Verbetervoorstellen huishoudboekje

Hallo,

Ik ben nu een week bezig om een jaar van inkomsten en uitgaven in (sub)categorieën in te delen met als doel inzicht te krijgen waar ons geld heen gaat.
Maar met het SNS huishoudboekje krijg ik het niet helemaal rond.
Een paar berbeterpunten.

1) Strikte scheiding tussen inkomsten en uitgaven.
Voorbeeld 1: ik betaal de eigen risico van mijn ziektekosten verzekering, en krijg daar een deel ook van terug van het CAK. 
Ik kan ze echter niet in één (sub)categorie plaatsen, hoewel ze bij elkaar horen.
Voorbeeld 2: we storten de kinderbijslag in een spaarfonds, maar die kunnen we niet samen in één subcategorie plaatsen.

2) Starre (sub)categorie indeling volgens NIBUD.
Ik zou de categorieën wel willen aanpassen.
Ik zou dan de volgende hoofd-indeling maken:
- vaste lasten (verzekeringen, gas-water-licht, huur/hypotheek, heffingen, ziektekosten, alimentatie, TV-internet-telefoon, etc)
- huishouden (supermarkten, kleding, schoenen, vervoer)
- wisselende uitgaven (vakantie, uitstapjes, huis, inrichting, de jaarlijkse belasting teruggave)

3) Splitsen
Ik heb een combinatie verzekering (geeft korting) waaronder de auto verzekering.
Het auto-deel zou ik willen afsplitsen en dan onderbrengen bij Vervoer.

Groet,
Henk.

92 Reacties

Beste Henk,

Ik ben binnen SNS Bank verantwoordelijk voor Mijn SNS en daarmee ook voor het inrichten van het Huishoudboekje.
Nu zijn we druk met een verbeterslag bezig en ik ben heel benieuwd waar je allemaal tegenaan loopt en of je verder nog ergens hulp bij nodig hebt.

Natuurlijk wil ik op de eerste plaats zetten dat ik het erg slim vind om voor dit overzicht het Huishoudboekje te gebruiken.
Zodra je alles hebt ingedeeld, heb je minder kans dat je rare transacties gewoon laat doorlopen, zoals een KPN abonnement van 2001, waar nog steeds 1,28 per maand voor wordt betaald, bijvoorbeeld.... (ik lees voor uit eigen werk :o)

Ook wil ik een antwoord geven op jouw vragen:
1. Scheiding tussen inkomsten uitgaven blijft (helaas) bestaan. Dit in verband met verdere bewerkingen, zoals budgetteren en prognoses maken. Als we dan Inkomsten en uitgaven door elkaar heen gebruiken zijn verdere toepassingen onmogelijk.

2. Je bent niet de enige! De drie overkoepelende categorieen komen ook uit onderzoek naar voren. Helaas moeten we ons conformeren aan de categorieen van onze softwareleverancier. Het liefst zouden we door de klanten zelf categorieen laten samenstellen, alleen dan klopt de logica van de softwareleverancier niet meer en moeten klanten zoals jij alles weer opnieuw gaan indelen.

3. Transacties splitsen hebben we al gebouwd en wordt nu getest, maar ik denk dat we dit met een hele grote verversing van ons Huishoudboekje pas gaan laten draaien, want dan weten we zeker dat dit goed gaat. Ga uit van eind december klaar.

Helaas zijn we een bank, waarbij alles 100% goed moet gaan en we heel veel tijd kwijt zijn met testen. Wel ben ik zeer benieuwd naar je ervaringen, als het gaat om het bijhouden van het huishoudboekje.

Ik lees hier graag meer over!

Groeten,
Emile
Beste Henk,

Ik nodi je uit om vandaag als een van de eerste klanten het nieuwe Huishoudboekje te bekijken. Ik ben benieuwd wat je er van vindt. En vergeet ook de spaarpotten niet te testen. :-)

Groeten,
Emile
Ik ben erg nieuwsgierig naar deze nieuwe variant, gezien het huishoudboekje het bij mij nooit heeft gedaan.

Ik ben erg nieuwsgierig naar deze nieuwe variant, gezien het huishoudboekje het bij mij nooit heeft gedaan.

Heb je hem wel aangezet via "instellingen" en "internetbankieren" (spaarpotten en/of huishoudboekje aan/uit zetten)?
Groet,
Ben :cool:
BigBen schreef:

Heb je hem wel aangezet via "instellingen" en "internetbankieren" (spaarpotten en/of huishoudboekje aan/uit zetten)?
Groet,

Ja dat heb ik, en ik niet alleen, de helpdesk van SNS ook, op 23-11-2012 zou alles ververst zijn, maar tot op heden heeft het nooit gewerkt, de helpdesk ging ermee aan de slag, als compensatie heb ik een schadevergoeding gekregen voor iets dat niet werkte.

