Beantwoord

Zijn spaarpotten bij een gedeelde spaarrekening niet zichtbaar voor elkaar?

Toon eerste bericht

134 Reacties

Niet alleen bij een en/of rekening, maar ook als je een machtiging hebt is dat handig! Dus ik zou dat ook wel makkelijk vinden :)
Goedemorgen Carla en Klaas & Bianca van Manen,

Jullie berichten heb ik verplaatst naar een bestaand topic over dit onderwerp. Hier gaat het over het inzicht van de spaarpotten, maar het gezamenlijk bekijken van ingeboekte opdrachten is eigenlijk hetzelfde. Voor beide handelingen geldt, dat alleen degene die de wijziging doorvoert met zijn of haar digipas deze kan zien. In dit topic lees je ook dat het een veelgehoorde wens is om dit gezamenlijk te kunnen bekijken. In februari heeft Dennis de status opgevraagd en te horen gekregen dat het nog niet duidelijk is wanneer dit aangepast wordt. Ik heb op dit moment geen nieuws hierover en als er veranderingen plaatsvinden, dan laten we dat hier weten.
Marijke schreef:

...Voor beide handelingen geldt, dat alleen degene die de wijziging doorvoert met zijn of haar digipas deze kan zien...

Met uitzondering weer van de periodieke opdrachten: die zijn wel voor beide rekeninghouders zichtbaar (en aan te passen).
Mijn vrouw en ik hadden dezelfde vraag. We kwamen op het forum en zagen staan dat deze vraag één dag geleden gesteld was - dachten we. Na het openen van het topic zag ik dat dat de laatste reactie betrof en dat deze vraag dus al (meer dan) twee jaar speelt. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om een spaarpot aan een spaarrekening te koppelen, en niet aan een account? Dat hier überhaupt niet aan is gedacht in de ontwikkeling van de spaarpotten (?) vind ik best een flinke misser. Ik hoop dat het alsnog snel ingevoerd wordt (anders verdwijnt het hele nut van spaarpotten op gezamenlijke rekeningen!), maar dit topic geeft me daar helaas weinig hoop op...

Wel fijn dat jullie vanuit de webcare deze vraag bij de ontwikkelaars blijven leggen!
Reputatie 2
Nogmaals; er is nog steeds de optie, om beiden dezelfde digipas of digicode te gebruiken! (dan zie je dus alles).
Groet,
Ben :cool:
Goedemiddag CBA,

Mooi om te lezen dat je hebt rondgekeken op de community, welkom :) Dit topic bestaat inderdaad al langere tijd en we vragen regelmatig om een update bij de ontwikkelaars. Tot op heden hebben we nog geen (goed) nieuws. Misschien helpt de tip van BigBen je verder. Hopelijk zien we je vaker op de community.
BigBen schreef:

Nogmaals; er is nog steeds de optie, om beiden dezelfde digipas of digicode te gebruiken! (dan zie je dus alles).
Groet,
Ben :cool:

Ja, maar dan kun je helaas weer niet je betaalpas (de)blokkeren met de app. Die zit ook gekoppeld aan persoon.
Gerard met internet schreef:

Ja, maar dan kun je helaas weer niet je betaalpas (de)blokkeren met de app. Die zit ook gekoppeld aan persoon.

Hoi Gerard met internet, in Mijn SNS en in de app kun je de betaalpassen (de)blokkeren van iedereen die aan de rekening is gekoppeld. Je kunt met jouw app dus ook de pas van de mederekeninghouder (de)blokkeren.
Oh top. Dan kan dat alleen met de ASN app niet. Ik dacht dat die (op uiterlijk na) precies hetzelfde was als die van de SNS.
Sinds kort hebben mijn vriendin en ik naast de gezamenlijke betaalrekening ook een gezamenlijke spaarrekening. Kunnen we mooi samen voor vakantie, huis, etc. geld apart houden. Wat schetst echter mijn verbazing: als ik een spaarpot aanmaak(app of website) kan zij deze nooit zien(app of website), en omgekeerd geldt dat ook. Ter info, we loggen ieder in met een eigen digipas. Het spijt me zeer maar op deze manier is het hele idee van een gezamenlijke rekening en samen sparen toch weg? Ik heb het per mail nagevraagd en werd teruggebeld maar dit “hoort zo” volgens de medewerker. Is hier bij de SNS Bank nou geen betere oplossing voor dan maar screenshots door te sturen naar haar of haar op mijn telefoon te laten kijken? Ik was echt met stomheid geslagen door de uitleg van de medewerker.
Goedemorgen Bart_,

