SNS

Beantwoord

Mijn SNS community profiel op Google?

• 19 november 2016
  • 22 Reacties
  • 14169 Keer bekeken

ik zocht op google naar schuttertje (mijn profielnaam) en tot mijn verbazing zag ik deze link
Profiel van schuttertje | SNS
https://forum.snsbank.nl/member/profile?mid=14244&username=schuttertje
ik moet zeggen dat ik dit niet echt leuk vond om mijn sns profiel op google te vinden
is hier iets aan te doen of moet ik mijn profiel maar verwijderen
icon

Beste antwoord door Wanda 9 januari 2017, 16:09

Naar aanleiding van deze discussie hebben we een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo zijn de profielvelden: Geslacht, Geboortedatum, Beroep, Woonplaats en Interesses alleen nog zichtbaar voor leden die ingelogd zijn. Er staat nu nog achter deze velden "Privé". We hebben opdracht gegeven om dit aan te passen naar "Alleen zichtbaar voor leden".

Daarnaast hebben we een taak aan laten maken om de profielpagina's niet meer te laten indexeren door Google.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

22 reacties

Hoi,

Alles wat je openbaar op het internet doet is ook openbaar terug te vinden. Zoek eens op je volledige naam, dan krijg je ook vast wel wat resultaten... Google laat gewoon zien wat er over je te vinden is 😉
dat google het laat zien is nog niet het ergste
als je op de link klikt heb je ook de opties om mijn gehele profiel te veranderen
men kan gewoon rechtstreeks als beheerder van profiel inloggen zonder paswoord of iets dergelijks
Ik kan je hopelijk geruststellen. Ik kan niet in je account.
Mijn verklaring voor dat je dat kunt, is omdat je zelf bent ingelogd op het forum en dus op die manier er in kunt.

Nogmaals, ik kan er niet in.
blij dat te horen want ik schrok wel een beetje
maar je uitleg klinkt logisch
bedankt dat je even wilde checken
Geen probleem 🙂. Heb ik je vraag zo kunnen beantwoorden? Je kunt het dan als opgelost aangeven, dan zien de moderators van SNS ook dat je vraag is opgelost 🙂
haha je lijkt wel een soort van helpdesk medewerker
maar je heb me inderdaad goed geholpen en kan het dus als opgelost beschouwen
weet alleen niet hoe ik dat moet aangeven maar als men meeleest bij deze
veel dank aan bram en tot .......
een volgende keer wellicht
Hoi schuttertje,
mooi dat Bram je heeft kunnen helpen. Ik meen dat bij je eerste bericht in dit topic, of bij de antwoorden van Bram, ergens een knop is waarop iets staat als ; "beste antwoord" oid. Bram doet je de suggestie daarop te klikken.
Onze community is grotendeels openbaar, alleen de instellingen wijzigen en een paar bijzondere topics niet.
Zo zie je maar weer dat er vaak veel meer te vinden is op internet dan je eerst denkt!
Prettig weekend verder.
@bram, soms is het schrikken voor internet gebruikers, gelukkig kan het ook wel eens meevallen :$
Groet,
Ben 🆒
Badge +1

ik moet zeggen dat ik dit niet echt leuk vond om mijn sns profiel op google te vinden

Goedemorgen allen,

Mooi om te zien hoe jullie elkaar helpen, daar word ik vrolijk van op de maandagochtend 🙂

@Schuttertje Fijn dat je bent gerustgesteld. Anderen hebben inderdaad geen toegang tot je account.

@Allen Bedankt voor de snelle en oplossingsgerichte hulp.
Forum foutje, dat je je eigen reactie als beste antwoord kunt markeren?
Badge +1
Forum foutje, dat je je eigen reactie als beste antwoord kunt markeren?
Hoi eRik19,

De starter van een topic kan een reactie in hetzelfde topic als 'antwoord' markeren, zo ook zijn of haar eigen antwoord. Het antwoord van Bram heb ik nu als antwoord gemarkeerd, ik neem aan dat Schuttertje dit zo bedoelde.
wat ik alleen nog niet snap is waarom mijn profiel van SNS wel op google staat en mijn belastingdienst, mijn eneco, mijn ziggo, mijn cz en al die andere profielen die allemaal met schuttertje zijn NIET zichtbaar zijn op google alleen SNS heeft dit
ben blij dat men er niet IN/OP kan maar het idee alleen al
een bank zou toch je privegegevens goed moeten beschermen
Badge
Alleen je SNS Forum profiel staat op Google. Het forum is openbaar dus dat kan Google vinden.
Je MijnSNS gegevens (waarmee je bankiert) staan niet op Google.
Hoi schuttertje,

