SNS

Beantwoord

Zijn spaarpotten bij een gedeelde spaarrekening niet zichtbaar voor elkaar?

  • 8 maart 2015
  • 178 Reacties
  • 59700 Keer bekeken

Hallo!
Ik heb sinds begin dit jaar een gedeelde spaarrekening (en lopende rekening) met mijn vriend.
Het gekke alleen is, dat hij de spaarpotten die ik heb aangemaakt niet kan zien, en ik kan zijn spaarpotten niet zien.

Zo heeft hij geld overgemaakt naar zijn spaarpot, alleen als ik inlog, dan zie ik dat dat bedrag nog als "te verdelen" staat.
Aan de andere kant ziet hij de spaarpot niet die ik heb aangemaakt.

Hoe kan dit? En hoe kunnen we elkaars spaarpotten wel zien? Of moeten we dan allebei de spaarpotten zelf aanmaken (wat niet logisch en niet handig is)?

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Evelyn SNS 2 maart 2020, 17:24

Hoi @RalphS,

Veel dank voor je berichten en goed dat je advies hebt ingewonnen bij een SNS Winkel. We zijn het met je eens dat het handig is als (bijvoorbeeld) spaarpotjes voor alle personen die toegang hebben tot de rekening, inzichtelijk zijn. 

Onlangs heb ik in dit topic laten weten dat er in de nieuwe Mijn SNS wijzigingen komen die ervoor zorgen dat voor alle personen die toegang hebben tot de rekening, over dezelfde informatie kunnen beschikken. Bijvoorbeeld dat ingeplande betalingen inzichtelijk zijn. Er wordt door de ontwikkelaars nog aan gewerkt: de gewenste aanpassing gaat later dit jaar in de nieuwe Mijn SNS live, een concrete datum is nog niet afgegeven. 

Om ervoor te zorgen dat het onderwerp centraal op de community wordt besproken, verplaats ik onze berichten naar het bestaande topic. 

Bekijk origineel

178 reacties

Hoi @Andy.Tijsterman  Het klopt dat hier al veel over te doen is geweest. Het goede nieuws is dat het later dit jaar aangepast wordt. Een exacte datum is nog niet bekend. Houden jullie tot die tijd elkaar op de hoogte van je spaardoelen?

Is deze functie ondertussen al aan de app toegevoegd?  Ik kan namelijk niet de spaarpotten zien die door mijn vriendin zijn aangemaakt. He topic is ondertussen al 5 jaar oud dus misschien heb ik een instelling verkeerd staan?

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @RalphS,

Veel dank voor je berichten en goed dat je advies hebt ingewonnen bij een SNS Winkel. We zijn het met je eens dat het handig is als (bijvoorbeeld) spaarpotjes voor alle personen die toegang hebben tot de rekening, inzichtelijk zijn. 

Onlangs heb ik in dit topic laten weten dat er in de nieuwe Mijn SNS wijzigingen komen die ervoor zorgen dat voor alle personen die toegang hebben tot de rekening, over dezelfde informatie kunnen beschikken. Bijvoorbeeld dat ingeplande betalingen inzichtelijk zijn. Er wordt door de ontwikkelaars nog aan gewerkt: de gewenste aanpassing gaat later dit jaar in de nieuwe Mijn SNS live, een concrete datum is nog niet afgegeven. 

Om ervoor te zorgen dat het onderwerp centraal op de community wordt besproken, verplaats ik onze berichten naar het bestaande topic. 

Ik heb het gevonden,

 

mijn vrouw en ik hebben beide ons eigen digipas.

Bij de iPad log ik automatisch in met de digipas van mijn vrouw en op mijn Android log ik in met de digipas van mij.

De inhoud van de rekeningen kloppen wel bij beide maar de adresboek, spaarpotjes en rekeningindeling zijn dan apart. Ik heb dit nagevraagd bij mijn SNS bank en die gaven aan dat de digipas persoonlijk is.

Ik vind dit een beetje een bijzondere filosofie dat je dit soort dingen persoonlijk wil maken over onze gezamenlijke rekening.

Maar goed ik log nu op alle apparaten in met 1 digipas, die andere digipas gaat achter in de la, daar doen we nu niks meer mee.

Nu werkt het prima

Goedendag,

 

Ik gebruik de SNS app zowel op mijn mobiel (Android) als op mijn iPad (IOS)

Wat ik erg jammer vind dat deze niet samen werken.

