Beantwoord

Wordt Apple Pay ook beschikbaar bij SNS?

Beste SNS,

Vandaag is apple pay eindelijk naar Nederland gekomen alleen wel bij de verkeerde bank 🤪. Nu hebben ze bij ING de voordelen van apple pay en ik ben benieuwd wanneer / of apple pay ook beschikbaar wordt bij jullie. Dan kan ik eindelijk mijn apple watch / iphone gebruiken in plaats van een pas.

Mvg,
Mats
icon

Beste antwoord door mgeurtsen 12 juni 2019, 19:59

@Tineke Heel fijn dat Apple Pay niet wordt uitgesloten. Even tussendoor: Apple Pay is de iPhone variant voor contactloos betalen en op iPhones is er geen alternatief mogelijk. iPhones zijn overigens ook smartphones.

Bekijk origineel

27 Reacties

Zou zeker handig zijn!
Hi,

Bij SNS volgen we de ontwikkelingen op de voet en we verwachten dat klanten - naast hun betaalpas - steeds vaker met andere middelen gaan betalen. We sluiten Apple Pay niet uit, maar richten ons óók op het verder ontwikkelen van contactloos betalen met smartphones. Zodra hier verdere ontwikkelingen in zijn, delen we dit uiteraard met jullie.
@Tineke Heel fijn dat Apple Pay niet wordt uitgesloten. Even tussendoor: Apple Pay is de iPhone variant voor contactloos betalen en op iPhones is er geen alternatief mogelijk. iPhones zijn overigens ook smartphones.
Hi, sorry voor m'n ongelukkige woordkeuze over smartphones. Ik begrijp dat liever met Apple Pay betaalt, maar voorlopig kun je met je iPhone betalen via Payconiq. Zoals gister ook aangegeven: zodra er verder ontwikkelingen zijn, delen we deze hier.
Tineke schreef:

Hi, sorry voor m'n ongelukkige woordkeuze over smartphones. Ik begrijp dat liever met Apple Pay betaalt, maar voorlopig kun je met je iPhone betalen via Payconiq. Zoals gister ook aangegeven: zodra er verder ontwikkelingen zijn, delen we deze hier.

Het nare aan payconic is dat je een qr code moet scannen wil je er mee kunnen betalen. Verder kan je niet bij alle winkels ermee betalen. Het voordeel van apple pay is dat je bij elke winkel waar je contactloos kan betalen ook met apple pay kan betalen. Je houd je iphone er tegenaan, gebruikt je vinger of face id en je hebt betaald.
Reputatie 4
Ik weet niet hoe het met Apple Pay gaat, maar Payconiq heeft in ieder geval het voordeel dat ze geen persoonsgegevens nodig hebben.
Koos schreef:

Ik weet niet hoe het met Apple Pay gaat, maar Payconiq heeft in ieder geval het voordeel dat ze geen persoonsgegevens nodig hebben.

Apple pay staat gewoon vast aan je iphone account het enige wat he hoeft te doen is in de app van je bank apple pay aanzetten en je kan overal betalen.
Reputatie 4
Je gegevens zijn dus bekend. Ik zie mijn betalingsgegevens liever niet in de database van Apple belanden.
Maar goed, ik heb dan ook geen iPhone.
Koos schreef:

Je gegevens zijn dus bekend. Ik zie mijn betalingsgegevens liever niet in de database van Apple belanden.
Maar goed, ik heb dan ook geen iPhone.

Tja dat is een mening. Ik zou het fijn vinden om met mijn iphone via een iphone betaal service te betalen en dit is alleen mogelijk door middel van Apple pay.
Reputatie 1
Ik weet het er fijne niet van, maar Apple wil vermoedelijk nog altijd een commissie per betaling en wellicht ook nog andere licentiekosten van deelnemende banken. Ik denk eerlijk gezegd dat het hem vooral zit in de commerciële haalbaarheid.

Open vraag; hoeveel zou je willen betalen om een dergelijke dienst te gebruiken?
MarcelR schreef:

Ik weet het er fijne niet van, maar Apple wil vermoedelijk nog altijd een commissie per betaling en wellicht ook nog andere licentiekosten van deelnemende banken. Ik denk eerlijk gezegd dat het hem vooral zit in de commerciële haalbaarheid.

Open vraag; hoeveel zou je willen betalen om een dergelijke dienst te gebruiken?

