Opgebouwde vermogen hypotheek mee laten wegen voor risico toeslag hypotheekrente

Toon eerste bericht

65 Reacties

Reputatie 3
rocedlaaw schreef:

Beste eRik19,

bedankt voor je uitleg. Het is duidelijk geworden dat er binnen de SNS twee partijen zijn. Maar wij hebben wel een overeenkomst die niet meer uitgevoerd kan worden.
Kun je dit contractbreuk noemen ?

Het is nog maar de vraag of de overeenkomst niet uitgevoerd zou kunnen worden (al is er wel een kleine onderbreking) Je moet op zoek naar voorwaarden die nu geschonden zijn, of in het burgelijkwetboek duiken etc.
Als je je voordeel er mee kunt doen zou ik het proberen. Aan de andere kant, toen je het contract afsloot, hoe goed heb je naar de fondsen van SNS gekeken? Als die er niet waren geweest maar je had wel ASN fondsen kunnen kiezen had je het toen ook gedaan? Er zit ook een emotionele component in de reacties proef ik.

Stefan heeft op Morningstar een mooie vergelijking gemaakt, die kun je ook zelf doen voor jou fonds type.

P.S.
Ik ben ook maar een forum lid, en kan het gewoon mis hebben.
Beste Irene,

Het zou fijn als de SNS bank ons eens serieus neemt.
Naar aanleiding van de brief, heb ik hetzelfde probleem, dat alleen tegen kosten en een verandering van hypotheek de aandelen gebruikt kunnen worden om af te lossen.
Misschien moet ik nu maar eens contact opnemen met het Kifid of met Kassa zodat dit eindelijk eens serieus genomen gaat worden. Het antwoord op de klacht (ingediend door de adviseur) is voor mij niet acceptabel omdat hier voor 2000 euro advies gevraagd wordt voor een verandering die SNS ingezet heeft.
Ik heb een aflossings vrije hypotheek los met de verkoop van de aandelen deze hypotheek voor een deel af.
Jaap V schreef:

Beste Irene,

Het zou fijn als de SNS bank ons eens serieus neemt.
Naar aanleiding van de brief, heb ik hetzelfde probleem, dat alleen tegen kosten en een verandering van hypotheek de aandelen gebruikt kunnen worden om af te lossen.
Misschien moet ik nu maar eens contact opnemen met het Kifid of met Kassa zodat dit eindelijk eens serieus genomen gaat worden. Het antwoord op de klacht (ingediend door de adviseur) is voor mij niet acceptabel omdat hier voor 2000 euro advies gevraagd wordt voor een verandering die SNS ingezet heeft.
Ik heb een aflossings vrije hypotheek los met de verkoop van de aandelen deze hypotheek voor een deel af.

Mooie binnenkomer. En volledig juist. SNS heeft een soort lekenbeleid en neemt de gemiddelde klant niet al te serieus. Als goed is heb je van de klachtendienst een mogelijkheid gekregen hoger op te zoeken bij de SNS. Zou het zeker doen. Kifid ook daarna. Sns weet inmiddels dat ze een probleem hebben vanwege hun gemakzucht. Maar ik heb inmiddels begrepen dat ze intern ook niet alles serieus nemen. Iets met het web te maken...:8:8
Hoi allen,

In de brief heeft SNS aangegeven dat de bestaande beleggingsfondsen niet langer worden aangeboden. Daarom worden bestaande fondsen omgezet in 1 van de nieuwe ASN Duurzame Mixfondsen. Een bank heeft de vrijheid om het beleggingsfondsenaanbod aan te passen, maar we kunnen je uiteraard niet verplichten hierin mee te gaan. Daarom hebben we ook in de brief aangegeven dat je je belegging kunt verkopen.

Kies je daarvoor? Dan blijft de opbrengst van de verkoop verpand vanwege de koppeling aan de hypotheek. Je kunt het geld op de einddatum van de hypotheek gebruiken om deze (gedeeltelijk) af te lossen. Doordat je tot die tijd niet meer belegt, is het belangrijk om te kijken op welke andere manier je vermogen op kunt bouwen om de hypotheek op einddatum af te kunnen lossen. Daarvoor verwijzen we je graag vrijblijvend naar een adviseur. Wanneer dit gesprek leidt tot een hypotheekadvies worden er inderdaad advieskosten in rekening gebracht, maar misschien heb je al voldoende aan het 1e vrijblijvende gesprek.