Voorbeeld 1:
op mijn iPad bij inzicht alles wat bij ongecategoriseerd staat, goed ingedeeld, die is nu mooi duidelijk.
Ik log in de SNS app op mijn android  en ik heb nog een heleboel onder ongecategoriseerd staan, dus de wijzigingen die ik op de iPad gedaan heb zijn niet terug te vinden op mijn Android app

Voorbeeld 2:
Betaalverzoeken, als ik een betaalverzoek doe op mijn iPad dan dan kan ik dat alleen terug vinden op mijn iPad en niet op mijn Android

Voorbeeld 3:
Spaarpotten, ik heb op mijn Android Spaarpotten aangemaakt en het spaargeld verdeeld, maar dit zie ik niet terug op mijn iPad

de bedragen van mijn spaarrekeningen en lopende rekeningen kloppen gelukkig wel :-) 

 

maar doe ik nou iets niet goed of is dit een bug?

 

Met vriendelijke groet,

Ralph

Reputatie 5
Badge +4

Hi @Koos 

Dank voor je enthousiaste reactie, echt fijn om te lezen. Ondanks dat de aanpassing niet op korte termijn is, dacht ik er goed aan te doen om de update te delen 

GEWELDIG !!!

Reputatie 5
Badge +4

Dag allemaal,

Graag deel ik een korte update met jullie. Ongeveer een maand geleden heb ik laten weten dat er in de nieuwe Mijn SNS wijzigingen komen die ervoor zorgen dat voor alle personen die toegang hebben tot de rekening, over dezelfde informatie kunnen beschikken. Bijvoorbeeld dat ingeplande betalingen inzichtelijk zijn. Er wordt door de ontwikkelaars nog aan gewerkt: de gewenste aanpassing gaat later dit jaar in de nieuwe Mijn SNS live, een concrete datum is nog niet afgegeven. 

Reputatie 5
Badge +4

Graag gedaan hoor @EdWu Edwin, ik hoop iedereen snel te kunnen informeren. 

Hi Evelyn,

Dank voor je feedback….we wachten af.

Reputatie 5
Badge +4

Hi @EdWu Edwin,

We zijn het met je eens dat het handig is als (bijvoorbeeld) spaarpotjes voor alle personen die toegang hebben tot de rekening, inzichtelijk zijn. Op korte termijn gaat een nieuwe update in Mijn SNS stap voor stap live. Hierbij wordt onder andere ook deze aanpassing doorgevoerd. Een concrete datum kan ik nog niet noemen, maar dit goede nieuws wilde ik graag met je delen :)

Hallo Geesje,

Dank voor je reactie. Jammer, maar ook vreemd. Een spaarrekening is op beider naam. Een spaarpot is binnen die spaarrekening en dus ook op beider naam (naar mijn idee). Dus zou die net als een spaarrekening voor beide zichtbaar moeten zijn.  Het blijft een spaarpot binnen een gezamenlijke rekening. Blijft voor mij vreemd, maar als dit technisch niet mogelijk is, dan is het niet anders :wink:.

Reputatie 1

Goedemiddag @EdWu welkom bij SNS en de community. Leuk dat je direct meepraat. Wil je het team leren kennen? Hier stellen we ons voor.
Je inloggegevens zijn persoonsgebonden, en niet gebonden aan de rekening. Als je inlogt, worden jouw instellingen geladen. Logt je vriendin in? Dan laden we haar instellingen. De instellingen van een spaarpot zijn niet over te dragen naar de andere digipas. Technisch is dit niet mogelijk. Houden jullie elkaar zelf op de hoogte van de spaardoelen?

Ik ben nieuw bij de SNS en mijn vriendin en ik ondervinden hetzelfde probleem. Spaarpot aangemaakt in de app door mijn vriendin, maar niet zichtbaar voor mij. Nu lees ik dat het op de wensenlijst van 2017 stond…. Is het probleem inmiddels opgelost of staat het op een nieuwe wensenlijst :wink: .

Groet,

Edwin

Reputatie 5
Badge +4
Beste Evelyn, kan je zo'n antwoord geven?