Maargoed heb sparen er juist voor genomen omdat er met spaarpotjes wordt gewerkt, erg jammer zelf dit werkt ook niet. Vanmiddag weer eens een bezoekje brengen aan de SNSwinkel, dan kunnen zij weer een klacht indienen. Voordat je het zegt, als ik op spaarpotjes enof  overzicht huishoudboekje klik kijg ik dit in het zicht.Huishoudboekje
SNS Kasboek is bezig met het binnenhalen van je transacties. Dit kan enige tijd duren. Wij adviseren je op een later tijdstip terug te komen.
Maar er gebeurd niets....
Hoi petertt,
Het probleem wordt nu wat lastiger, dit kan vele oorzaken hebben. Het kan natuurlijk bij de SNS liggen, maar ook een probleem bij jouzelf (PC bedoel ik natuurlijk) is niet uit te sluiten.
Heb je al een andere browser getest? 
groet,
uhm ja...

Mozilla, diverse versies vanaf 2012
internet explorer
opera
chrome

en de computers

huiscomputer
workstation hp
notebook
tablet

en computer in SNS winkel, zelfs daar kwamen ze er niet uit, aan en uitzetten heb totaal geen zin.

uhm ja...

Mozilla, diverse versies vanaf 2012
internet explorer
opera
chrome

en de computers

huiscomputer
workstation hp
notebook
tablet

en computer in SNS winkel, zelfs daar kwamen ze er niet uit, aan en uitzetten heb totaal geen zin.

Sorry, ik ben al stil.
Ik laat het maar aan de deskundigen over.
Groet,
we gaan gewoon weer afwachten....je hoort nader Ben, bedankt voor het meedenken.:cool:
Hoi Petertt,

Wat vervelend dat het huishoudboekje niet werkt. Ik begrijp uit je bijdragen, dat je het probleem in de SNS Winkel hebt gemeld en er aan een oplossing gewerkt wordt.

Bedankt voor het delen van je ervaring. Zoals je aangeeft, is het voorlopig even afwachten. Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt. Wanneer er aanvullingen op je ervaring zijn, dan lees ik die uiteraard graag.

@BigBen,
Bedankt voor het meedenken met Petertt!
Beste Nanda,

Ja heb probleem heb  ik voor de voormalige kasboek in 2012 al een aantal keer gemeld, uiteindelijk dacht ik dus ook dat het bij mij lag. Ik ben dus naar de SNS winkel gegaan en die kreeg het ook niet voor mekaar, die heb zelf de helpdesk ingeschakeld, die heb ik destijds ook gesproken in de SNS winkel telefonisch ( zaak (2012-42644)), ik kreeg hiervoor een kleine vergoeding.

Op vrijdag 23-11-2012 is er weer contact geweest met de SNS helpdesk, want het zou moeten werken ( helaas in mijn geval werkte het dus niet, zij kwamen daar nog op terug....tot op de dag van vandaag nooit meer iets vernomen. 

Vorige week toch weer met sns contact gehad omtrent de spaarpotjes, gezien ik meerdere rekeningen heb, leek me dit dus veel handiger, hiervoor zou een rekening opgezegd gaan worden, maar ook bij mij werken de spaarpotjes ook niet.

Vandaag heb ik maar weer een nieuwe poging ondernomen met de sns helpdesk (2013-59005) voor een oplossing met de kasboek en de spaarpotjes. 

Of de helpdesk kijkt naar een oplossing....weet ik niet zozeer, gezien het al in 2012 is gemeld. Volgens de it-ers zou het moeten werken, alleen de vraag is op welke computer, ik ben inmiddels een paar computers verder, en als ik in een andere stad ben en ik kan daar de sns winkel induiken probeer ik het daar ook altijd, maar tot op heden geen resultaat geboekt.

Dus in afwachting voor een nieuwe herkansing voor het jaar 2014

bedankt zover
ik wil graag eigen categorien kunnen aanleggen in het huishoudboekje want ik heb meer inkomsten en uitgaven dan er kunnen vallen onder de bestaande.
Hoi Mdiverta,

Het huishoudboekje heeft een groot aantal categorieën, het zelf toevoegen van categorieën kan (nog) niet. Welke categorie mis je? Ik hoor het graag :D
Beste Kirsty,
Dank voor je reactie.

Ik zou graag bij uitgaven willen zien:
wonen - servicekosten gebouw (dit zijn bijvoorbeeld de kosten van de VVE of dergelijk kosten bij een huurhuis)
overige - verhuurkosten (dit zijn de kosten die je maakt als je een of meer kamers verhuurt, of je hele woning)

Bij inkomsten zou ik graag willen zien:
overige inkomsten - freelance werk
overige inkomsten - verhuur

Met vriendelijke groet,
Martina
Reputatie 1
Het zou fijn zijn als ik gewoon direct uit MijnSNS of de App een betaling/overboeking aan een categorie kan toewijzen.