Tuurlijk kost het wat om de licenties te gebruiken. Voor je bank staat het ook goed om bijvoorbeeld nu de 2e bank in NL te zijn met apple pay. Dan kom je ook weer in het nieuws en SNS heeft online overstappen en hogere rente percentage dan ING dus zie ik zo maar mensen ook nog overstappen. Dan heb je ook nog dat de apple kosten niet voor jou zijn dus jij zelf betaald niet meer dan dat he betaald en je krijgt nog een reward systeem omdat je apple pay gebruikt dus je maakt er alleen maar winst op en het is makkelijk omdat je altijd wel je apple watch / iphone bij je hebt.

Verder snap ik niet dat mensen met Android telefoons hier op reageren en negatief zijn maar dat zal wel aan mij liggen.
Hier ook zeker de wens voor Apple pay. Ik heb al m'n privé- en zakelijke rekeningen bij SNS en ben er overigens zeker tevreden over. Maar ik zou graag weten of Apple Pay straks mogelijk wordt bij SNS, het is voor mij namelijk wel een dealbreaker.Hoeft morgen nog niet meteen, maar wil graag weten of dit op een redelijke termijn wel beschikbaar wordt.
Reputatie 4
Mcspeedy99 schreef:

Verder snap ik niet dat mensen met Android telefoons hier op reageren en negatief zijn maar dat zal wel aan mij liggen.

Dat kan ik wel uitleggen.
Je zegt heel makkelijk dat het je niets kost. Maar het lijkt erop dat het SNS wel degelijk iets kost.
Dus als het bankkosten zijn, worden die kosten opgehoest door alle klanten, dus ook door Android-klanten.
MarcelR had zijn open vraag dus ook zo kunnen stellen: hoeveel willen alle SNS-klanten bijdragen aan een voorziening voor ApplePay-gebruikers?
Dat is een gemene vraag, die je op alle dienstverleningsactiviteiten zou kunnen en moeten stellen. Het is een heel reeele vraag, die altijd in de besluiten en prioriteiten moet worden meegenomen.
Koos schreef:

Dat kan ik wel uitleggen.
Je zegt heel makkelijk dat het je niets kost. Maar het lijkt erop dat het SNS wel degelijk iets kost.
Dus als het bankkosten zijn, worden die kosten opgehoest door alle klanten, dus ook door Android-klanten.
MarcelR had zijn open vraag dus ook zo kunnen stellen: hoeveel willen alle SNS-klanten bijdragen aan een voorziening voor ApplePay-gebruikers?
Dat is een gemene vraag, die je op alle dienstverleningsactiviteiten zou kunnen en moeten stellen. Het is een heel reeele vraag, die altijd in de besluiten en prioriteiten moet worden meegenomen.

Dit raakt kant noch wal. Je kunt het toch net als een CC in de markt zetten. Je betaald voor een extra virtuele bankpas ala Apple Pay indien het extra kosten met zich mee brengt. Je kunt in theorie zelfs je bankpas opzeggen (kost ook geld). Heerlijk, minder plastic in je "wallet".

Zou SNS sieren om dit net als de ING op korte termijn te lanceren. Werkt fantastisch!
Reputatie 4
JeeBee schreef:

Dit raakt kant noch wal. Je kunt het toch net als een CC in de markt zetten.

In dat geval betaal je er inderdaad zelf voor, en zullen Android-klanten er ook geen bezwaar tegen hebben. Maar mijn redenering had als uitgangspunt:

Koos schreef:

Je zegt heel makkelijk dat het je niets kost. Maar het lijkt erop dat het SNS wel degelijk iets kost. Dus als het bankkosten zijn, worden die kosten opgehoest door alle klanten, dus ook door Android-klanten.

Je hebt dus mijn randvoorwaarde gemist.
Ik stond vorige week bij de bakker. De klant voor mij haalt zijn pols met fitbit langs het pinapparaat en neemt vrolijk afscheid. Daar sta je dan met je Apple watch van 3x zo duur en je sns rekening. ;)

Fitbit werkt via android dus die hebben ongetwijfeld ook ontwikkeling en license en andere kosten. Wellicht zijn die voor Apple iets hoger, maar dan heb je ook in één klap en heleboel telefoons die ermee kunnen werken.