Welkom op de community. Wat goed dat jullie slim sparen voor verschillende doelen. De functie 'Spaarpotten' is daarbij een handig hulpmiddel, maar ik snap dat je tegen de technische beperkingen aanloopt. Een digipas is persoonsgebonden en daarom zie je een spaarpot die je vriendin aanmaakt niet als je inlogt met jouw digipas of mobiele app. Ik heb je vraag verplaatst naar een bestaand topic waarin je leest dat meer klanten de wens hebben om de spaarpotten bij beide rekeninghouders zichtbaar te maken. We erkennen deze wens, maar op de korte termijn verwachten we hierin geen verandering.
Dag Dennis, dank voor het antwoord! Best raar als je het mij vraagt, maar technisch gezien duidelijk. Ik had overigens gezocht naar spaarpot maar deze entry niet gevonden, excuses. Ik ga hem uiteraard nog even doorlezen.

Goed te horen dat het wel een vaker voorkomende vraag is, maar heel jammer dat er jullie geen verandering verwachten en er geen oplossing voor hebben. In elk geval toch bedankt voor het antwoord.

Met vriendelijke groet,

Bart_
Natuurlijk snap ik dat je het jammer vindt, hopelijk hebben we een volgende keer positiever nieuws. Wat vind je van onze community?
Reputatie 2
Dennis schreef:

We erkennen deze wens, maar op de korte termijn verwachten we hierin geen verandering.

@Dennis,
We weten dat dit al heel lang het standpunt is van SNS, heel consequent.
Maar de omstandigheden veranderen. Tegemoetkomen aan deze veel gekoesterde wens wordt belangrijker naarmate er meer gebruik wordt gemaakt van mobiel bankieren. Dan is het immers veel minder voor de hand liggend om even aan je mederekeninghouder info te vragen of elkaar te waarschuwen. Deze nieuwe bankierrealiteit maakt de wens des te urgenter.
Helaas lijkt het zelfs de prioriteitenlijst nog niet te hebben gehaald.
Beste Dennis,

Misschien is het een idee om de spaarpotten aan het rekeningnummer te koppelen en niet aan de digipas?

Hopelijke vinden jullie een oplossing voor dit defect!

Veel succes!!!

Groeten,
Alexander

Dennis schreef:

Goedemorgen Bart_,

Welkom op de community. Wat goed dat jullie slim sparen voor verschillende doelen. De functie 'Spaarpotten' is daarbij een handig hulpmiddel, maar ik snap dat je tegen de technische beperkingen aanloopt. Een digipas is persoonsgebonden en daarom zie je een spaarpot die je vriendin aanmaakt niet als je inlogt met jouw digipas of mobiele app. Ik heb je vraag verplaatst naar een bestaand topic waarin je leest dat meer klanten de wens hebben om de spaarpotten bij beide rekeninghouders zichtbaar te maken. We erkennen deze wens, maar op de korte termijn verwachten we hierin geen verandering.