Beste E.Q.,

Inmiddels heeft mijn collega @MarcelR in dit topic uitgelegd waarom de contracten niet gewijzigd kunnen worden. Ik hoop dat deze toelichting je volledig informeert.
Dat heb je wel correct gezien. Ik geloof best dat het bij spaarpotten een ander platform betreft, maar ik ben er steeds van uit gegaan dat in de basis de problematiek dezelfde is: zaken die als rekeninggebonden beschouwd zouden kunnen worden (en in mijn ogen ook zouden moeten worden), zijn in de SNS-structuur persoonsgebonden.
Dank voor je toelichting.
Je moet het contract zien als een autosleutel. Als mijn vrouw in de auto stapt met haar eigen sleutel dan gaat de radiozender aan zoals zij de laatste keer de auto had verlaten, en gaan de spiegels in haar stand.
Bij mij gebeurt hetzelfde als ik mijn sleutel gebruik. Al mijn instellingen worden doorgevoerd.
Ook al is het één en dezelfde auto.

Ik vind dit een misleidende vergelijking.
Immers, als je in de auto stapt die direct je persoonlijke instellingen weergeeft, ontneemt dat je niet het recht om die instellingen aan te passen (laagstaande zon, weersomstandigheden, lichamelijk ongemak kunnen daar redenen voor zijn). Alle "gegevens" blijven immers in gelijke mate toegankelijk.
En daar zit bij MijnSNS nu juist het probleem.
In de auto zie je dat je partner de tank bijna heeft leeggereden, die informatie is beschikbaar.
Met je SNS-bankrekening zou dat wel eens heel anders kunnen lopen door onvolledige informatie, maar wel volledige medeverantwoordelijkheid.

De spaarpotten, waar dit topic over gaat en waar ik vooral op doelde, zitten in een ander platform dan geplande overboekingen die jij waarschijnlijk in gedachten hebt.
Mijn uitleg is vooral bedoeld om aan te geven dat de oplossing voor dergelijke zaken niet aan de contract kant opgelost kunnen worden.
Je moet het contract zien als een autosleutel. Als mijn vrouw in de auto stapt met haar eigen sleutel dan gaat de radiozender aan zoals zij de laatste keer de auto had verlaten, en gaan de spiegels in haar stand.
Bij mij gebeurt hetzelfde als ik mijn sleutel gebruik. Al mijn instellingen worden doorgevoerd.
Ook al is het één en dezelfde auto.

Ik vind dit een misleidende vergelijking.
Immers, als je in de auto stapt die direct je persoonlijke instellingen weergeeft, ontneemt dat je niet het recht om die instellingen aan te passen (laagstaande zon, weersomstandigheden, lichamelijk ongemak kunnen daar redenen voor zijn). Alle "gegevens" blijven immers in gelijke mate toegankelijk.
En daar zit bij MijnSNS nu juist het probleem.
In de auto zie je dat je partner de tank bijna heeft leeggereden, die informatie is beschikbaar.
Met je SNS-bankrekening zou dat wel eens heel anders kunnen lopen door onvolledige informatie, maar wel volledige medeverantwoordelijkheid.
Je moet het contract zien als een autosleutel. Als mijn vrouw in de auto stapt met haar eigen sleutel dan gaat de radiozender aan zoals zij de laatste keer de auto had verlaten, en gaan de spiegels in haar stand.
Bij mij gebeurt hetzelfde als ik mijn sleutel gebruik. Al mijn instellingen worden doorgevoerd.
Ook al is het één en dezelfde auto.
Je kunt dit dus niet oplossen met de contracten, want het persoonlijke contract is feitelijk ieders persoonlijke sleutel tot bepaalde bankzaken.
En die "bepaalde bankzaken" zitten niet allemaal in hetzelfde centrale systeem.
mijnSNS is feitelijk een doorgeefluik, dus met een aanpassing in mijnSNS kan dit probleem niet aangepakt worden. Hoe dan wel? Daar zal ik ook nog eens een balletje over opwerpen intern.
Badge
Beste Evelyn,


Thea.b zei en jij reageerde:

[…] Echter ik kan niet zien welke betalingen mijn partner met zijn digipas heeft geagendeerd, als ik inlog met mijn digipas. Wanneer wordt dit nu mogelijk?