Dus bijv. je opent de details van een overboeking en klikt dan op Vervoer - Brandstof .
Hoi Martina,

Bedankt voor je heldere voorbeeld. Zoals ik al aangaf, kun je (nog) niet zelf categoriseren. Het zijn gedetailleerde categorieën die je voorstelt, maar ik wil ze toch voorleggen bij ontwikkelaars van het Huishoudboekje. Ik hoop op een goede afloop ;-).

Hi Sanne,

Bedoel je dat de navigatie om te kunnen categoriseren sneller moet? Ik ga het doorgeven in ieder geval :D.
Kirsty schreef:

Bedoel je dat de navigatie om te kunnen categoriseren sneller moet? Ik ga het doorgeven in ieder geval :D.

Hi Kirsty,
Het idee van Sanne (wat ik overigens een uitstekend idee vind) is dat je bij het aanmaken van een nieuwe overschrijving in 'mijn SNS' al meteen een categorie opgeeft. Dus voordat de overschrijving wordt uitgevoerd!
Groeten,
Stefan
Hi Stefan,

Bedankt voor je toevoeging, ik vind het ook een goed idee. Kirsty heeft de vraag gisteren uitgezet, zodra we antwoord hebben zullen we dat hier delen.
Hi Mdiverta en Stefan,

Nogmaals bedankt voor de suggesties. We hebben naar de mogelijkheden gekeken, het blijkt dat beide functies niet mogelijk zijn op dit moment. Dit heeft te maken met de beperkingen van de software die wij hiervoor gebruiken.
De nieuwe functionaliteit is naar ons genoegen een waardevolle toevoegingen voor onze klanten. Daardoor is het denkbaar dat de mogelijkheden worden uitgebreid in de toekomst. De tips die jullie hebben aangedragen zijn in ieder geval bij de juiste afdeling beland.
Hallo,

Wat ik ook heel fijn zou vinden, is dat je zelf de begindatum en einddatum kan instellen. 
Ik doe dat nu in Excel ook al. 
Op de 21e komt het eerste salaris binnen en begint mijn "nieuwe maand". Zo kan ik kijken of er genoeg inkomt, niet teveel uitggaat en hoeveel ik kan sparen tot de 20e van de volgende maand. 

Groetjes,

Mariska.
Hoi Mariska,

Welkom op SNS Community. Leuk dat je gelijk met een verbetervoorstel komt :D.
Ik ga onze experts vragen of dit mogelijk is. Het lijkt mij ook erg handig om de maand in te laten gaan, wanneer je salaris wordt gestort. Als ik hierover meer informatie heb ontvangen, laat ik je het direct weten!

Heb je het topic ‘Welkom op de community’ al gelezen? In de Koffiekamer kun je je voorstellen en meer over andere leden lezen. We hopen je snel weer te zien. :)

Hallo,

Wat ik ook heel fijn zou vinden, is dat je zelf de begindatum en einddatum kan instellen.
Ik doe dat nu in Excel ook al.
Op de 21e komt het eerste salaris binnen en begint mijn "nieuwe maand". Zo kan ik kijken of er genoeg inkomt, niet teveel uitggaat en hoeveel ik kan sparen tot de 20e van de volgende maand.

Groetjes,

Mariska.

Hi Mariska,

Ik heb inmiddels antwoord gekregen van onze ontwikkelaars; Theoretisch gezien zou dit wel mogelijk zijn, maar er zijn een aantal zaken om rekening mee te houden:
• De budgetten lopen wel per maand, dus dan zijn de periodes en maanden niet in synchroon. Er moet eerst worden onderzocht of we dit kunnen aanpassen.
• Het Kasboek op de mobiel app werkt alleen per maand.
• De grafieken worden ook per maand getoond. Dat zou dan ook aangepast moeten worden op basis van de filter.

Dus als we dit willen doen, dan heeft dit vrij veel impact. We gaan uitzoeken of we dit kunnen aanpassen in Mijn SNS. Als het mogelijk is, houden we je op de hoogte. :D
Hallo,

Ik weet niet helemaal of mijn suggestie in dit topic thuishoort, want ik heb een suggestie over "Mijn Budget".

In Mijn SNS heb ik 2 rekeningen staan (gezamelijk en privé). Nu zijn er categorieën die voor beide rekeningen gelden (bijvoorbeeld boodschappen). In het huishoudboekje kan ik de rekeningen mooi scheiden, maar voor de budgetten wordt alles op 1 hoop gegooid. Niet zo handig, want de budgetten die we hebben ingesteld gelden alleen voor de gezamelijke rekening. Gezien het feit dat de scheiding wel bij het huishoudboekje gemaakt kan worden lijkt het mij technisch mogelijk. Kunnen jullie hier eens naar kijken?
Goedemorgen Dieniepienie,

Allereerst welkom op SNS Community.

Je wens past prima in dit topic. Ik leg 'm voor aan de ontwikkelaars en zet 'm ook op de wensenlijst. Zodra we terugkoppeling hebben, hoor je van ons.

We hopen je vaker te zien op de community. Heb je ook het topic 'Welkom op de community' al gezien?
Toppie! Dankjewel! 

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P