@A van Lieshout, hoi Alexander,

Welkom op de community, wat leuk dat je gelijk zo enthousiast met ons meedenkt. Veel mensen wensen dat de spaarpotten beter of anders zichtbaar worden en willen elkaars spaardoelen kunnen zien. Zoals je hebt gemerkt zie je als je inlogt met je persoonsgebonden digipas, alleen de spaarpotten die je zelf hebt aangemaakt. Jouw idee sluit naadloos aan bij de langkoesterde wens van veel anderen. Het idee staat al geruime tijd op de lijst en er wordt hard gewerkt aan vernieuwingen in Mijn SNS. Ik zou je graag concreet informeren maar sorry, op dit moment weet ik niet wanneer de spaarpotten aan de beurt zijn. Misschien vind je het handig om de tip die andere communityleden hebben gedeeld (beiden dezelfde digipas of digicode gebruiken) te proberen? Ik hoop dat je daar voorlopig mee geholpen bent, fijne avond Alexander :)
Evelyn SNS schreef:

Misschien vind je het handig om de tip die andere communityleden hebben gedeeld (beiden dezelfde digipas of digicode gebruiken) te proberen?

Ik vind het raar dat die suggestie gemaakt en herhaald wordt. In de brief die je krijgt rond ontvangst van je digipas staat er duidelijk: “De digipas en de pincode mag u alleen zelf gebruiken. […] Vertel de pincode aan niemand.” Kan je me bevestigen dat de veiligheidsverantwoordelijken van SNS dit toestaan om een technische beperking te ‘omzeilen’? (Het is ook vanuit een algemener veiligheidsperspectief een heel slecht idee.)

Los daarvan is de suggestie ook niet geschikt voor elk koppel waarvan de partners ook eigen rekeningen heeft: ik hoef zelfs niet per ongeluk zicht of toegang te krijgen op de rekeningen van mijn partner. Ook al is het partnervertrouwen nog zo groot, we weten allemaal dat ruzies ontstaan en dat er dan soms foute dingen gebeuren. Deze suggestie, als toegepast, kan dat allemaal nog erger maken. Het lijkt me dat het herhaald geven van deze suggestie door SNS-medewerkers op dit forum SNS mede-verantwoordelijk maakt, mocht het inderdaad ooit mislopen. Daarom: Kan je me bevestigen dat de juridische dienst van SNS dit OK vindt?
Mijn vrouw is met haar gepersonifieerde digipas wat vastgelopen. Inloggen met die pas geeft haar toegang tot onze gemeenschappelijke bankrekening en spaarrekeningen, en in het bijzonder, haar persoonlijke bankspaar rekening. Deze pas wordt echter bijna nooit gebruikt en ze is haar pin vergeten.

De pas die het meest wordt gebruikt, blijkbaar "mijn" pas wordt door beiden gebruikt om banktransacties. Dit niet omdat we bewust gemeenschappelijk gebruik maken van mijn digipas maar omdat het ons zo vanzelfsprekend toeleek. Over gepersonifieerde digipassen hebben wij ons geen moment bekommerd.

Totdat we ieder een bankspaarproduct namen en mijn vrouw voor deze, in onze ogen, enige hoedanigheid, een eigen digipas kreeg. Om het bovenstaande wordt deze digipas eigenlijk niet gebruikt. Een vraag van mijn kant is wat ze moet doen om die digipas weer actief te krijgen. Maar eigenlijk is mijn vraag vergelijkbaar aan die in dit topic. Graag enige flexibiliteit in het kunnen zien en beheren van rekeningen. Dat hiervoor een instemmingsprotocol nodig is (AVG) vind ik daarbij begrijpelijk. Als PSD2 ingevoerd kan raken, dan is het eigenlijk onthechtend dat dit niet kan. Mijn vrouw en ik moeten elkaars rekeninggegevens dan noodgedwongen bij een derde partij gaan bekijken die we dan willens en wetens toegang hebben moeten geven. Dit is toch eigenlijk absurd.
Reputatie 2
Loop je bij die derde partij niet tegen hetzelfde probleem aan? Of geven jullie die PSD2-toestemming "kruislings"? We komen zo wel in bizarre gedachtenkronkels terecht.
Ik moet bekennen dat ik veronderstelde dat de derde partij dit beter faciliteert dan SNS dit nu doet, en het benadrukken van gemeenschappelijke bronnen beter mogelijk is. Ook dat blijft natuurlijk de vraag...
Beste @E.Q.