In ieder geval hebben we graag telefonisch contact met degenen die hun persoonlijke situatie willen bekijken. We merken dat er emotie in de reacties zit, zoals Erik19 ook aangeeft. Begrijpelijk, dus hopen we dat een telefoongesprek leidt tot wederzijds begrip en een goede oplossing.
Beste,

Als met emotie hier frustatie en boosheid wordt bedoeld, dan ben ik best bereid dat als eerst toe te geven. Volgens mij ook niet erg verstopt en niets verkeerd aan. Zou het hier echter eerder hardheid willen noemen, waarbij ik mij nog flink in hou.
En dat is geen wonder. De SNS timmert flink aan de weg en op best veel fronten gaat het goed. Moet ik toch even zeggen. Ga ook nog niet weg. Maar op veel fronten deugd het ook niet. Als je zo eens door het forum bladerd valt al gauw op dat er velen zijn die zich gevangen voelen in oude producten en die hier alleen vanaf kunnen door de club die hen in wezen slecht heeft geadviseerd ook nog eens een zak geld te geven om dat nog eens te doen met vaak een boete als het om hypotheken gaat. Contract is contract, niet waar. Het spijt mij te moeten constateren dat op dit forum alleen eenvoudige ideetjes van doorgaans technische worden gehonoreerd. Maar leest u eens naar de berichten van mensen die echt een vervelend punt hebben met bestaande oude regelingen en steeds maar tegen een muur aanlopen van kleine lettertjes. Vervolgens met pappen en nathouden door een mod bezig worden gehouden, sorry zo zie ik en geloof me binnen de SNS wel meer is mij gebleken. Vaak geholpen door een legertje believers die blijkbaar inmiddels een SNS insigne hebben ontvangen lijkt het te zien aan hun aanhoudende bankpositieve uitleg van de kleine lettertjes. Goed bezig. Dit is waar dit forum volgens mij ook voor wordt gebruikt. Sorry jongens, alle goede bedoelingen daargelaten. Hoe voorkom je dat men elders klaagt? Door zelf een platform te maken. Pappen en nathouden en klanten bewust of onbewust voor je karretje spannen. Frustatiebeheer middels een forum, waar men stoom af kan blazen, maar toch niet verder komt dan enkel wat uitleg waar men niet om vraagt of eenvoudige technische verandering. Voor een flink deel dan, uitzonderingen daargelaten. Ik ben al heel lang lid en ik zou haast durven zeggen dat de activiteit binnen dit forum nog ver te zoeken is of te wensen over laat. Geen wonder dat mensen afhaken. Ik ben ook al meerdere keren afgehaakt hier. Zie veel frustaties en terrecht. Kijk nou eens naar die oude garde. Kijk eens naar al die bedachte regeltjes in het verleden. En ga eens met de wetenschap van nu kijken of dit eigenlijk wel zo had gemoeten. Of laten we deze mensen zitten in producten die ze met een echt goed advies waarschijnlijk niet hadden genomen. Kom hun eens halverwege. Is het juist niet de intentie om met een advies de klant te informeren over de onmogelijkheden en de risico's van het product. Dit is namelijk hetgeen vaak niet wordt overzien en later voor irritatie gaat zorgen.Te vaak werd en wordt nog steeds de nadruk gelegd op de voordelen en niet op de nadelen. Bij onafhankelijk advies zal de verhouding juist ten voordeel van de klant moeten zijn. Je betaald er NB een kapitaal voor. Denk simpel, denk in het belajg van de klant. Dan mag je er wat mij betreft best wat mee verdienen.

Maar beste mensen het is maar een mening, trek het je vooral niet persoonlijk aan. Doe ik ook niet. De dag dat de SNS mij echt positief verrast moet nog komen. Inmiddels ben ik financieel bijzonder goed onderlegd en juridisch ook. De bank weet drommels goed dat wat zij hier doet niet kan en zal een kosteloos alternatief moeten bieden. Ik weet inmiddels hoe de vlag er bij hangt en wens de SNS veel succes.

Ik heb klachten genoeg gehad en geloof me met de meesten val ik jullie niet lastig nu niet en in de toekomst niet.
Met de frustatie heb ik inmiddels wel leren leven, maar als iets niet klopt dan ben je van mij nog lang niet af. Zonder dat ik teveel in herhaling wil vallen wil ik de anderen zeker adviseren het er niet bij te laten zitten. Het hoe en waarom ervaar je zelf wel. Kan er verder niets inhoudelijk over kwijt. Maar ben " on speaking terms" om het zo maar even te zeggen.

Dit keer ga ik door tot ik werkelijk tevreden ben.

Mooi weer buiten, zit mijn tijd te verdoen hier.