Ik heb ook een ING rekening, maar daar worden de dagelijkse boodschappen niet mee betaald. Ik ga het even aankijken hoe het werkt. Wellicht stap ik over.
Reputatie 4
Met andere woorden: het draait allemaal om status?
Ik hoop dat die klant voor je dan wel een spelt-brood afrekende en geen halfje wit, anders blijft er weinig van over...:D
Gelukkig zet je een smiley, anders laat je je wel erg makkelijk inpakken.
Het is al pijnlijk genoeg dat het erop lijkt dat ING zijn maatschappelijk wangedrag met gadgets probeert af te kopen. Of ben ik nu te zwartgallig?
Ja, wel een beetje zwartgallig. :D

Ik denk alleen dat het weinig verschil maakt of je voor Apple of Android kiest. Voor Android ben je ook gegevens en/of kosten kwijt. Geen enkele illusie dat zowel Google als Apple niet een behoorlijk compleet profiel van mij kunnen maken. Als ik dat had willen voorkomen had ik daar decennia geleden mee moeten beginnen. Oftewel alles de deur uit of een graad in de IT op meerdere platforms behalen en alles zelf dichttimmeren. Dat kost me meer moeite en tijd dan ik er voor over heb.

Kunnen we er net zo goed van genieten.

Ik denk wel dat Apple voor derden moeilijker te hacken is. Het bedrijf zelf... weinig aan te doen, ben ik bang...
Wat een zuurpruim reactie Koos. Wat heeft status met betaalgemak te maken? Het is zelfs nog veiliger dan de oude traditionele bankpas doormiddel van touch/face id of 6 cijferige pincode.

Beetje met de tijd mee gaan mag ook hé ;-) Of wat zijn jouw bezwaren? En kom niet weer met privacy crap want een profiel schetsen op basis van al je webshop inkopen lukt Google ook prima via je surfgedrag en mailbox zonder wat betaalverkeer voorbij te zien komen. Ik heb mijn data liever bij Apple staan, dat weet ik wel.
Reputatie 4
JeeBee schreef:

Wat een zuurpruim reactie Koos.

Vind ik zelf ook wel, maar ik mis een inhoudelijke discussie rond dit soort ontwikkelingen. Die wil ik wel uitlokken.

Met betaalgemak heeft het allemaal niet zo heel veel te maken in mijn ogen. Of je nu met een bankpas, een mobiel of een fitbit-ding zwaait: ik zie geen wezenlijk verschil. Je hoeft alleen maar het juiste vlaggetje bij je te hebben.
Bij de overgang van cash naar PIN was er sprake van grote tijdwinst. Maar daar hebben we het nu toch niet meer over?

JeeBee schreef:

Beetje met de tijd mee gaan mag ook hé ;-)

Dat mag zeker, en ik wil de vooruitgang ook niet tegenhouden. Maar wel graag met een beetje meerwaarde

JeeBee schreef:

een profiel schetsen op basis van al je webshop inkopen lukt Google ook prima via je surfgedrag en mailbox zonder wat betaalverkeer voorbij te zien komen. Ik heb mijn data liever bij Apple staan, dat weet ik wel.

1. Apple voldoet voor zover ik weet niet aan de europese veiligheidsregels en wordt o.a. voor de AVG-toepassingen niet geaccepteerd.
2. Ik zal niet ontkennen dat Google een profiel van mij heeft. Maar dat zal zeer magertjes zijn vanwege het weigeren van derden-cookies, gebruik maken van VPN, geen email via gmail (alleen als contactpunt voor Android), en zeer weinig gegevens opslaan op mijn mobiel. De zwakke punten zijn waarschijnlijk de gegevens die anderen onder hun Contacten van mij hebben opgeslagen.
Webshops bezoek ik weinig, onder andere omdat ik de middenstand in de regio niet kapot wil maken (en daarmee mezelf toch weer benadeel). Ja, ik ben soms (zeker niet altijd!) duurder uit, maar dat vind ik een verantwoorde extra uitgave.

JeeBee schreef:

Of wat zijn jouw bezwaren?