Voor het beantwoorden van je vraag is volgens mij geen jurist nodig. Met een en/of-rekening geven jij en degene met wie je je rekening deelt (dat heet de mederekeninghouder) elkaar toestemming om de rekening apart van elkaar te gebruiken. Jullie mogen allebei dus zelf alles met de rekening doen. Wat jij of de andere rekeninghouder doet, geldt wel voor jullie allebei. Ook als de andere rekeninghouder dat niet wil of er niet van wist. We hoeven dat niet te controleren bij de andere rekeninghouder. Soms vragen we toch om de medewerking van de andere rekeninghouder. In dat geval laten we je het weten.
Ferd schreef:

Mijn vrouw is met haar gepersonifieerde digipas wat vastgelopen. Een vraag van mijn kant is wat ze moet doen om die digipas weer actief te krijgen.

Hallo @Ferd,

Het is onhandig als een digipas niet werkt. Om je vrouw te helpen (en in verband met haar privacy) ontvang ik graag een e-mail met de volgende gegevens: voornaam, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer, woonplaats en het rekening- en pasnummer. Op die manier kan ik laten nakijken wat er aan de hand is. De e-mail kan ze sturen naar community@sns.nl o.v.v. servicevraag - activeren digipas. Zodra ik de e-mail heb ontvangen ga ik ermee aan de slag en ik hoop dat we het probleem dan snel kunnen oplossen.
Koos schreef:

Het valt op dat dezelfde vraag steeds in een andere hoedanigheid terugkomt. Hier gaat het om onzichtbare spaarpotten, maar het gaat ook over onzichtbare verzendlijsten, adresboeken. Het is wel duidelijk dat dit een breed gedragen wens is. Ik zou willen vragen: wat heeft een hogere prioriteit: een breed gedragen wens om de huidige (basis)voorzieningen een beetje logischer te maken, of nieuwe gadgets ondersteunen? Of ook: wanneer door dergelijke misverstanden als gevolg van (voor een deel van de klanten) onlogische beleidskeuzes schade optreedt, lost SNS dat dan op? Het kan toch niet zo moeilijk zijn om de toegang tot de diverse onderdelen te baseren op zowel rekeningnummer als rekeninghouder? Ja, het kost wel ontwikkeltijd, maar het maakt de zaak veel transparanter, wel zo NORMAAL.

Beste allemaal,

Om te laten blijken dat ik jullie vragen en wensen goed begrijp, deel ik hierboven een 'oud' bericht van @Koos. Het is een heldere beschrijving en ik ben het met jullie eens dat het lang duurt. Nu er hard wordt gewerkt aan de nieuwe Mijn SNS gewerkt ga ik nogmaals en met klem aandacht vragen. Ik kan niet toveren, maar ik doe mijn best om verbeteringen te bespoedigen.
Evelyn SNS schreef:

Hallo @Ferd,

Het is onhandig als een digipas niet werkt. Om je vrouw te helpen (en in verband met haar privacy) ontvang ik graag een e-mail met de volgende gegevens: voornaam, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer, woonplaats en het rekening- en pasnummer. Op die manier kan ik laten nakijken wat er aan de hand is. De e-mail kan ze sturen naar community@sns.nl o.v.v. servicevraag - activeren digipas. Zodra ik de e-mail heb ontvangen ga ik ermee aan de slag en ik hoop dat we het probleem dan snel kunnen oplossen.

Dank je @Evelien. Ik zal je bericht naar mijn vrouw doorspelen, dan is dit issue snel opgelost, is mijn verwachting!
Reputatie 2
Evelyn SNS schreef:

Beste allemaal,

Om te laten blijken dat ik jullie vragen en wensen goed begrijp, deel ik hierboven een 'oud' bericht van @Koos. Het is een heldere beschrijving en ik ben het met jullie eens dat het lang duurt. Nu er hard wordt gewerkt aan de nieuwe Mijn SNS gewerkt ga ik nogmaals en met klem aandacht vragen. Ik kan niet toveren, maar ik doe mijn best om verbeteringen te bespoedigen.

Nou Evelyn, Hier kan ik misschien straks heel blij van worden. Ik kan alleen maar zeggen: Zet 'm op !!!

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)