SNS

Beantwoord

Zijn spaarpotten bij een gedeelde spaarrekening niet zichtbaar voor elkaar?

• 8 maart 2015
  • 178 Reacties
  • 59699 Keer bekeken

Toon eerste bericht

178 reacties

Ik krijg zo langzamerhand wel het idee dat het niet oplossen van dergelijke problemen (spaarpotten, adreslijsten, ingeplande overschrijvingen) de SNS klanten kost.
Mocht ik ooit besluiten SNS te verlaten (ben ik niet van plan, maar is voor mij makkelijk omdat ik geen hypotheek heb) dan zal dit de belangrijkste reden zijn.
Met een gezamenlijke rekening, samen 1 huishoudboekje bijhouden
Als het ook om uitgaven planning gaat, doe dat dan met dezelfde digipas. Alleen dan krijg je een compleet overzicht.
Hoi sens,

Welkom op de community. Je vraag heb ik verplaatst naar een topic waarin we dit onderwerp bespreken. Een digipas is persoonsgebonden, daarom zie je alleen je eigen huishoudboekje als je inlogt. Het adresboek, de periodieke overboekingen en het huishoudboekje die de mederekeninghouder van een gezamenlijke rekening aanmaakt, zie je niet. We realiseren ons dat het een wens van meerdere klanten is om dit inzichtelijk te maken bij de mederekeninghouder. Op dit moment is niet bekend wanneer we dit aanpassen.
ik zou heeeeel graag de spaarpotten zichtbaar willen hebben voor mijn vrouw en mijzelf ( we hebben samen een en/of rekening). Als ik nu geld reserveer in een spaarpot voor een bepaald doel, kan zij het via haar account reserveren in een andere spaarpot.voor een ander doel. Zo hebben we dus geen goed idee hoeveel spaargeld we waarvoor opzij gezet hebben. Terwijl dat toch juist het idee zou moeten zijn van spaarpotten: geld opzij zetten voor een bepaald doel.
Reputatie 3
Badge
Mijn vrouw en ikzelf hebben ieder een depositospaarrekening die inderdaad op de persoon is teruggeschreven. Wij hebben eigenlijk een gezamenlijke bankrekening met hieraan gerelateerde gemeenschappelijke spaarrekeningen. Alleen deze depositospaarrekeningen lijken meer persoonlijk, want mijn vrouw heeft alleen voor deze ene spaarrekening (informatie-eiland) een eigen digipas gekregen. Het gekke is, mijn depositospaarrekening is wel geïntegreerd in onze gezamenlijke bankrekening en spaarrekeningen, maar die van mijn vrouw dus niet. Dus, ja, blijkbaar heeft SNS een idee over een spaarrekening als persoonlijk domein, maar is dit idee nog niet in alles consequent uitgewerkt. Ook bij de afwikkeling van de hypotheek was het moeilijk om mijn vrouw met haar eigen familienaam geadresseerd te krijgen in de contracten.

Een suggestie van mijn kant. Momenteel is SNS toch al bezig met het opzetten van een mechanisme voor het delen van informatie in het kader van PSD2 (https://forum.snsbank.nl/actueel-en-opinie-122/psd2-de-grootste-privacy-inbreuk-van-de-eeuw-11494). Het lijkt mij maar een kleine extensie als ook de individuele SNS klanten hun informatie desgewenst naar elkaar kunnen delen. Als het informatie delen naar externe organisaties geen probleem meer is, dan kan het delen naar individuen die nota bene als klant bij SNS bekend zijn geen issue zijn. De drempel tot inzage in elkaars gegevens zal allicht een een kleinere zijn als dat ook het recht tot het uitvoeren van opdrachten er ook nog aan is gekoppeld.
Badge +1
Als het informatie delen naar externe organisaties geen probleem meer is, dan kan het delen naar individuen die nota bene als klant bij SNS bekend zijn geen issue zijn.
Het is in theorie ook geen probleem, alleen de SNS moet er het geld voor over hebben om het in/uit te voeren. Blijkbaar lukt het de SNS om nog steeds betaalrekeningen af te laten sluiten ondanks deze tekortkomingen. Helaas ontdekken klanten dit pas te laat.
Onder andere vanwege deze tekortkomingen heb ik geen gemeenschappelijke betaalrekening bij de SNS.
De groep klagers is blijkbaar te klein om hier prioriteit aan te geven en als klanten niet massaal met hun 'voeten' gaan stemmen om deze reden zal het wel zo blijven.
... Dus, ja, blijkbaar heeft SNS een idee over een spaarrekening als persoonlijk domein, maar is dit idee nog niet in alles consequent uitgewerkt. ....
Het lijkt mij maar een kleine extensie als ook de individuele SNS klanten hun informatie desgewenst naar elkaar kunnen delen. Als het informatie delen naar externe organisaties geen probleem meer is, dan kan het delen naar individuen die nota bene als klant bij SNS bekend zijn geen issue zijn. De drempel tot inzage in elkaars gegevens zal allicht een een kleinere zijn als dat ook het recht tot het uitvoeren van opdrachten er ook nog aan is gekoppeld.