Het grote succes van marketingmensen is, dat ze een voor hen lucratieve levenshouding bij de massa geaccepteerd hebben gekregen als normaal. Denk aan het feit dat men vindt altijd bereikbaar te moeten zijn. Op dit moment wordt er hard gewerkt om de toch al lage drempel om de klant te verleiden tot geld uitgeven nog verder te verwijderen. Denk bijvoorbneeld aan de PSD2-richtlijn. Maar ook aan die (ja, daar zijn ze) gadgets om met een minimale actie geld uit te kunnen geven. Ik schrik ervan hoe makkelijk de consument zijn oren daarnaar laat hangen en het dan "betaalgemak" noemen. Dat is natuurlijk ook de bedoeling, snel geld binnenharken.
SNS heeft als drijfveer om klanten financieel weerbaar te maken. Dat doe je mijns inziens onder andere door de mensen heel bewust hun uitgaven te laten doen. Is het niet door cash, dan toch met een actie, waarbij je het gevoel hebt helemaal de regie te voeren.
De ontwikkelingen willen dat juist laten vervagen. Dat is mijn bezwaar. Ik wil bewust de regie voeren over mijn betalingen. Dat neemt niet weg dat ik iedereen de lol van een gadget gun, maar het moet niet zo zijn dat daarmee de "primitieve" betalingsmethoden volledig buiten beeld raken. En dat zie ik nu toch wel gebeuren. ING gaat daar ver in, SNS gelukkig iets spaarzamer.
Deze week is er een officieel rapport verschenen, waarin daarvoor wordt gewaarschuwd. Dat is voor mij geen argument, maar ik ben dus niet de enige die er zo over denkt.
Koos schreef:

Vind ik zelf ook wel, maar ik mis een inhoudelijke discussie rond dit soort ontwikkelingen. Die wil ik wel uitlokken.

Met betaalgemak heeft het allemaal niet zo heel veel te maken in mijn ogen. Of je nu met een bankpas, een mobiel of een fitbit-ding zwaait: ik zie geen wezenlijk verschil. Je hoeft alleen maar het juiste vlaggetje bij je te hebben.
Bij de overgang van cash naar PIN was er sprake van grote tijdwinst. Maar daar hebben we het nu toch niet meer over?

Dat heeft het wel degelijk want je hebt niets meer nodig dan een telefoon. Ook de andere pasjes heb ik digitaal in mijn telefoon staan. Nog even en de ID kan digitaal mee, dan heb je alles bij de hand. Nu sleur ik een SecureID mee zodat contactloos betalen bijvoorbeeld veilig blijft.

Ook tijdswinst is wel degelijk merkbaar. Al eens een transactie gedaan/gezien met Apple Pay? Gaat stuk “sneller” dan pincode invoeren. Tov contactloos wellicht minder, maar geen beperkingen mbt bedrag en/of onveilig gevoel ivm “zakkenrollen”.

Dat mag zeker, en ik wil de vooruitgang ook niet tegenhouden. Maar wel graag met een beetje meerwaarde

Zie hierboven + veiliger.

1. Apple voldoet voor zover ik weet niet aan de europese veiligheidsregels en wordt o.a. voor de AVG-toepassingen niet geaccepteerd.
2. Ik zal niet ontkennen dat Google een profiel van mij heeft. Maar dat zal zeer magertjes zijn vanwege het weigeren van derden-cookies, gebruik maken van VPN, geen email via gmail (alleen als contactpunt voor Android), en zeer weinig gegevens opslaan op mijn mobiel. De zwakke punten zijn waarschijnlijk de gegevens die anderen onder hun Contacten van mij hebben opgeslagen.
Webshops bezoek ik weinig, onder andere omdat ik de middenstand in de regio niet kapot wil maken (en daarmee mezelf toch weer benadeel). Ja, ik ben soms (zeker niet altijd!) duurder uit, maar dat vind ik een verantwoorde extra uitgave.

1. Durf ik zo niet te zeggen maar iets vrijgeven bij Apple kan en gaat normaliter lang niet zo makkelijk dan andere platformen. Verder lijkt implementatie onmogelijk als de spelregels niet gevolgd worden. Wat maakt dat ING het wel voor elkaar heeft dan? Lekker betalen met een NFC chip via Huawei geeft een veel beter gevoel 😉
2. Zo kun je natuurlijk alles recht lullen. Ik zou lekker binnen gaan zitten met een aluminium hoedje op. Ook ik gun de lokale ondernemer graag de order en betaal daar ook zonder moeite meer voor, dat staat echter los van profielschetsen en/of privacy. Ook zij registreren en delen (zonder weet wellicht) je aankoop incl. betaalmethode.

