP gecodeerde e-mails en PDF documenten, dus @SNS kan ik mijn volgende e-mail aan jullie (de Volksbank) PGP encrypen? (Maar dit is alleen weggelegd voor een beperkte groep klanten).

Hoi eRik19, een bijzondere vraag die ik voor je moet navragen. Omdat het aantal klanten die naar deze faciliteit vraagt waarschijnlijk erg klein is, vrees ik dat het antwoord vrij simpel 'nee' zal zijn. Maar ik zet de vraag voor je uit en dan verheugen we ons allebei op het antwoord.
Reputatie 1
Ik wil een zakelijke rekening voor een vereniging openen bij de Regiobank. Er moest nog iets worden gedaan met mijn legitimatie - het was voldoende om een kopie te mailen...
Het was een flink eind fietsen, maar ben toch maar naar dat kantoor gegaan.
Koos schreef:

Er moest nog iets worden gedaan met mijn legitimatie - het was voldoende om een kopie te mailen. Het was een flink eind fietsen, maar ben toch maar naar dat kantoor gegaan.

Hoi Koos, gelijk heb je. Ik zou waarschijnlijk precies hetzelfde doen :)

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)