De groeten.
Beste,

Als met emotie hier frustatie en boosheid wordt bedoeld, dan ben ik best bereid dat als eerst toe te geven. Volgens mij ook niet erg verstopt en niets verkeerd aan. Zou het hier echter eerder hardheid willen noemen, waarbij ik mij nog flink in hou.
En dat is geen wonder. De SNS timmert flink aan de weg en op best veel fronten gaat het goed. Moet ik toch even zeggen. Ga ook nog niet weg. Maar op veel fronten deugd het ook niet. Als je zo eens door het forum bladerd valt al gauw op dat er velen zijn die zich gevangen voelen in oude producten en die hier alleen vanaf kunnen door de club die hen in wezen slecht heeft geadviseerd ook nog eens een zak geld te geven om dat nog eens te doen met vaak een boete als het om hypotheken gaat. Contract is contract, niet waar. Het spijt mij te moeten constateren dat op dit forum alleen eenvoudige ideetjes van doorgaans technische worden gehonoreerd. Maar leest u eens naar de berichten van mensen die echt een vervelend punt hebben met bestaande oude regelingen en steeds maar tegen een muur aanlopen van kleine lettertjes. Vervolgens met pappen en nathouden door een mod bezig worden gehouden, sorry zo zie ik en geloof me binnen de SNS wel meer is mij gebleken. Vaak geholpen door een legertje believers die blijkbaar inmiddels een SNS insigne hebben ontvangen lijkt het te zien aan hun aanhoudende bankpositieve uitleg van de kleine lettertjes. Goed bezig. Dit is waar dit forum volgens mij ook voor wordt gebruikt. Sorry jongens, alle goede bedoelingen daargelaten. Hoe voorkom je dat men elders klaagt? Door zelf een platform te maken. Pappen en nathouden en klanten bewust of onbewust voor je karretje spannen. Frustatiebeheer middels een forum, waar men stoom af kan blazen, maar toch niet verder komt dan enkel wat uitleg waar men niet om vraagt of eenvoudige technische verandering. Voor een flink deel dan, uitzonderingen daargelaten. Ik ben al heel lang lid en ik zou haast durven zeggen dat de activiteit binnen dit forum nog ver te zoeken is of te wensen over laat. Geen wonder dat mensen afhaken. Ik ben ook al meerdere keren afgehaakt hier. Zie veel frustaties en terrecht. Kijk nou eens naar die oude garde. Kijk eens naar al die bedachte regeltjes in het verleden. En ga eens met de wetenschap van nu kijken of dit eigenlijk wel zo had gemoeten. Of laten we deze mensen zitten in producten die ze met een echt goed advies waarschijnlijk niet hadden genomen. Kom hun eens halverwege. Is het juist niet de intentie om met een advies de klant te informeren over de onmogelijkheden en de risico's van het product. Dit is namelijk hetgeen vaak niet wordt overzien en later voor irritatie gaat zorgen.Te vaak werd en wordt nog steeds de nadruk gelegd op de voordelen en niet op de nadelen. Bij onafhankelijk advies zal de verhouding juist ten voordeel van de klant moeten zijn. Je betaald er NB een kapitaal voor. Denk simpel, denk in het belajg van de klant. Dan mag je er wat mij betreft best wat mee verdienen.

Maar beste mensen het is maar een mening, trek het je vooral niet persoonlijk aan. Doe ik ook niet. De dag dat de SNS mij echt positief verrast moet nog komen. Inmiddels ben ik financieel bijzonder goed onderlegd en juridisch ook. De bank weet drommels goed dat wat zij hier doet niet kan en zal een kosteloos alternatief moeten bieden. Ik weet inmiddels hoe de vlag er bij hangt en wens de SNS veel succes.

Ik heb klachten genoeg gehad en geloof me met de meesten val ik jullie niet lastig nu niet en in de toekomst niet.
Met de frustatie heb ik inmiddels wel leren leven, maar als iets niet klopt dan ben je van mij nog lang niet af. Zonder dat ik teveel in herhaling wil vallen wil ik de anderen zeker adviseren het er niet bij te laten zitten. Het hoe en waarom ervaar je zelf wel. Kan er verder niets inhoudelijk over kwijt. Maar ben " on speaking terms" om het zo maar even te zeggen.

Dit keer ga ik door tot ik werkelijk tevreden ben.

Mooi weer buiten, zit mijn tijd te verdoen hier.

De groeten.:$
Sorry voor de twee keer en de spelfouten. Bewerking lukt niet zoals men weet. Dus kan het niet veranderen.
Beste Irene,
naar aanleiding van je reactie graag even contact.
Ik heb nu al meerdere keren mijn voorstel uitgelegd maar krijg alleen maar het advies om een adviseur te raadplegen waarbij ik steeds weer op kosten en een andere hypotheek vorm uit kom.
Graag wil ik mijn belegging verkopen en storten in de bestaande hypotheek.
Zie ook mijn voorstel in klachten formulier in de Beroepszaak.

Met vriendelijke groet,
Jaap
Hoi Aragon en Jaap V,

Ik kan me voorstellen dat jullie niet tevreden zijn met de gang van zaken. Blijkbaar hebben jullie beiden al stappen genomen om enige vorm van compensatie of een andere oplossing te krijgen. Als moderator wil ik dit proces niet doorkruisen met toezeggingen van mijn kant. Wel zorg ik er voor dat jullie kritiek bij de juiste mensen binnen SNS terechtkomt. Ik vraag hen om hier te reageren op jullie punten.
Reputatie 3
Als absolute leek (ik beleg helemaal niet) begrijp ik iets niet helemaal.
Wanneer je je geld inlegt bij een fonds, geef je als het ware de verantwoordelijkheid over de beleggingen uit handen naar een fondsbeheerder. Zou ik ook doen, want ik heb er geen verstand van.
Uitgaande van de basis, dat je het daarmee aan de inzichten van de beheerder overlaat wat het beste rendement geeft, zou je het toch moeten accepteren dat die kennelijk heeft besloten dat andere fondsen uiteindelijk beter renderen? En dan is het ook ten voordele van de klant. Of ben ik nu te naïef?
Ik heb makkelijk praten - mij raakt het niet.
Goedemorgen,

Ik ben eruit en ja, eerlijk is eerlijk verrast door de SNS. Volledig content met de oplossing. Dus wat mij betreft einde van dit verhaal. Ik zou de complimenten willen maken aan de klachtendienst die mijn klacht op een serieuze en nette manier heeft behandeld en kosteloos heeft opgelost. Moet nog even worden bevestigd, maar neem aan dat dat wel goed komt.