Het probleem zit dieper. Het gaat helemaal niet alleen om individuele gegevens.
Ook rekeninggegevens zijn niet voor alle rekeninghouders even zichtbaar. Als rekeninggegevens werkelijk als rekeninggegevens worden behandeld, zou die informatie voor alle belanghebbenden identiek moeten zijn.
Maar SNS schijnt dat niet relevant te vinden.
We zijn zeer recent overgestapt van ING naar SNS, bij ING kunnen we spaardoelen aanmaken, bij SNS spaarpotten.
Maar... Bij ING kunnen mijn vrouw en ik allebei de spaardoelen onder het eigen account zien, bij SNS kan ieder alleen de zelf aangemaakte spaarpotten zien. Dit op zich is al erg vervelend.
Wat het nog erger maakt is dat het complete saldo van de spaarrekening door allebei in de eigen spaarpot kan worden gezet. Zo kunnen we dus allebei tegelijk sparen voor een droomreis, maar komt degene die de droomreis als laatste boekt voor een niet zo fijne verassing te staan.
Ik vind dat het echt noodzakelijk is dat beide rekeninghouders zicht moeten hebben op het totale gezamenlijke spaargeld en hoop dat hier zeer snel iets aan gedaan wordt.
Hoi legolas,

Welkom op de community. Wat leuk dat jullie zijn overgestapt naar SNS, het is altijd leuk om nieuwe leden te verwelkomen. Ik snap dat het onhandig is dat je de spaarpot van je vrouw niet kunt zien als jullie beiden voor hetzelfde doel sparen. Er zijn meer leden die deze wens hebben geuit en we beseffen dat dit leeft binnen de community. In februari heb ik de status opgevraagd en te horen gekregen dat het nog niet duidelijk is wanneer dit aangepast wordt.

Was de droomreis een voorbeeld of sparen jullie daadwerkelijk voor een mooie trip?
Ik snap dat het onhandig is dat je de spaarpot van je vrouw niet kunt zien als jullie beiden voor hetzelfde doel sparen. Er zijn meer leden die deze wens hebben geuit en we beseffen dat dit leeft binnen de community. In februari heb ik de status opgevraagd en te horen gekregen dat het nog niet duidelijk is wanneer dit aangepast wordt.

Is deze discussie nog steeds aan de gang? De programmeurs moeten zich diep schamen dat het nog niet opgelost is. 3 jaar zijn we verder en nog steeds zegt men er aan te werken, maar niet te weten hoe lang het nog gaat duren. Hoe geloofwaardig ben je dan nog? Ik denk dat het er nooit van zal komen.
Advies: Geef het ruiterlijk toe en sluit deze discussie.

Is deze discussie nog steeds aan de gang? De programmeurs moeten zich diep schamen dat het nog niet opgelost is. 3 jaar zijn we verder en nog steeds zegt men er aan te werken, maar niet te weten hoe lang het nog gaat duren. Hoe geloofwaardig ben je dan nog? Ik denk dat het er nooit van zal komen.
Advies: Geef het ruiterlijk toe en sluit deze discussie.

Ik ben het eens met je ergernis, maar ben bang dat je de verkeerde aanwijst als schuldige.
SNS zet in op financiele weerbaarheid naar eigen zeggen. Daartoe is een onbelemmerd zicht nodig op alle aspecten van je rekening. Dat is er nu niet.
Dat het nog niet is opgepakt betekent naar mijn idee alleen maar dat men dit verband niet begrijpt, de noodzaak niet ziet, er geen prioriteit aan toekent en daarom die arme programmeurs 😃 niet de juiste opdracht geeft.
hier precies hetzelfde, recent overgestapt van ING naar SNS. fijn dat de SNS een mobiele app heeft dat wel maar ze lopen wel 3 jaar achter bij de look en feel van de ING app en de bijbehorende mogelijkheden.
ook mijn vriendin en ik hebben gekozen voor een GEZAMELIJKE rekening, maar kunnen dus niet GEZAMELIJK spaarpotten vullen. ook de geboden oplossingen van 1 digipas gebruiken werkt niet als je daarnaast nog een prive rekening onderhoud bij sns. kortom, zou fijn als deze wens met voorhang opgepakt kan worden na het AVG verhaal
Badge +2
Goedemorgen dean.L,

Welkom bij SNS 🙂 Als je meer mogelijkheden in de mobiele app bent gewend, dan kan ik me voorstellen dat je het gevoel hebt dat je een stap terug doet. De oplossing waarbij jullie allebei dezelfde digipas gebruiken, is inderdaad niet handig als je nog een privérekening hebt. Hierboven in het antwoord van Dennis lees je dat het niet duidelijk is wanneer we het aanpassen.
Hallo!