Als ik op Google zoek, dan zie ik inderdaad het resultaat 'Het profiel van schuttertje'. Dit gaat om je openbare profiel op de community. Andere fora, zoals de Belastingdienst en CZ, kunnen ervoor kiezen om alle pagina's af te schermen. Wij hebben de community openbaar, omdat we daarin open en transparant willen zijn.

Gerard met internet heeft dit zojuist bevestigd, zie ik. Dankjewel voor het meedenken, Gerard 🙂
Suggesties voor de wenslijst, n.a.v. deze discussie (ook aangezien ik me wel in schuttertje's bezwaren kan vinden):

- Bij de profielinstellingen duidelijk maken welke profielgegevens in welke mate openbaar zijn. Liefst op meerdere niveaus: (a) in te zien door iedereen (b) alleen in te zien door ingelogde communityleden (c) alleen door de gebruiker zelf (en moderators) in te zien.
- Gebruikers in laten stellen welk deel van hun profiel openbaar is (idealiter weer op meerdere niveaus)

Zo kan ik nu, als ik uitgelogd ben, schuttertje's foto, woonplaats en interesses zien. En ik kan me voorstellen dat het niet je/zijn bedoeling was dat de hele wereld dit kon zien.
Hoi ChillinR,

Goed dat je meteen aan de wensenlijst denkt. Dit vraag ik voor je na. Zodra ik weet of verschillende instellingen mogelijk zijn, koppel ik dit terug.
Omdat de community openbaar is (google kijkt mee), moet je mbt je gegevens (en vooral je forum naam, avatar en geboorte datum) erg terughoudend zijn. Doe je dat en woon je niet in een al te kleine plaats en heb je niet al te vreemde hobies, dan valt je traceerbaarheid wel mee.

P.S.
Niet voor google natuurlijk want die weet welk IP adres jij gebuikt.
Goedeavond,

Met de robots.txt op een site (in de root) kan je bepaalde pagina's excluden zullen we maar zeggen om gespiderd te worden door Google. Irene wat jij zegt vind ik eigenlijk een beetje naïef ivm mensen die dit niet goed weten cq. snappen. Sowieso is het niet "echt" een keuze of je alles openbaar maakt naar de buitenwereld, maar eerder een keuze wat je wel openbaar wilt maken.
Naar aanleiding van deze discussie hebben we een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo zijn de profielvelden: Geslacht, Geboortedatum, Beroep, Woonplaats en Interesses alleen nog zichtbaar voor leden die ingelogd zijn. Er staat nu nog achter deze velden "Privé". We hebben opdracht gegeven om dit aan te passen naar "Alleen zichtbaar voor leden".

Daarnaast hebben we een taak aan laten maken om de profielpagina's niet meer te laten indexeren door Google.
Iets te drastisch lijkt het, ik krijg na inloggen enkel 'Lid sinds' en 'Signature' te zien bij anderen. Dit zou trouwens 'Ondertekening' moeten heten o.i.d.
Iets te drastisch lijkt het, ik krijg na inloggen enkel 'Lid sinds' en 'Signature' te zien bij anderen. Dit zou trouwens 'Ondertekening' moeten heten o.i.d.

Het was inderdaad iets te drastisch en gaf niet het resultaat dat ik had verwacht. Ik heb de instelling weer teruggedraaid. De tekst in de velden is nu aangepast naar "Openbaar, iedereen kan deze gegevens zien".
"Daarnaast hebben we een taak aan laten maken om de profielpagina's niet meer te laten indexeren door Google."
Dat gaat dus wel gewoon door? Lijkt mij goed.
Ik zie trouwens niets meer achter de velden staan (behalve een keuze uitklap menu bij geboorte datum).
Groet,
Ben 🆒
Er staat inderdaad niets achter de velden. In de lege tekstvelden staat de tekst "Openbaar, iedereen kan deze gegevens zien"