Koos, het is een principe kwestie. Het is nooit mijn intentie geweest om mij in het lot te schikken als het gaat om de keuzes van de fondsbeheerders. Ik heb indertijd bewust een keuze gemaakt, volledig op de hoogte van de risico's. In het volle besef dat ik niet zomaar de afspraken kon wijzigen. De regels ken ik. Echter hebben ze mij destijds wel het mooie plaatje gegeven en minder of niet alle negatieve kanten benoemd. Maar dat was wel te lezen in de voorwaarden. In de praktijk kom je er echter ook wel achter. 2008 was een goede les, de fondsen halveerden en moeizaam zit ik nu weer ongeveer op het niveau van destijds. De fondsen die ik heb zijn op geen enkele wijze afgedekt tegen de risico's van bijvoorbeeld een crash. En dat zou een ieder zich moeten realiseren. VOORAL NU WEER. Ik heb inmiddels heel veel beleggingservaring en ga anders om met risico's dan in het verleden. Ik dek het namelijk af. Een beetje machteloos zit ik al die tijd dan te kijken naar mijn rendementshypotheek, en dat de beurzen stijgen en de fondsen ook. Mooi op zich, maar realiserend dat het elk moment weer mis kan gaan. Ik wist echter niet dat ik de fondsen ook gewoon kon verkopen en tijdelijk cash kon gaan. Ergens is dat stilzwijgend dat gewijzigd in de digitalisering. Hoe lang al weet ik niet. Het kan echter gewoon via de site. Vroeger kon dit niet, wel eens geprobeerd. Was voor de rendement hypotheek niet mogelijk werd gesteld destijds. hebben het over een aantal jaren geleden.
Ik had hier dus allemaal geen vrede mee, maar voelde mij gebonden.

Dan blijkt dat de wederpartij, in dit geval de SNS dacht, denkt, dat zij minder gebonden zijn aan de afspraken destijds en zomaar kan overstappen op andere fondsen zonder een goed kosteloos alternatief te bieden. Ja dan wordt een principe zaak. Op grond waarvan en waarom zij wel en kan ik niets. Simpel. Belemmeringen werken soms twee kanten uit.

De vraag overigens die mensen met fondsen zich juist moeten stellen is, waarom veranderen de fondsen vaak van algemeen naar profiel naar doel en dan weer.... want stoppen doet het niet. En zo lang je lekker rendement haalt is daar ook niets mis mee. Maar er zijn soms andere redenen voor dan men je wil doen geloven. Een tip van de sluier is bv. windowdressing. Maar Koos je hebt er niets mee dus laat ik het daar ook bij.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik sinds 2003 met de fondsen aan het opbouwen ben binnen de rendementshypotheek en dat ik per saldo ongeveer even veel heb staan nu als ik aan maandelijkse bijdrage in premie en kosten al die jaren heb ingebracht. Mag een procent of 10% aan mankeren (inclusief dividend), maar dat is niet veel voor 14 jaar. Ik heb daar verder geen invloed op gehad. Ik ben ook nooit gewisseld in verhouding of met andere fondsen. Maar zo weinig winst en toch een joekel van een risico is aan mij niet langer besteedt. Het Rare is dat de fondsen op papier ook nog eens goed scoren. Papier is gewillig.

Om een lang verhaal kort te maken ik ben eruit en heb een klein beetje vertrouwen teruggekregen.
Het wordt in mijn geval dus geen Kifid.

Ik wens de anderen veel succes met hun individuele strijd.

mvg,
Reputatie 3
Je hebt een heleboel duidelijk gemaakt. Bedankt.
Over crash-achtige situaties kan ik een heel klein beetje meepraten.
Mijn zoon had een klein aandelen (fondsen-) pakketje gekregen van grootouders. Ik was beheerder, want hij was minderjarig.
Het profiel was agressief (zo heette dat toen bij de Rabo). Omdat dat niet erg past bij onze karakters, wilde ik dat naar een ietwat defensiever profiel omzetten
Ik zat daar serieus over na te denken op 11 september 2001....
Het zal duidelijk zijn dat het toen niet veel zin meer had. De waarde kelderde flink.
Toch staat het er nog onveranderd - beleggen is tenslotte langetermijnwerk.
Beste Irene,
Denk je dat het mogelijk is dat ik net als Aragon voor het weekend ook een reactie zou kunnen krijgen. Voordat de aandelen volgende week overgaan naar de ASNBank