Het grote succes van marketingmensen is, dat ze een voor hen lucratieve levenshouding bij de massa geaccepteerd hebben gekregen als normaal. Denk aan het feit dat men vindt altijd bereikbaar te moeten zijn. Op dit moment wordt er hard gewerkt om de toch al lage drempel om de klant te verleiden tot geld uitgeven nog verder te verwijderen. Denk bijvoorbneeld aan de PSD2-richtlijn. Maar ook aan die (ja, daar zijn ze) gadgets om met een minimale actie geld uit te kunnen geven. Ik schrik ervan hoe makkelijk de consument zijn oren daarnaar laat hangen en het dan "betaalgemak" noemen. Dat is natuurlijk ook de bedoeling, snel geld binnenharken.
SNS heeft als drijfveer om klanten financieel weerbaar te maken. Dat doe je mijns inziens onder andere door de mensen heel bewust hun uitgaven te laten doen. Is het niet door cash, dan toch met een actie, waarbij je het gevoel hebt helemaal de regie te voeren.
De ontwikkelingen willen dat juist laten vervagen. Dat is mijn bezwaar. Ik wil bewust de regie voeren over mijn betalingen. Dat neemt niet weg dat ik iedereen de lol van een gadget gun, maar het moet niet zo zijn dat daarmee de "primitieve" betalingsmethoden volledig buiten beeld raken. En dat zie ik nu toch wel gebeuren. ING gaat daar ver in, SNS gelukkig iets spaarzamer.
Deze week is er een officieel rapport verschenen, waarin daarvoor wordt gewaarschuwd. Dat is voor mij geen argument, maar ik ben dus niet de enige die er zo over denkt.

In welk opzicht houd je dit tegen met innovaties zoals Apple Pay? Contactloos betalen doet hetzelfde. Dat zal op een andere manier moeten landen bij mensen en is ook grotendeels afhankelijk van de welvaart. Opvoeding is daar een stuk belangrijker (geworden) IMHO.
Reputatie 1
Wat betreft kosten vroeg ik het me vooral af, omdat de kosten voor gebruik van de android betalen app ook al best wat discussie losmaakte. Ik kan mij voorstellen dat hier wellicht wel een verschil in de Apple en Android gebruikers zit; nfc betalen zit bij android immers ook al op de budget toestellen, dan voelen maandelijkse kosten wellicht toch anders.

Fitbit/Garmin gebruiken een eigen betaalplatform, alleen het koppelen (aanmaken van van een virtuele pas) doe je op je smartphone. Dat kan met zowel Apple als Android voor zover ik weet.
Er moet wel een contract tussen bank en Fitbit Pay/Garmin Pay opgesteld worden, en links en rechts wat techniek. Dat heeft momenteel alleen ABN/Amro, Rabo en ICS. (En ING dus niet)

Wat betreft de techniek met de SNS betalen app; de betaling op een Android toestel wordt inderdaad niet door Google uitgevoerd. Hier is immers keuzevrijheid. Bij Apple ben je als bank gebonden aan Apple Pay zelf. Vandaar dat ik denk dat het kostenplaatje er voor Apple Pay heel anders uitziet.

Maar goed, ik heb helaas ook geen glazen bol. Feit is wel dat ik onlangs met mijn racefiets op de veerboot stond, met mijn flitsende Garmin, nfc betalen, contactloze bankpas; tot ik het briefje "contact betalen" zag. Daar sta je dan met je gadgets; ik kon gelukkig een tientje uit mijn zadeltasje toveren, anders was het een erg lange fietstocht geworden... :$
Reputatie 4
Da's geluk hebben. Mij is iets dergelijks (met andere oorzaak) overkomen, maar dat viel niet te verhelpen: het was op een zondag in de BibleBelt...
Kostte me zo'n 12 kilometer omrijden.
Beste allemaal,

Eerder kregen we op de community ook al de wens over Apple Pay en andere manieren van contactloos betalen. Omdat er in dat topic veel informatie en persoonlijke ervaringen staan, maak ik jullie er graag op attent dat je het hier kunt teruglezen.
Evelyn SNS schreef:

Beste allemaal,

Eerder kregen we op de community ook al de wens over Apple Pay en andere manieren van contactloos betalen. Omdat er in dat topic veel informatie en persoonlijke ervaringen staan, maak ik jullie er graag op attent dat je het hier kunt teruglezen.

Prachtig, nog zo'n topic met alu hoedjes gedrag. Komt SNS in ieder geval goed uit ;-)

Mensen roepen maar wat zonder zich te baseren op feiten. Data, betaalverkeer onveilig, USA partijen, schei toch uit. We gaan wel met z'n allen onze systemen in de Cloud zetten bij AWS en Microsoft.