[…] Ook nu er wordt gebouwd aan de nieuwe Mijn SNS blijft het inzien van gegevens bij een gezamenlijke rekening ongewijzigd: het krijgen van inzicht voor de mederekeninghouder is niet mogelijk. Ik kan me voorstellen dat je misschien een ander antwoord had verwacht, om je volledig te informeren lees je hier de achterliggende reden. […]


Ik vind dit een raar antwoord. In mijn eerdere reactie gaf ik al aan dat het voor klanten niet uitmaakt waar het probleem precies zit, of het nu bij Mijn SNS of bij een andere afdeling zit. Ik gaf ook al aan dat ik niet inzag welk onoverkomelijk probleem er was met het eventueel aanpassen van contracten. (Ik doe graag wat administratie als ik daardoor een niet-gebrekkige gezamelijke rekening kan krijgen.) Een antwoord zou bestaan uit het duidelijk maken waarom de contracten niet gewijzigd kunnen worden en waarom er geen nieuw contract opgesteld zou kunnen worden. Kan je zo'n antwoord geven?
Reputatie 5
Badge +4
@Evelyn,
Ik heb in dat kader al eens via de site een kopie gevraagd van dat Internet Bankieren Contract. Bestaat dat ding wel onder deze naam? Of moet ik het bij opvragen anders noemen?


Beste @Koos,

Ik denk dat je refereert naar dit gedeelte van de uitleg: 'Iedere rekening is gekoppeld aan een Internet Bankieren Contract waar slechts één klant de contracthouder is. Hierdoor zijn alleen individuele keuzes mogelijk per rekening, ook al hangt dezelfde rekening ook in het contract van anderen. Kort samengevat: de wens om informatie te delen kunnen wij aan de voorkant in Mijn SNS en de Mobiele app niet oplossen omdat de contractadministratie aan de achterkant in het backend systeem zit.'

In de voorwaarden van onze betaalrekening SNS Betalen lees je wat je van ons kunt verwachten. Bij SNS Betalen hoort automatisch ook Mijn SNS. Mijn SNS is je eigen omgeving waarmee je bij ons online je geldzaken kunt regelen. Dat noemen we internetbankieren. Om Mijn SNS te kunnen gebruiken, moet je met ons de Overeenkomst Mijn SNS afsluiten. Deze overeenkomst kan ook onderdeel zijn van een andere overeenkomst die je met ons afsluit. Bijvoorbeeld als je een betaalrekening opent. Het is niet nodig om het contract (of de overeenkomst) op te vragen. Alle informatie staat op onze site en je kunt het hier teruglezen.
@thea.b, de enige oplossing is dat jullie allebei gebruik maken van één en dezelfde digipas.
@Evelyn,
Ik heb in dat kader al eens via de site een kopie gevraagd van dat Internet Bankieren Contract. Maar kennelijk heeft die afdeling geen flauw idee waar ik het over heb.
Bestaat dat ding wel onder deze naam? Of moet ik het bij opvragen anders noemen?
Reputatie 5
Badge +4
Wij hebben een gezamelijke rekening. de ene keer doe ik de betalingen met mijn digipas en de andere keer mijn partner met zijn digipas. Echter ik kan niet zien welke betalingen mijn partner met zijn digipas heeft geagendeerd, als ik inlog met mijn digipas. Wanneer wordt dit nu mogelijk?

Hallo @thea.b,

Welkom op de community, goed dat je met deze vraag komt. Ik heb je reactie naar dit topic verplaatst omdat dezelfde wens hier besproken is. Ook nu er wordt gebouwd aan de nieuwe Mijn SNS blijft het inzien van gegevens bij een gezamenlijke rekening ongewijzigd: het krijgen van inzicht voor de mederekeninghouder is niet mogelijk. Ik kan me voorstellen dat je misschien een ander antwoord had verwacht, om je volledig te informeren lees je hier de achterliggende reden. Ik hoop dat ik in de toekomst meer voor je kan betekenen.
Wij hebben een gezamelijke rekening. de ene keer doe ik de betalingen met mijn digipas en de andere keer mijn partner met zijn digipas. Echter ik kan niet zien welke betalingen mijn partner met zijn digipas heeft geagendeerd, als ik inlog met mijn digipas. Soms twijfel ik er aan of de betaling klaar staat! Het zou zo maar een kunnen dat het tot een dubbele betaling leidt en dat is niet wenselijk.

Een klacht heb ik hier al over ingediend, maar volgens de medewerker is het niet technisch niet mogelijk. M.i. is het wel mogelijk, maar staat het niet op het prioriteitenlijstje van de SNS-bank.

Wanneer wordt dit nu mogelijk?

Reageer