Met vriendelijke groet,
Jaap Vonk
Aragon schreef:

Goedemorgen,
Ik ben eruit en ja, eerlijk is eerlijk verrast door de SNS. Volledig content met de oplossing. Dus wat mij betreft einde van dit verhaal. Ik zou de complimenten willen maken aan de klachtendienst die mijn klacht op een serieuze en nette manier heeft behandeld en kosteloos heeft opgelost. Moet nog even worden bevestigd, maar neem aan dat dat wel goed komt.
Om een lang verhaal kort te maken ik ben eruit en heb een klein beetje vertrouwen teruggekregen.
mvg,

Hallo Aragon,

Wauw, wat een mooi bericht. Erg fijn om te lezen dat er een passende oplossing is gevonden en je vertrouwen in SNS is toegenomen. Laten we deze lijn doortrekken :) Je compliment geef ik door aan mijn collega's van Klachtenmanagement. Bedankt voor het delen.

Jaap V schreef:

Beste Irene,
Denk je dat het mogelijk is dat ik net als Aragon voor het weekend ook een reactie zou kunnen krijgen. Met vriendelijke groet,
Jaap Vonk

Hoi Jaap V,

Doel je op de reactie van Klachtenmanagement op je beroepszaak? Mail dan je postcode, huisnummer, geboortedatum en achternaam naar webcare@sns.nl o.v.v. 'Community - Jaap V - Opgebouwde vermogen hypotheek mee laten wegen voor risico toeslag hypotheekrente'. Dan vraag ik de status na.
Tibor schreef:

Aragon schreef:

Goedemorgen,
mvg,

Hallo Aragon,

Wauw, wat een mooi bericht. Erg fijn om te lezen dat er een passende oplossing is gevonden en je vertrouwen in SNS is toegenomen. Laten we deze lijn doortrekken :) Je compliment geef ik door aan mijn collega's van Klachtenmanagement. Bedankt voor het delen.

Jaap V schreef:

Beste Irene,
Denk je dat het mogelijk is dat ik net als Aragon voor het weekend ook een reactie zou kunnen krijgen. Met vriendelijke groet,
Jaap Vonk

Hoi Jaap V,

Doel je op de reactie van Klachtenmanagement op je beroepszaak? Mail dan je postcode, huisnummer, geboortedatum en achternaam naar webcare@sns.nl o.v.v. 'Community - Jaap V - Opgebouwde vermogen hypotheek mee laten wegen voor risico toeslag hypotheekrente'. Dan vraag ik de status na.

Zelfde situatie voor mij. Rendementshypotheek en behoefte om af te lossen en niet om gemanipuleerd te worden naar andere risicovolle fondsen of dure oplossingen. Uit de dialogen met Aragon, begreep ik dat er mogelijkheden zijn. Gisteren bleek uit gesprekken met verschillende medewerkers dat dat niet via de reguliere weg gaat. Via mijn reguliere adviseur (prima adviseur, maar gebonden aan regels) kom ik er niet uit. Kan ik nog met de bank in contact komen over een passende oplossing voordat ik de confrontatie opzoek?
Hoi hansns,

Wat jammer dat je er met je adviseur niet uitkomt. Als je een klacht indient, dan denkt de afdeling Klachtenmanagement mee over een passende oplossing. Aragon is content met de geboden oplossing, ik hoop dat dat in jouw geval hetzelfde is.
Dennis schreef:

Hoi hansns,

Wat jammer dat je er met je adviseur niet uitkomt. Als je een klacht indient, dan denkt de afdeling Klachtenmanagement mee over een passende oplossing. Aragon is content met de geboden oplossing, ik hoop dat dat in jouw geval hetzelfde is.

Dank voor je snelle antwoord. Heb de klacht vanmiddag ingediend.
Ook tevreden met de snelle en doeltreffende werking van de klachtenafdeling en de geboden oplossing. Speciale dank aan Aragon die met zijn deskundigheid, vastberadenheid en scherpe retoriek een helder pad heeft gebaand in de jungle van regels en procedures.
Fijn dat het goed is afgelopen, hansns. De complimenten voor de afdeling Klachtenmanagement zet ik door.
Reputatie 1
Met interesse heb ik dit topic gelezen. Door omstandigheden was mijn vizier 2-1 maand terug op andere zaken gericht dan de communicatie van SNS. Ook wij hebben wat hier een SNS rendements hypotheek wordt genoemd. Ik zie het zelf liever als een combinatie van twee producten, aflossingsvrije hypotheek en, ten tijde van afsluiten, een managed account in box 3. Beide producten zijn met overeenkomsten (verpanding) aan elkaar gekoppeld.