Ik zou graag een mogelijkheid zien om "gedeelde" spaarpotten in te stellen bij het spaar gedeelte.
Op dit moment is een spaarpot alleen inzichtelijk voor de persoon die hem instelt, maar het lijkt me zoveel makkelijker om ook spaardoelen te kunnen delen met mede rekeninghouders.

Ik ben benieuwd of meer mensen iets zien in een dergelijke functie.
Hallo Charza,

welkom in de community. Het probleem dat je aankaart is al zo oud als Methusalem. De enige oplossing voor en/of rekeninghouders is gebruik te maken van dezelfde digipass en dezelfde inlogcodes, wachtwoorden, etc. De SNS wil dit tot op heden helaas nog niet veranderen. Succes met je spaardoelen.:)
Badge +1
Hallo! Ik zou graag een mogelijkheid zien om "gedeelde" spaarpotten in te stellen bij het spaar gedeelte.

Goedemorgen Charza,

In navolging op Blacktomcat heet ik je graag welkom. Zoals je ziet, heb ik je bericht verplaatst naar een topic waar over dit onderwerp wordt gesproken. Hier blijf je op de hoogte en ik hoop dat je vaker meepraat op de community.

Ik ben benieuwd of meer mensen iets zien in een dergelijke functie.

Nou en of ! En niet alleen voor spaarpotten.
Zie mijn handtekening.
Bekende taktiek: niet op de inhoud ingaan maar de procesgang aan de orde brengen. Ik kan me helemaal vinden in hetgeen Koos in zijn voetnoot schrijft. Is al jaren zo en de SNS doet er niks aan/mee. Is dat nou Normaal?
Hoi TheLowB, ik heb je bericht verplaatst naar een bestaand topic over dit onderwerp om te voorkomen dat de vraag van GradusN ondergesneeuwd raakt. In dit topic lees je het als er ontwikkelingen zijn.
Je hebt helemaal gelijk. Er zijn al heel veel topics waarin dit probleem aan de orde komt.
Maar juist omdat het er al zoveel zijn, zou het dan niet handiger zijn om het op te lossen? Scheelt een heleboel vragen, onduidelijkheden, ergernissen en zoals hier valse verwachtingen.
Bovendien komt dat veel beter tegemoet aan de doelstelling om de klant financieel slimmer, weerbaar, onbezorgd enz. te maken.
Hoi Koos, om dezelfde reden als het bericht van TheLOwB heb ik jouw bericht ook verplaatst. Ik snap je reactie en je aansporing om het snel op te lossen. Helaas kan ik je en de anderen nog geen duidelijkheid geven over wanneer het wordt opgelost.
Ik had hier onlangs ook een topic voor geopend.
Die lijkt nu samengevoegd te zijn met deze, wat het uiteraard wel weer wat eenduidiger maakt. Vergeef me alleen als ik soms in herhaling lijk te vallen, want ik moet gewoon nog even wennen aan deze "forum" interface.

We leven inmiddels in Juli 2018, en ik zie dat de vraag voor deze functionaliteit dus al jaren bestaat.

Op dit moment gebruik ik de spaarpotten functie eigenlijk helemaal niet.
Dit komt omdat het voor mij in deze vorm helemaal niets toe voegt.
Ik heb samen met mijn vriendin een gedeelde bank en spaarrekening, en het zou heel fijn zijn als we allebei dezelfde spaardoelen kunnen zien.
Ik hoop dat deze functie nog steeds op de wensenlijst staat en dat SNS serieus overweegt om het in te bouwen.
Ik had hier onlangs ook een topic voor geopend.
Die lijkt nu samengevoegd te zijn met deze, wat het uiteraard wel weer wat eenduidiger maakt. Vergeef me alleen als ik soms in herhaling lijk te vallen, want ik moet gewoon nog even wennen aan deze "forum" interface.

We leven inmiddels in Juli 2018, en ik zie dat de vraag voor deze functionaliteit dus al jaren bestaat.

Op dit moment gebruik ik de spaarpotten functie eigenlijk helemaal niet.
Dit komt omdat het voor mij in deze vorm helemaal niets toe voegt.
Ik heb samen met mijn vriendin een gedeelde bank en spaarrekening, en het zou heel fijn zijn als we allebei dezelfde spaardoelen kunnen zien.
Ik hoop dat deze functie nog steeds op de wensenlijst staat en dat SNS serieus overweegt om het in te bouwen.

Hoi Charza, het staat nog op de wensenlijst en ik begrijp dat het handig is om allebei dezelfde spaardoelen te zien. Ook ik val in herhaling: er is nog geen duidelijkheid wanneer het wordt opgelost Je leest het in dit topic als er nieuws is.
Het zou makkelijk zijn dat beide partijen van een en/of rekening de ingeboekte opdrachten zou kunnen inzien. Dit is op heden alleen de persoonlijk ingeboekte opdrachten.
Mij is aangegeven dat bij voldoende vraag hiernaar, er waarschijnlijk aandacht aan zal worden besteed,..

Reageer