Ik schrijf deze post ter nuancering. Wel hebben we het nodige meegemaakt met deze constructie. We zijn in 2007 verhuist en hebben toen een oude box 1 beleggingshypotheek beëindigd. Deze constructie werd ons door een derde partij adviseur als een oplossing geadviseerd die niet de nadelen van de box 1 spaar- en beleggingshypotheken kende. De beide producten, beleggingen en hypotheek zouden niet meer functioneren als communicerend vat. Het nadeel, box 3, dus belast, namen wij met de gedachte dat de beleggingen flexibiliteit zouden geven bij bestedingen voor lief. Wij zijn verkeerd geïnformeerd over het verpand zijn van de beleggingen. We verkeerden in de veronderstelling dat de beleggingen voor andere doelen ingezet zouden kunnen worden zou dit een keer echt noodzakelijk zijn. De hele transactie verliep trouwens rommelig. SNS was druk door een grote toestroom van hypotheken als gevolg van een actie. SNS had toen een hypotheekactie voor diegenen die ook bij SNS gingen bankieren. Dit was een succes en trok veel klanten. Nu zijn wij oplettende burgers en hebben nooit over de beleggingen hoeven beschikken, maar toch.

De managed account werd in die eerste dagen beheerd door Fundcoach. Fundcoach stond toen nog los van SNS. Initieel hebben wij een bedrag van 23.000 Euro ingelegd. Een eerste inleg was een randvoorwaarde om in dit product in te kunnen stappen. We weten allemaal hoe het in de jaren erna is gegaan. De beleggingen zijn in anderhalf jaar tijd bijna gehalveerd. Daarna begon wel de opgaande lijn weer. Fundcoach werd september 2009 ingelijfd door SNS. Fundcoach hield enkele jaren later bij SNS als naam op te bestaan en ging SNS beleggen heten. In 2013 maakten wij de switch naar dit SNS beleggen. Bij die switch ging iets bij ons mis. Het aandelenpakket werd wel omgezet, maar de maandelijkse betalingen werden niet aan dit nieuwe fonds gekoppeld. Na een half jaar kwam ik erachter dat de betalingen niet gebeurden. Een half jaar investeren was dus inmiddels al misgelopen. SNS erkende haar fout en stuurde ons een kistje wijn ter verontschuldiging. Die was trouwens prima!

Omdat ook wij niet tevreden waren met de performance van de beleggingen en wij meer wilden gaan sturen op het omlaag brengen van onze kosten besloten wij eind 2015 te gaan aflossen. Bovendien wilden wij het risico dat de aandelen vertegenwoordigden verzachten. Dit zou stapje voor stapje gaan, maar we wilden een eerste flinke aanzet geven met een overheveling vanuit de managed account naar de hypotheek. Dit is besproken met een SNS-adviseur. Die kreeg niet vastgesteld dat er een verpanding op die beleggingen rustte, en dacht dat dit kon. Het omzetten van aandelen naar geld ging prima, zoals ook in dit topic is besproken. Toen ik het beoogde geld echter van de cash account wilde overzetten naar mijn rekening courant blokkeerde de webinterface :?

In eerste instantie was niet duidelijk waarom dit fout ging en werd het als een softwarefout beschouwd. In overleg zou SNS zelf zorgen dat het bedrag beschikbaar kwam voor hypotheek aflossing. Dit is eenmalig zo uitgevoerd. Later, toen ik in 2016 een tweede keer een aflossing wilde doen (over de verpanding was nog steeds geen sprake geweest) kwam na enig heen en weer gepraat toch een verwijzing in het contract naar de verpanding naar boven en werd de transactie vanuit de beleggingen verder geweigerd. Nu lossen wij af met spaargeld.

De wijziging naar SNS beleggen hebben desondanks wij als een positieve ervaren. De rendementen verbeterden. Niet onbelangrijk was dat wij ook de switch maakten van profiel paars naar profiel oranje. Dit tweede profiel had gek genoeg betere rendementen dan het paarse profiel. Maar ook de overgang naar SNS-beleggingen heeft dus meegeholpen om het aandelenpakket te laten opbouwen. Ook ik was wel wat geïrriteerd om nu weer een switch te maken naar ASN duurzame beleggingen (ideëel prima trouwens), gaat het net lekker….. ASN zal zich moeten bewijzen een kwaliteitsfonds te zijn. Tijd moet dat gaan leren. Liever word ik niet nog een keer voor het blok gesteld dat het beleggingsroer weer omgaat. Wel heb ik vertrouwen gekregen in het feit dat de bank haar zorgplicht serieus neemt, ik voel mij dus niet, zoals ik veel lees, in een product gerommeld.

Ondanks dit zijn onze beleggingen nog steeds een schaduw van het bedrag dat was beoogd (ons afgeloste deel daarbij opgeteld). Klanten dienen zich bewust te zijn van de risico’s van beleggingen, er is ook een eigen verantwoordelijkheid, dat moeten wij niet vergeten. Wel denk ik dat een bank ervoor open moet staan om binnen de mogelijkheden van het bestaande product maximaal te bewegen om ook haar klanten tegemoet te komen. In de huidige tijdsgeest, waarin aflossen als een sleutel wordt gezien voor een betere financiële huishouding, moeten mensen wel in gelegenheid zijn om af te kunnen lossen, of in ieder geval hiermee te starten. Klanten naar een voor hen duurdere en meer rigider oplossing te laten bewegen komt op mij dan over als een zwaktebod. De hogere kosten verdiept het probleem van de klanten alleen maar.

Als een aandelenfonds niet naar verwachting opbouwt dan is een dergelijke hypotheek een financieel drama in wording, of het nu beter gaat met de aandelen of niet. De achterstand is er. Dit soort potentiële problemen voorzien hoort bij de zorgplicht van de bank. Als mensen met een initiële aflossing, mede uit het pakket beleggingen, een omslagpunt kunnen bereiken zodat daarna, door lagere rente, structurele aflossing mogelijk wordt dan moet dit bespreekbaar zijn. Het bezwaar wat nu wordt gebruikt, de verpanding, conflicteert hiermee eigenlijk niet. Wat verpanding beoogt is dat wordt voorkomen dat de rechten/belangen van de pandhouder (SNS-bank) ondergraven raken. Dat belang kunnen we in dit geval de uitstaande hypotheekschuld noemen. Wat ik graag zou zien is dat SNS-bank met klanten die dit product hebben binnen dit bestaande product naar oplossingen kijkt voor een ordelijke afwikkeling van de hypotheek. Graag zie ik dat het depot dan ook voor een vastgesteld deel kan worden ingezet voor hypotheek aflossing. Bezitters van deze hypotheken zien zich voor een compleet andere tijdsgeest gesteld dan 10 jaar geleden. Denk met hen mee. Graag een reactie ook hierop.

Als toegift een grafiekje van het rendement van onze aandelen (wat is mijn resultaat op tijdpunt x/wat heb ik betaald op tijdpunt x). Het is een snel grafiekje, met alleen onregelmatige meetpunten, geen nette tijdschaal dus, en vertikaal de rendementspercentages. De rendementen geven een beeld hoe die beleggingen het afgelopen decennium heen en weer zijn gezwiept. Ik heb ook de moeite genomen te berekenen wat de equivalente spaarrente zou zijn geweest als ik de waarde toename met dezelfde inleg op een spaarrekening had gehad. Ik kom dan uit op een rente van 1,02%. Geen vette worst, maar nog geen reden om van beleggingen af te zien.
Ik twijfel een beetje of ik nog moet reageren op dit onderwerp..... laatste keer dan

Lang verhaal waar ik even twee zaken uit pak. Eerst had u uw aandelen verkocht en het geld cash gemaakt, een deel aangewend voor aflossing, en de rest later weer in fondsen gestoken, als ik zo verder lees. Ik ben niet veel op het forum maar mag ik u en iedereen met deze constructie eens als tip geven om te kijken wat uw verpande rendementdepot oplevert aan rente als u uit de fondsen stapt? Zet dat eens af tegen de behaalde rendementen met de fondsen over de gehele periode. Zonder al te veel werk heeft u ineens een risicoloze hypotheekvorm die best aantrekkelijk is, maar al jaren niet meer wordt verstrekt. Ik zeg dit omdat schijnbaar de SNS duidelijk niet kiest voor een algemene gerichte oplossing. In mijn ogen was het netjes geweest als een ieder gewoon een brief had gekregen na deze discussie met geboden uitwegen. Dat noem ik zorgplicht. Maar wat niet weet wat niet deert. Het tweede wat ik wil opmerken is dat u zich niet moet neerleggen bij het feit dat het opgebouwde vermogen niet mag worden aangewend voor aflossing. Deze laatste optie is een stuk goedkoper voor de SNS dan een variabele hypotheekrente te moeten vergoeden. Dat lijkt mij een aardig breekijzer in eventuele onderhandelingen. Verder ben ik het met u eens dat dit gewoon een aflossingsvrije hypotheek is, ongeacht de benaming die de SNS hier aan geeft, maar het zou ook zo maar een verkapte bankspaarhypotheek kunnen zijn. Maar dat is allemaal verwarrend. Het gaat om het principe. Oorspronkelijk kun je niet veel met de rendementshypotheek, dat klopt, maar op het moment dat de SNS zich zaken veroorlooft, die niet kunnen, dan zou ik van zo'n moment gewoon gebruikmaken. In dit geval was de fondsenwijziging aanleiding. En daar laat ik het voor dit onderwerp bij. Ik ga niet weer de hele riedel over doen. Ik wens u veel plezier met oplossing, in de wetenschap dat hier mogelijk een verdienmodel naar de knoppen gaat. Zelf ben ik grote voorstander van het eenmalig oplossen van alle hypotheek en aflossingsproblemen uit het verleden, een soort generaal pardon. Kosteloos om het vertouwen tussen klanten en richting de toekomst te herstellen. En een nieuwe basis te leggen. Mogelijk kan de bank dit aangrijpen bij de sessie die ze moeten doen ten aanzien van een ieder met een aflossingsvrij deel. Tis ook maar een tip. Overigens heb ik geen rendementshypotheek meer voor diegene die mijn oplossing wou weten. En nee ik heb hier geen kosten voor hoeven maken. Dit werkte voor mij individueel het beste. Of dat voor u ook zo is weet ik niet, maar dat is een kwestie van een rekensom op de achterkant van een sigarendoos:?:?:? Een fijne zondag verder.
Reputatie 1
Nog bedankt voor je reactie Aragon. Voel je wat mij betreft ook echt niet verplicht om weer te reageren, jij hebt je energie hierin voldoende gestoken:). Mijn verhaal heb ik vooral verteld om:
(1) aan SNS, maar ook aan anderen, nog een keer helder te maken dat dit product echt wat extra aandacht behoeft.
(2) te nuanceren dat aandelen ook nog steeds een optie kunnen zijn om mee door te gaan, als de risico's in het product door klant en bank worden afgedekt.
(3) toe te lichten dat naar mijn mening het product, aflossingsvrije hypotheek en ontkoppeld aandelendepot juist risicovol wordt door de strikte invulling die SNS aan het begrip verpanding geeft.

Ik ben het ook helemaal eens met je uitspraak dat een oplossing een persoonlijke kan zijn. Dan nog zou SNS niet te schuchter hoeven te zijn om in een topic als deze, of een brief aan de bezitters van dit product, toe te lichten wat in haar ogen de oplossingsrichtingen zijn. Uit hoofde van transparantie. Mijn inschatting is dat dit type product weinig is verkocht. Ik heb met twee SNS vertegenwoordigers gesproken. Aan beiden merkte ik dat ze niet goed met het product bekend waren. Ook uit jou reacties las ik die onbekendheid terug.

Mogelijk is in een individueel onderhandelingstraject meer te bereiken, maar niet iedereen is een goed onderhandelaar. Precies om deze reden worden oplossingsrichtingen niet teveel gedeeld. Dit is ten gunste van de onderhandelingspositie van SNS. Ik spreek dit niet met cynisme uit hoor, zo werkt het gewoon, en dat kan ik ook wel begrijpen. Als mijn aanname alleen klopt dat de aantallen klanten van dit product beperkt zijn, dan zou SNS zich de ruimte kunnen veroorloven de groep met een open vizier kunnen benaderen. Dit zou de bank sieren, daar we het allemaal met elkaar eens kunnen zijn dat deze hypotheken aandacht behoeven. Ze zou verschillende oplossingsrichtingen kunnen voorstellen (wel/niet beleggen etc.) en reparatieconstructies bespreekbaar kunnen maken. Eigenlijk een win-win. SNS zou hiermee haar zorgtaak pro-actief oppakken en de klanten, ook diegenen die niet dit forum bezoeken, worden nog eens gewezen op de risico's van het product aan het eind van de looptijd.

SNS heeft bij ons wel eens telefonisch geïnformeerd of wij nog steeds content waren of het gebruik van een beleggingsdepot. Eigenlijk had op dat moment ook een andere vraag geteld moeten worden: "hoe verder met het resterende looptijd van de hypotheek."

Aragon, voel je niet meer geroepen om te reageren, je hebt je werk gedaan. Mijn vragen zijn met name aan SNS gericht. Al met al heeft je topic wel zijn nut zo, laat ik je die credits in ieder geval geven:S.
Goedemorgen Ferd,

Fijn dat je je verhaal deelt en dat Aragon heeft gereageerd vanuit zijn situatie. De extra aandacht voor de SNS Rendementshypotheek stimuleer je door je bericht, dus het is goed dat je je verhaal doet. Op dit moment bekijken we voor iedereen persoonlijk wat we kunnen doen als het erop lijkt dat de hypotheek niet kan worden afgelost aan het einde van de looptijd. Voor iedereen is een andere oplossing gewenst. Je voorstel om een vast deel in te zetten voor de aflossing leg ik voor bij de productmanager.
Reputatie 1
Dank je Irene, voor het doorgeven van ons voorstel. Onze enige intentie is om op een verantwoordelijke manier om te gaan met dit product in de huidige tijdgeest. Ook besef ik wel dat iedere situatie van iedere klant uniek is. Met onze hypotheek hebben we nog best een weg te gaan, en het is mij een doorn in het oog dat het aandelen kapitaal hiervoor niet periodiek zou kunnen worden afgeroomd. Wel zie ik zelf dat dit aandelen kapitaal niet heel groot is zodat een aflossing wel met wat terughoudendheid moet gebeuren, een soort balanceren op een slap koord. Naast dit component lossen we ook gewoon met andere bronnen af, maar die financiële slagkracht is eindig. Dit component zou dus wel helpen.

:$ Om heel eerlijk te zijn schreef ik de eerste post in dit topic niet eens voor onze eigen situatie. Ik wilde alleen dit alternatief nog eens belichten voor diegenen die het product nog niet willen loslaten. Maar ik zie ook wel dat die hypotheek nu juist heel mooi verder omlaag kan en dat het aandelenkapitaal ons op een andere manier niet veel verder zal helpen dan dat het een (nu) goed renderende appel voor de dorst is.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)